Kom ihåg mig?

KTHNOCs webbkatalog

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-22, 02:29 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Startade ju en länkkatalog för en dryg månad sedan på spaceboys.com och tänkte att den ska jag anmäla till KTHNOCs webbkatalog i kategorin länkkataloger (eller vad den nu heter) där flera andra länkkataloger finns listade.

Gjorde det för några veckor sedan och idag fick jag svar från KTHNOCs webbkatalog via mail som lyder som följer:

Citat:
Er anmälan har raderats från vår inkommande-kö utan ytterligare
åtgärder. Samma, liknande eller annan webbsida från er finns
redan registrerad i SUNET:s katalog. Om anmälan gäller en ändring
av befintlig registrering, skall ni använda formuläret för
ändringsanmälan, vilket ni finner via webbadressen
Under denna text står det vilken sajt de tycker är "samma, liknande eller annan webbsida" som jag har registrerat i KTHNOCs webbkatalog för flera år sedan.

Den sajt de tycker är "samma, liknande eller annan webbsida" är min företagssajt! Men hallå? Detta är ju en helt annan sajt med syfte att vara en länkkatalog för andra att kunna lägga till sina länkar i. De har inte med varandra att göra förutom att min länkkatalog länkar till min företagssajt eftersom det är jag som har nischat och byggt skalet!

Är det någon annan som har varit med om såna här tokigheter från KTHNOCs webbkatalog/SUNETs webbkatalog tidigare?

Nu är ju inte detta livsviktigt, men ska man "överklaga" det hela genom att skicka in ett mail till dem? Är det lönt?

Kan ju jämföra en kund till mig som hade en sajt jag byggde om totalt. De ville dock plocka ut vissa av produkterna från sajten och publicera dessa under en annan domän, men sajten är en ren kopia av den första, bara färgen skiljer åt (ja, och domänen). Då borde det vara lika motiverat att avslå deras andra nya länk i KTHNOCs webbkatalog, men det gjorde de inte, utan godkände denna länken. Tycker det hela kanske luktar lite DMOZ-fasoner!

EDIT: Kan det kanske vara så att de försöker plötsligt motverka att de "utnyttjas" av SEO-konsulter/firmor?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 10:45 #2
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Jag har fått ett antal siter bortplockade med motiveringen "Vi länkar endast till en sida per person eller företag", notera att detta gäller alltså inte nyregistreringar utan siter som har funnits med i länkregistret ett par år. Väldigt störande.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 13:35 #3
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
Har precis samma problem jag med. bara för att jag har gjort båda sidorna så har dom inget med varann att göra...
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 16:02 #4
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Tack för svaren!

Tycker det är rena rama svineriet från deras sida om de agerar så som ni uppger. Helt oacceptabelt.

Det värsta är att jag får väl min ursprungliga sajt i katalogen raderad nu när de hittar denna tråd efter att den hamnat högt i träfflistan på Google.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 16:11 #5
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Feb 22 2007, 15:02

Tycker det är rena rama svineriet från deras sida om de agerar så som ni uppger. Helt oacceptabelt.
Svineri? Det är väl bara att acceptera deras regler, kör dom med en länk/företag så får man väl acceptera det. Det är ingen som tvingar oss att använda dom.

Det jag kan bli lite sur på är att man är så inkonsekvent, vissa företag har med ett 20-tal (minst) länkar i katalogen, medans andra inte kan få med två, men som sagt, det är bara att acceptera.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 16:37 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Jag har tiotalet sidor med i katalogen och har aldrig hört något om regeln "Vi länkar endast till en sida per person eller företag". Ibland har jag fått avslag på grund av att jag inte haft fullständiga kontaktuppgifter med namn, telefonnummer, adress. Men vem har det på ett länkarkiv till exempel.

Seattlegrunge, det handlar mycket om vem som tittar och godkänner din länk. Vissa är extremt kinkiga. Anmäl din sida igen och se vad som sker.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 17:19 #7
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Jag kommer att prova anmäla sidan sen igen... in the future helt enkelt

Jo Björn, svineri (eller du kanske köper ordet "absurt" mer?) tycker jag det är i den bemärkelsen att de tar bort gamla sajter, precis som du skrev ovan:

Citat:
Jag har fått ett antal siter bortplockade med motiveringen "Vi länkar endast till en sida per person eller företag", notera att detta gäller alltså inte nyregistreringar utan siter som har funnits med i länkregistret ett par år. Väldigt störande.
Det är klart att man får acceptera deras regler, det gör jag, finns ju inga andra val. Även om jag tycker att deras regelverk är inkonsekvent och lustigt.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 19:03 #8
seo-sweden seo-sweden är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 77
seo-sweden seo-sweden är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 77
Kommer nog ta ett tag innan de får ordning på sina rutiner. Självklart vinner de inget på att inte tillåta mer än en sida per person... Det kravet innebär ju knappast att kvaliten på deras katalog ökar utan snarare minskas.
seo-sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 15:30 #9
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Har fått avslag på samma bas. Och på att fullständig kontaktinformation saknas. Framförallt var det telefon och fax de ville ha, men som jag i det fallet såg meningslöst i att lämna ut på siten.

Andra siter har jag fått igenom utan någon brytt sig om att kontaktinformation saknats.

Känns som om att de är rädda för att företagsskapade siter läggs upp som om de var kreerade av privatpersoner, eller något.

Inkonsekvent är det i alla fall, samt att man inte svarar på frågor utan bara klistrar in standardsvar.
Jag tycker _inte_ att man skall tycka att deras regler är ok eftersom de appliceras olika vid olika tillfällen.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-23, 15:49 #10
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag fick ett gang sidor radera for ett tag sedan, med motiveringen "Vi lankar endast till en sida per person eller foretag"
detta var sidor som funnits med i manga ar. Efter detta vill de ha med org nr, fax nr, tele och adress under kontaktsidan pa sidorna som anmals. Jag anmaler inget till dem langre, nastan lika omojligt att komma med dar som i dmoz numera.

Det finns manga kataloger som det ar betydligt lattare att fa med sina sidor.

Edit: usrsakta texten, sitter i Thailand utan svenska tecken.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017