Kom ihåg mig?

Webbhotell Hackat (?)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-03, 15:42 #81
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Usch, stackars Proinet och stackars kunder

Jag har haft påhälsning av liknande extremister som har hackat sig in och kört med deface, men efter lite detektiv arbete fick jag tag på dom och förklarade situationen och bad dom sluta. Nu brydde dom väl sig inte speciellt mycket, men det gav iallafall lite tid att få servern rensad och säkerställd.

Nu har jag ett 30 tal försök per dag ungefär som stoppas och skickas hem till turkiet igen och efter server uppgraderingen har det inte varit några problem av det slaget (ta i trä).

Det stora problemet med stora mängder av olika kunder är att det blir väldigt svårt att se till att ingen använder skript som ger möjlighet till intrång, speciellt som så gott som alla skript verkar bli sårbara eller ha problem någon gång under sin livstid. Det finns vissa åtgärder man kan ta för att minska risken, men man kan aldrig vara 100% säker.

Proinet hade den stora oturen att råka ut för den elaka sorten av hackers som förstör snarare än bara gillar att jävlas lite och om dom råkat ut för det jag tror dom råkat ut för så finns det mängder med fula skript inbakade i alla möjliga konton som tar tid att hitta och filtrera ut och det hjälper inte med backup för dom kan vara minst lika infekterade.

Dessutom verkar det som om databaserna fått sig en rejäl känga och kanske även DNS informationen och då är det inte kul att sitta hos Proinet och försöka återskapa och räta ut saker och ting...

Att uppdatera informationen om vad som händer är förståss viktigt, men jag tror inte någon blivit mycket lugnare av "Nu sitter vi och knåpar med MySQL på konto 1255..." var tionde minut och eftersom jag är säker på att alla hos Proinet jobbar på högtryck med att försöka lösa situationen så tror jag att när saker och ting lugnar sig får ni mer information.

Tålamod är en dygd, men jag vet hur jäkla svårt det är när man sitter där...har varit i samma sits själv som kund och jag kan bara säga att när väl saker och ting återgår till det normala kommer ni att se att Proinet har lärt sig sin läxa ordentligt. Att byta webbhotell i det här läget kan bli lika plågsamt igen eftersom det nya webbhotellet kanske liksom Proinet blir angripet och då sitter ni där igen. Proinet lär vidta ordentliga åtgärder för att skydda sig mot detta i framtiden, så där vet ni iallafall vad som gäller.

Jag hoppas på en snabb återställning för er alla.
Mortekai är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 15:57 #82
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
För mycket information är såklart inte bra heller men senaste uppdateringen av driftinfo.net var 08:28, det är för mer än sju timmar sedan. Om de lägger in ett inlägg iallafall varannan timma med "Nu är rensningen av /usr färdig, vi fortsätter säkra MySQL-servern." eller "Det drar ut på tiden på grund av ytterliggare utredning av vissa av våra backups.", bara sånt skulle iallafall hjälpa mig enormt.
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:11 #83
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Får nog slå om 1 & 2 lite snabbt.
Använder aldrig 3 & 4 här. Inte den blekaste aning om vad de är till för.
Mattias är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:16 #84
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 109
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 109
Citat:
Originally posted by micze@Oct 3 2007, 15:02
weetabix, Jo det är ju kanske sant. Det är ju såklart en enorm skillnad på mitt privata pickplock och en kommersiell verksamhet. Deesutom andvänder jag inte Linux i någon större omfattning så vad en rootad linux burk innebär är jag inte insatt i.

De har i princip fått tillgång till allt som man kan göra med servern, vilket troligtvis kan ha något med att backuperna (ifall de hade några, vilket jag tror) kan ha försvunnit också.
Arood är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:16 #85
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Ingen information på driftinfo, dem svarar inte i telefon.... Inget fungerar.. blir spännande detta...
Skit samma hur mycket dem har och göra och inte.. Jag har betalat för en tjänst som ska fungera...
BE Network är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:21 #86
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by BE Network@Oct 3 2007, 15:16
Ingen information på driftinfo, dem svarar inte i telefon.... Inget fungerar.. blir spännande detta...
Skit samma hur mycket dem har och göra och inte.. Jag har betalat för en tjänst som ska fungera...
Japp, jag håller med dig. Att köra in en backup kan inte ta över 40 timmar att lösa.
Tyvärr blir jag missnöjd och ska nog byta webhotell. Har gjort förluster på tillräckligt många dollars nu.

Btw, pausa din Adwords annonsering så slipper du gå back på det åtminstone.

mvh
Alpha är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:26 #87
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Alper
Citat:
Ursprungligen postat av BE Network
Ingen information på driftinfo, dem svarar inte i telefon.... Inget fungerar.. blir spännande detta...
Skit samma hur mycket dem har och göra och inte.. Jag har betalat för en tjänst som ska fungera...
Japp, jag håller med dig. Att köra in en backup kan inte ta över 40 timmar att lösa.
Tyvärr blir jag missnöjd och ska nog byta webhotell. Har gjort förluster på tillräckligt många dollars nu.
Btw, pausa din Adwords annonsering så slipper du gå back på det åtminstone.
mvh
Ah tack för du påminnde mig... sitter mest o fundera på vad som kommer hända om deras backup inte funkar... Då får jag rätt stora problem... Vilket kommer bli deras problem...
Allt rullade ju imorse...!!!!
Ligger på web03:an, är det där backupen rykt?
Nån som har koll?

Jag har redan tecknat nytt avtal här, så fort skiten bara rullar upp i 2minuter så skall mina domäner aldrig behöva ha en proinet dns framöver.. det har jag lovat dem!
BE Network är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:34 #88
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Tror ni att även databaserna är raderade?
Aron är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:36 #89
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Citat:
Originally posted by Aron@Oct 3 2007, 16:34
Tror ni att även databaserna är raderade?
Har allt mitt material kvar där.
Enda som inte stämmer just nu är dnserna.
Igen fara här det vill säga

Ligger på web01
Mattias är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:36 #90
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
nått har ju gått helt åt helvete annars hade man väl hört nått från dem...
Någon som vet något? För dem själva får man ju inte kontakt med...
BE Network är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017