WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Betala för luft hos Kreditor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31369)

annika_w 2008-09-13 15:56

Hej,

Även vi har kontaktat Kreditor angående detta – och även vi har fått Jacobs standardsvar, som han kopierat in här den 27/8.

För det första, avtalet har ändrats eftersom en funktion fanns när avtalet skrevs (att frysa fakturor utan att avgift tagits ut), och den har nu tagits bort. Skälet till att funktionen tagits bort är inte relevant här.

Vi säljer bland annat dyra märkesväskor. Dyra väskor vill kunder beställa hem för att känna, klämma och prova till sina kläder, och självklart vill vi ge den servicen till kunden. Därför kan vi har ordrar på 2-3 olika väskor, där alla utom en väska returneras.
Vad händer då? Jo, säg att ordern är på 3000 kr och varor för 1500 kr returneras. Vi betalar den fasta avgiften + %-avgiften på det första beloppet, 3000 kr. Det innebär att vi får betala en dubbelt så hög %-avgift till Kreditor för köpet!

Att vi ska betala den fasta avgiften trots att en retur gjorts kan jag gå med på, dock så kommer jag inte acceptera att betala %-avgiften på hela beloppet, när en retur görs, och det tycker jag inte någon annan kund till Kreditor ska göra heller.

Vad som är än mer anmärkningsvärt är vad som sker om en kund vill lägga till en vara på ordern och vi går in och lägger till varan i efterhand – då justerar Kreditor upp beloppet och tar ut %-avgiften på totala beloppet! Som kommentar i Kreditor online står ”fakturan har köpts till för lågt belopp”.

Aha, så då går det plötsligt bra att justera beloppet. Dubbelmoral?

Jag inväntar svar från dig Jacob (helst inte ett inkopierat standardsvar…)

Accessora är en av Kreditors allra första kunder och vi har alltid varit mycket nöjda tidigare, men det här är befängt och jag ser fram emot en lösning.

/Annika, accessora.se

Wojt 2008-09-13 16:24

Jag ser också se fram emot en lösning där det finns en lägre fast avgift för att täcka fasta kostnader men ta bort FACTORINGAVGIFTEN vid retur/reklamation.

SweCat 2008-09-13 19:08

Annika

Jag förstår din frustration och håller med dig till 100%, men ser inte riktigt vad den har med frysta fakturor att göra, det är nog jag som inte kan tänkt så här på lördagskvällen. Menar du att ni frös era fakturor när returer gjordes och skapade nya fakturor? förklara hur du menar är du snäll.

Kondomkungen.se 2008-09-16 20:56

Nej! Det här blir man ju lite sur på. Sedan vi började skicka e-postfakturor har vi ett gäng kunder per dag som betalar till vårt bankgiro istället för till Kreditor. Jag tyckte inte det spelade någon större roll, förutom att det kostade lite tid.

Rackarns, mejlade dem genast om detta "rykte som florerar stämmer" eftersom jag inte orkar kika igenom något avtal. Jag är en av deras första kunder och jag kan med säkerhet säga att jag inte sett detta i det avtal jag skrev på då.

Men vänta nu, jag fick skriva på ett nytt avtal när vi lanserade Kreditor i Finland och Danmark. Kanske borde kikat på det lite bättre.

Vi får ser vad de svarar ...


Läste de övriga inläggen (redigerar detta inlägg). Det var mycket negativt, så jag känner att jag måste tillägga att jag är nöjd med tjänsten.

annika_w 2008-09-17 13:35

> swecat, det var lite fel av mig att ta upp att funktionen för frysning av fakturor tagits bort, i detta inlägg, jag menade att svara på Jacobs påpekande att avtalet inte ändrats (vilket det i min mening gjort då funktioner som fanns när vi skrev avtalet inte längre finns), men jag menade inte att detta hade med returer att göra.


Vi har kommit överens om en lösning med Kreditor som jag tycker känns okej för oss. Så jag skulle rekommendera er att kontakta dem, om ni upplever detta som ett problem.

Trots att jag tycker det är fel att det inte framgår tydligt att man betalar för hela köpet, även om en retur görs, så är Kreditor bra att ha att göra med!

lunarmys 2008-09-17 13:42

annika, du vill inte dela med dig av lösningen ni kom fram till?

annika_w 2008-09-17 13:57

> lunarmys, det tycker jag är en förhandlingsfråga mellan oss som kund och Kreditor. Vilken deal man kan komma överens om beror nog på hur länge man varit kund och hur stor försälning man har.
Vi betalar fortfarande hela %-avgiften (+ den fasta avgiften) även vid retur, men fick en lägre sådan.

