Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google SiteLinks

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-21, 13:37 #1
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Hur får google fram de sökresultat som ligger under huvudsvaret vid en sökning. Alltså, de 4 extra sökresultaten vissa siter får?.

Google påstår att dom genererar detta per automatik, stämmer det?
Finns det något mönster?

Jag har lagt ner en hel del jobb på att analysera detta nu under ett par veckors tid.

Ni hittar analysen på vår blogg http://www.seo.se/blogg/?p=238

Kommentera gärna (även där) om ni ser annat mönster än jag och även om ni hittar andra sökord som genererar SiteLinks.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 14:45 #2
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Vad är definitionen på "Åldersförtroende"? Hur länge måste siten ha varit med i Googles index?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 15:53 #3
Sinnenas Teater Sinnenas Teater är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 58
Sinnenas Teater Sinnenas Teater är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 58
Samma fenomen gäller för de flesta kommuner.
När jag såg det för första gången så tänkte jag att det handlade om Rss flödet, som google läser på något sätt, som gör att dom få fler länkar.
Men det är säkert helt fel. :P
Sinnenas Teater är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 16:12 #4
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Mycket intressant, och som du säger är det riktigt svårt (omöjligt) att hitta någon gemensam nämnare för dem. Och det känns mycket riktigt som det borde vara någon form av manuell påläggning. Men det finns samtidigt några saker som talar emot att det skulle vara helt manuellt. Då vissa länkar inte känns lika självklara.

Några iakttagelser från min sida är att hemsidorna för alecta och audi ändå verkar ha existerat. Om man kollar www.alecta.se/WEB/INTERNET/alectase.nsf/docsforlinks/Alltforforsakrade_Vadhanderomjag____Garipension_Ga ripension_Omjaggaripension%3FOpenDocument+site:www .alecta.se+pension&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=22&ie=UT F-8]googles cache[/url] eller archive.org. Jag tycker även sidan bluffmagazine.com visar att även interna länkar säkerligen spelar roll. För länken från startsidan är ju just "THE MAGAZINE". Om jag skulle göra en analys så skulle jag misstänka att google baserar sin länkrubrik på många olika faktorer som sedan avgör om den väljer att skriva ut interlänkstruktur, title etc. Varför den väljer att visa SiteLinks är dock inte lika självklart.

Jag tycker dock det var lite svårt att läsa i listan. Hade varit enklare med mer luft mellan dem, och tydligare markering vad som var title/description/keyword, och gärna en hightlight på sökordet. Och hade ni inte krävt att jag skulle bli medlem på seo.se kanske jag hade postat där istället/också
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 19:53 #5
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Jag tror det bara är så att om ettan ligger hästlängder ifrån tvåan i relevans så får den SiteLinks (förutsatt att sidan har en begriplig menystruktur). Och det råkar ofta vara varumärken.

Aftonbladet
Expressen
SVD
DN
IDG

Finns det någon chans o ta dessa sidors förstaplacering? Nej.. varför? dom dominerar orden totalt i relevans... därför får dom lite SiteLinks.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 20:22 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Google påstår att dom genererar detta per automatik, stämmer det?
Ja, om Google inte ljuger så.. Som du själv säger så sker detta genom en automatisering. När Google tror att länkarna kan vara användbara för användaren visar Google upp länkarna så att användaren kan hitta det denne söker snabbare.

Google skriver även följande,
Citat:
If the structure of your site doesn't allow our algorithms to find good Sitelinks, or we don't think that the Sitelinks for your site are relevant for the user's query, we won't show them.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 21:05 #7
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Mycket möjligt att Google analyserar CTR för de olika underlänkarna och byter med jämna mellanrum också
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 21:18 #8
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Vad är definitionen på "Åldersförtroende"? Hur länge måste siten ha varit med i Googles index?
Svårdefinierat och det finns inget exakt svar på det.
Jag ser siter som har minst ett år som förtroendeingivande men exakt vad Google anser är svårt att säga.
De siter jag klassat som förtroendesiter har minst 2 år för att vara på säkra sidan!.

Citat:
Samma fenomen gäller för de flesta kommuner.
När jag såg det för första gången så tänkte jag att det handlade om Rss flödet, som google läser på något sätt, som gör att dom få fler länkar.
Men det är säkert helt fel.
Ja, det är sant.
Som jag skriver är det "ett självklart val".
RSS är uteslutet eftersom långt ifrån majoriteten av de siter jag sett har RSS.

Citat:
Mycket intressant, och som du säger är det riktigt svårt (omöjligt) att hitta någon gemensam nämnare för dem. Och det känns mycket riktigt som det borde vara någon form av manuell påläggning. Men det finns samtidigt några saker som talar emot att det skulle vara helt manuellt. Då vissa länkar inte känns lika självklara.
Visst är det tvetydigt.
Automatiskt men samtidigt inte.
Det som talar för automatik är att flertalet siter INTE kan klassas som förtroendeingivande pga redirects, sidor som inte hittas mm.

Citat:
Några iakttagelser från min sida är att hemsidorna för alecta och audi ändå verkar ha existerat. Om man kollar googles cache eller archive.org. Jag tycker även sidan bluffmagazine.com visar att även interna länkar säkerligen spelar roll. För länken från startsidan är ju just "THE MAGAZINE". Om jag skulle göra en analys så skulle jag misstänka att google baserar sin länkrubrik på många olika faktorer som sedan avgör om den väljer att skriva ut interlänkstruktur, title etc. Varför den väljer att visa SiteLinks är dock inte lika självklart.
Jag har inte kontrollerat det gentemot Googles Cache eller archive.org.
Jag tror också på din teori om att det finns en uppsättning algoritmer som kontrolleras.
Länkstruktur och länktexter. Title gentemot struktur/rubrik mm. Det är det som gör allt jite förvillande.

Citat:
Jag tycker dock det var lite svårt att läsa i listan. Hade varit enklare med mer luft mellan dem, och tydligare markering vad som var title/description/keyword, och gärna en hightlight på sökordet. Och hade ni inte krävt att jag skulle bli medlem på seo.se kanske jag hade postat där istället/också
En highlight på sökordet är inte relevant aftersom det är "vad som gör att sitelänkar tillkommer" som är intressant.
Sökordet är endast en definition poå hur man skall hitta dom.
Anledningen till medlemskap är att vi vill slippa all spam!.

Citat:
Jag tror det bara är så att om ettan ligger hästlängder ifrån tvåan i relevans så får den SiteLinks (förutsatt att sidan har en begriplig menystruktur). Och det råkar ofta vara varumärken.

Aftonbladet
Expressen
SVD
DN
IDG

Finns det någon chans o ta dessa sidors förstaplacering? Nej.. varför? dom dominerar orden totalt i relevans... därför får dom lite SiteLinks.
Kan inte håöööa med om det!.
Visst skulle det vara svårt att slå tidningarna du omnämner, men inget är omöjligt.
Om man tittar på de andra sökorden som badrum, bluff mm tror jag knappast att dom siterna som ges SiteLinks dominerar i relevans.

Citat:
Ja, om Google inte ljuger så.. Som du själv säger så sker detta genom en automatisering. När Google tror att länkarna kan vara användbara för användaren visar Google upp länkarna så att användaren kan hitta det denne söker snabbare.
Ingen annan kommentar än att "allt Google säger inte alltid skall litas på till 100%", av förklarliga skäl
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-09, 17:04 #9
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Charlie@Jan 21 2007, 21:05
Mycket möjligt att Google analyserar CTR för de olika underlänkarna och byter med jämna mellanrum också
Det händer mig ofta. Var och varannan vecka så byter Google ut undersidan som listas som #2 (Jag har plats 1 och 2 på sökordet) utan att någon av sidorna har förändrats.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-10, 10:43 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jag tror dom går på:

Backlinks till huvudsidan kontra undersidan i %.
Trafik till undersidan mätt med toolbaren.
Bokmärken på undersidan mätt med toolbaren.
Siten måste vara en authority-site.

Har sitelinks på ett flertal av mina siter, på en av dom försvann det när jag uppdaterade URL strukturen och meny'n. Nu är det bilder utan alt-tagg, förr var det ren text. Det har inte kommit tillbaks än och det är nåt år sedan.

Om jag hinner nån dag skall jag lägga in alt-taggar och ser om det kommer tillbaks.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-11-1171100631.jpg (36.2 KB, 0 visningar)
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017