Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Idag föds ett nytt land i Europa!"

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-17, 11:27 #1
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
Ja, som rubriken säger: Vi får ett nytt land i Europa: Kosova!
Vad har ni för åsikter o tankar?

Läs artikeln på Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1856168.ab
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 11:36 #2
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
ny tld ?

edit... dom har redan... .cs och .yu
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 11:45 #3
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
Citat:
Originally posted by mazada@Feb 17 2008, 11:36
ny tld ?
edit... dom har redan... .cs och .yu

Det står som sagt att Kosova blir självständigt, det innebär att dom inte kommer ha något med Serbien att göra mer.

.yu och .rs är serbiska domäner, Kosova kommer förmodligen ha .ks el. liknande.
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 13:06 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Mja, vad skall man tycka? Jag tycker det finns positiva saker (det minskar serbisk extremism) och det finns nackdelar (det ökar risken för ännu mer separatism, understödd av framgångarna i Kosovo). Jag har svårt att sätta mig in i detta fullt ut, men det gynnar sannolikt inte stabiliteten i regionen att man gång efter annan gör avsteg från de principer som man alltid annars hävdar, d.v.s. att man inte skall lägga sig i ett annat lands inre angelägenheter.

Det som tidigare var Jugoslavien har, mycket till följd av den serbiska ledningens oförmåga att vara flexibel, slitits i stycken, men det har kostat oerhört mycket lidande.

Jag tror tyvärr att vi kanske inte sett slutet på eländet i regionen. Genom att inte, förutom små smulor, erbjuda serberna något i gengäld riskerar man att ännu mer underblåsa isoleringen av den serbiska nationen, vilket kan slå tillbaka mot grannländerna.

Jag tror inte Kosovo tjänar på denna separation just nu. Jag tror dock att det långsiktigt, om skött på rätt sätt, kan gagna en positiv utveckling i regionen, men bara om man inte ytterligare isolerar Serbien.

För omvärlden innebär det ingenting. Ytterligare toppdomän...? Ja, kanske, men det lär väl dröja...

Sioustis - du skriver Kosova, jag gissar att du har rötter, eller knytning till Kosovo, hur ser du på det själv? Gynnar det Kosovo, förutom självkänslan (vilket givetvis långsiktigt kan vara mycket bra)?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 13:14 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag befarar att det är startskottet till nya konfrontationer i regionen. Såväl Serbien som Ryssland har i mycket hårda ordalag motsatt sig självständigheten.

Jag kan förstå att Kosovarer ser positivt på det, men som Xamda skriver - jag undrar om tiden är den bästa för det. Får väl hoppas på det bästa, inte minst för Naim´s skull:
Citat:
Svenske affärsmannen med kosovoalbanskt härkomst Naim [Edit] har idag ett flertal affärer tillsammans med Begjet [Edit]. Naim [Edit] skall styra internetinfrastrukturen i Kosova.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 13:34 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kosovo kommer förmodligen att få det mycket svårt de kommande åren. Att bygga upp en självständig och fungerande administration samt ekonomi är ingen lätt uppgift. Särskilt inte när det landet vars stöd man mest behöver kommer att göra allt för att sabotera.

Utöver det så är Kosovo en stat som världssamfundet inte vill ha. Inte därför att världssamfundet har någonting emot invånarna i landet, utan därför att det kommer att sprida politisk oro både i regionen och internationellt. Nu får alla världens separatister vatten på kvarnen. Spanien, Turkiet, Irak, Kina, Ryssland och många andra länder gnisslar förmodligen tänder nu, även om flera av dem kommer att erkänna Kosovo utan att knorra. Det blir svårt för USA att på ett trovärdigt sätt motivera för Kurderna i norra Irak varför inte de har rätt till en egen stat. Dessutom så får världens stormakter nu ännu mera att bråka om, eftersom USA och Ryssland står på var sin sida i den politiska konflikten.

Vi får hålla tummarna och önska Kosovo lycka till. Trots alla problem så är det exakt rätt tidpunkt att utropa självständighet just nu, eftersom Serbien är helt pacificerat.

Edit: Angående tidpunkten så kan man nog inte säga att det är fel tidpunkt, eftersom nu är den enda tidpunkten då det är möjligt. Under normala omständigheter så skulle Kosovo aldrig fått sin självständighet. Serbien gapade efter mycket och minste hela stycket...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 13:40 #7
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 17 2008, 13:34
Nu får alla världens separatister vatten på kvarnen. Spanien, Turkiet, Irak, Kina, Ryssland och många andra länder gnisslar förmodligen tänder nu, även om flera av dem kommer att erkänna Kosovo utan att knorra.
Med lite tur kanske vi blir av med både Jämtland och Skåne nu :P

hehe, men för att vara seriös ett tag, ja det kommer skapa stora politska konfrontationer i regionen, förhoppningsvis stannar det vid politiska åtgärder. Men, helt klart, risken finns ju att Serbien med våld (och visst "anonymt" stöd av Ryssland) försöker ta tillbaka kontrollen över Kosovo...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 13:55 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Thor@Feb 17 2008, 14:40

Med lite tur kanske vi blir av med både Jämtland och Skåne nu :P

Vi är som vanligt lyckligt lottade här i Sverige . Det är inte bara så att vi slipper naturkatastrofer, krig, svält, sjukdomar och farliga djur. Vår enda lilla minoritet (Samerna) är så snälla och fredliga att de aldrig gör något väsen av sig. I övriga världen så skramlar etniska minoriteter med vapen så fort de får tillfälle. I den stora världen är det kidnappningar, terrordåd, hot och våld som gäller - men inte i lilla Sverige. En handfull Samer planerade någon gång under 60talet att spränga en liten bro mitt ute i ödemarken, men planerna rann ut i sanden och det blev aldrig av. Det är egentligen ganska märkligt, med tanke på att vi har tvångskastrera dem, fördrivit dem och att vi värnar mer om vargen än om Samerna...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 15:42 #9
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Lite skev beskrivning av samernas situation kan jag tycka, men i övrigt är det ju som du säger att vi de facto är lyckligt lottade.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 16:10 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jo, jag överdriver så klart. Samerna har behandlats relativt väl de senaste 50 åren. Men det är ändå ett faktum att de har blivit utsatt för tvångssterilisering/kastrering och en rad andra övergrepp. Men vi behandlade även skåningarna lika illa en gång i tiden.

Det är politiskt inkorrekt och en ganska obehaglig tanke, men de flesta nationalstater har kommit till genom etnisk rensning och övergrepp på minoriteter. På sätt och vis så var det enklare förr då den starkare gruppen helt enkelt slog ihjäl och fördrev den svagare. Idag försöker vi istället att leva tillsammans och i fred. Det är naturligtvis bättre på alla sätt och vis, men det skapar samtidigt nya problem. Hade t ex Israel kunnat bortse ifrån allt vad mänskliga rättigheter och moral heter, så hade den "olösliga" konflikten varit överstökad på några månader.

Missuppfatta mig inte nu. Jag förespråkar inte folkmord som en lösning på olösliga konflikter. Vad jag vill säga är att de flesta nationalstater är födda ur blod och lidande. Förhoppningsvis har mänskligheten blivit klokare på senare år, men tyvärr så finns det mycket som tyder på att vi inte har blivit det. Hur civiliserade vi än anser oss vara så krävs det inte mycket för att vi ska återgå i barbari. Det bor fortfarande en stor minoritet av Serber i Kosovo. Om man ser till hur sådant rent historiskt brukar sluta, så bådar det inte gott.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017