Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eniro + Jajja = Sant

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-28, 10:42 #1
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Jag fick följande pressreleasse Från Eniro nyss

Eniro ökar satsningen på sökordsannonsering tillsammans med Jajja
Eniro intensifierar sin satsning på sökordsannonsering genom ett samarbetsavtal med Jajja Communications, ett av Nordens största sökoptimeringsföretag. Eniro kommer att erbjuda alla sina kunder de tjänster för sökmotoroptimering som Jajja tillhandahåller.

- Den här marknaden växer så det knakar och genom samarbetet med Jajja kan vi erbjuda våra kunder en komplett portfölj av Internetannonsprodukter inom sök: såväl vår traditionella onlinekatalog, som snabbväxande produkter som sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Vi kommer helt enkelt bli ännu bättre på att hjälpa våra kunder få fler kunder, säger Christer Pettersson, produktchef för eniro.se.

Sökordsannonsering är det segment på Internetannonsmarknaden som växer snabbast just nu. IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) prognos pekar på en tillväxt på 70 procent mellan 2006 och 2007, vilket skulle innebära att svenska företag under 2007 kommer att köpa sökordsannonsering för 948 miljoner kronor.

- Jajja är för oss en mycket bra partner i detta nya medielandskap. De är reviderade av TS (Tidningsstatistik), vilket innebär att våra kunder kan känna sig trygga kring att rätt arbetsmetoder används. Jajja är också, likt Eniro, inriktade på att hantera stora volymer av små och medelstora företag, säger Christer Pettersson.

Liksom Eniro arbetar Jajja med företag i alla storlekar, från stora internationella koncerner till mindre företag. Jajjas produkt hjälper företag att positionera sina webbplatser på sökmotorer som Google, MSN, Eniro, Altavista och Yahoo. Med sökmotoroptimering hamnar företaget högre upp i den organiska, naturliga, träfflistan på sökmotorerna.

- Samarbetet med Eniro ger oss möjlighet att nå många nya kunder som behöver hjälp att synas bättre, säger Mattias Kellquist, Vd Jajja.

Eniro och Jajja har också för avsikt att samarbeta kring affärsutveckling av nya sökprodukter, som till exempel lösningar för tracking och uppföljning av kampanjeffektivitet på söktjänster.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 10:56 #2
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Det låter väl bra men är det inte lite konstigt? För mig känns det främmande att Eniro skulle påbörja tjänster med Sökmotorsoptimering, även om det är i samarbete med Jajja.

Jag förstår inte exakt hur samarbetet ska utföras. Kommer Eniro själva jobba med en säljavdelning för att enbart sälja in detta eller ska sökmotorsoptimering gynna de sidor man har hos Eniro? Är inte riktigt med.
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 11:06 #3
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Kihlbom@Feb 28 2007, 11:56
Jag förstår inte exakt hur samarbetet ska utföras. Kommer Eniro själva jobba med en säljavdelning för att enbart sälja in detta eller ska sökmotorsoptimering gynna de sidor man har hos Eniro? Är inte riktigt med.
Jag vet inte mer än det ni kan se, men jag tolkar det som att Eniro kommer att sälja in tjänsten till slutkunden och att Jajja levererar den.

Så om det stämmer så blir Eniro mer ett säljbolag än medialeverantör i framtiden kanske.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 13:00 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Tvärt om vad jag kan läsa ut. Eniro erbjuder tjänsten sökordsoptimering genom Jajja, när den tjänsten är utförd av underleverantören Jajja skickas kunden tillbaka till Eniro för att köpa sökordsannonsering. Om inte Eniro hade kunnat erbjuda tjänsten SEO, så hade kunden gått till ett annat företag som kanske - hemska tanke - rekommenderat sökordsköp hos någon annan, type google eller sesam. och då hade ett antal sköna kronor gått Eniros näsa förbi.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 13:09 #5
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 99
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 99
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Feb 28 2007, 13:00
Tvärt om vad jag kan läsa ut. Eniro erbjuder tjänsten sökordsoptimering genom Jajja, när den tjänsten är utförd av underleverantören Jajja skickas kunden tillbaka till Eniro för att köpa sökordsannonsering.
Ja, det är mera riktigt. Hade möte med en Eniro-säljare igår och det stämmer, att Jajja är en av flera samarbetspartners som de har på området sökord/optimering mm.

Givetvis så kan man ju också köpa sökord utan optimeringen.
SkyNet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 13:49 #6
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Feb 28 2007, 14:00
Tvärt om vad jag kan läsa ut. Eniro erbjuder tjänsten sökordsoptimering genom Jajja, när den tjänsten är utförd av underleverantören Jajja skickas kunden tillbaka till Eniro för att köpa sökordsannonsering. Om inte Eniro hade kunnat erbjuda tjänsten SEO, så hade kunden gått till ett annat företag som kanske - hemska tanke - rekommenderat sökordsköp hos någon annan, type google eller sesam. och då hade ett antal sköna kronor gått Eniros näsa förbi.
Jo så kan det ju givetvis vara, men om vi nu leker med tanken att kunden får bra placering på ordinarie träfflistan på Google:s index (alltså både Google.se & Eniro.se) så lär väl det vara ett värre hot då kunden kanske tycker att han syns bra nog där och inte vill köpa Eniro:s sponsrade länkar.

Sist men inte minst så har ju Jajja börjat med att erbjuda Sponsrade länkar de med till sina kunder och jag antar att de måste väl ändå vara ärliga mot sina kunder och säga att Google är den mest använda sökmotorn i Sverige och också den teoretiskt billigaste att köpa besökare från, så då är ju inte det lika naturligt att de köper först Sponsrade länkar från Eniro.

Så som jag ser på det så finns konkurrensen med i bilden för Eniro ändå eller ?
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 20:02 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Med andra ord så betyder TS (Tidningsstatistik) inte ett skit? Speciellt inte "kunder kan känna sig trygga kring att rätt arbetsmetoder används"...
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 12:19 #8
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Wojt@Feb 28 2007, 21:02
Med andra ord så betyder TS (Tidningsstatistik) inte ett skit? Speciellt inte "kunder kan känna sig trygga kring att rätt arbetsmetoder används"...
Kanske borde Eniro bli granskade då om det nu är de som fakturerar kunden.

Angående TS så tycker jag att de i alla fall på pappret har fått ihop ett bra koncept, men jag är inte övertygad (ÄN) om att uppföljningen av att alla de inblandade företagen verkligen följer de regler som de har skrivit under på.

Men klart är att på pappret så skall de ha transparens i prissättningen till slutkunden på Sponsrade länkar d.v.s kunden skall veta hur mycket av pengarna går till vald leverantör och hur mycket tar den tredje parten för jobbet.

Vidare så är all form av Cloaking förbjudet (SEO) och det innebär givetvis även att alla gamla avtal som de TS reviderade kan tänkas ha där Cloaking finns med måste avslutas ex pay per click från ordinarie träfflista mm.

När jag satt med i TS gruppen så kunde de inte slutföra dessa 2 ovannämda saker då gruppen mest bestod av såna som vi och att kunderna var dåligt representerade, därav att jag kontaktade Sveriges Annonsörer då de är en intresseorganisation för köparna.
Men under tiden vi startade upp så fixade TS till det sista och de fick god hjälp av Google:s "Bourbon uppdate" som såg till att Cloaking blev risky.

Det allra viktigaste nu är att de verkligen följer upp de reviderade så att det kan bli ett värde för de som verkligen vill jobba rätt samt för kunderna.

Kanske skulle man starta en tråd här där alla ni som kan mycket skriver om case som verkar suspekta..då skulle det bli tryck på uppföljningsdelen kan jag lova.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-01, 15:03 #9
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
De kommer att ta betalt/ord om jag förstår saken rätt, runt 5000:-/år typ.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-02, 07:38 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by xpat@Mar 1 2007, 16:03
De kommer att ta betalt/ord om jag förstår saken rätt, runt 5000:-/år typ.
Som vanligt inga garantier för att de fungera, utan du köper ett stycker lyft för 5000:- om året. Sedan om websajten är felkonsturerat eller så spelar mindre roll..:-)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017