Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kräver stopp för fulregistrering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-16, 10:22 #1
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Handelsbanken har tröttnat på att Stiftelsen för internetinfrastruktur inte stoppar fulregistreringar av domännamn. Nu kräver banken att myndigheterna ingriper.

http://www.idg.se/2.1085/1.140450

II-stiftelsen slår ifrån sig
http://www.idg.se/2.1085/1.140451
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 11:31 #2
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Intressant fråga. Jag stör mig oerhört på fulregistreringar men som systemet är så är det ju faktiskt upp till var och en att registrera (typ) vad de vill, så länge de betalar årsavgiften.

Danny hade en poäng i b, a, n, k ascii tecknen. Frågan är om systemet håller framöver.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 11:36 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag anser att Handelsbanken är ute och cyklar totalt i sitt resonemang och tycker att DA har rätt i det han säger.
Tror heller inte på att bara vissa ord ska förprövas som det antyds lite om, däremot tror jag att det är klokt om IIS lägger lite mer energi på regler och handhavande kring tvister, för nuvarande system är sannolikt inte det mest ultimata..

Jag googlade lite för jag kommer ihåg att det var nån IT-cef på någon av de större bankerna som för ett par år sedan i nåt större sammanhang påstod precis detta: att det var förbjudet för andra att registrera "bank"-domäner - hittade tråkigt nog inte citatet, men jag hittade något annat intressant där Bankföreningen tar frågan om ordet "bank" i domäner till näringsdepartementet:

http://www.bankforeningen.se/upload/n061124y.pdf

Observera att Bankföreningen även sitter med i IIS´s styrelse
http://www.iis.se/about/org/board


Det är en rad instanser som gett remissvar till Näringsdepartementet
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...%2f1282%2fITFoU

Bland dessa hittar jag följande text från Vetenskapsrådets (SUNET) syn på IIS:

"Om ett stort antal klagomål riktas mot tilldelningen av domännamn, om domännmansadministratören inte följer sina egna regler, inte informerar om vilka regler som gäller eller favoriserar vissa sökande i stället för att behandla alla lika kan det finnas skäl att överväga byte av domännamnsadministratör.
Det berättigade i klagomålen kan i så fall bedömas av t ex konsumentverket eller av en av Regeringen utsedd särskild utredare."


Ber om ursäkt för att det blev lite OT, jag tyckte att det hade lite relevans med all kritik som riktats/riktas mot IIS´s förehavanden.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 11:56 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ett alternativ skulle ju kunna vara en snabbgranskning med interimsbeslut mot en mindre avgift och där avgiften återbetalas i de fall sökanden får rätt, vilket leder till att domänen spärras tills en ATF är avgjord.

Om det ligger reklamn på www-handelsbanken är en sak, om det är en phisingsajt är det värre i mina ögon. Då skulle handelsbanken kunna ansöka om en intermistisk spärr om man samtidigt ansöker om en ATF. Varje sådan ansökan måste givetvis granskas innan någon spärr kan träda i kraft.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 12:59 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Att Handelsbanken nu tar det här till IDG tror jag har en annan anledning också;

Jag har slagit "Handelsbanken" mot lite typogeneratorer och kommit fram till 103 stycken mer eller mindre vanliga felskrivningar.
Av dessa är Handelsbanken själv innehavare av en (1) domän (wwwhandelsbanken)

Av resterande 102 är 45 registrerade av andra innehavare än Handelsbanken.
Av dessa 45 är ca 20 registrerade under lågpriskampanjen i december 2007
Av dessa 45 ligger över hälften i parkeringsprogram, men 15 länkar till en sida som har ganska lite med Handelsbanken att göra:
- [por rhistori er.se]
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 13:44 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Den här tråden är formulerad som en nyhet och inte någon fråga eller liknande men jag förmodar att syftet var att uppmana till diskussion. Moderator får väl flytta till nyheter om det anses tillräckligt relevant.

Jag tycker personligen att IIS bör ha möjlighet att återta domännamn efter klagomål som är uppenbara "fulregistreringar" men att denna bedömning bör göras av en grupp med representanter från relevanta instanser t.ex. Konsumentverket och kanske även ombuden.

Man får ju göra skillnad mellan domänspekulation (som kan jämföras med aktiehandel, vad man än må tycka om det) och rena "fulregistreringar" t.ex. varumärke.annan domän, varumärkeforum.com och felskrivningar av populära sidor vilka så uppenbart snyltar på andra företag och ingenting annat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 14:22 #7
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 16 2008, 11:36
Observera att Bankföreningen även sitter med i IIS´s styrelsehttp://www.iis.se/about/org/board
Vilket innebär att Handelsbanken (i förlängningen) var med och godkände .SE:s nuvarande regelverk om efterprövningar (dvs, att det är först-till-kvarn och tvister hanteras via ATF).

Danny har helt rätt. Handelsbankens utspel baseras förmodligen på bristande kunskaper i kombination med att de är fly-förbannade på alla domännappare. Vilket är rätt så förståeligt. Men att införa en spärr av en bokstavsföljd som "bank" är helt fel.

Då är det istället bättre om .SE inför ett snabbare/mer flexibelt tvisteförfarande, t ex genom att följa DK-Hostmasters exempel.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 15:19 #8
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Jag skulle vilja se herr Sulos magiska fingrar i VD-stolen på IIS under 30 dagar
(yeye, rövslick i all ära men att sulo utför saker som förbättrar är ju fakta)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 18:20 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Decibel@Jan 16 2008, 16:19
Jag skulle vilja se herr Sulos magiska fingrar i VD-stolen på IIS under 30 dagar
(yeye, rövslick i all ära men att sulo utför saker som förbättrar är ju fakta)
Det kanske skulle vara allmänt val för att utse både styrelse och vd för IIS
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 21:42 #10
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
För det första tycker jag att det är anmärkningsvärt att Handelsbanken inte har en plan att skydda sig proaktivt genom att t ex registrera domännamn innan de fulregistreras. www-handelsbanken.se är enligt whois:en registrerad 2006-03, vilket inte är speciellt länge sedan (om det inte är så att den är omregistrerad). Banker borde vid det här laget vara experter på något så basalt som fulregistreringar med allt de utsätts för.

Istället för att försöka skapa en massa regler som vi är glada att vi idag slipper tycker jag se en möjlighet till en tjänst att kunna erbjuda ett "fulregistreringspaket", köp ett domännamn, få 2 felstavningar gratis eller liknande. Detta är till och med något som .SE kan försöka premiera och trycka på.

I slutändan är man själv ansvarig för sin egen säkerhet. Att börja införa regler som dessa kommer bara att sluta med att man hittar nya saker som man vill stoppa också.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017