Kom ihåg mig?

När Yreg ringde...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-18, 16:16 #1
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Ett vanligt säljsamtal från det kontroversiella företaget Yreg. En hemsida utan kostnad, bara driftkostnaden att stå för. "Kostnadsfritt", ända tills säljaren inser vem hon har ringt - en reporter på Computer Sweden.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.126423
Header är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 16:35 #2
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Klockrent
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 16:42 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Dom har ringt mig oxå... jag drog ut som fan på samtalet... spelade med, ville höra mer, låtsades intresserad.

Sedan skällde jag ut säljaren och frågade han om det kändes bra att lura folk och om han sover bra på nätterna. Det sa han att han gör

Sedan frågade han varför jag inte sa ifrån direkt utan låtsades vara intresserad och då sa jag att jag ville ta så mycket av hans tid som möjligt så han inte skulle hinna blåsa nån annan.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 20:51 #4
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Jag blev också uppringd av en säljare som sökte samarbete. Hade hört mycket gott om mitt företag och behövde en referensekund för att de ville etablera sig på den nya marknaden. Då mitt företag sysslar med webbutveckling blev jag förvånad och spelade med. Googlade upp företag undertiden och försökte sen övertyga säljaren att sluta jobba på företaget. Bluff och lurendrejeri. Det roliga är att de själva blir förbannad när man tar deras tid i anspråk.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 21:12 #5
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Man ser ju ofta att de söker såväl säljare som webbdesigner till de och erbjuder en rätt så bra grundlön men frågan är dock hur länge de blir kvar inom företaget. :huh:

Märkligt att Yreg fortfarande kan finnas kvar efter allt som har skrivits om de, men de byter väl namn lika ofta som jag byter strumpor.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 22:35 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Ingo@Oct 18 2007, 20:12
Märkligt att Yreg fortfarande kan finnas kvar efter allt som har skrivits om de, men de byter väl namn lika ofta som jag byter strumpor. *
Faktum är att det inte alls är konstigt - De är ett av Sveriges största Webföretag. De är även ombud för IIS och har 911 st. delegerade .se domäner till comitnet.com

Den 10 Nov 2006 skrev jag i tråden att de hade ca 24K registrerade.
comitnet.com 22.565 stycken
nictrade.se 2.040 stycken

De har under knappt ett år senare varit mycket framgångsrika och enligt Webhosting.info har de nu som ICANN-registrar
COMITNET AB 2,034
NICTRADE.SE 28,637

Dvs drygt 30k domäner eller en ökning på 6K domäner (500st per månad delat på 20 arbetsdagar = 25 domäner per dag)

Med tanke på den ökningen anser jag att det skrivs väldigt lite om Comitnet/YREG/Nictrade eller har jag fel ?



Edit: Jag hade missat en länk.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 23:03 #7
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Ok, det av säljaren att säga Kostnadsfritt, men kunden ska ändå skriva på avtal där det står vad det kostar. Kan man inte räkna en summa ggr 12 själv och få en bild på årskostnaden ska man inte heller kalla sig företagare. Man vet att alla säljare överdriver i stort sett, det är det de lever på.

Det jag inte förstår heller är varför folt tycker att det är dyrt. Om man inte kan något själv så kostar en hemsida mer än så om man ska ha någon som hjälper att uppdatera. 7000 om året för en okunnig är inte mycket för en hemsida, domän, hotell, några länkar och support.

Min persronliga åsikt iaf

Tänka sig att det alltid ska finnas nån som tycker att det öär dåligt att det går bra för någon annan. Det är ingen som håller kniven mot deras hals och tvingar köpa, de köper per telefon och sedan måste skriva under ett avtal.

Det är nästan samma sak som att Google tar 375USD för ett sökord för att synas med via Adwords, ska jag då skriva till tidningar att jag blivit lurad? Eller skita i att köpa det ordet?

Man blir så trött på folk som jämt klagar
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 23:14 #8
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Citat:
Originally posted by Davve@Oct 18 2007, 22:03
Ok, det av säljaren att säga Kostnadsfritt, men kunden ska ändå skriva på avtal där det står vad det kostar. Kan man inte räkna en summa ggr 12 själv och få en bild på årskostnaden ska man inte heller kalla sig företagare. Man vet att alla säljare överdriver i stort sett, det är det de lever på.
Det jag inte förstår heller är varför folt tycker att det är dyrt. Om man inte kan något själv så kostar en hemsida mer än så om man ska ha någon som hjälper att uppdatera. 7000 om året för en okunnig är inte mycket för en hemsida, domän, hotell, några länkar och support.
Min persronliga åsikt iaf


Håller verkligen med dig där. Det är inte alls dyrt, jag jobbar själv på ett av dom större webbhotellen i norden och jag pratar med ett 20-30tal kunder om dagen. Många av dom betalar mycket för sina hemsidor och många av dom har inte ens någon aning om hur man ens söker på google för att hitta en webbyrå.

Självklart så är "manuset" vilseledande men samtidigt så måste säljaren säga att det kostar 590 kr månaden, om nu säljaren inte säger det så står det på avtalet.

om man stannar där i ett år och betalar 7000 för sin sajt och sedan flyttar den så är det ett helt OK pris.

EDIT: länk till några av yregs kunder. http://www.referenser.com/. tycker själv att hemsidorna ser bra ut.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 00:02 #9
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Citat:
Originally posted by Qion@Oct 18 2007, 22:14
om man stannar där i ett år och betalar 7000 för sin sajt och sedan flyttar den så är det ett helt OK pris.
det är ett pissföretag, tro inget annat. billigt eller inte, missar du att säga upp ditt avtal med rekommenderat brev 3 månader innan avtalstiden är slut så förlängs det automatiskt med 24 månader=14160kr till.

att ha som affärsidé att tjäna grova pengar på folks lathet, okunnighet eller annan svaghet anser jag inte är seriöst någonstans.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 00:24 #10
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 18 2007, 15:42
Dom har ringt mig oxå... jag drog ut som fan på samtalet... spelade med, ville höra mer, låtsades intresserad.

Sedan skällde jag ut säljaren och frågade han om det kändes bra att lura folk och om han sover bra på nätterna. Det sa han att han gör

Sedan frågade han varför jag inte sa ifrån direkt utan låtsades vara intresserad och då sa jag att jag ville ta så mycket av hans tid som möjligt så han inte skulle hinna blåsa nån annan.
HAHA så jävla klockrent
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017