Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


VPS

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-15, 16:54 #1
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Någon som kan tipsa om bra VPS-hosting. Vet att Spray erbjuder men att varningstecknen lyser röda-röda-röda
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-15, 17:11 #2
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
För att kunna ge relevanta förslag så måste du ge lite mer bakgrund till vad du är ute efter. Vad är "bra" för dig?

Är det i Sverige, Europa eller världen du kan tänka dig VPS? Det finns mängder av olika VPS-lösningar på samma sätt som med serverlösningar.

Vilka andra delar är viktiga, dvs vad är du ute efter? Mycket hårddiskplats? Mycket bandbredd? Liten pingtid/kort route? Vilket OS är du ute efter? Specificera något så kanske någon kan ge dig konkreta förslag vilket verkar vara vad du är ute efter?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-15, 17:14 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
aleborg.se erbjuder det, har inte själv provat men är oerhört nöjd med dem på andra paket.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-15, 20:08 #4
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Originally posted by N!cklas@May 15 2005, 16:54
Någon som kan tipsa om bra VPS-hosting. Vet att Spray erbjuder men att varningstecknen lyser röda-röda-röda
Jag har inte testat det själv, men även Azalea serverhotell erbjuder VPS.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-16, 15:55 #5
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Tja, eftersom jag är öppen för det mesta med inställningen att jag lär mig, så... I grunden är mina Unix/Linux kunskaper ganska nära nollstrecket, så finns det bra (och hjälpsam) support är det bra, annars får jag förlita mig på befintliga kontakter. Mao inga speciella krav på OS... Utrymmesmässigt behövs 4Gb eller mer och 40Gb bandbredd. Det kan tyckas "onödigt" att skaffa VPS för detta isf vanlig hosting, men jag tar det som ett lärande oxå ;)

Har dessutom varit inne och läst lite på Sprays VDS-support. Mest verkar det vara önskemål om reboot. Någon här som testat deras lösning?
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-16, 16:54 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Jag har utrett ett större antal VPS-lösningar då jag för en tid sedan köpte in mig i en extra lösning. De enda svenska som jag hittade vilka har en lösning som verkar mer eller mindre vettig är www.prq.se. De erbjuder VPS-lösningar i form av "Virtuella servrar" som kör User Mode Linux (UML). De kör dock Debian som standardinstallation och inte t.ex. Fedora Linux som annars är vanligt.

Lycos VPS kändes inte riktigt seriös nog för min del men kan ju hända att någon annan har goda erfarenheter. Denna bedömning gjorde jag endast utifrån forumet och deras utbud som jag tittade på så de kan ju trots allt ha en bra lösning att erbjuda.

I övrigt tittade jag på lite olika lösningar, både i USA och i Europa. PowerVPS hade en ganska lockande lösning som skulle passat mig bra ivf. De har enligt de utlåtanden jag hittat relativt bra rykte bland sina kunder. Däremot kände jag att fördelarna med att ha servern i Europa, med allt vad det innebär gällande kort route och liten pingsvarstid.

Burst.net har flera olika VPS-lösningar. Verkar främst vara fördelaktigt om man vill ha många IP-adresser och en hel del bandbredd. Paketen passade dock inte mig och därför utredde jag aldrig ens var de har sina serverparkar.

EuroVPS finns tydligen i Nederländerna, Tyskland och USA. Min uppfattning var att de var ett reellt alternativ som jag då alltså övervägde.

Bytemark var också ett intressant alternativ eftersom de finns i UK.

BudgetDedicated är ett holländskt företag som jag valde tillslut. Det som talade för dem var bl.a. att de erbjuder ett stort utbud av olika Linux-distributioner, mycket snabb support (också via ICQ/MSN) samt möjlighet att helt skräddarsy sitt paket. Däremot är de dyra gällande bandbredd, men pingtiden var relativt (i jmf med USA) helt OK samt att jag fick en överföringshastighet gentemot dem på drygt 1Mbit/s gjorde att jag var beredd att betala lite extra för det. De tillhandahåller även en specifik (deras egenutvecklade) kontrollpanel för att t.ex. ("hårt") reboota VPS:en om så skulle vara nödvändigt.

Nu har jag inte varit hos BD speciellt länge än (ca 1 mån), men min erfarenhet hittills är mycket god och fick väldigt bra respons från supporten under tiden vi utredde ett "bandbreddsproblem" mellan dem i Holland och mig i Sverige (som numera är löst och berodde på en trasig nätverkskabel =). En annan sak som gjorde att jag redan från början fick mycket bra intryck av dem är att man kan göra en testbeställning av den ungefärliga konfigurationen man önskar på sin VPS. Denna testbeställning konfigureras och sattes upp utan kostnad och ger möjligheten till att testa deras lösningar under 24 timmar. På så sätt kan man t.ex. testa verkliga överföringshastigheter och liknande eftersom det är densamma servern som sedan uppgraderas vid en eventuell slutlig beställning.

Nu ser det kanske lite partiskt ut eftersom jag skrivit mest om BudgetDedicated och talar gott om dem. I och med att jag slutligen valde dem vet jag också mest om dem och kan därför uttala mig mest kring det. Min utredning kan man nog anse helt opartisk just eftersom jag själv var ute efter den bästa lösningen (för mig) och BD kvalificerade sig då högst. Vad som är bäst för dig kan ju som sagt vara något helt annat. Beror helt och hållet på vad du är ute efter.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-18, 22:02 #7
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Bra genomgång!! Ska kika på dina alternativ och fundera vidare.
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 10:04 #8
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
Marcus och N!clas,

Hur har det gått för er? Är själv i valet och kvalet för VPS.
Är dock lite osäker om kapaciteten i de olika low-end paketen kommer att räcka.
Visserligen kan man börja lågt och sen uppgradera utan större problem men då kanske man ska satsa på en dedicerad server. Har försökt bilda mig en uppfattning både här och på webhostingtalk men jag tycker det är svårt att få grepp på vad jag kan förvänta mig.

Marcus, vilken konf kör du och vilken belastning har du på din VPS? Kör du dynamiska sajter eller kör du din VPS mest för utveckling.

N!clas, Har du hittat något passande? Kanske kan du dela med dig av erfarenheter?
ProjectZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 13:27 #9
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by ProjectZ@Jun 9 2005, 09:04
Marcus och Nclas,
Hur har det gått för er? Är själv i valet och kvalet för VPS.
Är dock lite osäker om kapaciteten i de olika low-end paketen kommer att räcka.
Visst, det är ganska svårt att veta hur hårdvaran motsvarar de krav man har. Det beror ju också delvis på hur de andra VPS:erna på samma server använder CPU:n eftersom man ofta får använda den "överblivna" processortiden när den inte används av andra.

Jag var själv relativt osäker på mina hårdvarukrav när jag valde VPS men efter att framgångsrikt ha användt mig av det på ett ställe så utökade jag även till ytterligare en.

Citat:
Har försökt bilda mig en uppfattning både här och på webhostingtalk men jag tycker det är svårt att få grepp på vad jag kan förvänta mig.
Marcus, vilken konf kör du och vilken belastning har du på din VPS? Kör du dynamiska sajter eller kör du din VPS mest för utveckling.
Är lite svårt att gå in på några närmare beskrivningar för hur min belastning ser ut
men kan iaf nämna att en av dem ligger på en transfer runt 10GB/mån och ca 1,3 miljoner hits per månad. Sidorna är dynamiska i form av att PHP samt MySql körs på den (och mmcache).

Den andra VPS:en använder jag främst för utveckling och kan därför inte säga så mycket om hur den svarar upp till kraven eftersom den är relativt väl tilltagen i jmf med vad som körs på den.

Citat:
Visserligen kan man börja lågt och sen uppgradera utan större problem men då kanske man ska satsa på en dedicerad server.
Det man behöver ta ställning till för en VPS är ju dock främst hur mycket minne och bandbredd man ska satsa på. Bandbredden är ju inte så svår att veta och hos BD betalar du endast för den utnyttjade bandbredden; eftersom man betalar per GB transfer. Har du någorlunda stor sajt bör du ju åtminstone använda 128MB minne på den men eftersom det finns en diskcache på åtminstone 256MB så kan ju den användas delvis; vilket iofs slöar ner saker delvis om du har mycket data som skyfflas via webbservern.

Som sagt, det är väldigt lätt att uppgradera VPS:er vilket görs på någon minut inklusive reboot så fort du fått tag på supporten. Själv tycker jag nog att det kan vara värt att utvärdera en VPS under en månad eftersom du då kan bespara dig en högre löpande månadskostnad om det skulle visa sig leva upp till dina krav med en VPS.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 17:19 #10
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Jag använder mig av http://www.servint.com, funkar riktigt bra. Servint är inte billigast men har ett extremt bra rykte, de har funnits i mer än 10 år och har rutin. Supporten brukar svara inom 1 min på e-post oavsett tidpunkt. De fixar också alla små problem man har. Finns även ett bra forum för alla deras kunder där man hittar många lösningar.
Så kan inte annat än rekommendera dem. Servrarna ligger i USA så pingtiderna är runt 120-130ms vilket är nackdelen.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017