Kom ihåg mig?

Starta företag i England

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-23, 17:00 #1
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Hej,

Har skrivit en liknande tråd innan men nu är jag ute efter lite annan info.

Nu funderar jag på att starta ett företag i England som även kommer att stå för min verksamhet i sverige (och övriga länder i framtiden).
Främsta anledningen är att jag då kan betala engelsk skatt bland annat på mina engelska sajter och få ett AB utan att investera 100 000kr (har egentligen inget emot att betala 100 000 men varför göra det när jag kan betala 10 kr istället). Men hur blir det med skatt/moms för mina svenska sajter? Är det engelska skatter som gäller för dom också? (det borde det vara)
Var kan jag hitta information om detta? Alltså, hur det blir med skatt och moms osv? Betalar jag då Engelsk skatt (som är betydligt mindre än svensk) eller måste jag betala svensk skatt?

Jag hade tänkt starta bolaget via www.abdirekt.com. Fast det finns vissa saker med dom som jag är lite fundersam över... de säger bland annat att min revisor inte kan göra bokslutet?? All post som skickas från myndighet i england skickas först till abdirekt.com och sedan vidarebefogas posten till mig... tänk om de går i konkurs eller upphör sin verksamhet... är inte det riskabelt?

Vad är alternativet? Att åka till england och starta företaget själv?

Tacksam för info.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 19:45 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det krävs givetvis en engelsk revisor för ett bolag i england! Om inte din revisor har denna behörighet i england vill säga...

Ska verksamheten bedrivas i england behöver företaget enbart betala skatt i england.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 23:19 #3
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Man kan väl bedriva verksamheten i england men från sverige? eller är jag helt ute och cyklar?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 23:24 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by dee@Aug 23 2005, 17:00
Hej,
Främsta anledningen är att jag då kan betala engelsk skatt bland annat på mina engelska sajter och få ett AB utan att investera 100 000kr (har egentligen inget emot att betala 100 000 men varför göra det när jag kan betala 10 kr istället). Men hur blir det med skatt/moms för mina svenska sajter? Är det engelska skatter som gäller för dom också? (det borde det vara)
Om du är ute efter att bedriva verksamhet inriktad på Sverige från ditt engelska bolag är det förmodligen att rekommendera att du bildar en filial i Sverige. Filialen betalar då svenska avgifter precis som vilket svenskt bolag som helst.

Sedan kostar det inte 100 000 kr att bilda ett aktiebolag, du måste ha 100 000 kr som aktiekapital; men aktiekapitalet måste inte vara ett saldo på ett bankkonto. Du kan givetvis köpa inventarier som du behöver använda i din verskamhet för ditt aktiekapital.

Ett engelskt bolag bör innebära en del krångel och krångel kostar både tid och pengar (tid är ju pengar). Förmodligen är det smartare att starta ett svenskt aktiebolag till att börja med. Ett mycket vanligt råd är att se till att tjäna pengarna först, så har du råd att köpa kvalificerad hjälp för att slippa betala skatt - se på hur mycket skatt exempelvis Volvo betalar. Om du börjar med att bedriva din verksamhet och tjäna pengarna, så kan du alltid lösa skattefrågan när det är värt att lösa den.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 23:27 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by dee@Aug 23 2005, 23:19
Man kan väl bedriva verksamheten i england men från sverige? eller är jag helt ute och cyklar?
Nu är jag inte insatt i reglerna, men det låter som att du försöker undvika att betala skatt, vilket kan vara brottsligt och det är möjligt att skatteverket anser att du bedriver verksamheten i Sverige och från Sverige och därmed måste betala svensk skatt.

Ska du plocka ut pengar måste du ändå betala svensk inkomstskatt som privatperson; jag misstänker att det även är svensk arbetsgivaravgift eftersom du som anställd finns i Sverige.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 23:54 #6
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Jag har ett svenskt företag idag men eftersom jag snart kommer lansera en tjänst som endast riktas till dom som bor i england tänkte jag att det kan vara en bra ide med engelskt företag. Jag ska höra mig för imorgon. Tar gärna emot mer info från fler som är insatta i ämnet.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 23:56 #7
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Citat:
se på hur mycket skatt exempelvis Volvo betalar
Har ingen koll på detta.. får de någon fördelar eller nåt?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-24, 07:53 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Kolla med http://www.abdirekt.se/ dom kan säkert hjälpa dig
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-29, 10:35 #9
Cosmopolit Cosmopolit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 2
Cosmopolit Cosmopolit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 2
Hvis nogle af jer har spørgsmål i ønsker hjælp til kan i godt skrive til mig, så skal jeg forsøge at hjælpe jer videre...

Mvh
Cosmopolit

PS: Hvis det gøres korrekt, ER det muligt at drive et Engelsk LTD firma fra Sverige. Det er også muligt at lave en lokal filial af dette i Sverige. Det er muligt at lave et fast samarbejde med et offshore IBC selskab og på denne måde nedbringe skatten i england, dette er ikke ment til at overdrive, man kan nedbrige skatten- men IKKE undgå at betale skat!

Alt er næsten muligt, det skal blot gøres korrekt, for hvis man blot stifter en engelsk eller et offshore firma og driver det fra Sverige, Norge, Danmark- så bryder man reglerne hvis man ikke oplyser det til skatten. Gøres det rigtigt, har man IKKE oplysningspligt og man bryder ikke reglerne.

Men jeg kan hurtigt sige, de fleste typer webshops der handler med andre en kun kunder fra et land, kan med lethed drives fra england eller fra et offshore selskab- og fordelene er ENORME! Jeg gør det selv og har prøvet begge dele, og jeg har aldig haft det så let som nu.

Tak for jeres tid - håber jeg kan hjælpe.
Cosmopolit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-29, 12:02 #10
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Men lägg ner detta "spam" nu... Får du inga kunder i Danmark?

Forumet är till för att diskutera, hjälpa, eller hjälpas och inte enbart fungera som en marknadsplats
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017