WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Efterlängtad tjänst på Posten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19042)

Kocken 2007-03-30 07:45

Citat:

Originally posted by Mats@Feb 1 2007, 12:28
Jag har idag sittit i möte med Postens regionschef och fick då reda på att en ny efterläntad tjänst är på gång under 2007.
Som alla vet inom postorder/e-handel så är det ett stort problem med brev som fösvinner p.g.a. och att man inte kan söka på dessa eftersom det saknas kollinummer. Posten kommer därför att lansera en tjänst som dom kallar "Varubrev". I korthet innebär det att vi som skickar varor även skall kunna skicka försändelser upp till 2 kg med kollinummer utan att behöva betala paket-taxan på 3 kg.


Lyfter denna tråd.

Någon som hört något mer om detta?

Mats 2007-03-30 10:33

Citat:

Någon som hört något mer om detta?
Inget nytt under solen härifrån iaf.
Fick till en bra deal vad det gäller postpaket och skickar numera alla ordrar med ordervärde över 800kr som paket i stället. Men jag ser naturligtvis fram emot en "Varubrevs-lösning" ändå ;)

// Mats

svenskt kosttillskott 2007-04-03 20:33

Har pratat med vår säljare på Posten om denna tjänst med spårbara brev, han kände inte till den. Någon som hört någonting mer?

MAT 2007-05-15 11:57

Porto prissättningen är sjuk i sverige!

jag jobbade för många år på Citymail, där skickades det mycket från TNT holland till Sverige...vilket var billigare än att skicka inrikes...
Har fan för mig att det gick ut från Sverige till Holland och sedan tillbaka...men kan minnas fel...
hur som helst så var det ett mycket billigare alternativ...
Vilket känns som att pissa i motvind!

Henke76 2007-07-18 16:20

Något nytt om tjänsten? Är det någon som fått några bevis på att tjänsten faktiskt är på gång? De på Posten som jag har haft kontakt med har inte hört talas om det.

Gustav 2007-07-18 20:50

Tyvärr ingenting nytt. "Varubreven" är och förblir nog en våt fantasi för oss e-handlare.

Kanske skulle man försöka organisera alla e-handlare till någon form av upprop för koll-id till vanliga brev. För några år sedan framförde jag alltid klagomål och idéer till Posten. Varje gång fick jag ett litet brev där de tackade för mina åsikter. Dock tappar man ju orken när ingenting händer sen. Ensam kan man tyvärr inte uträtta mycket.

Som företagare inom distanshandeln så ser jag absolut inte Posten som någon samarbetspartner. Posten är ett nödvändigt ont som gör mitt liv surt och trist...

Framtiden ser inte heller ljus ut. De stigande drivmedelspriserna kommer att öka portokostnaden för samtliga försändelser. Det kommer att tvinga Posten till ytterligare nedskärningar och outsourcing. Kontentan blir dyrare försändelser och fler brav/paket som kommer bort. Svenska Posten samt dyrare råolja är de två absolut största hoten mot svensk distanshandel på sikt.

Henke76 2007-07-20 14:24

Fick just ett svar från DHL där de säger att de under hösten ska presentera en tjänst för leverans till privatpersoner. Låter intressant men risken är att det krävs stora volymer som vanligt :-(

Mickee 2007-07-24 18:32

DHL ska väll försöka slå bussgods 600utlämningställen, 7eleven pressbyrån och någon kjedja till kommer väll ingå i dhls nya utlämningställen? tilläggas kan att vi är granne med dhl men min erfarenhet av dom är inte bra alls (iallafall det systemet jag har fått ta del av med fraktsedlar, betalningstak osv är uselt).

Posten nu under sommaren är TOTAL katastrof tyvärr. idag tex: så komm dom inte änns och det är inte första gången under sommaren som dom bara vägrar dyka upp. Bokade upphämtningen kl10 imorse. Vid 14 ringde jag dom för att se att dom verkligen skulle dyka upp, vilket dom skulle. 10 i fem ringde jag dom och undra var dom tagit vägen........ då får jag fram från en mumlande gubbe att "ooj eehmm inga bilar kvar nu".

plan3 2007-07-31 10:52

Citat:

Originally posted by rocky@Feb 1 2007, 15:18
J
En annan konstig grej är Komplett verkar skicka med Norska Posten, man får ju alltid millånga tracknummer av dem. Är det någon prisfördel att skicka med Norskaoljeposten mot Svenska posten? Det står ju TollPost A/S Norge som avsändare?

Komplett är en Norsk koncern, som jag har hört är det billigare att skicka post och paket från norge till sverige än inom sverige med svenska posten, rätt lustigt.

Unispel 2007-07-31 11:16

Låter märkligt med tanke på att det är svindyrt att skicka paket inom Norge.

Kocken 2007-09-24 17:12

Jag träffade ett par säljare från Posten förra veckan och då frågade jag bland annat om spårbara brev. Svaret jag fick var att det pågår en test/utvärdering av det nu och om det slår väl ut kommer det någon gång under nästa år. De verkade ha insett att de behöver en "produkt" för både e-handlare och privatpersoner (läs tradera med mera) som är billigare än rekat brev/paket.

StefanBergfeldt 2007-09-25 07:23

När det gäller transporter så här så handlar det väl om att man kan förhandla ner priset vid stora volymer, eller har jag fel?
Dustinhome tog 49kr i frakt på mina två kollin jag beställde i våras. Antingen tar dom igen på karusellen vad dom förlorar på gungorna, eller så har dom förhandlat duktigt. För mig hade den frakten kostat minst 400kr.

Spinn 2007-10-03 00:40

Citat:

Originally posted by Gustav@Feb 1 2007, 21:13
Tydligen så tjänar Posten bra med pengar på paket, men inte på brevpost.
Jag som trodde att det var Posten som tog alla brev med intressant innehåll. :)

Mycket intressant tjänst. Skulle det vara vanligt post + tilläggstjänst eller tillkommer skrymmande också?

rocky 2007-10-03 09:18

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Sep 25 2007, 07:23
När det gäller transporter så här så handlar det väl om att man kan förhandla ner priset vid stora volymer, eller har jag fel?
Dustinhome tog 49kr i frakt på mina två kollin jag beställde i våras. Antingen tar dom igen på karusellen vad dom förlorar på gungorna, eller så har dom förhandlat duktigt. För mig hade den frakten kostat minst 400kr.

Dustin är postens främsta reklammedel, de används jämnt i deras reklamkampanjer. Klart dom har bra priser.

NuCo 2008-05-09 09:29

Gammal tråd jag vet men undrar om någon som har hört nåt mer om tjänsten kommer eller inte?

Gustav 2008-05-13 00:59

Citat:

Originally posted by NuCo@May 9 2008, 09:29
Gammal tråd jag vet men undrar om någon som har hört nåt mer om tjänsten kommer eller inte?
Min kontaktperson på Posten har bekräftat att kolli-id till brevpost (så kallade varubrev) är på väg. Posten menade att det skulle rulla igång någon gång under under sensommaren. Men jag skulle gissa på att det tar betydligt längre tid än så.

NuCo 2008-05-13 06:54

Vi kan ju alltid hoppas det kommer INNAN julrushen drar igång men sån tur har man väl ändå inte.. ;) Det är ju POSTEN vi pratar. Haha. snigelfart.

heimer 2008-08-12 13:26

Jag blev precis uppringd av någon informationssnubbe på Posten som ville informera om nya effektiviseringar dom genomför 17 november, vilket leder till att posten kommer levereras en timme senare än idag (huruvida det är en effektivisering att posten kommer senare kan väl diskuteras). Hur som helst, jag passade på att fråga om varubrev (alltså kolli-id till brev) också, och det visar sig att det är en av förändringarna som genomförs den 17 november.

Tyvärr visste han inget om det kommer medföra högre portoavgifter, men man kan ju ana...

Så i tre månader till får vi stå ut med kunder som vill ha dubletter av beställda varor innan den nageln i ögat för oss e-handlare försvinner.

DreamLogistics 2008-08-12 13:46

Nu ska vi se...

Vi har ett väldigt nära samarbete med Posten och har kontakt med dem veckovis. Den information som vi fått om just varubrev är att de just nu är några få stora aktörer som fungerar som testpiloter. Fungerar det väl ska troligtvis varubrev även finnas för oss andra.

DÄREMOT kommer inte det vara den typ av tracking som ni är vana vid med paket. På varubrevets tracking kommer man endast se att man lämnat in paketet, därefter finns ingen tracking.

Tycker detta verkar skumt för de flsta av oss vet om man lämnat in eller om Posten hämtat ens brev. Men, men... Detta är den info som vi fick senast igår.

NuCo 2008-08-12 15:19

Då återstår det att se vad Posten hittar på med varubrev. Blir det ingen riktig tracking är det i mina ögon meninglös tjänst.

Redan i våras började posten dela ut posten senare än vanligt. Så om dem kommer senare lägga det ytterliggare med 1h så kommer vi inte få post runt kl 14-15.
Kundservice på hög nivå. LOL.

jonny 2008-08-12 19:49

De flyttade på sitt företagscenter i Vallentuna och öppnar sedan dess en timme senare och har stängt på lördagar.

Wojt 2008-08-12 21:34

Citat:

Originally posted by DreamLogistics@Aug 12 2008, 13:46

DÄREMOT kommer inte det vara den typ av tracking som ni är vana vid med paket. På varubrevets tracking kommer man endast se att man lämnat in paketet, därefter finns ingen tracking.


Hahaha. Wow vilket geni var det som kom på en sådan tjänst?

Skamligt om det är så dåligt. Jag vet om jag lämnat mina brev eller inte, behöver knappast Posten till hjälp för att hålla reda på sånt, och betala extra för det!

Player 2008-08-12 21:44

Står Posten för ersättning om brevet kommer bort efter jag skickat det är jag villig att betala lite extra. Även en fördel att man kan visa kund att brevet är skickat.

Wojt 2008-08-12 23:29

Player: Troligtvis inte, då har du ju REK du kan använda... det kommer knappast ersätta.

Gustav 2008-08-13 01:21

Posten är inkompetenta och de kommer aldrig att bli bättre innan de får konkurrens. Jag hatar verkligen Posten. Deras misstag och inkompetens står för 75 % av alla missnöjda kunder och problem som mitt företag tvingas hantera.

Den enda anledningen till att vi distanshandlare vill ha ett kolli-id är ju att Postens brevbärare och utlämningsställen slarvar bort våra försändelser. Hade allt fungerat som det borde så hade vi inte behövt något kolli-id.

Ett alternativ till varubrev vore om de kunde ta betalt efter postpaketens vikt istället. Att betala för 3 kg när försändelsen väger 500 g känns inte rimligt.

Vad gäller kolli-id till skrymmande brev så tror jag att vi går och väntar på någonting som aldrig kommer att komma. Om man bara kan se att ett paket är inlämnat (och inte vart det finns att lösa ut), så blir det i vilket fall helt meningslöst. Det hjälper ju inte ett dyft när Posten slarvar bort försändelsen eller glömmer att avisera den.

DreamLogistics 2008-08-13 08:27

Citat:

Originally posted by Gustav@Aug 13 2008, 01:21
Posten är inkompetenta och de kommer aldrig att bli bättre innan de får konkurrens. Jag hatar verkligen Posten. Deras misstag och inkompetens står för 75 % av alla missnöjda kunder och problem som mitt företag tvingas hantera.

Den enda anledningen till att vi distanshandlare vill ha ett kolli-id är ju att Postens brevbärare och utlämningsställen slarvar bort våra försändelser. Hade allt fungerat som det borde så hade vi inte behövt något kolli-id.

Ett alternativ till varubrev vore om de kunde ta betalt efter postpaketens vikt istället. Att betala för 3 kg när försändelsen väger 500 g känns inte rimligt.

Vad gäller kolli-id till skrymmande brev så tror jag att vi går och väntar på någonting som aldrig kommer att komma. Om man bara kan se att ett paket är inlämnat (och inte vart det finns att lösa ut), så blir det i vilket fall helt meningslöst. Det hjälper ju inte ett dyft när Posten slarvar bort försändelsen eller glömmer att avisera den.

Behöver inte ens tillägga något...

Unispel 2008-08-13 14:56

Nåja...

Posten må behöva konkurrens, det kan jag hålla med om, men inkompetenta tycker jag inte att de är.
Posten "slarvar bort" mindre än en promille av våra skrymmande brev.

Sökningsbara, skrymmande, brev hade dock varit en efterläntag tjänst. Dessutom borde faktiskt posten själva tjäna på tjänsten om de krävt standardiserade etiketter, inlämning mot elektronisk följesedel och EDI.

Gustav 2008-08-15 04:52

Citat:

Originally posted by Unispel@Aug 13 2008, 14:56
Nåja...

Posten må behöva konkurrens, det kan jag hålla med om, men inkompetenta tycker jag inte att de är.
Posten "slarvar bort" mindre än en promille av våra skrymmande brev.

Sökningsbara, skrymmande, brev hade dock varit en efterläntag tjänst. Dessutom borde faktiskt posten själva tjäna på tjänsten om de krävt standardiserade etiketter, inlämning mot elektronisk följesedel och EDI.

