FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Har bestämt mig för att hyra server hos Webcow(.se), vilken låda är bäst AMD eller INTEL någon som har några erfarenheter av det? Någon som har erfarenheter av Webcow? Service? Avtal? Priser? Det är alternativet 1 som jag är på jakt efter. Finns det andra leverantörer ni tycker är bättre och har bättre pris? När man hyr server får man själv lägga in mjukvaror för exempelvis webmail? Mvh Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har provkört AMD64 och Opteron som server, enligt mig ett mycket mycket gott alternativ till Intel P4/Xeon.
Tidigare körde jag en dual Mp 1800+ och en singel xp1700+ och dom är inget att rekommendera, håll dig till A64-arkitekturen eller Opteron om du ska köra amd. Sök lite på webcows i detta forum så finner du både negativt och positivt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en hög med intel burkar hemma. Och jag har haft ett par tillfällen där jag har fått möjligheten att verkligen sätta dem under press. Och fått köra samma grejor på tillexempel maskiner med amd cpuer i. Tillexempel: Hade en P3 1 Ghz som jag körde detta på funkade kanon bra, dock så användes cpun cirka 80-95 % hela tiden. Men sen skulle det över på en Amd Thunderbird 1.2ghz då sten dog alltihopa. Just pågrund utav att den helt enkelt inte klarade av det. Dock var ju detta när detta var nya grejor. AMD har ju förbättrat sina grejor. Men det har ju även intel gjort.
Sen just med Xeon. Jag har en burk med dubbla Xeon 450mhz i. Packar jag upp 20 rar filer på 700mb stycket så går det inte segare bara för att det är 20 stycken. Däremot om jag packar upp på min P4 2.4 så blir det sirap om jag packar upp mer än en. Eftersom INTEL även gör moderkort så ser jag den som en väldigt bra konfiguration att köra ett intel moderkort och intel cpuer. Just pågrund utav att då bör det fungera väldigt bra med varandra. I helgen då slogs det rekord i hur många som kunde lira cs på en och samma server. Det var en Intel maskin det gjordes på. Varför inte en AMD maskin? Anledningen av att jag inte skriver vad jag testade med är att det handlar om warez. / Tommy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
<!--QuoteBegin--Datormagazin[/i]@Nummer 11,2004 Sverige anklagas för att gynna Intel Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning. Kommissionen har inlett en formell granskning av hur de fyra länderna sköter sin upphandling, skriver New York Times. De fyra länderna kräver att datorutrustning som är aktuell för inköp ska vara utrustad med Intel-processor eller andra processorer som erbjuder samma hastighet. Enligt EU-kommissionen strider det mot reglerna för offentlig upphandling att precisera tillverkarens namn och även att ange klockfrekvenser i offertförfrågan. Kommissionens formella granskning av fallen kan leda till att de fyra länderna kan komma att ställas till svars inför domstol. Tidigare har EU-kommissionen försökt stoppa orättvis upphandling i Tyskland och Italien där Intel har fått statliga kontrakt utan att köparna har övervägt alternativ från andra tillverkare. Datormagazin[/quote] Nu handlar ju detta om staten och inte om företag. Men som jag ser det får AMD fortfarande sota för problemen med deras K6-processor (?). AMD har ju då, vad jag vet, inte försökt mörklägga några buggar i sin hårdvara... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
AMD är generellt överlägsna då en sak skall utföras snabbt. Intel bäst om flera saker skall göras samtidigt.
AMD är snabbare på flyttal. En AMD blir vassare på spel än Intel. Intel är vassare på nytto. En server skall nog köra Intel om man inte pratar 64 bitars processorer utan vanlig Intel P4 vs AMD Sempron/K7. AMD 64 är en väldigt bra processor, som jag tycker slår en P4 på allt. Se dock till att din AMD 64 har socket 939, de andra versionerna är inte lika bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
http://www.sandia.gov/news-center/ne.../redstorm.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle gärna se några rescensioner på olika CPU's i servermiljöer, kan man hitta något sådant ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi har både Intel och AMD-proppar i drift under olika grader av belastning, och jag kan inte säga att jag har några dåliga erfarenheter av dem vare sig vad gäller prestanda eller stabilitet (med undantag för de barnsjukdomar AMDs första processorer hade, men nu snackar vi stenålder - K6-233, inte Athlon...). Övriga faktorer, som exempelvis komponenter, drivrutiner, samt kylning/värme spelar mycket större roll.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Detta av olika anledningar, bl.a. bättre minnesbandbredd, lägre strömförbrukning / värmeutveckling. Slutligen: De finns som dualcore-variant. http://www.tomshardware.com/cpu/20030422/ http://www.open-mag.com/9086339824.shtml http://www.theinquirer.net/?article=22711 http://www.linuxhardware.org/article.../04/21/1747217 Är helnöjd med de Opteron-servrar jag skruvat ihop. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|