WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24867)

jonny 2007-11-07 09:50

Citat:

Originally posted by jomper@Nov 7 2007, 10:42
Beror det inte också på om det finns någon sekundär MX som kan ta emot mail om den primära inte svarar? Då kan den sekundära köa upp mailen och skicka vidare till den primära när den är uppe igen.
Eller gör man inte så längre?

Jo, visserligen, om det finns en sådan i ett nät som inte påverkats av attacken är det givetvis också en möjlighet.

Skatan 2007-11-07 09:53

Nere igen?

JonathanS 2007-11-07 09:53

Citat:

Originally posted by Skatan@Nov 7 2007, 10:53
Nere igen?

En snabb omstart av vår brandvägg.

Innocast 2007-11-07 10:14

Vad var mål för attacken?

JonathanS 2007-11-07 10:23

Citat:

Originally posted by Subcura@Nov 7 2007, 11:14
Vad var mål för attacken?

En kund till oss.

Innocast 2007-11-07 10:27

OK, en enskild kund och inte företaget... Det var för väl det iaf :-)

htiawe 2007-11-07 10:29

JonathanS: Jag vet att det här kan vara svårt att svara på eftersom det rör en enskild kund men hade kunden något material som gjorde att attacken var "befogad"? Jag menar, visade han upp rondellhundar elle rliknande som ledde till att Binero attackerades?

Det vore jobbigt om någon av era kunder driver en sida som kommer att attrahera DDoSningar i parti och minut framöver.

myapp 2007-11-07 11:31

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 7 2007, 10:29
JonathanS: Jag vet att det här kan vara svårt att svara på eftersom det rör en enskild kund men hade kunden något material som gjorde att attacken var befogad? Jag menar, visade han upp rondellhundar elle rliknande som ledde till att Binero attackerades?
Det vore jobbigt om någon av era kunder driver en sida som kommer att attrahera DDoSningar i parti och minut framöver.

Oj oj.. Riktigt klurig frågeställning du tar upp här. Vilket pris för yttrandefriheten är man beredd att betala och hur lätt ska man vika sig för påtryckningar i form av ddos attacker?

JonathanS 2007-11-07 11:44

Nej, det handlar inte om rondellhundar eller liknande. Med stor sannolikhet kommer just denna kund inte att orsaka ytterligare, liknande, störningar här framöver.

wizzo 2007-11-07 13:01

http://www.idg.se/2.1085/1.129929
Citat:


– Det fanns folk på plats efter 20 minuter, säger Jonathan Sulo. Men det kan ta lite tid att åtgärda sådant här, eftersom man först måste isolera målet för attacken. När vi väl hittade den webbsida som attacken riktade sig mot kunde vi klippa där och få igång allt igen.

Jag är nyfiken på webbsidan som attacken riktade sig mot. Har nån länk dit? Vill se hur deras hemsida ser ut.

Xamda 2007-11-07 13:40

MyApp - I ett sådant här läge spelar yttrandefriheten mycket liten roll. Det gäller att driftsätta systemet och få upp alla kunder igen. Krävs det så får man, vilket jag inte vet om man gjort hos Binero, offra den drabbade sajten tills en bättre lösning står till buds. Det är ju, för de flesta webbhotell, inte frågan om ett heligt krig utan en affärsrörelse som skall bedrivas seriöst.

En kund som drabbas av en överbelastningsattack på grund av innehåll på sajten måste isoleras och övriga kunder skyddas. Det tror jag att övriga kunder är väldigt ense om...

Binero genomför säkert en analys av läget och om de vill dela med sig är vi övriga tacksamma och i annat fall så är det ett beslut man får respektera.

Robertsson - Det var ju ett intressant iakttagande, men helt irrelevant kan jag tycka eftersom du inte kan göra någon jämförelse mellan överbelastningsattacker mot PRQ och Binero. Förutsättningarna är inte kända i något av fallen.

Resonemanget på stan: "Kolla, herr Binero ligger fortfarande ned efter att han blev påkörd av bilen. Vad ynkligt, för herr PRQ, han vet jag blivit påkörd flera gånger och varje gång har han rest sig efter bara några minuter!" Att bilen som körde på herr Binero körde i 70 km/h mot att den som körde på herr PRQ bara körde i 5 km/h, nej, sådant spelar ingen roll i diskussionen. "Fy på sig herr Binero, upp och hoppa med sig genast!"

JonathanS 2007-11-07 13:46

Citat:

Originally posted by wizzo@Nov 7 2007, 14:01
Jag är nyfiken på webbsidan som attacken riktade sig mot. Har nån länk dit? Vill se hur deras hemsida ser ut.

Det kan jag förstå, men det är information som vi inte kan lämna ut (vi hänger inte ut våra kunder). Sidan handlar som sagt inte om politik/religion och med stor sannolikhet kommer liknande incidenter inte att orsakas av denna sida igen. Mer information om det som inträffat kommer upp i vår blogg inom kort.

StefanBergfeldt 2007-11-07 14:02

Även om vi har yttrandefrihet i Sverige betyder det inte att webbhotell är skyldiga att tillåta vad som helst på sina servrar.

Vad jag menar är att även om en sida kanske inte är juridiskt felaktig så kan den locka till sig problem, som stör hela webbhotellet, varför det kan vara läge att "tappa" en kund, för att få behålla 1000 andra.

myapp 2007-11-07 14:12

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 7 2007, 13:40
MyApp - I ett sådant här läge spelar yttrandefriheten mycket liten roll. Det gäller att driftsätta systemet och få upp alla kunder igen. Krävs det så får man, vilket jag inte vet om man gjort hos Binero, offra den drabbade sajten tills en bättre lösning står till buds. Det är ju, för de flesta webbhotell, inte frågan om ett heligt krig utan en affärsrörelse som skall bedrivas seriöst.

Jag vill mest med mitt inlägg poängtera att det var en knepig fråga som htiawe tog upp. Jag är glad att jag själv inte behöver ta ställning till den.

Xamda 2007-11-07 14:24

myapp - Så sant som det var sagt. Det är aldrig roligt.

klein 2007-11-07 18:08

Citat:

Originally posted by myapp@Nov 7 2007, 12:31

Oj oj.. Riktigt klurig frågeställning du tar upp här. Vilket pris för yttrandefriheten är man beredd att betala och hur lätt ska man vika sig för påtryckningar i form av ddos attacker?

Är väl inte särksilt klurig frågeställning... Vill folk ha hemsidor med rondellhundar eller bilder där driver med profeten Muhammaden, så får väl hyra egen server och betalar för riskerna.. Tro det flesta webhotell har en paragraf där man förbjuder att störa andra kunder, vilket detta är.

Anser inte att jag skall betala för någon vill yttra sej. Se bara hur många Svenskars människor liv som stog på spel när det nationalsocialtiskarbetarpartiet Sverigedemokraterna publicherade bilder på sin hemsida, det var tack hjälteinsatser från SÄPOs som många människor liv sparades och Levaonline kickade ut nazistsvinen från sina servrar.

myapp 2007-11-07 18:53

Citat:

Är väl inte särksilt klurig frågeställning... Vill folk ha hemsidor med rondellhundar eller bilder där driver med profeten Muhammaden, så får väl hyra egen server och betalar för riskerna..
Det finns olika sätt att se på det där.
Är det bara bilder som driver med proften muhammed eller är det andra bilder också? Säg att du har ett webbhotell. Är det du som webbhotellsleverantör som väljer vilka kunder du ska ha eller är det den som hotar och sätter igång ddos attacker som ska få bestämma innehållet på dina serverar.

Är valet mellan att förlora 1 kund eller förlora 1000 så skulle jag oxå välja en kund.

teddyjohan 2007-11-07 19:49

Detta rubbar i alla fall inte mitt förtroende för Binero, men självklart blir man fundersam! Jag minns inte att jag läst utlovad uptime på Bineros webbsida, finns garanti?

Vad är egentligen viktigast, att felet fixas fem minuter snabbare eller att man får info om vad som hänt - antar att detta lär variera från person till person. Förstår att det blir en orimlighet att ha alla kunder på ICQ/MSN, men...man kan ju alltid drömma :)

Tobab 2007-11-07 20:43

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Nov 7 2007, 19:49
Jag minns inte att jag läst utlovad uptime på Bineros webbsida, finns garanti?

Här finns avtalet: https://www.binero.se/webbhotell/avtal

htiawe 2007-11-07 20:45

Garantier hit och dit, de spelar inte så stor roll tycker jag. Ett företag kan utlova 99% uptime men vid såna här tillfällen så spelar det ingen roll. Jag väljer hellre ett företag med en seriös inriktning som jag vet utlovar maximal uptime bara genom sin utstrålning än ett amerikanskt bolag som klistrar upp det på stora banners på varje sida.

teddyjohan 2007-11-07 21:27

Jag delar din uppfattning, htiawe! Jag är som sagt extremt nöjd med Binero och i likhet med många andra här så ser jag inte förekomsten av sådana här problem som en "kvalitetsmätare" utan snarare hur de hanteras av sagda företag.

Vad gäller garantierna så kan de enligt min åsikt spela stor roll för att begränsa egna förluster, även om företagen inte lever upp till dom, eller just därför.

Daniel.st 2007-11-07 21:33

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 7 2007, 21:45
Garantier hit och dit, de spelar inte så stor roll tycker jag. Ett företag kan utlova 99% uptime men vid såna här tillfällen så spelar det ingen roll. Jag väljer hellre ett företag med en seriös inriktning som jag vet utlovar maximal uptime bara genom sin utstrålning än ett amerikanskt bolag som klistrar upp det på stora banners på varje sida.

Tycker egentligen att man kan förvänta sig mer än 99% uptime. 99% betyder att det är nertid på ca 7h / månad. Hur som helst, det finns väl nästan inget webbhotell i den här prisklassen med delad hosting som lämnar den typen av garantier i avtal.

Vatos Locos 2007-11-07 22:03

Det är omöjligt/orealistiskt att garantera högre upptid än 99%, finns alldeles för många faktorer som man inte kan rå på, dock så tror jag absolut att det är mångas ambition att ha detta och även de flesta webbhotell har bra upptid.
Som kund är jag mera intresserad om vad det företag som jag köper tjänster av gör vid olika problem som uppkommer under resans gång exempelvis dagens DOS-attack som vållade vissa problem, tror dock inte att det är några kunder som kommer sova sämre av detta idag, bevisligen så fixades detta till på ett smidigt sätt.

Sedan så tycker jag det är upp till var och en att hosta sidor, oavsett om det gäller religon, sport, försäljning av sexleksaker eller annat som kan sticka i ögona för andra.
Så länge som sidorna inte bryter mot några regler/lagar så ska de få ligga på respektive webbhotell, det är ju själva vitsen med internet. Enda undantaget är alla sidor med AIK relaterat material, dessa borde förbjudas ;)
Självklart så vållar detta problem för övriga kunder, men det är ju faktiskt något man får leva med om man väljer att ha en sida på ett webbhotell där 10/10 webbhotell har flera kunder på varje server, har man högre krav så får man helt enkelt titta på andra lösningar, finns hur många som helst, det är bara att betala.

Kristoffer G 2007-11-07 22:10

Mitt intryck av Binero är att det är ett webbhotell som tillhör en nya generationen webbhotell. Man är mer kund och service inriktad. Man låter sina tjänster tala för sig själv, och man erbjuder kundinriktade avtal.

Uptime mm kan man diskutera hurvida det är möjligt att hålla 99% upptid... men för oss så är inte det den avgörande faktorn.

teddyjohan 2007-11-07 22:29

E-handel 2.0 står i skuggan för webbhotell 2.0 ;)

klein 2007-11-08 06:35

Citat:

Originally posted by Brazzan@Nov 7 2007, 23:10
Mitt intryck av Binero är att det är ett webbhotell som tillhör en nya generationen webbhotell. Man är mer kund och service inriktad. Man låter sina tjänster tala för sig själv, och man erbjuder kundinriktade avtal.

Uptime mm kan man diskutera hurvida det är möjligt att hålla 99% upptid... men för oss så är inte det den avgörande faktorn.

Att ge service är väl ingen unikt för binero även om det är sällsynt i den här branschen. Efter har prövat proinet tjänster ett tag, så skulle nog vilja vara fräck och påstå att dom är i samma klass som binero, om inte bättre.

Sedan alltid kunderna en smekmånad med olika företag, se på loopia, ett tag var dom omåntligt populär idag faller dom som en sten. Intressantas är väl vilka webhotell som kan fira 10 års eller inte..

Tobab 2007-11-08 06:54

Citat:

Originally posted by klein@Nov 8 2007, 06:35

Intressantas är väl vilka webhotell som kan fira 10 års eller inte..


F S Data firar väl 10 år nu...

Xamda 2007-11-08 08:31

10-årsjubileum är det ganska många webbhotell som skall fira under det närmaste året. Många av dagens webbhotell startades faktiskt 1997/1998 och då är det faktiskt dags nu (hemska tanke vad tiden går fort).

99% i upptid klarar väl i princip alla svenska webbhotell av idag, men när man passerar 99,7 faller de allra flesta ifrån, särskilt om man inte har goda rutiner för underhåll och kör Windows. Alla servrar som är stabila orkar med att gå i månader utan stopp, men omstarter krävs åtminstone i Windowsvärlden för att klara säkerhetsuppdateringarna. Detta går givetvis att undvika med tillräckligt dyra omfattande system, men att nå till exempel 99,95 är mycket dyrt.

7 timmars stopp i sambnad med underhåll under nattetid är väl inte mycket, men 7 timmar under dagtid är ju ofta katastrof...

Vatos Locos 2007-11-08 08:43

Citat:

Originally posted by klein@Nov 8 2007, 06:35
Sedan alltid kunderna en smekmånad med olika företag, se på loopia, ett tag var dom omåntligt populär idag faller dom som en sten. Intressantas är väl vilka webhotell som kan fira 10 års eller inte..

Skulle vara kul och veta om du har någon insider information då du påstår att Loopia faller som en sten, de är väl fortfarande ett av Sveriges största webbhotell.

wizzo 2007-11-09 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av wizzo
Jag är nyfiken på webbsidan som attacken riktade sig mot. Har nån länk dit? Vill se hur deras hemsida ser ut.


Det kan jag förstå, men det är information som vi inte kan lämna ut (vi hänger inte ut våra kunder). Sidan handlar som sagt inte om politik/religion och med stor sannolikhet kommer liknande incidenter inte att orsakas av denna sida igen. Mer information om det som inträffat kommer upp i vår blogg inom kort.

Jag hoppades att kunden ifråga skulle hänga ut sig själv :)

Oddity79 2007-11-09 23:35

Jag ligger med en sajt på en dedikerad server på Crystone, även jag fick en DOS-attack inatt. Jag vet inte riktigt hur mycket det påverkade deras övriga sajter, det verkar iaf som om crystone insåg problemet snabbt och löste problemet. Min server var dock död framåt lunch. Det är inte bara sajten med politiska budkap och rondellhundar som råkar ut för detta ty www.nylandersmattor.se är den sajt som jag har på crystone.

kydyl 2007-11-09 23:52

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 8 2007, 09:31
99% i upptid klarar väl i princip alla svenska webbhotell av idag, men när man passerar 99,7 faller de allra flesta ifrån, särskilt om man inte har goda rutiner för underhåll och kör Windows. Alla servrar som är stabila orkar med att gå i månader utan stopp, men omstarter krävs åtminstone i Windowsvärlden för att klara säkerhetsuppdateringarna. Detta går givetvis att undvika med tillräckligt dyra omfattande system, men att nå till exempel 99,95 är mycket dyrt.
99% upptid är egentligen löjligt dåligt. Klarar man inte detta så är det ju katastrofalt. Sen när vi når 99,7- 99,9 så börjar det bli intressant och ska man över det så blir det riktigt skoj :)

I jobbet arbetar jag med system som har kraven 99,999% upptid, dvs 5minuter nertid per år är ok.
En sådan siffra kräver en hel del för att nå och det gör man inte såvida man inte har redundanta(dubbla) system i helt olika lokaler som helt automatiskt kan täcka upp för varandra. Dessutom har varje system flera lager av redundans i sig självt. Dubbla enheter av allt och alla kritsiska enheter har dubbla hdd:s, kraftaggregat, nätvärkskort mm.

Men en sådan setup är heller ingenting som man får för en hundring i månaden ;)

wizzo 2007-11-10 00:09

Citat:

Originally posted by Oddity79@Nov 10 2007, 00:35
Jag ligger med en sajt på en dedikerad server på Crystone, även jag fick en DOS-attack inatt. Jag vet inte riktigt hur mycket det påverkade deras övriga sajter, det verkar iaf som om crystone insåg problemet snabbt och löste problemet. Min server var dock död framåt lunch. Det är inte bara sajten med politiska budkap och rondellhundar som råkar ut för detta ty www.nylandersmattor.se är den sajt som jag har på crystone.
ic så det är ett mattkrig som pågår runtom i världen :)
Snygg mattsida by the way!

teddyjohan 2007-11-10 13:15

Det var nog helt enkelt så att dom var avis på mattdesignen och anföll! ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson