Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nya prismodellen hos .SE och ombud

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-04, 07:56 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Hur som helst så är det ju klart att OM det inte uppkommer stora problem med IIS, så är det ju utan tvekan skönt att ombuden äntligen kan tjäna pengar på att förnya domäner och göra det till ett pris, lägre än IIS.

Det ger de en ganska stor marknad, med en hel domäner (717289 för tillfället). Om man sedan räknar 10, 20, 30 ... kronor per domän, så blir det endel pengar vi pratar om, så länge man håller sig under IIS pris för förnyelser. Jag tycker att det är kanon för ombuden och rättvisst.

Frågan är bara vem kommer plocka åt sig många kunder, med bara domäner?? Marknaden har ju hittills varit svår och man har inte knppast kunnat tjäna pengar på de som endast registrerar domäner och inte har webbhotell eller driver egna servrar. Nu ändras plötsligt spelreglerna och en ny marknad kommer upp.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 08:49 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Vad många här inte verkar förstå, eller vilja förstå, är att den ny prismodellen itne kommer göra något ombud rikt.

Låt oss anta att man som ombud köper domäne för 80 kronor och säljer den vidare. Jag skulle gissa att domänen ger vinst först när man kan lägga på 10-20 kronor, och mer sannolikt först vid 30-40 kronor. Allt beror förstås på vilken mängd domäner man säljer, men domäner har kommit att för många, framför allt de stora webbhotellen, bli en ren lockvara, som man är beredd att sälja med förlust på några tio, aksnke till och med hundralapp, för att få in kunder till sina övriga tjänster.

Jag anser att hela domänprisdiskussionen är snedvriden... Om marknaden inte bara skall ha ett fåtal riktigt stora aktörer, som alla nått sin storhet genom prisdumpning, så borde prisnivåerna inte sjunka ytterligare, utan snarare tvärtom.

Det finns folk här som är upprörda över att ägarbyten kostar extra, men de har förmodligen aldrig suttit i telefonkö hos IIS/.SE och efterlyst försvunna fax och annat som brukar vara vardagsmat hos IIS. Det behövs inte mycket strul förrän än en domän tar en kvart till en halvtimme att ägarbyta. Att inte ta betalt för det förefaller märkligt.

Det går helt enkelt inte att lämna någon omfattande service för någon eller några tior, vilket jag tror alla egentligen inser...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 09:08 #13
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 4 2008, 07:49
Låt oss anta att man som ombud köper domäne för 80 kronor och säljer den vidare. Jag skulle gissa att domänen ger vinst först när man kan lägga på 10-20 kronor, och mer sannolikt först vid 30-40 kronor. Allt beror förstås på vilken mängd domäner man säljer, men domäner har kommit att för många, framför allt de stora webbhotellen, bli en ren lockvara, som man är beredd att sälja med förlust på några tio, aksnke till och med hundralapp, för att få in kunder till sina övriga tjänster.
Men i det fallet kanske man kan se skillnaden på nyregistreringar och förnyelser. Det som jag ser positivt på att förnyelser kommer ha lägre pris för ombuden eller direkt hos IIS och det ger ju ombuden chans att tjäna pengar på något de inte kunde tjäna pengar på innan.

Sedan måste jag säga att jag inte vill ha någon som tar 80 + moms för förnyelser. Ser hellre någon som lägger på några tior, har en förtjänst på det, hanterar alla mina förnyelser och har månadsfakturering (så jag slipper massa småfaktoror).

Sedan får man hoppas att systemet hos IIS kommer hantera förnyelser på ett bra sätt. Å andra sidan medför alla verksamheter problem, även driva serverutrymme - där support ingår (folk ringer för minsta lilla), samt problem då servrarna strejkar ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 09:40 #14
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Hur mycket jobb kan det vara för ombuden att hantera förnyelser?
Har de automatiska system för faktureringen så lär det inte kosta så många ören att hantera förnyelserna.
Jag har hittills aldrig behövt kontakta iis om någon förnyelse, så jag tror att support kostnaderna kommer att bli minimala på företags sidan som jag förmodar att de flesta administrerar sina domäner själva.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 10:39 #15
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Då du också är mer insatt i allt detta:
- när kommer den nya modellen att börja gälla,
- när tror du att ni kommer införa månadsfakturering om man skulle ha er som registerar i så fall?

- .SE:s målsättning (eller tidsplan) säger att den nya affärsmodellen ska börja gälla fr om början av nästa år (jan-feb). Jag skulle dock inte sätta några pengar på det.
- Har hört mig för om månadsfaktureringen med vår ekonomikille. Vi har sedan tidigare månadsfakturering på .com och andra toppdomäner, så vi ska garanterat införa månadsfakturering även på .se domäner. När vi gör detta beror givetvis på när den nya affärsmodellen införs.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Hur mycket jobb kan det vara för ombuden att hantera förnyelser?
Har de automatiska system för faktureringen så lär det inte kosta så många ören att hantera förnyelserna.
Jag har hittills aldrig behövt kontakta iis om någon förnyelse, så jag tror att support kostnaderna kommer att bli minimala på företags sidan som jag förmodar att de flesta administrerar sina domäner själva.
Ja, med undantag för att .SE kommer att byta tekniskt gränssnitt (EPP), att de har en hel uppsättning med certifiering/ackrediteringskrav och att det kommer att ske rätt så stora förändringar vad det gäller faktureringen mellan .SE och ombuden så är det inte så mycket jobb.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 18:34 #16
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by JonathanS@Apr 4 2008, 09:39
- .SE:s målsättning (eller tidsplan) säger att den nya affärsmodellen ska börja gälla fr om början av nästa år (jan-feb). Jag skulle dock inte sätta några pengar på det.
- Har hört mig för om månadsfaktureringen med vår ekonomikille. Vi har sedan tidigare månadsfakturering på .com och andra toppdomäner, så vi ska garanterat införa månadsfakturering även på .se domäner. När vi gör detta beror givetvis på när den nya affärsmodellen införs.
Tackar ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 20:57 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by JonathanS@Apr 4 2008, 10:39
Ja, med undantag för att .SE kommer att byta tekniskt gränssnitt (EPP), att de har en hel uppsättning med certifiering/ackrediteringskrav och att det kommer att ske rätt så stora förändringar vad det gäller faktureringen mellan .SE och ombuden så är det inte så mycket jobb.
Jag förutspår dessutom att uppemot en tredjedel av de nuvaranda 200 ombuden kommer att falla bort iom att detta aktualisers (ev. en planerat önskad effekt av IIS). Det kommer att kosta på så pass mycket i form av personliga auktorisationer/antal auktorisationer per ombud osv att det inte kommer att vara ekonomiskt försvarsbart att hålla egen auktorisation för många ombud - utan jag förutspår i mycket större grad än idag subombud till större aktörer och sammanslagningar av verksamheter. Incitamentet försvinner..

Citat:
Jag anser att hela domänprisdiskussionen är snedvriden... Om marknaden inte bara skall ha ett fåtal riktigt stora aktörer, som alla nått sin storhet genom prisdumpning, så borde prisnivåerna inte sjunka ytterligare, utan snarare tvärtom.
Xamda - Jag berörde faktiskt denna fråga om möjlighet till vinst för ombuden. Och jag fick den uppfattningen av Danny att ombud INTE ska kunna tjäna pengar på domäner i sig - utan på kringtjänster dvs agera VAR, Value Added Reseller och med en kärnprodukt/tjänst erbjuda domäner som ett kompliment.
Personligen befarar jag att det är en MYCKET farlig väg att ta, där domäner kommer att "slängas" med produkter som en nyckelring och saknar enligt mig HELT incitamet för en mindre aktör att engagera sig i .se-domäner.

Detta är också en U-sväng mot när jag pratade med honom 2006 om samma sak - då han uttryckte en viss orolighet över att domäner då användes som slit-och-släng-produkt och refererade till företag som TBA som minsann lyckades ta bra betalt för domäner och att han ville att domäner skulle stiga i värdekedjan.
(Ingen kritik mot TBA alls - men min egen notering är att TBA bla inriktar sin marknadsföring i form av "nystartserbjudanden" till nya företagare som i många fall saknar referenser och därmed tar första erbjudande att bli synlig på nätet).

Det var också en av orsakerna till den något märkliga kundundersökningen som genomfördes hösten 2006, där resultatet presenterades något laddat "Våra kunder är beredda att betala 1000 sek om året för en .se-domän"

Men min egna analys av detta lappkast är att Danny inte är gud, utan har en styrelse att stå till svars för.
Danny må vara väldigt marknadsinriktad själv, men har fått ett kvantitativt mål på 1 miljon 2010 - vilket innebär en ökning på drygt 100K per år - jag befarar bara att detta inte främjar målet och att vi inte heller kommer att se förnyelser i samma utsträckning som idag..och då färre auktoriserade ombud att välja mellan.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 00:08 #18
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
En tredjedels bortfall är väldigt blygsamt. Jag tror mer på att hälften av ombuden kommer falla bort, precis som vid det senaste större skiftet. Ni minns väl att det fanns ca 400 ombud till .SE för ungefär två år sedan? Nästa år kommer vi vara ca 100 st ombud. Alternativen minskar stadigt och kraftigt, det är en riktigt läskig utveckling.

Som man ställer en fråga får man även ett svar. I samma undersökning som Internet Sweden hänvisar till så frågade de innehavare om de skulle kunna tänka sig att registrera .se domäner direkt genom .SE, om möjligheten fanns (inte för att det var aktuellt, som de uttryckte sig). Med tanke på frågans formulering så var svaret givetvis positivt (och det låg senare till grund för deras styrelsebeslut om den nya affärsmodellen, som inkluderar direktregistreringar).

Samma undersökning visade likaså att en extremt låg andel av de svarande visste vilket ombud de en gång i tiden hade registrerat sin .se domän hos (detta trots ledande följdfrågor). Man kan ju fråga sig hur .SE gjorde sitt urval till undersökningen. Hade någon av de svarande registrerat sin .se domän under 2000-talet?

Nej, jag ger inte fem öre för .SE:s marknadsundersökningar. De är lika träffsäkra som .SE:s marknadsföringskampanjer. Ni har väl sett den senaste, med fotbollsprofileringen? Nämn ett fotbollsfan (som inte hänger här) som förstår sig på den. Om det inte vore för att stolpskott.se är upptaget så hade jag registrerat det och lagt upp en vidarebefordring till .SE.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 23:00 #19
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Oops. Raderas
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 23:02 #20
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Citat:
Originally posted by Isak@Nov 28 2008, 00:00
Har hört mig för om månadsfaktureringen med vår ekonomikille. Vi har sedan tidigare månadsfakturering på .com och andra toppdomäner, så vi ska garanterat införa månadsfakturering även på .se domäner. När vi gör detta beror givetvis på när den nya affärsmodellen införs.
Kan man ta detta till banken ? Dvs månadsfakturering av .se hos Binero garanteras.
Kontaktade Loopia och de sa att de INTE kunde erbjuda månadsfakturering vilket ju tyvärr innebär att vi måste lämna dem.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017