Märkligt att din upplevelse av Posten är så annorlunda jämfört med alla andra e-handlare som jag är i kontakt med regelbundet. Att Posten "slarvar bort" brev är i och för sig ganska ovanligt. Det är aviseringen som inte fungerar som den borde.

Så här har min senaste månad med Posten sett ut:

Under två veckors tid fick vi ingen ingående Post. Redan efter några dagar tog jag kontakt med Posten och fick löfte om att det skulle lösa sig. Men sedan hände ingenting. Tre besök på företagscentret och åtta samtal krävdes det innan posten började trilla ner i brevlådan igen.

Förra veckan hämtade vi ut outlösta postförskott som kommit i retur. Posten kunde inte hitta en av dem. Vi fick sätta oss i bilen och åka tillbaks till kontoret. Någon timme senare så ringer Posten och säger att de har hittat returen.

Denna vecka fick vi leverans från en leverantör. Leveransen bestod av två enskilda kollin och levererades som företagspaket. Att det var två kollin visste vi inte när vi tog emot leveransen. Posten glömde att ge oss det ena paketet. Inte heller fick vi någon avi. Men vi började misstänka att något var galet när det saknades 2000 etiketter som fanns med på fakturan som kom i brevlådan dagen efter.

Utöver alla andra missöden så har Posten inte aviserat ett flertal skrymmande brev som vi skickat till kund. Ett skrymmande brev har kommit i retur (mottagaren okänd) trots att adressen varit riktig. Utöver uteblivna avier så har Posten helt lyckats slarva bort ett av våra skrymmande brev till kund. Det är spårlöst försvunnet. Nu skickar vi visserligen ganska stora mängder skrymmande brev. Så självklart måste det strula ibland. Men som det är nu så är det en alldeles för stor andel som inte aviseras eller som kommer bort helt. Det är pest rent ut sagt.

Personalen på företagscentren i Danderyd och Täby är dock mycket trevliga och hjälpsamma. Posten som företag fungerar inget vidare, men det innebär inte att jag tycker illa om alla som jobbar på Posten. Det finns självklart kompetenta personer även hos Posten.

Unispel 2008-08-15 10:16

Jag vet inte om mina upplevelser skiljer sig så värst mycket från "övriga E-handlare".

Det jag dock argumenterade emot var ,
Citat:

Den enda anledningen till att vi distanshandlare vill ha ett kolli-id är ju att Postens brevbärare och utlämningsställen slarvar bort våra försändelser. Hade allt fungerat som det borde så hade vi inte behövt något kolli-id.
Jag håller helt enkelt inte riktigt med om vad du skriver. Bortslarvade brev är väldigt få.

Naturligtvis så kan jag själv rabbla en massa fel som posten har gjort. Posten kan helt klart bli bättre.

Craxen 2008-08-15 10:36

Ett litet inlägg angående "bortslarvade" brev.

Det finns dessvärre ohederliga kunder där ute också. Skickar du något med brev så är det väldigt enkelt för mottagaren att säga att dom inte har fått något brev. Eftersom det inte finns några "bevis", då är det bara att skicka ett nytt till kunden. =/

Har inte testat dom men det går att få konkurenskraftiga priser hos DHL, ett skrymmande brev över 500 gram skulle löna sig för våran del att skicka med DHL istället för postens vanliga brev.
Förutom att det blir billigare så har jag ett tracking nr.....

Henke76 2008-08-15 11:39

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Aug 15 2008, 10:36
ett skrymmande brev över 500 gram skulle löna sig för våran del att skicka med DHL istället för postens vanliga brev.
Förutom att det blir billigare så har jag ett tracking nr.....

Intressant! Vilka volymer ska man upp i?

Craxen 2008-08-15 11:48

Kommer inte ihåg vad jag sa till DHL, men tror det rörde sig om en 60-70 brev /dag

Gonte 2008-10-15 03:55

Har noterat nu att varubrev ekonomi faktiskt är lanserat: posten.se

Är det någon av er som testat?

Vikt 150-2000 gram
Antal: Minst 500 per sändning
Pris: 15 kr/st + 10 kr/kg (minst 16,50 per försändelse)

Gustav 2008-10-15 04:17

Posten ringde mig förra veckan och skulle informera om varubreven. Problemet var att de inte kunde ge någon konkret information överhuvudtaget. Jag har varit i kontakt med min kontaktperson och hon svarade att hon skulle återkomma senare denna vecka.

Det ska bli intressant att höra vad de har att säga. Men så länge som det inte finns varubrev som a-post så är det inte intressant för mitt företag. Tydligen så kommer det till våren 2009. Jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag har redan hört rykten om att försändelserna inte ska vara spårbara som vi hade hoppats på (vilket även har nämnts i den här tråden).

ztream 2008-10-15 10:24

Det finns info på hemsidan där det inte står någonting. På postcentret bekräftar de att de inte har en aning vad som gäller men att tjänsten existerar :D

Det som verkar kul är PPD (Påse på dörren) som verkar nytt?

DreamLogistics 2008-10-15 11:12

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 15 2008, 04:17
Posten ringde mig förra veckan och skulle informera om varubreven. Problemet var att de inte kunde ge någon konkret information överhuvudtaget. Jag har varit i kontakt med min kontaktperson och hon svarade att hon skulle återkomma senare denna vecka.

Det ska bli intressant att höra vad de har att säga. Men så länge som det inte finns varubrev som a-post så är det inte intressant för mitt företag. Tydligen så kommer det till våren 2009. Jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag har redan hört rykten om att försändelserna inte ska vara spårbara som vi hade hoppats på (vilket även har nämnts i den här tråden).

Den information som vi fått är att varubrev redan används av större postorderföretag som betakunder till Posten. Däremot kommer det inte vara någon tracking på det utan bara en bekräftelse på att du lämnat in det.

Frågan är hur de hanterar leveranser som kommer bort när de själva inte har tracking. Vi får se vad som händer.

Wojt 2008-10-15 13:09

Årets fiasko är vad det är.

Gustav 2008-10-15 18:39

Man måste ju bara hata Posten. Vi har i alla år efterfrågat snabba och tillförlitliga leveranser. Posten väljer då att lansera en tjänst för b-post och utan spårning. Vad ska man säga?

De tänker hänga varorna på mottagarens ytterdörr :blink:. Om brev som delas ut via utlämningsställen eller direkt i brevlådan försvinner, hur ska det då gå med varor som lämnas utanför dörren? Det hela verkar ju helt vansinnigt.

Tjänsten är anpassad efter större e-handlare. Vilket är företaget som har efterfrågat den här tjänsten skulle jag vilja veta? Har någon efterfrågat den?

Gonte 2008-10-16 01:05

Just PPD (påse på dörr) verkar vara ett valfritt alternativ, i vissa fall kan det säkert passa även om jag aldrig skulle köra på det...

Men intresset av att ge varje kolli ett unikt nr för att sen ändå inte kunna spåras känns faktiskt rätt patetiskt.

Prismässigt har jag inte orkat räkna på saken, kontentan är att jag ypperligt sällan skickar sådanna mängder på en gång, men så pysslar jag inte heller så mycket med e-handel.

Tez 2008-10-16 12:35

Citat:

Originally posted by DreamLogistics@Aug 12 2008, 13:46
Nu ska vi se...

Vi har ett väldigt nära samarbete med Posten och har kontakt med dem veckovis. Den information som vi fått om just varubrev är att de just nu är några få stora aktörer som fungerar som testpiloter. Fungerar det väl ska troligtvis varubrev även finnas för oss andra.

DÄREMOT kommer inte det vara den typ av tracking som ni är vana vid med paket. På varubrevets tracking kommer man endast se att man lämnat in paketet, därefter finns ingen tracking.

Tycker detta verkar skumt för de flsta av oss vet om man lämnat in eller om Posten hämtat ens brev. Men, men... Detta är den info som vi fick senast igår.

Det som är fördelen är ju att man har bevis inför kunderna att försändelsen faktiskt är skickad. Många drar ju direkt slutsatsen att hela företaget är bluff och båg och bedrägeri om deras order inte kommit fram på 3 dagar.

Tänk vilken dröm det vore att ha försändelser som spårades hela vägen, och som blippades av sista gången innan utkörning till adressaten. Så att de ändå kunde levereras direkt i brevlådan menar jag. Hoppas, hoppas, hoppas att detta skulle kunna vara verklighet år 2020....

Edit: Oj, det fanns visst en hel sida till med kommentarer, nu ser mitt inlägg lite korkat ut men det får stå kvar. Jasså? Påse på dörr? Verkar livsfarligt om det gäller lägenhetshus. Men då borde de ju kunna butta ner den i brevlådan om den var platt nog?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson