Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Yahoo blåser sina kunder.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-11, 16:35 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag har under ett par år köpt trafik i Yahoo's söknätverk och alltid varit nöjd med kvaliteten på trafiken.
Runt den 20 juni i våras så började värdet på trafiken att sjunka drastiskt, från att ha legat på ett värde av nästan 5kr/klicket till att på bara någon vecka i våras rasa till ett värde av 1,40kr/klick.

Det visade sig att runt den 20 juni började Yahoo trycka på med skräptrafik från diverse amerikanska hårdporrsajter, alltså inte sök-klick även fast vi varit mycket nogranna med att inte välja Content Match i inställningarna i Yahoo's system.

Via Finnmera som administrerar mina klick så har det visat sig att det finns fullt med konstigheter i Yahoos system som förmodligen startade runt den 20 juni när jag märkte det.

Det visade sig att det var saker och ting som inte var beställda som var ikryssade i Yahoos system och det gick inte att ändra.

M.a.o. anser Yahoo att även Content Match kan likställas med ren söktrafik.

Enl. Per som är sökpartnersansvarig på Yahoo så har dom tre (sök)-block.
1. Renodlade sökmotorer
2. Portaler och sökmotorer som har en sökruta som komplement. (ex. Expressen.se's/Eniros nätverk).
Alltså inga katalognätverk eller dyligt
3. Parkerde och felstavade domäner etc.

I mitt fall så har vi valt att köpa trafik från 1 & 2 men defenitivt inte från block 3.

Martin Ingemansson som är Nordenansvarig på Yahoo lovade redan i våras att det skulle byggas om omedelbart. Bara det visar ju på att dom erkänner att det fuskas...

Det dröjde en månad innan nåt hände, när vi nu fick bekräftat att det skulle vara fixat så visade det sig att dom fortsätter att skicka samma skräptrafik.

Yahoo har hela tiden undviket att svara på alla mejl som skickats från Finnmeras VD Johan Edvardsson, (jag har tagit del av kopior på mejlen som skickats) utan bara svarat på kritiken i telefon, misstänker att detta beror på att dom inte vill ha nåt "på print"

Bifogar ett par länkar till skärmdumpar som jag precis gjorde innan vi stängde av mitt konto på Yahoo igen.
Skärmdump 1
Skärmdump 2
Skärmdump 3
Skärmdump 4

Anledningen till att jag lägger denna tråden under nyheter är att jag är övertygad om att det "kommer att bli" en stor nyhet när det kommer ut i media hur Yahoo bluffar sina kunder.

Tilläggas kan även att Finnmera har kompenserat mig ekonomiskt för den mängden skräptrafik Yahoo skickade under juni och juli då Yahoo själva ansåg att dom inte gjort något fel och inte hade någon anledning att ersätta mig.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:08 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag kan inte säga nått annat än "VAD VAR DET JAG SA!!!"

Jag varnade för Overture/Yahoo för 11 månader sedan.

http://www.webmasternetwork.se/f3t10897.html

Jag fattar inte att folk fortsätter köpa skräptrafiken... Och dessutom ligger det banners för dessa bluffmakare här på WN...



För övrigt varnade jag för Acme redan i början av året och det ignorerades av många (även Mats).
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:14 #3
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Tack för det, stärker bara min bild av f.d. Overture. Vi hade problem med dom tidigare och ringde då upp och fick det ordnat. Har dock märkt att värdet på deras klick har sjunkit. Förvånar mig inte en sekund att dom pysslar med sånt här fortfarande. Mycket synd på vad annars kan vara en bra tjänst.

Kan tillägga att f.d. Espotting, idag i Eniros ägo, inte är bättre. Dom vill/kan inte presentera vilka partnersajter som de sponsrade träffarna visas på. Tycker bestämt att dom skall ha stenkoll på det och kunna presentera det utan konstigheter.
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:23 #4
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 11 2006, 17:08
Jag kan inte säga nått annat än VAD VAR DET JAG SA
http://www.webmasternetwork.se/f3t10897.html
Jag fattar inte att folk fortsätter köpa skräptrafiken... Och dessutom ligger det banners för dessa bluffmakare här på WN...
Det var ett tag sedan jag läste den tråden, hade nästan glömt av den.
Faktum är att under höst/vinter/vår 2005-2006 så har kvaliteten på trafiken varit bra och det kom ingen trafik från spamsidorna som jag skrämdumpat tidigare.

Har alltså Yahoo/Overture lyssnat/vidtaget åtgärder efter förra gången det blåste då för drygt ett år sedan för att nu i våras vrida på kranen med skräp igen?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:25 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har ingen aning om åtgärder har vidtagits för jag har brutit alla affärskontakter med idioterna... Jag har blivit blåst en gång och det får räcka... Även om dom skulle ringa mig och erbjuda 1.000.000 miljon gratis klick skulle jag be dom fara och flyga.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:30 #6
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Jag rekommenderar att du ringer upp dom och ber dom utesluta just din sida från dessa skräpsidor. Det fungerade för mig och vad jag kan se så visas inte mina sponsrade länkar på dessa skitsidor (ännu).
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:31 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
För övrigt varnade jag för Acme redan i början av året och det ignorerades av många (även Mats).
Och vad... Menar du att jag varit en idiot som köpt trafik från Yahoo efter din tråd eller vad menar du?
Som jag skrev så har trafiken varit bra fram till i juni i våras då det hände nåt (igen).

Vad det gäller Acme så var jag aldrig ansluten till deras system utan köpte bara upplysningarna genom dom via Credit Safe. Månaden innan det började blåsa ordentligt om Acme avslutade jag samarbetet med dom.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:36 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag har slutat med OVT tidigare i år pga. deras skittrafik.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:37 #9
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Mats@Oct 11 2006, 17:31
Och vad... Menar du att jag varit en idiot som köpt trafik från Yahoo efter din tråd eller vad menar du?
Idiot har jag inte sagt... men jag förstår inte hur man kan skapa en tråd med samma namn och samma innehåll som min för ett år sedan. Varningen kom för år sedan, nu kanske man ska skriva "jag visste att dom blåser men köpte ändå".

Jag tycker att dessa företag som så kraftigt missbrukar sin ställning och blåser kunder på 5-6-7-siffriga belopp och som tiger om problemen ska straffas, men du du är tydligen av en annan åsikt.

När ska du börja köpa trafik av dom igen?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:50 #10
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
men jag förstår inte hur man kan skapa en tråd med samma namn och samma innehåll som min för ett år sedan.
Som jag skrev tidigare så hade jag "nästan" glömt den och nu när jag idag igen efter yahoo's löfte om att allt skulle vara tillrättat upptäckte att skittrafiken fortfarande kom från dom så reagerade jag, självklart borde jag sökt rätt på din tråd och väckt liv i den igen i stället för att ta åt mig äran i en egen tråd.

Citat:
Varningen kom för år sedan, nu kanske man ska skriva "jag visste att dom blåser men köpte ändå".
Det är väl jättebra att du länkade in din tråd i denna så framkommer det ju ändå mer vilka bluffare dom är.
Det kanske bara är jag som var korkad som inte lyssnade på dig första gången.

Citat:
men du du är tydligen av en annan åsikt.
Citat:
När ska du börja köpa trafik av dom igen?
Nej, jag har ingen annan åsikt än att dom borde straffas.
Jag kommer inte att köpa trafik av dom igen.

Robertsson: Känns som ett visst agg emot mig personligen för att jag skapade en ny tråd om din nyhet.
Kan vi bespara tråden massa tjafs oss emellan och hålla oss till ämnet.
Jag skall som sagt försöka söka bättre nästa gång innan jag kommer med nåt.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017