Kondomkungen.se 2008-10-04 11:56

Citat:

Originally posted by Craxen@Sep 8 2008, 16:59
Av alla våra ordrar så går 1,8% till inkasso.
Av alla våra ordrar så är det 0,33% som går vidare till kronofogden.

Om man räknar om det där ovan så får du ut:
ca 2 av 100 ordrar går till inkasso.
1 av 300 ordrar går till kronofogden (kund förlust)
1 av 6 ordrar till inkasso bolaget betalas inte.

Räknar man in en faktureringsavgift i detta och att varje kunde betalar 20kr i faktureringsavgift. Då får ni 6000:- per 300 order att täcka en ev kundförlust på.


När det gäller påminnelser så måste jag ta fram färsk statistik på det, återkommer i det ärendet....

Ja, detta är höga siffror. Du kör du ingen kreditkontroll innan de handlar?

Kolla med creditsafe, de ska tydligen ha onlinetjänster också (och direktkoppling till lindorff inkasso).

Vad jag hört betalar 99.4% av "gröna" kunder. En ganska stor del av dessa låter fakturan gå till påminnelse, men betalar omgående.

Craxen 2008-10-04 14:36

Tycker inte att det är speciellt höga siffror.

0,3 % av alla ordrar går vidare till kronofogden.
När det går så långt så räknar jag det som en kundförlust.

Vi använder oss redan av creditsafe, så våra siffror blir då 99,7% av alla våra "gröna" kunder betalar.

Oddity 2008-10-06 18:02

Jag har nyligen integrerat Kreditors tjänst i mitt ordersystem, har fungerat klockrent. Men enligt tidigare talare så håller jag fulltständigt med om att det är rent idiotiskt att jag skall bli tvungen att betala Kreditor när jag makulerar en faktura på grund av reklamation eller öppet köp. Kreditor har då ingen fodran från min kund och tar då heller ingen risk.

Som tur är har jag en verksamhet där vi inte har många ångrade köp etc, men jag tycker verkligen synd om de företag som har det.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-07 11:21

Angående att betala för luft.

Till att börja med låt oss redogöra för hur vi resonerar när vi tar betalt och inte tar betalt. Som alla företag är det vår målsättning att tillhandahålla en tjänst som är bättre och mer prisvärd än konkurrenternas och att i slutändan ändå göra en vinst på det. När man ska ta betalt för en tjänst finns det ju en mängd olika sätt att göra det på. Vi har försökt att hitta ett sätt som ska vara så enkelt som möjligt för att man inte ska bli negativt överraskad och för att göra beräkningar och jämförelser så enkla som möjligt.

I samma stund som vi köper en faktura, dvs då e-handlaren aktiverar den i systemet vet inte Kreditor om fakturan kommer bli betald, kommer bli en förlust, kommer bli ett bedrägeri eller kommer bli en retur. Vi tar då ut en procentuell kostnad för denna risk och hantering. Här har man framfört att vi inte ska ta betalt när det visar sig bli en retur eftersom det då inte ”skett någon factoring”. På samma sätt skulle man kunna argumentera att vi inte ska ta betalt om fakturan blir betald av slutkunden, då visade det sig ju heller inte vara någon risk och har inte ”skett någon factoring”. Det skulle i och för sig vara möjligt att prissätta på det sättet, resultatet skulle bli att vi endast köpte fakturor som blev förluster och bedrägerier och därmed behöva ta mer betalt för just dessa. Eller att man inte tog risken alls, vilket vanligen kallas en kundreskontratjänst. I slutändan är det ju bara olika prismodeller.

Vi har valt denna modell där man vet vad man betalar för varje transaktion då vi tycker den är tydligast och enklast att räkna på för kunden. Jämför man med till exempel kort så får man ju betala åt båda hållen för en retur transaktion, både när kunden betalar och när man ska stoppa tillbaka pengarna på kortet. Vi är konsekventa i detta tankesätt åt andra håller också på ett sätt som inte nämns här, vi tar INTE betalt för transaktioner som inte blir till köp då kunden nekas kredit, trots att vi betalt för en kreditupplysning.

Sen skulle jag också poängtera som Jacob skrev att vi har kostnader förknippade med varje transaktion även om det blir en retur. Till exempel har vi gjort en kreditupplysning och ibland har vi också betalt ut pengarna till e-handlaren varför vi legat ute med de. Själv avskyr jag att bli överraskad med avgifter och när vi konstruerade den här prislistan ville vi skapa något som var så enkelt att förstå som möjligt och inte innehöll några överraskningar. Många väljer att konstruera sina prislistor så att grundpriset ser så lågt ut som möjligt men sedan finns det en uppsjö av extra kostnader, det tror vi är otydligt och oschysst.

---

Jag vill även kommentera diskussionen om att använda Kreditor vs. att göra det själv. Det har ju diskuteras här på WN ett antal gånger tidigare och trots det vågar vi nog påstå större delen av Sveriges e-handlare använder våra tjänster idag. Det är samtidigt svårt att föra fram de argumenten som vi tror ligger bakom att de flesta väljer att använda oss utan att posta reklam i strid med moderatorernas önskemål på forumet. Men låt mig göra ett försök att vara så saklig som möjligt får vi se om inlägget får vara kvar:

En av Sveriges största e-handlare sa till mig att man fört många och långa dialoger om att outsourca saker och ting, för- och nackdelar, fokusering på kärnverksamhet osv. I slutändan så hittade man ett tidningsklipp där någon uttalat sig om outsourcing och sagt: Hittar du någon som du tror kan göra det bättre än dig själv så lägg ut det på entreprenad! I egenskap av entreprenör liksom ni andra här på forumet så har jag också stått inför beslutet många gånger: Vad ska man göra själv och vad ska man lägga ut? Jag tror väldigt mycket på devisen fokus och jag tror att man som entreprenör tenderar att värdera sin egen tid alldeles för lågt. Trots det får jag ofta skäll av mina medgrundare för att jag kan envisas med att göra saker själv och många gånger har de rätt. Visst kan jag som e-handlare sätta upp faktureringsrutiner, bocka av betalningar, prata med inkassobolaget, göra polisanmälningar, skruva på kreditmallar osv. Men jag tror att min e-handel växer snabbare om jag fokuserar på försäljning, att plocka in rätt varor, jobba med marknadsföring osv. Det är ingen slump att företag som CDON, Ginza och Euroflorist som tidigare fakturerat själva har valt att lägger ut sin fakturering på Kreditor.

Vidare vet jag att även om vissa företag inom vissa branscher kan ha väldigt låga förluster periodvis så kommer det också tillfällen då man har väldigt stora förluster. Där fungerar vår tjänst som en försäkring där man vet att man alltid får betalt för all försäljning och i tid. Det handlar också om att man har vår bedrägeripolicy att luta sig mot, vi har tagit kraftiga tag mot bedragare under våren med mycket gott resultat. Idag är dessutom ”fakturera mig” ett alltmer välkänt varumärke för konsumenterna och fungerar i mångt och mycket som en kvalitetsstämpel på e-butiken, närmare var tionde svensk har betalt via oss någon gång. Över 40 000 kunder använder också vår kontotjänst för att samla sina köp på en månadsfaktura. Möjligheten att delbetala ökar definitivt försäljningen och dessa kunder återkommer i mycket högre grad än andra!

Vi lägger hela vår energi på att skapa en så bra och säljande faktura- och delbetalningslösning som möjligt. Och det tänker vi fortsätta med, det finns fortfarande mycket att göra och jag tror många kommer bli mycket positivt överraskade över de projekten vi håller på med internt som kommer lanseras under höst och vår!

Kontakta gärna mig personligen med frågor eller önskemål.

Sebastian Siemiatkowski
08-12012001
sebastian.siemiatkowski [a] kreditor.se
VD och medgrundare
Kreditor

Oddity 2008-10-10 16:23

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Oct 7 2008, 11:21
Angående att betala för luft.

Till att börja med låt oss redogöra för hur vi resonerar när vi tar betalt och inte tar betalt. Som alla företag är det vår målsättning att tillhandahålla en tjänst som är bättre och mer prisvärd än konkurrenternas och att i slutändan ändå göra en vinst på det. När man ska ta betalt för en tjänst finns det ju en mängd olika sätt att göra det på. Vi har försökt att hitta ett sätt som ska vara så enkelt som möjligt för att man inte ska bli negativt överraskad och för att göra beräkningar och jämförelser så enkla som möjligt.

I samma stund som vi köper en faktura, dvs då e-handlaren aktiverar den i systemet vet inte Kreditor om fakturan kommer bli betald, kommer bli en förlust, kommer bli ett bedrägeri eller kommer bli en retur. Vi tar då ut en procentuell kostnad för denna risk och hantering. Här har man framfört att vi inte ska ta betalt när det visar sig bli en retur eftersom det då inte ”skett någon factoring”. På samma sätt skulle man kunna argumentera att vi inte ska ta betalt om fakturan blir betald av slutkunden, då visade det sig ju heller inte vara någon risk och har inte ”skett någon factoring”. Det skulle i och för sig vara möjligt att prissätta på det sättet, resultatet skulle bli att vi endast köpte fakturor som blev förluster och bedrägerier och därmed behöva ta mer betalt för just dessa. Eller att man inte tog risken alls, vilket vanligen kallas en kundreskontratjänst. I slutändan är det ju bara olika prismodeller.

Vi har valt denna modell där man vet vad man betalar för varje transaktion då vi tycker den är tydligast och enklast att räkna på för kunden. Jämför man med till exempel kort så får man ju betala åt båda hållen för en retur transaktion, både när kunden betalar och när man ska stoppa tillbaka pengarna på kortet. Vi är konsekventa i detta tankesätt åt andra håller också på ett sätt som inte nämns här, vi tar INTE betalt för transaktioner som inte blir till köp då kunden nekas kredit, trots att vi betalt för en kreditupplysning.

Sen skulle jag också poängtera som Jacob skrev att vi har kostnader förknippade med varje transaktion även om det blir en retur. Till exempel har vi gjort en kreditupplysning och ibland har vi också betalt ut pengarna till e-handlaren varför vi legat ute med de. Själv avskyr jag att bli överraskad med avgifter och när vi konstruerade den här prislistan ville vi skapa något som var så enkelt att förstå som möjligt och inte innehöll några överraskningar. Många väljer att konstruera sina prislistor så att grundpriset ser så lågt ut som möjligt men sedan finns det en uppsjö av extra kostnader, det tror vi är otydligt och oschysst.

---

Jag vill även kommentera diskussionen om att använda Kreditor vs. att göra det själv. Det har ju diskuteras här på WN ett antal gånger tidigare och trots det vågar vi nog påstå större delen av Sveriges e-handlare använder våra tjänster idag. Det är samtidigt svårt att föra fram de argumenten som vi tror ligger bakom att de flesta väljer att använda oss utan att posta reklam i strid med moderatorernas önskemål på forumet. Men låt mig göra ett försök att vara så saklig som möjligt får vi se om inlägget får vara kvar:

En av Sveriges största e-handlare sa till mig att man fört många och långa dialoger om att outsourca saker och ting, för- och nackdelar, fokusering på kärnverksamhet osv. I slutändan så hittade man ett tidningsklipp där någon uttalat sig om outsourcing och sagt: Hittar du någon som du tror kan göra det bättre än dig själv så lägg ut det på entreprenad! I egenskap av entreprenör liksom ni andra här på forumet så har jag också stått inför beslutet många gånger: Vad ska man göra själv och vad ska man lägga ut? Jag tror väldigt mycket på devisen fokus och jag tror att man som entreprenör tenderar att värdera sin egen tid alldeles för lågt. Trots det får jag ofta skäll av mina medgrundare för att jag kan envisas med att göra saker själv och många gånger har de rätt. Visst kan jag som e-handlare sätta upp faktureringsrutiner, bocka av betalningar, prata med inkassobolaget, göra polisanmälningar, skruva på kreditmallar osv. Men jag tror att min e-handel växer snabbare om jag fokuserar på försäljning, att plocka in rätt varor, jobba med marknadsföring osv. Det är ingen slump att företag som CDON, Ginza och Euroflorist som tidigare fakturerat själva har valt att lägger ut sin fakturering på Kreditor.

Vidare vet jag att även om vissa företag inom vissa branscher kan ha väldigt låga förluster periodvis så kommer det också tillfällen då man har väldigt stora förluster. Där fungerar vår tjänst som en försäkring där man vet att man alltid får betalt för all försäljning och i tid. Det handlar också om att man har vår bedrägeripolicy att luta sig mot, vi har tagit kraftiga tag mot bedragare under våren med mycket gott resultat. Idag är dessutom ”fakturera mig” ett alltmer välkänt varumärke för konsumenterna och fungerar i mångt och mycket som en kvalitetsstämpel på e-butiken, närmare var tionde svensk har betalt via oss någon gång. Över 40 000 kunder använder också vår kontotjänst för att samla sina köp på en månadsfaktura. Möjligheten att delbetala ökar definitivt försäljningen och dessa kunder återkommer i mycket högre grad än andra!

Vi lägger hela vår energi på att skapa en så bra och säljande faktura- och delbetalningslösning som möjligt. Och det tänker vi fortsätta med, det finns fortfarande mycket att göra och jag tror många kommer bli mycket positivt överraskade över de projekten vi håller på med internt som kommer lanseras under höst och vår!

Kontakta gärna mig personligen med frågor eller önskemål.

Sebastian Siemiatkowski
08-12012001
sebastian.siemiatkowski [a] kreditor.se
VD och medgrundare
Kreditor

Halloj Sebastian, jag förstår att ni som alla andra företag måste ta ut avgifter, det är ju det ni lever på liksom. Som jag nämnt tidigare så har vi en verksamhet där vi inte har så många returer, men med ökad försäljning ökar även antalet returer. Många av våra ordrar ligger på 4000kr-6000kr, om någon handlar en produkt för låt oss säga 5000kr, så innebär detta en kostnad för oss på ca 200kr inkl moms till er. Om sedan kunden returnerar produkten 3 dagar senare, dvs vi returnerar hela fakturan så kommer den fakturan fortfarande kosta oss 200kr. Den avgiften känns betydligt högre än er kostnad för kreditupplysning etc.

Problemet är dock inte returer för oss eftersom vi har så få, utan problemet är att vår personal hela tiden behöver oroa sig för att göra fel. Fredagar när personalen är trötta och bara vill ha helg så kan lätt ett misstag ske att någon aktiverar fel faktura, eftersom vi har två veckors leveranstid på många av våra produkter så innebär detta att en felaktiverad faktura måste returneras och en ny måste skapas med nytt förfallodatum (eftersom vi inte kan justera förfallodatum mer än några dagar, då kostar det). Om då den felaktiverade fakturan ligger på 10 000kr så blir det ju en "liten" kostnad för oss som företag. Visst kan man säga "Men gör inte fel då", men alla är vi människor och fel blir det ibland. En funktion som skulle vara rätt nyttig är "Panikreturnera", klickar man på den knappen inom 2 timmar efter fakturan aktiveras så kommer bara den fasta avgiften eller minsta möjliga kostnad som täcker era utgifter tas ut =)

Jag ber en bön varje kväll att vi inte skall få några returer på fakturor över 5000kr, och än så länge fungerar det!

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-10 16:38

Hejsan Oddity

Hmm.. ja kan förstå ditt dilemma här. Onekligen hade det varit fördelaktigt om det i alla fall fanns ett kortare tidsspann inom vilket man kunde göra en kreditering om man klickar fel. Jag kommer att titta på problemet och se vad vi kan göra.

Önskar alla en trevlig helg!

Oddity 2008-10-10 17:15

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Oct 10 2008, 16:38
Hejsan Oddity

Hmm.. ja kan förstå ditt dilemma här. Onekligen hade det varit fördelaktigt om det i alla fall fanns ett kortare tidsspann inom vilket man kunde göra en kreditering om man klickar fel. Jag kommer att titta på problemet och se vad vi kan göra.

Önskar alla en trevlig helg!

Skoj! Jag har glömt att skriva hur nöjd jag är med er tjänst också =) Ert API slår allt annat jag har testat, ett par funktioner saknar jag men annars är det perfekt! Jag har integrerat er tjänst fullt ut i vårt ordersystem, fungerar klockrent! Så skönt att slippa jobba både i vårt ordersystem och i kreditors system, våra anställda sköter allt från vårt ordersystem nu och behöver aldrig logga in hos er =)

Trevlig helg!

annika_w 2008-10-14 14:18

> Sebastian, en sådan funktion (kreditering inom en kortare period efter aktivering av fakturan) skulle vara väldigt bra!

Btw, jag har en fråga om en annan funktion som rör köp, men jag mailar dig om det!

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-14 14:37

Absolut gör gärna det! Alla är välkomna till mig med tankar och funderingar!

Mvh

Sebastian

sebastian.siemiatkowski [a] kreditor.se

Gustav 2008-10-14 16:33

Att kunna ångra en aktivering av en faktura vore mycket uppskattat. Det händer att vi får in ett mail om att kunden ångrar sitt köp strax efter det att vi mottagit beställningen. Vi makulerar beställningen i vårt ordersystem, men glömmer att makulera den hos Kreditor. När vi några timmar senare skriver ut fakturorna så följer det makulerade köpet med. Personlen på vårt lager upptäcker alltid misstaget när det blir en faktura över och makulerar den några minuter senare i Kreditors system.

När de här misstagen inträffar så får vi betala fullt pris, trots att fakturan aldrig skickas till kunden. Det är acceptabelt på så vis att vi bara har oss själva att skylla för slarvet. Men Kreditors system skulle helt klart bli mer användarvänligt om det fanns en kortare ångerfrist. Den behöver egentligen inte vara mer än några timmar lång. Vi har sällan köp över 1000 kr. Men driver man en butik med höga ordervärden så förstår jag om man tvingas tänka över varje musklick i Kreditors kontrollpanel minst tre gånger innan man klickar. Ett felklick kan i värsta fall bli mycket kostsamt.

klein 2008-10-16 04:15

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 14 2008, 16:33
Att kunna ångra en aktivering av en faktura vore mycket uppskattat. Det händer att vi får in ett mail om att kunden ångrar sitt köp strax efter det att vi mottagit beställningen. Vi makulerar beställningen i vårt ordersystem, men glömmer att makulera den hos Kreditor. När vi några timmar senare skriver ut fakturorna så följer det makulerade köpet med. Personlen på vårt lager upptäcker alltid misstaget när det blir en faktura över och makulerar den några minuter senare i Kreditors system.

När de här misstagen inträffar så får vi betala fullt pris, trots att fakturan aldrig skickas till kunden. Det är acceptabelt på så vis att vi bara har oss själva att skylla för slarvet. Men Kreditors system skulle helt klart bli mer användarvänligt om det fanns en kortare ångerfrist. Den behöver egentligen inte vara mer än några timmar lång. Vi har sällan köp över 1000 kr. Men driver man en butik med höga ordervärden så förstår jag om man tvingas tänka över varje musklick i Kreditors kontrollpanel minst tre gånger innan man klickar. Ett felklick kan i värsta fall bli mycket kostsamt.

Kreditor som system suger. Man kan inte ha bra ref. till när man säljer till företag på deras fakturor. Försök hitta ett inkassobolag som har bra priser på fakturahantering , det bli billigare än kreditor.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-16 11:39

Gustav: Jag är beredd att hålla med som sagt om detta. Ska titta internt på förutsättningarna för att göra en sådan ändring och återkomma i frågan.

klein: Tråkigt att höra att du inte uppskattat våra tjänster. Jag tror dock idag att kunderna inte bara är på jakt efter en faktura, av de nästan 1 miljon som betalat via Fakturera mig så är det idag många tiotusentals som väljer att delbetala sin faktura och kunder som erbjuder delbetalning som alternativ i kassan, oberoende vad man säljer har sett många som väljer det alternativet. Du är välkommen att kontakta mig så kanske vi kan diskutera om vad du känt dig missnöjd med.

Tez 2008-10-16 12:05

Jag tror klein syftar på att man inte kan ange "Attention" eller referens på fakturan. Alla andra företags fakturor har en särskild plats där man skriver "Er ref: Namn Namnsson". Vore fint om ni kunde fixa det, det är egentligen en ganska grundläggande funktion.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-16 12:11

Hejsan

Givetvis kan man ange en referens på fakturan. Det finns möjlighet att styra en stor del av de texterna som syns på fakturan. Jag ber support ta kontakt med dig om hur ni går tillväga för att göra det.

Sebastian

Wojt 2008-10-22 00:27

När vi ändå har Kreditor i tråden vill jag passa på att fråga varför ni måste sitta på pengarna så länge?

Andra factoringbolag betalar ut dagen efter. Varför kan inte ni göra det också?

Kontentan av det hela är ju att ni tjänar pengar på att ha innestående balans hos er under denna långa tid. Men vi som kund får inte utbetalningar snabbare trots ganska höga avgifter.

Om ni skall sitta på pengarna så länge vore det inte mer än rimligt att ni sänkte era transaktionsavgifter. Eller helt enkelt betala ut oftare som andra factoringbolag.

Och kan vi inte få se en fast avgift för makulerade fakturor för att täcka era kostnader istället för procent?

Som nämnt i tråden blir det ganska dyrt när man har en bra returpolicy till sina kunder med dyrare varor. Kunder vill gärna inte köpa grisen i säcken om en vara kostar 5000 kr. Speciellt när det gäller e-handel och det är svårt att kontrollera varan i förväg.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-10-22 09:33

Hejsan

Ja som ni vet befinner Kreditor sig på en konkurrensutsatt marknad liksom alla andra företag. Vi har valt att lägga upp vår tjänst och standardvillkor utifrån vad vi upplevt som våra kunders primära önskemål.

Att öka sin försäljning med våra enkla och smarta tjänster, att slippa risken, att kunna erbjuda delbetalning, att ha en partner som aktivt agerar mot bedrägerier, att enkelt slippa all fakturahantering, att signalera kvalite och trygghet med varumärket fakturera mig osv. Jag vet till exempel att även om vår bedrägeripolicy ibland fått diskuterats så finns det inget annat bolag i Sverige som tar ansvar för bedrägerier på det sättet som Kreditor gör! På dennna lista av önskemål från kunderna har just likviditetsfrågan dvs när man får betalt i förhållande till försäljningen legat förhållandevis långt ner för de flesta kunder. I de fallen där enstaka kunder faktiskt har prioriterat detta har vi gjort det till en förhandlingsfråga. Som kund eller avtalspartner kan man ju alltid vända sig direkt till oss om man önskar se över sitt avtal.

Vad avser din andra fråga kring returer så skulle jag nog vilja hänvisa till mitt tidigare svar angående vad vi ska ta betalt för och när. Det finns givetvis många olika sätt att ta betalt för och vi har valt det som jag argumenterat för tidigare. Det är min starka övertygelse i enlighet med att vi övervakar konkurrensen stenhårt att inga andra bolag har en så rättfram och rak prislista som våran. Det är tydligt vad det kostar och det kommer inga tråkiga överraskningar. Jag ser hellre att vi ser över den totala prisbilden för en enstaka kund, utifrån kundens särskilda förutsättningar som till exempel många returer, än ruckar på denna princip om en transaparent och enkel prislista!

Sedan kan jag passa på att gratta alla e-handlare, det har varit en fantastisk tillväxt under hösten!

Sebastian

Pippilotta 2008-10-28 20:51

Vi har jobbat med Kreditor sedan starten 2005 och jag måste bara få tala om att vi är extremt nöjda! Inget tjafs, inget krångel, snabb respons vid frågor och diverse trubbel som ju givetvis uppstår på vägen.
Jag ser ett stort värde i att de jobbar långsiktigt, är framåt, laddar med nyheter och ligger i täten.

Svårt att värdera alla delar av en tjänst rättvist.
Jag betalar gärna ngn krona extra för att få den service de ger.:-)

De syns här och var i tidningar etc och bygger på så sätt en säkerhet och trygghet även för våra kunder.

Under alla dessa år har jag hittat ett enda fel på en avräkningsnota och köpen är mååånga:-) Bra jobbat!

Nicklas 2008-11-03 19:35

När ändå Kreditor finns här i tråden så kan man passa på att fråga.

Varför har ni 24 månaders bindningstid på ert avtal?

Taras 2008-11-04 18:36

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 3 2008, 20:35
När ändå Kreditor finns här i tråden så kan man passa på att fråga.
Varför har ni 24 månaders bindningstid på ert avtal?

För att tjäna pengar i 24 månader efter att kunderna kommit på att deras lösning ej passade dem...
Fler frågor? :)

Jag kan ju även passa på att tipsa om SveaWebPay som erbjuder ungefär samma tjänst, men helt utan dessa höga start/månadsavgifterna. Det är Svea Ekonomi som står bakom denna satsningen.

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-05 15:32

Hejsan

Fortsätter svaret i ny tråd då vi lämnat ämnet och rubriken känns tråkig :-)

http://www.webmasternetwork.se/index...ST&f=8&t=33055



Mvh

Sebastian

THL 2008-11-05 16:58

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Nov 5 2008, 16:32

http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=ST&f=8&t=33055

Klickbar länk...
Du måste bli aktivare på forumet så du kan skriva klickbara länkar Sebastian.. ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson