WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tagen på bar gärning... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19509)

patri´cius 2007-08-02 18:38

Citat:

Originally posted by Cos@Aug 2 2007, 17:51

Hatar sjukt att döda en rolig konversation läsning som detta, men har du tillgång till kunders lösenord?

De allra flesta har tillgång till kunders lösenord.

Det är otroligt va folk är dumma ibland, en av konkurrenterna till ett av mina communitys reggade sig på min site (under falskt namn) och jobbade sig till en moderator status, samma natt som han fick den försvann alla filer ur databasen. Självklart såg jag att det var han som gjort det, sökte sedan igenom IP listan och insåg då vem det var, kollade vad han hade för pw och självklart var det samma som till alla hans nick på olika communitys (hamster, lunar, playa etc etc), hans mail, hans egna siter...Ja, han hade samma lösenord till ALLT.. Tror han sket på sig när hans dator började spöka.. :) Har inte hört av varken han eller hans IP sedan dess..

jomper 2007-08-02 18:45

Citat:

Originally posted by Cos@Aug 2 2007, 16:51
Hatar sjukt att döda en rolig konversation & läsning som detta, men har du tillgång till kunders lösenord?
Nej, jag utelämnade en liten bit ur storyn, nämligen att trollet i fråga skickade mail och bad om att få sitt konto borttaget "för att han blev illa behandlad". I mailet inkluderades både kontonamn och lösenord..

Lösenorden är självklart envägskrypterade i databasen. Hashen var dock densamma för dessa två användare..

Det finns en hel del till i den storyn som vore roligt att berätta men som sagt, jag vill inte lämna ut någon..

Mats 2007-08-03 11:56

Så där, nu har killen fått kopian på avin med namnteckningen på och då fick jag följande mejl.
Verkar ju vara en familj utöver det vanliga...

Hej!! Idag fick jag brevet med posten från dej. Jag kan iallafall skriva att det är min bror NNNN som har beställt och löst ut paketet med min namnteckning. Men han nekar till det ändå.

Hej NNNNNNN.
Det var ju bra att du kunde konstatera det, det gör ju hela situationen så mycket enklare.

Som jag ser det finns det bara en sak att göra hur svårt det än är.
Din bror har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott. -Urkundsförfalskning!
Och det är du som är drabbad och du som är målsägande.
Vill du slippa att betala fakturan finns bara ett alternativ och det är att anmäla din bror för brottet.

Jag föreslår att du tar kontakt med Kreditor Europe AB och beskriver situationen så att den inte hinner gå till inkasso.

Jag kan inte göra något mer nu eftersom det är du som är drabbad i detta fall.

// Mats

....fortsättning följer.

Leon 2007-08-03 12:06

Ser ut som det där kommer att lösa sig iaf, vilket är bra :)

Mats 2007-08-03 19:16

Fick ett samtal från Kreditor idag dit han hade ringt och sagt att jag hade godkänt att fakturan skulle annulleras. Fick förklara för henne hur det låg till och nu ligger det en notering hos dem att aldrig släppa på fakturan.

Om det så vore den sista affären jag skulle göra i livet så skulle jag se till att få betalt för den här dockan.
(Skönt i det här läget att Kreditor köpt fakturan och att det blir en sak mellan dem.)

// Mats

HenSod 2007-08-03 19:30

Mycket intressant läsnin, Mats. Intressanta människor finns det gott om. Jag behöver väl inte säga att jag hoppas på att du vinner detta för det är ju självklart att du gör.

Mats 2007-08-04 14:15

Har fått två mejl från vår desperate vän idag :)

Ja, men jag vill heller varken ställa till det eller jävlas med dej eller er på något vis alls. Sen om ni vill, så kan jag gärna ställa upp på att bevisa att det inte är min namn-teckning på avin, och lika så kan jag även ställa upp på att även bevisa att det inte är jag som har "testat" de varor som är beställt från er. Så för min del, kan ni även som jag skrev i det förra e-mailet, kontakta min bror NNNN så kan du reda ut detta med honom oxå, om du vill.

Hej igen mats!! Jag tänkte även så här, att ni kan även kontakta min bror (NNNN) och reder ut detta med honom oxå. Han träffas ju på mobil-nr:

Jag är inte intresserad av att prata med din bror, det finns inget för mig att reda upp med honom.
Det är dig han har lurat så det är du som får göra upp med honom.

Jag fick dessutom ett samtal från Kreditor där du påstod till dom att jag hade lovat dig att dom kunde radera fakturan.
Jag vet inte vart du fått det ifrån, jag har aldrig lovat dig det och jag kommer aldrig att göra det heller.

// Mats

...fortsättning följer

jonny 2007-08-04 14:17

Kanske dags att tala om att du överväger att polisanmäla både honom och hans bror för bedrägeri, så att polisen får reda ut vad som hänt?

viper 2007-08-04 14:56

Fyfan att folk aldrig kan ge sig detta är ju i stil med det man ser på Cops ibland när folk fortsätter ljuga om att dom köpt sex eller droger när dom blivit filmade samtidigt som det är en polis som jobbar undercover som dom köper grejerna av. :)

Skall bli intressant att följa den här historian till sitt slut.

Mvh,
Viper

gsoc 2007-08-04 15:25

Keep it up Mats!

FredrikNas 2007-08-04 16:48

Underbar läsning!

Gustav 2007-08-04 18:04

Idag är det bara Polisen som kan begära ut uppgifter, såsom namn och adress på en person som använde sig av ett ip-nummer vid ett särskilt tillfälle. Man ska dock se över ett lagförslag nu, som skulle göra det möjligt för vanliga privatpersoner och företag att begära ut de här uppgifterna. Syftet är att motverka piratkopiering och fildelning, men i förlängningen ger det även oss e-handlare större möjligheter att sätta dit falskbeställare och bedragare.

Nu hade det inte gjort någon skillnad i fallet med Mats besvärliga kund. Men det finns många andra tillfällen då det skulle vara extremt användbart för e-handlare att kunna spåra identiteten på en person. Överlag så tror jag att webben skulle bli en betydligt trevligare plats, om personer inte hade möjligheten att gömma sig bakom ett ip-nummer. Visst kommer det alltid att finnas personer med kunskaper i hur man döljer sin ip, men den stora majoriteten av surfare har inte en aning om hur det går till.

Jag har tyvärr ingen källa att hänvisa till, utan det här var något som jag hörde på P1 för en tid sedan. Man ser årligen över en massa lagförslag som det sedan aldrig blir något av, så man bör nog inte dra allt för stora växlar ännu. Det blir dock intressant att se hur det blir i framtiden.

Glöm inte att uppdatera oss om det händer något nytt i fallet med din "kund" Mats :).


Edit: Patrikweb upplyste mig precis om att jag hade fått lagförslaget lite om bakfoten. Det handlar istället om att ett företag direkt kan gå till domstol för att få tillstånd att begära ut uppgifter om ip. Det blir inte riktigt så enkelt som jag trodde att det skulle vara alltså.

Mats 2007-08-04 18:38

Nu vill han helt plötsligt skjuta upp förfallodagen... -Ett genombrott!

Hej!! Men då får ni faktiskt se till att reda ut detta själva eller se till att förlänga datumet. Jag tänker då inte betala för något som ni anklagar mej för. Min egentliga fråga var ju egentligen att ni kunde skjuta fram datumet ett tag. Och du själv nämnde ju något att du skulle ta bort detta helt från mej, pga att du skrev ju att en NNNN NNNNNNNN på ****gatan 16 B 12345 Staden hade sänt tillbaka grejorna. Sen föreslog du ju själv, att jag skulle kontakta kreditor om denna faktura hur detta låg till. Så det har jag även gjort.

Jag tror inte att det är några problem att förlänga datumet, ring och prata med Helene på Kreditor om det.
Jag anklagar inte dig för något, jag konstaterar bara att du har blivit drabbad av en ohederlig bror.
Denne NNNN NNNNNNNN är antingen påhittad eller en kompis till din bror, det finns inget som styrker att han har med det hela att göra.
Jag föreslog att du skulle kontakta Kreditor och förklara hur det låg till, inte att du skulle radera fakturan.
// Mats

FredrikMH 2007-08-04 21:27

Problemet med en kund som bestrider en faktura är att man måste ta det till tingsrätten om man vill reda ut det? Oavsett hur uppenbart den än må vara?

Oj, kul läsning föresten. Ni får PMa när sånt här kommer ut, höll nästan på att missa tråden.

Mats 2007-08-05 21:18

*Suck* nu har även brorsan get sig in i soppan, det blir bara värre och värre...

Hej Mats
Mitt namn är NNNN NNNNN. Föreförsta gillar jag inte din attetyd gämnt imot min broder NNNNNNN att han skulle framstå som
en lögnare. NNNNNNN, är den trovärdigaste människa man kan bara veta. Han, har ordning och,reda både på sitt liv och,
ekonomi samnt på sina jobb. NNNNNNN, har svart på vitt att du har skrivit till honom att han denna dag du skrev till honom
att han skulle få slippa betala denna skuld till er. Och, då förväntar jag mej det också. Han, har alldrig haft sitt leg, på vift.
Jag, såg brister och fel på avi. Föreförsta skall även legnr, även stå med plus att den som har lämnat ut paketet den
nämna dagn skall även skriva dit sin signatur. Och, sedan beskyller du mig att jag skulle ha löst ut paketet. Nej, du grabben
då tar du fel person och anklagar igen. Varken jag eller NNNNNNN har löst ut paketet. Nu, tycker jag personligen att
du skall be NNNNNNN om ursäkt, för att han vart både ledsen och, besviken när han blir beskylld för något som detta.
Både jag, och han + några till det du håller på med mot NNNNNNN är falsk anklagelse + påhopp + att, du proviserar honom.
Du, skall ej anklaga mej heller. Om, det är så att denne NNNN som har skickat tillbaka grejorna då skall ej NNNNNNN eller
jag betala. Jag NNNN är beredd att ta strid mot dig att gå via **** Tingsrätt för min broders skull. Jag denna dag Söndagen den 5-Aug-07 så går jag in som fullt förtroende och sanningshedligt för NNNNNNN.


Då fodringsägaren sedan den 4 Juli är Kreditor Europe AB så är det dom Ni får stämma i första hand.
Självklart står även jag upp för att vi inte gjort något fel och kommer naturligtvis att bejaka våra intressen i målet också.
Ser detta som ett avslut på vår mejlkonversation och ser fram emot att möta er i **** Tingsrätt.
// Mats

...fortsättning följer

NiGHTFiRE 2007-08-06 00:19

Herregud... Att dem inte bara ger sig och nästa igång innan dem "köper" dockor tar och beställer en svenska kurs istället.... Är ju jobbigt att bara läsa vad de skriver.

ett plus till dig Mats.

Standout 2007-08-06 04:37

Det ser ut som deras brev är skrivet av en lågstadieelev. Lycka till, Mats. Det ser ut som att du har rejält med kött på benen när du går in i striden så utgången av det här är väl ganska given? Jag skulle dock tro att du får se en betalning ganska snart.

MrHandley 2007-08-06 07:34

Hur fungerar det i mål som dessa. Vad händer om fodringsägaren (i det här fallet kreditor) får rätt i tingsrätten.

Är det samma sak som när det döms ut skadestånd, dvs att den som skall få skadeståndet får driva in det själv?

Ara 2007-08-06 10:12

haha det här blir ju bara bättre och bättre

jonny 2007-08-06 11:57

Om fordran fastslås i tingsrätten måste den betalas. Om den inte betalas får man vända sig till kronofogden som i värsta fall får göra en utmätning. Finns inget att utmäta börjar det bli lite svårt...

FredrikMH 2007-08-06 13:42

Både "brodern" och han kan hantera det svenska skriftspråket på en ypperlig nivå.

Mats har du kollat vem som är registrerad på adressen? Finns kanske bara 1 person?

Westman 2007-08-06 13:55

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 6 2007, 11:57
Om fordran fastslås i tingsrätten måste den betalas. Om den inte betalas får man vända sig till kronofogden som i värsta fall får göra en utmätning. Finns inget att utmäta börjar det bli lite svårt...
Datorn går väl att utmäta. Förebyggande brottsbekämpning dessutom. :D

Jonas 2007-08-06 14:11

Mats du skall ha mycket kred för att du dels orkar stå ut med sådana personer och sedan för att du förgyller våran tillvaro här :)

fors 2007-08-06 14:54

Har följt tråden nu ett tag. Bästa tråden på länge. =) Väntar med spänning på fortsättningen! :)

FredrikNas 2007-08-06 16:51

Det här är bara så sanslöst roligt att läsa. Själv tycker jag att du borde "proviserar honom" lite till, tror att betalningen kommer strax, iofs har väl du fått dina pengar i.om att Kreditor köpte upp fakturan, men håll oss väldigt gärna underrättade.

Creds till Mats, dockornas riddare ;)

Holger 2007-08-06 18:47

Citat:

Originally posted by Mats@Aug 5 2007, 21:18
Ser detta som ett avslut på vår mejlkonversation och ser fram emot att möta er i **** Tingsrätt.
Hoppas på en inbjudan till denna föreställning ;)

Jonas 2007-08-06 18:51

Mats: Ni kan ju provköra dockan åt dom innan ni skickar tillbaka den? :D:D:D:D

acidflash 2007-08-06 19:45

haha, folk är bra rolig..
Jag tror också att jag ska handla en docka av dig Mats och sedan testa den lite bara, samt skicka tillbaka den :)
Får man då också ha så här rolig konversationens med dig också? :P

FredrikMH 2007-08-06 19:47

Finns kanske någon som hävdar att förpackningen redan var bruten när de fick den och att det måste vara någon på postkontoret som provat den...

acidflash 2007-08-06 20:03

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Aug 6 2007, 19:47
Finns kanske någon som hävdar att förpackningen redan var bruten när de fick den och att det måste vara någon på postkontoret som provat den...
Tjyy, sådant får man inte säga högt. Tänk om han som mailar läser här :)

Mats 2007-08-06 20:17

Citat:

Om fordran fastslås i tingsrätten måste den betalas. Om den inte betalas får man vända sig till kronofogden som i värsta fall får göra en utmätning. Finns inget att utmäta börjar det bli lite svårt...
Eftersom kreditfrågan gick igenom vid köpet så har han inkomst och inga betalningsanmärkningar.
Citat:

Mats har du kollat vem som är registrerad på adressen? Finns kanske bara 1 person?
Japp, det är mottagaren som är registrerad där, kreditkollen har gått igenom via Kreditor.
Citat:

Mats du skall ha mycket kred för att du dels orkar stå ut med sådana personer och sedan för att du förgyller våran tillvaro här
Stå ut med dom är inga problem, en del av jobbet och merparten av mina kunder sköter sig bra.
Fortsätter väl att förgylla vardagen lite mer i tråden för den som orkar läsa nedan.
Citat:

Själv tycker jag att du borde "proviserar honom" lite till, tror att betalningen kommer strax, iofs har väl du fått dina pengar i.om att Kreditor köpte upp fakturan
Vill ändå hålla en proffesionell profil när det diskuteras via mejl, han liksom jag har nog sparat hela konversationen och skulle det gå till tingsrätten kan det vara bra att hållt en låg/saklig profil från min sida.
Citat:

Hoppas på en inbjudan till denna föreställning
Tingsrätten har väl öppet för alla.
Citat:

Mats: Ni kan ju provköra dockan åt dom innan ni skickar tillbaka den?
Jonas, mejla mig din adress så kan du få äran att bli buksvåger med killen ;)
Citat:

Finns kanske någon som hävdar att förpackningen redan var bruten när de fick den och att det måste vara någon på postkontoret som provat den...
Allt vi skickar är inplastat, dom produkterna som jag bryter plasten på när jag gör bilder eller om dom kommer utan plast så plastar vi in dom, alt. plomberar förpackningen.

Underbara Måndag... Inte nog med att det nästan var 300 ordrar att packa efter helgen, dessutom får man stå ut med alla jubelidioter och udda människor som ringer och mejlar. Inga mejl än så länge från vår vän med dockan men eftersom det verkar finnas intresse i hur min vardag ser ut så skall jag ge er "En vanlig dag på Lastbryggan".

Första samtalet för dagen var vid 08.30 när en herre ringde och pratade om att han och hans fru var på jakt efter vuxenblöjor för överviktiga kvinnor.

Vid 10 ringde en invandrare och ville ha fullständig beskrivning på hur fördröjnings-sprejer funkar, just invanrare är överrepresenterade vad det gäller köp av produkter för att fördröja utlösningen, få kraftigare stånd eller piller som gör så att ståndet håller längre. Problemet när dom har svårt för att göra sig förstådda är att man vet aldrig vad dom skall ha.

Direkt efter ringde en dam som undrade vad vi hade skickat för skit till hennes man, han har minsann aldrig varit inne på någon sån här sida och beställt nåt.

Vid lunch ringde en ilsken kille som undrade varför vi skickat 2 st stavar, han skulle ju bara ha en...
Då har du råkat komma åt köpknappen 2 ggr förklarade jag, men inte då, vi hade lurat honom...
Han mjuknade dock när jag erbjöd honom en frankerad returpåse att skicka tillbaka den i.

Vid 14-tiden fick jag ett mycket märkligt samtal från en kille som ville vara så anonym med sitt köp att han ville att vi skulle skicka filmen till posten på hans ort utan att behöva skriva hans namn på adresslappen. När jag förklarade att jag var tvungen att ha hans namn för att kunna skicka den så sa han ok. Ett krav var dock att jag kunde skicka den idag och att han hade den i morgon. När jag kom tillbaka till kontoret vid 16-tiden ringde han igen och sa att vi får inte skicka filmen eftersom han inte personligen kunde ta emot den i morgon. Lite sent nu när den redan är skickad sa jag. -Helvete också! hörde jag i andra änden, jaja, jag får väl låta bli att hämta den då så att tni får den i retur. Ja, det går bra sa jag och fyllde på med att då skickar vi en faktura för våra portoutlägg/hantering om 195kr.

Men som sagt, jag får mycket roliga och positiva samtal/mejl också.

// Mats

gsoc 2007-08-06 21:22

Mats, klockrent, fortsätt förgylla våra dagar med dina dagar :)

FredrikNas 2007-08-06 22:05

Vad dina öron har hört genom åren vågar man kanske inte riktigt tänka på, hursomhelst menar jag såklart inte att du ska sänka dig i din nivå för att "provisera", utan mer precis som du har framfört dina åsikter hittills, för det är ju solklart att det retar gallfeber på dessa (2?) bröder att du håller så saklig och rutinmässig ton mot dom. Synd dock om det ska behöva gå till tingsrätt, det måste ju innebära mer kostnader för dig än förtjänsten på dockan hade inbringat? Men å andra sidan kanske det är värt kostnaden att markera för andra eventuella skojare hur man hanterar sånt här i sitt företag.

förbannat intressant läsning är det utan tvivel iallafall.

Mats 2007-08-06 22:11

Citat:

Synd dock om det ska behöva gå till tingsrätt, det måste ju innebära mer kostnader för dig än förtjänsten på dockan hade inbringat? Men å andra sidan kanske det är värt kostnaden att markera för andra eventuella skojare hur man hanterar sånt här i sitt företag.
Mig kommer det inte att kosta något eftersom jag kommer att vinna en eventell rättegång och då får ju bröderna även stå för mina kostnader i samband med rättegången... eller? Rätta mig om jag har fel.
Vet du hur mycket jag tjänar på en docka av denna kalibern? Massor ;)

// Mats

robbanf 2007-08-06 22:39

Då det blir ett "småmål" (under ett halvt basbelopp tror jag) så står normalt var och en för sina egna kostnader.

Jonas 2007-08-06 23:39

Citat:

Originally posted by Mats@Aug 6 2007, 20:17
Jonas, mejla mig din adress så kan du få äran att bli buksvåger med killen
// Mats

Före eller efter en sanerings firma har sanerat den??
Tror inte tjejerna blir så glada om man smittar dom med något skit ifrån dom 2...

Nimoore 2007-08-07 00:35

hehe...ja det märks att du har vanan inne när det gäller att ta kunder. Kan inte förstå hur "bröderna" orkar hålla på för dom är ju överbevisad och vill dom verkligen ta strid i tingsrätt och förudmjukas ännu mer för en sketen plastdocka??...pinsamt värre.
Trevlig läsning Mats, lycka till!

FredrikNas 2007-08-07 01:45

jag hörde någonstans att du måste över 18000kr för att det ska bli så att du går kostnadsfri ur det hela (förutsatt att du vinner, summan är jag inte säker på då jag inte har kontrollerat den) men du bör ju inte komma i närheten, så tyvärr skulle du nog få stå för kostnaden, men nu blir det väl isf kreditor som drar dom inför rätta? eller blir dragna inför rätta om nu bröderna väljer det.

Jonas 2007-08-07 01:54

Jag tror bröderna lär dra sig ur det hela i sista sekund.

Ara 2007-08-07 09:59

Det här blir bara bättre och bättre


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson