Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-07, 15:40 #18
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Originally posted by -andreas.lundahl@Dec 6 2008, 14:17
Det gör i och för sig att statistiken samtidigt är sorglig, på grund av att en så pass stor del av webbutvecklarna (även om det inte är de allra vassaste) använder IE.


Jag använder IE... det tycker inte jag är sorligt... men jag som klinga bör kanske slipas...
Citat:
Originally posted by -Jawn@Dec 6 2008, 19:59
Jaha ojdå jag använder också IE då måste jag också vara en av de icke vassaste
Den kommentaren Andreas fällde fick mig o börja skratta ordentligt.
Citat:
Originally posted by -Xamda@Dec 6 2008, 23:19
Citat:
Originally posted by -FredrikMH@Dec 6 2008, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av andreas.lundahl
Det gör i och för sig att statistiken samtidigt är sorglig, på grund av att en så pass stor del av webbutvecklarna (även om det inte är de allra vassaste) använder IE.
Jag använder IE... det tycker inte jag är sorligt... men jag som klinga bör kanske slipas...
Fast det är väl en sanning med modifikation. Om IE har större delen av marknaden, även om Internet Sweden siffror pekar på en väldigt liten ledning, så är man ju ovanligt dumt som utvecklare om man inte fokuserar utvecklingen på att fungera klockrent i IE och därmed använder man väl IE, om inte så för att se att allt uppträder som man tänkt sig.
Att sitta och idiotförklara IE-användare är ju skrattretande, både för att IE inte är direkt dåligt (i mina ögon är det till och med riktigt bra, jag menar - jag skall surfa med webbläsaren, allt annat struntar jag faktiskt i) och för att det är marknadsledaren....
Tittade på några av våra egna kunder och där såg fördelningen ut så här (från tre olika sajter, en webbdesignbyrå, en kennel och en advokatfirma):
IE 58,2 %
FF 31,9 %
Safari 6,2 %
Övriga 3,7 %
Det varierar lite, men IE ligger som minst på 56 % och mest 60,2 %.

Från att säga att de allra vassaste webbutvecklarna inte hänger på w3schools.com till att idiotförklara 70% av befolkningen. Så vi leker viskningsleken. Ska vi köra en runda till? Jag börjar med att påstå att Fredrik Reinfeldt är statsminister i Sverige. Så får vi se vad detta blir i slutänden.

Att de vassaste webbutvecklarna inte anpassar sidor för IE lär jag tydligen också ha sagt. Att vara vass webbutvecklare verkar ju vara ett ganska schyst yrke. Synd bara deras kunder förmodligen inte betraktar dem som särskilt vassa när de ser resultatet i IE.

Till allvaret. Min åsikt är att IE är en dålig webbläsare jämfört med exempelvis FF eller Chrome. Det har ingenting att göra med mode eller att jag principiellt bojkottar Microsoft-produkter. Den största anledningen till denna uppfattning är att IE renderar så mycket sämre än exemplena ovan (undantaget är IE8, som jag hoppas innerligt att Microsoft kan få ut snabbt på marknaden). Som webbutvecklare tycker jag att det kan vara värt att kämpa för större marknadsandelar för de webbläsare som jag anser vara de bättre. Detta inte bara på grund av att mina besökare använder webbläsare som jag gillar, utan också på grund av att det sätter fart på Microsoft. Var hade vi varit i dag om det inte varit konkurrens i webbläsarbranschen, och IE hade haft 100% av andelarna? Om man ser det ur den synvinkeln tror jag att vi har mycket att tacka till exempel FF-utvecklarna.

Hoppas att det inte blir några missförstånd den här gången, och jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt tidigare.
andreas.lundahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat