WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Varning för persondata.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20581)

Westman 2007-04-13 15:55

Hmm, en annan fråga är om det får kallas för kreditupplysning utan tillstånd från FI? Det finns många träsk men just det här med "kreditupplysningar" har blivit ett riktigt sumpträsk.

Internet Sweden 2007-04-13 17:14

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 13 2007, 15:55
Hmm, en annan fråga är om det får kallas för kreditupplysning utan tillstånd från FI? Det finns många träsk men just det här med "kreditupplysningar" har blivit ett riktigt sumpträsk.
Förlåt - jag vill inte hijacka tråden men googlade lite på det Westman skrev - det jag reagerade över var de sponsrade länkarna som kom upp ... och en av dem gick till en [ratsite .se] som är registrerad på en vietnames med synnerligen goda svenskakunskaper :D

..måste tillstå mig att lyfta på hatten för snillrikedomen ...vem av er det nu är som står bakom..

Adam 2007-04-13 19:18

Å andra sidan har de en sida i menyn vid namn "Pris" där följande står:
Citat:


Så mycket kostar det:

Som kontokund handlar du kreditupplysning till kraftig sänkt pris.
Endast 39:- per upplysning.
Normalpris 89:-.

Jag tror att du får svårt att få rätt mot dem vid ev. anmälning.

robertsson 2007-04-13 19:23

Citat:

Antal anställda: 1
Citat:

Hur som helst är dina synpunkter viktiga för oss, och om du vill starta ett reklamationsärende, skicka då ett mail till [email protected] Kom ihåg att ange ditt konto-nummer och beskriv noggrant vad din reklamation avser. Kundombudsmannen tar tillvara dina synpunkter, idéer och klagomål som kund.

Med vänlig hälsning
Gunilla Larsson

Snacka om falskt... 1 anställd som hänvisar på kundombudsmannen på samma företag med 1 anställda :)

fabian 2007-04-13 19:58

Fast företaget som har hand om kundtjänsten har minst 2 anställda, det behöver ju inte vara samma företag som driver sidan, vi hyr in vår kundtjänst av ett externt callcenter.


Citat:

Originally posted by Adam@Apr 13 2007, 19:18
Å andra sidan har de en sida i menyn vid namn Pris där följande står:

Denna meny finns inte med när man väl är inloggad

Då finns bara följande:

Inloggad
Sök Mitt konto Mina Sökningar Kontakt Affärsvillkor Logga ut

HenSod 2007-04-13 21:11

Genom att titta på den skärmdumpen som Fabian har bifogat så anser i alla fall jag att det är solklart att det handlar om att försöka göra så att användaren inte upptäcker avtalet.

Jag tycker det borde finnas en lag som innebär att ett formulär som innehåller ett avtal måste placeras i nivå med submit-knappen så att man upptäcker det lätt. Dessutom tycker jag att det bör finnas en funktion som kräver att registreraren kryssar i en ruta som innebär att användaren godkänner avtalet.

rhuse 2007-04-13 21:36

Eftersom du uttryckligen sagt att du läst avtalsvilkåren som faktiskt finns på sidan så kan de ju med all rätt hävda att du ingått avtalet och förstått dess innebörd.

Men deras agerande är verkligen vidrigt och jag hoppas det finns någon instans (typ några stora tatuerade ryssar) som kan "rekommendera" dem att göra avtalet mer åskådligt. För det lär ju vara svårt att på något annat sätt dömma dem för att de tar del av andras försummelse.

pitbull 2007-04-13 22:59

IMHO: Detta faller under "vilseledande marknadsföring".

rhuse 2007-04-13 23:54

Nja, nu ska jag inte säga för mycket men på "bannern" nämndes det väl aldrig att det var gratis. Därmed har man inte gjort något fel vid själva marknadsföringen utan bara lurat den andra parten lite vid själva översenskommelsen - avtalet.

Xamda 2007-04-14 23:59

Anmäle du dig som privat- eller företagskund? Som privatperson har du alltid möjligheten att hävda ångerrätt... Fast egentligen borde inte det hålla, men med tanke på hur Konsumentverket ylat om att man inte kan avtala bort ångerrätten, knappt ens på domänbeställningar, så borde det fungera bra här med, särskilt om de inte upplyser om ångerrätten enligt distansavtalslagen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson