WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Jajja spammar igen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31347)

www.ericssonstrading.se 2008-09-04 10:06

Samuel> Jag liksom många andra här väntar på din kommentar ang sakfrågan, dvs om ni anser att era spambloggar är ok inom SEO eller ej.

Eclipse 2008-09-05 13:15

Citat:

Jag kanske bara har haft otur men tro mig jag har försökt x antal gånger utan att få någon aha känsla.
Jag baserar min kunskap på detta område på dina och andras erfarenheter.

Av denna kunskap kan man dra slutsatsen att Google väljer att inte ha kontakt med allt och alla som vill ha kontakt med dom. Samtidigt är tonläget i många trådar att det går att lura Googles sökmotor med flera... på ett eller annat vis.

Man utgår från att världens ledande företag inom området inte läser forum som detta! :-)

Det tycker jag är fascinerade!

MrWize 2008-09-05 15:08

Jädrar vad pisk Jajja har fått i denna tråd.

Nu ska jag göra er alla besvikna. ALLA, jag menar ALLA, seo-företag jobbar på likvärdiga sätt med spam-bloggar, länkkataloger, köpta länkplaceringar etc, etc ... alla håller på med Black Hat metoder men INGEN vill gå ut öppet med detta.

Tror ni att företag som Guava (f.d. SEO Logik), GetUpdated, iProspekt m fl är mer seriösa än Jajja? Då är ni i er egen drömvärld. Vakna upp och se sanningen i vitögat. Alla konkurrerar med varandra, inom samma nischer med olika kunder, här gäller resultat mot kund. Inga egna länkfarmar, inga bra placeringar. Så ser tyvärr verkligheten ut. Skulle "allt göras" manuellt skulle INGEN ha råd att köpa in SEO-tjänster, och kanske vore det det bästa.

/Patrik

MrWize 2008-09-05 15:11

Ett plus är att Jajja ger ut för mycket information när de ringer upp sina eventuella prospects. Till mig gav de ut flera bra sökbegrepp, och det har hänt flera gånger. Speciellt när man lagt upp en ny site och fått den att börja ranka. Vips ser någon seo-säljare en ny site och ringer upp ägaren. Pang får man en offert med priser på de viktiga sökorden och vips vet man hur man direkt kan börja sitt bygge ...

TACK JAJJA för ovärderlig information som ni gett mig det senaste året

/Patrik

Finnmera 2008-09-05 15:19

Citat:

Originally posted by MrWize@Sep 5 2008, 15:08
Jädrar vad pisk Jajja har fått i denna tråd.

Nu ska jag göra er alla besvikna. ALLA, jag menar ALLA, seo-företag jobbar på likvärdiga sätt med spam-bloggar, länkkataloger, köpta länkplaceringar etc, etc ... alla håller på med Black Hat metoder men INGEN vill gå ut öppet med detta.

Tror ni att företag som Guava (f.d. SEO Logik), GetUpdated, iProspekt m fl är mer seriösa än Jajja? Då är ni i er egen drömvärld. Vakna upp och se sanningen i vitögat. Alla konkurrerar med varandra, inom samma nischer med olika kunder, här gäller resultat mot kund. Inga egna länkfarmar, inga bra placeringar. Så ser tyvärr verkligheten ut. Skulle "allt göras" manuellt skulle INGEN ha råd att köpa in SEO-tjänster, och kanske vore det det bästa.

/Patrik

hmm jag mistänker starkt att många mindre SEO konsulter lär säga att du har fel om hur dem arbetar med sina kunder.
Kan dock bara tala för egen räkning när jag säger att vi jobbar inte så dock.
Det finns tillika företag som lägger betydligt större summor på SEO än vad du vet eller tror, men de brukar också vilja egenanställa kunskaperna inhouse om de är så stora.

MrWize 2008-09-05 15:28

Finns ju ingen som öppet skulle erkänna att de jobbar på det sättet. ALLA jobbar med att på ett eller annat sätt få inlänkar till sina kunders siter, på mer eller mindre tvivelaktiga sätt.

Att seo-konsulter ofta säger att de INTE vill säga hur de jobbar är p g a affärshemligheter, att andra skulle kunna duplicera det de gör .. sure, men så där värst banbrytande är inte SEO, eller komplicerat, när man väl lärt sig grunderna och hur det fungerar.

Skulle dock vara intressant att se någon av era kunder och arbetet ni utfört för att få deras siter att ligga bra till i serp:en, för det räcker inte enkom med on-page justeringar, inlänkar behövs. Och det är HUR man skapar dessa inlänkar "av värde" som är intressant att kika på.

/Patrik

Finnmera 2008-09-05 15:31

Citat:

Originally posted by Eclipse@Sep 5 2008, 13:15
Citat:

Jag kanske bara har haft otur men tro mig jag har försökt x antal gånger utan att få någon aha känsla.
Jag baserar min kunskap på detta område på dina och andras erfarenheter.

Av denna kunskap kan man dra slutsatsen att Google väljer att inte ha kontakt med allt och alla som vill ha kontakt med dom. Samtidigt är tonläget i många trådar att det går att lura Googles sökmotor med flera... på ett eller annat vis.

Man utgår från att världens ledande företag inom området inte läser forum som detta! :-)

Det tycker jag är fascinerade!

Då kan jag lyfta frågan ytterligare lite till genom att säga att vi har byst med kontaktpersoner på Google men att de har inte behörighet eller så är det helt enkelt inte deras bord eller så är det något annat.
Och att de tittar på detta forumet har du helt rätt i och det ser man ju i en hel del trådar här på WN med.

Och ärligt så tror jag att man får bästa uppmärksamhetsvärdet här där det blir då publikt och inte via dem trevliga kontaktpersonerna man nu pratar med.

AirWair 2008-09-05 15:35

Citat:

Originally posted by MrWize@Sep 5 2008, 15:08
Jädrar vad pisk Jajja har fått i denna tråd.

Nu ska jag göra er alla besvikna. ALLA, jag menar ALLA, seo-företag jobbar på likvärdiga sätt med spam-bloggar, länkkataloger, köpta länkplaceringar etc, etc ... alla håller på med Black Hat metoder men INGEN vill gå ut öppet med detta.

Tror ni att företag som Guava (f.d. SEO Logik), GetUpdated, iProspekt m fl är mer seriösa än Jajja? Då är ni i er egen drömvärld. Vakna upp och se sanningen i vitögat. Alla konkurrerar med varandra, inom samma nischer med olika kunder, här gäller resultat mot kund. Inga egna länkfarmar, inga bra placeringar. Så ser tyvärr verkligheten ut. Skulle "allt göras" manuellt skulle INGEN ha råd att köpa in SEO-tjänster, och kanske vore det det bästa.

/Patrik

Läs på, gör om, gör rätt..

iProspect har inga egna spambloggar och använder heller inte andras. Vi köper inga skumma länkar och vi har inga egna länkkataloger eller länkfarmar. Om några länkkataloger används i dagsläget, så är det mest troligt KTHNOC eller sega DMOZ. Inte heller använder vi oss av parkerade domäner som tillhör något webbhotell i företagsgruppen.. :rolleyes: Vi kör inte med vilseledande placeringsgarantier som t ex inkluderar sökmotorer som det är busenkelt att bli topprankad på (men som knappt någon använder) eller utgår från sökord och -fraser vi själva väljer men som ingen söker efter. Det finns heller inga halvdolda sitemaps som knyter ihop alla våra kunder...

Vad andra aktörer gör får stå för dem (och ja, vi vet vilka som fular sig), men blanda inte ihop oss på iProspect med vad andra gör, tack. :-)

MrWize 2008-09-05 15:41

he, he ... nej just ja ...

Finnmera,

Vad säger du om användandet denna domän då?

publicaddress . se

Inget som ni sysslar med? Värre keywordstuffing har man sett, men vad för syfte har den domänen om INTE i att skapa inlänkar till era kunder? Har ni möjligen missat att lägga på en noindex på den "taggsidan"

/Patrik

MrWize 2008-09-05 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av AirWair
Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Jädrar vad pisk Jajja har fått i denna tråd.

Nu ska jag göra er alla besvikna. ALLA, jag menar ALLA, seo-företag jobbar på likvärdiga sätt med spam-bloggar, länkkataloger, köpta länkplaceringar etc, etc ... alla håller på med Black Hat metoder men INGEN vill gå ut öppet med detta.

Tror ni att företag som Guava (f.d. SEO Logik), GetUpdated, iProspekt m fl är mer seriösa än Jajja? Då är ni i er egen drömvärld. Vakna upp och se sanningen i vitögat. Alla konkurrerar med varandra, inom samma nischer med olika kunder, här gäller resultat mot kund. Inga egna länkfarmar, inga bra placeringar. Så ser tyvärr verkligheten ut. Skulle "allt göras" manuellt skulle INGEN ha råd att köpa in SEO-tjänster, och kanske vore det det bästa.

/Patrik

Läs på, gör om, gör rätt..

iProspect har inga egna spambloggar och använder heller inte andras. Vi köper inga skumma länkar och vi har inga egna länkkataloger eller länkfarmar. Om några länkkataloger används i dagsläget, så är det mest troligt KTHNOC eller sega DMOZ. Inte heller använder vi oss av parkerade domäner som tillhör något webbhotell i företagsgruppen.. :rolleyes: Vi kör inte med vilseledande placeringsgarantier som t ex inkluderar sökmotorer som det är busenkelt att bli topprankad på (men som knappt någon använder) eller utgår från sökord och -fraser vi själva väljer men som ingen söker efter. Det finns heller inga halvdolda sitemaps som knyter ihop alla våra kunder...

Vad andra aktörer gör får stå för dem (och ja, vi vet vilka som fular sig), men blanda inte ihop oss på iProspect med annat löst folk, tack. :-)

Och era partners?

/Patrik

AirWair 2008-09-05 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Citat:

Originally posted by -AirWair@Sep 5 2008, 15:35
Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Jädrar vad pisk Jajja har fått i denna tråd.
Nu ska jag göra er alla besvikna. ALLA, jag menar ALLA, seo-företag jobbar på likvärdiga sätt med spam-bloggar, länkkataloger, köpta länkplaceringar etc, etc ... alla håller på med Black Hat metoder men INGEN vill gå ut öppet med detta.
Tror ni att företag som Guava (f.d. SEO Logik), GetUpdated, iProspekt m fl är mer seriösa än Jajja? Då är ni i er egen drömvärld. Vakna upp och se sanningen i vitögat. Alla konkurrerar med varandra, inom samma nischer med olika kunder, här gäller resultat mot kund. Inga egna länkfarmar, inga bra placeringar. Så ser tyvärr verkligheten ut. Skulle allt göras manuellt skulle INGEN ha råd att köpa in SEO-tjänster, och kanske vore det det bästa.
/Patrik

Läs på, gör om, gör rätt..
iProspect har inga egna spambloggar och använder heller inte andras. Vi köper inga skumma länkar och vi har inga egna länkkataloger eller länkfarmar. Om några länkkataloger används i dagsläget, så är det mest troligt KTHNOC eller sega DMOZ. Inte heller använder vi oss av parkerade domäner som tillhör något webbhotell i företagsgruppen.. Vi kör inte med vilseledande placeringsgarantier som t ex inkluderar sökmotorer som det är busenkelt att bli topprankad på (men som knappt någon använder) eller utgår från sökord och -fraser vi själva väljer men som ingen söker efter. Det finns heller inga halvdolda sitemaps som knyter ihop alla våra kunder...
Vad andra aktörer gör får stå för dem (och ja, vi vet vilka som fular sig), men blanda inte ihop oss på iProspect med vad andra gör, tack. :-)


Och era partners?
/Patrik

Vi har inga sådana partners och vi köper inte in tjänster som t ex spammiga bloggkommentarer och liknande om det är vad du undrar över. :) (Och vi pysslar givetvis inte med sånt själva vilket jag nämnde tidigare.)

Finnmera 2008-09-05 16:09

Citat:

Originally posted by MrWize@Sep 5 2008, 15:41
he, he ... nej just ja ...

Finnmera,

Vad säger du om användandet denna domän då?

publicaddress . se

Inget som ni sysslar med? Värre keywordstuffing har man sett, men vad för syfte har den domänen om INTE i att skapa inlänkar till era kunder? Har ni möjligen missat att lägga på en noindex på den "taggsidan"

/Patrik

Ojdå här händer det saker

Tja eftersom du gjorde sökningen så såg du att det fanns ju inga enorma mängder inlänkar :D

Och denna är mer till för att hjälpa kunderna att bli indexerade snarare än att positionera.

Vi kör med Content is King i första hand och jag vill tillägga att ordet sökmotoroptimering är det mest missbrukade ordet i denna bransch.

vad är exempelvis skillnaden i positionering, sökmotoranpassning, optimering ?

www.ericssonstrading.se 2008-09-09 10:38

Samuel > Vore kanon om du kan ge ett svar på jajjas syn på huvudfrågan ang Spambloggarnas vara eller inte vara så vi kan lägga ner denna tråden därefter.

www.ericssonstrading.se 2008-09-24 10:26

Vill meddela alla att jag nu hittat en uppgörelse med Samuel Sylvander på Jajja som både jag och Jajja känner oss nöjda med. Skönt att få denna saken ur världen och att Jajja var beredda att hitta en lösning som jag som kund blev nöjd med. Mvh Ericsson

Conny Westh 2008-09-25 14:26

Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.

Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till!

Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK!

robertsson 2008-09-25 14:54

Jag har oxå börjat få magazinet utan att ha visat intresse för sk*ten.

henning 2008-09-25 15:22

Jag har också blivit spammad med Jajja magazin till ett antal av mina e-postadresser. J**la idioter!

Oskar G 2008-09-25 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
he, he ... nej just ja ...

Finnmera,

Vad säger du om användandet denna domän då?

publicaddress . se

Inget som ni sysslar med? Värre keywordstuffing har man sett, men vad för syfte har den domänen om INTE i att skapa inlänkar till era kunder? Har ni möjligen missat att lägga på en noindex på den "taggsidan"

/Patrik

Ojdå här händer det saker

Tja eftersom du gjorde sökningen så såg du att det fanns ju inga enorma mängder inlänkar :D

Och denna är mer till för att hjälpa kunderna att bli indexerade snarare än att positionera.

Vi kör med Content is King i första hand och jag vill tillägga att ordet sökmotoroptimering är det mest missbrukade ordet i denna bransch.

vad är exempelvis skillnaden i positionering, sökmotoranpassning, optimering ?

För det första, är det många av era kunder som inte är indexerade öht när de kommer till er?

För det andra, för att få en sida indexerad så räcker det gott och väl med en länk så vitt jag vet, och inte 10+ som är proppade med sökord.

jonny 2008-09-25 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.
Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till
Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK

Citat:

Originally posted by -robertsson@Sep 25 2008, 14:54
Jag har oxå börjat få magazinet utan att ha visat intresse för sk*ten.

Citat:

Ursprungligen postat av henning
Jag har också blivit spammad med Jajja magazin till ett antal av mina e-postadresser. J**la idioter

Jag också. Är det WN som är adresskällan kanske?

henning 2008-09-25 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Originally posted by -ConnyWesth@Sep 25 2008, 14:26
Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.
Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till
Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK




Citat:

Originally posted by -robertsson@Sep 25 2008, 14:54
Jag har oxå börjat få magazinet utan att ha visat intresse för sk*ten.

Citat:

Ursprungligen postat av henning
Jag har också blivit spammad med Jajja magazin till ett antal av mina e-postadresser. J**la idioter

Jag också. Är det WN som är adresskällan kanske?

Njae, jag har i alla fall fått det till flera adresser som inte har någon koppling till WN. Har däremot inte fått det till den adressen som jag har använt här. Det kan ju visserligen ha hamnat i spamfiltret på denna adress så det är inte säkert att det inte kommer härifrån.

Själv så funderar jag just nu på att sätta upp ett filter i mailservern som vidarebefordrar alla deras spam till deras vd, vice vd och försäljningschef och sedan raderar mailet direkt... Deras mailadresser finns ju på hemsidan. Det vore ju kul om många gjorde nåt sånt så att det bara rasade in mail hos dem... :D

klein 2008-09-26 07:31

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Sep 25 2008, 14:26
Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.

Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till!

Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK!

Ett tips! Ring upp VDn för bolaget sent en kväll. Be dem sluta spama dig, det bruka fungera.

Dom brukar förstår vinken och lösa problemet fort.

Davve 2008-09-26 07:34

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.
Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till
Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK

Ett tips Ring upp VDn för bolaget sent en kväll. Be dem sluta spama dig, det bruka fungera.
Dom brukar förstår vinken och lösa problemet fort.


Synd om man som du gör det med ett hot försök sent på natten när resten av huset sover, annars så är det säkert ett bra sätt om man kan bete sig som folk.

magic 2008-09-26 08:19

Även jag har fått min email som har används vid domänregistreringar spammad av Jajja, fanns ju dock en länk för att avanmäla sig.

allstars 2008-09-26 10:06

magic: Det spelar väl ingen roll att en länk finns. Denna länken är avsedd för prenumeranter som inte längre vill ha nyhetsbrevet.
Spam är, som bekant, reklam som man fått fast man inte begärt det.

magic 2008-09-26 15:06

Citat:

Originally posted by allstars@Sep 26 2008, 09:06
magic: Det spelar väl ingen roll att en länk finns. Denna länken är avsedd för prenumeranter som inte längre vill ha nyhetsbrevet.
Spam är, som bekant, reklam som man fått fast man inte begärt det.

Jag avanmälde mig, får se om jag får deras skit igen, dock är det faktiskt tillåtet att spamma företag, dock brukar jag lägga till deras email i spamfiltret efteråt.

pokerstjärna 2008-09-26 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av magic
Citat:

Ursprungligen postat av allstars
magic: Det spelar väl ingen roll att en länk finns. Denna länken är avsedd för prenumeranter som inte längre vill ha nyhetsbrevet.
Spam är, som bekant, reklam som man fått fast man inte begärt det.


Jag avanmälde mig, får se om jag får deras skit igen, dock är det faktiskt tillåtet att spamma företag, dock brukar jag lägga till deras email i spamfiltret efteråt.

Har också fått till företagsmailen.
Det är tillåtet att skicka ut till handelsbolag och AB men inte till enskilda firmor!!

rdio 2008-09-26 18:42

Måste säga att jag trodde Jajja var seriösa SEO-aktörer tills jag läste detta...

Ursäkta för att jag säger detta.. Men pinsamt!

Conny Westh 2008-09-28 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Citat:

Originally posted by -klein@Sep 26 2008, 07:31
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag har sedan en tid tillbaks börjat få spam från Jajja minst 3 gånger har jag fått Jajja Magazine UTAN att jag anmält minsta intresse för detta.
Det jag kan tänka mig har hänt är att jag skrivit lite i en tråd här på WN som berört Jajja och då har någon hos Jajja tänkt; Aha den mailadressen kan vi skicka spam till
Till Jajja säger jag:
TA GENAST BORT MIG FRÅN ERT SPAMUTSKICK

Ett tips Ring upp VDn för bolaget sent en kväll. Be dem sluta spama dig, det bruka fungera.
Dom brukar förstår vinken och lösa problemet fort.





Synd om man som du gör det med ett hot försök sent på natten när resten av huset sover, annars så är det säkert ett bra sätt om man kan bete sig som folk.

Att som Jajja, spamma, är inte att bete sig som folk!

Internet Sweden 2008-09-29 14:00

Jag observerar att det är fler än jag som fått "Jajja Magazine" utan att känna till något visat intresse från min sida.

Då slog det mig: den e-postadress som de skickat det till, har jag inte använt på flera år - men som jag vet att jag använt för medlemskap hos IDG..

Chefredaktör & ansvarig utgivare för Jajja Magazine är Urban L. som tidigare var anställd på Internet World (en av IDG´s tidningar) och numera är frilansande journalist till Internet World.

Kikade också på privacyvillkoren hos IDG, där jag hittade:
Citat:

Uppgifterna är nödvändiga för att du ska kunna använda IDG.se och dess funktioner på återkommande basis samt erhålla tjänster och erbjudanden från IDG eller av tredje part godkänd av IDG.
Källa

Det är med andra ord ingen omöjlighet att det handlar om "köpta" e-postregister (eller register man "råkat" få med sig..) från IDG eller annat ställe.
Är det något som känns igen av er som fått "Jajja Magazine"? - att ni använt e-postadressen hos exempelvis IDG?

Cintanders 2008-09-29 15:10

Intressant det här, hur man snubblar in på samma sak från helt olika riktningar. Kollade just upp ett antal uppenbart fejkade blogg-inlägg om ett företag som också diskuteras på Cints forum. Kom ihåg tidigare kritik mot jajja, googlade och hamnade här.

Bland spambloggarna finns multipark.se och teatertilja.se. Men vem registrerade domänerna? Jo, Björn J. och Anna Helena S. - namn som även förekommer i telemarketingbolaget Makalös ledning:
http://www.allabolag.se/5565929089/befattningar

På ifgota.s.se - också registrerad av Anna Helena S, hittar man inlägget:

"En lite rolig grej hände mig idag på jobbet jag fick i uppgift att blogga om [borttaget - ingen gratisreklam här inte!] och så fick jag en sida som jag skulle gå in på och läsa om det när jag klickar på länken så kommer jag till en annan blogg. Så jag fick i uppgift att blogga om en annan blogg det var lite kul..."

Och så förstås länk till ytterligare en blogg där samma företag får spam-reklam.

Innan idag hade jag ingen aning om att spam-bloggar förekom i den här skalan. Om det är Jajja som ligger bakom det just jag tittar på vet jag inte - men kopplingen till telemarketingbolaget Makalös är ju intressant. Är det anställda där som får i uppdrag att skapa spam-bloggarna, tro?

Edit: Kopplingen är förstås solklar, då John A. och Per K. i Makalös styrelse också är med i Jajjas styrelse... och där Per K. är vd.

Internet Sweden 2008-09-29 15:48

Citat:

Originally posted by Cintanders@Sep 29 2008, 15:10
Bland spambloggarna finns multipark.se och teatertilja.se. Men vem registrerade domänerna? Jo, Björn J. och Anna Helena S. - namn som även förekommer i telemarketingbolaget Makalös ledning:http://www.allabolag.se/5565929089/befattningar
Visst är både multipark.se och teatertilja.se Jajjas spambloggar!!

på multipark rullade jag ner en bit för att hitta [bolagssummering .se]
på [bolagssummering .se] hittade jag länk till (slutkund) http://www.trampolinspecialisten.se/
och om man högerklickar och tittar på koden så hittar man:
teaterlilja då? jo rulla ner en bit till 11 sep om "Se på skräckfilm" så hittar du slutkunden (som är en magiker..och väl knappast är relaterad till att "Se på skräckfilm") Högerklicka och läs i koden:
Att Jajja låter systerföretaget Makalös (dom ingår ju dessutom i samma koncern) stå för registreringarna har hänt förut, som jag pekade på i denna tråd för en tid sedan.

Conny Westh 2008-09-29 16:36

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Sep 29 2008, 14:00
Det är med andra ord ingen omöjlighet att det handlar om "köpta" e-postregister (eller register man "råkat" få med sig..) från IDG eller annat ställe.
Är det något som känns igen av er som fått "Jajja Magazine"? - att ni använt e-postadressen hos exempelvis IDG?

Ja så är det i mitt fall oxo....

Men det var ett märkligt sammanträffande att jag började få spammet från dem precis i anslutning att vi hade en diskussion här på WN om just Jajja och att skrev något ganska harmlöst inlägg i frågan....

magic 2008-09-30 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Det är med andra ord ingen omöjlighet att det handlar om köpta e-postregister (eller register man råkat få med sig..) från IDG eller annat ställe.
Är det något som känns igen av er som fått Jajja Magazine? - att ni använt e-postadressen hos exempelvis IDG?

Ja så är det i mitt fall oxo....
Men det var ett märkligt sammanträffande att jag började få spammet från dem precis i anslutning att vi hade en diskussion här på WN om just Jajja och att skrev något ganska harmlöst inlägg i frågan....

Min e-post som har spammats är inte relaterad till IDG, på IDG använder jag min privata e-post och den har inte spammats av jajja, misstänker snarare att det e-posten som har använts vid domän registreringar.

THL 2008-09-30 16:41

Skrämmande spambloggar det där.

Conny Westh 2008-10-01 10:04

Jag tycker det börjar bli läge för att Jajja kommer med en offentlig ursäkt till oss som drabbats av deras spam-filosofi. Lämpligt är väl att börja med den ursäkten här på WN eftersom det verkar vara ett branchforum som används även av Jajjas medarbetare. Givetvis måste de omedelbart ta bort de emailadresser som de spammat från sina sändlistor.

Urban Lindstedt 2008-10-03 08:41

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Sep 29 2008, 14:00
Jag observerar att det är fler än jag som fått "Jajja Magazine" utan att känna till något visat intresse från min sida.

Då slog det mig: den e-postadress som de skickat det till, har jag inte använt på flera år - men som jag vet att jag använt för medlemskap hos IDG..

Chefredaktör & ansvarig utgivare för Jajja Magazine är Urban L. som tidigare var anställd på Internet World (en av IDG´s tidningar) och numera är frilansande journalist till Internet World.


Det är med andra ord ingen omöjlighet att det handlar om "köpta" e-postregister (eller register man "råkat" få med sig..) från IDG eller annat ställe.
Är det något som känns igen av er som fått "Jajja Magazine"? - att ni använt e-postadressen hos exempelvis IDG?

[QUOTE]

Jag skriver Jajjas nyhetsbrev och har ingenting med att göra hur de skaffar e-postadresser. jag slutade på IDG för exakt tre år sedan. Att antyda att jag skulle ha snott e-postadresser är förtal.

Milad 2008-10-03 08:58

Jag har också fått Jajjas brev utan att anmält mig men jag tycker att det är mycket intressant läsning. Jag har som sagt inget emot att de skickar mig de breven, det är nästan så att de gör mig en tjänst.

Löjligt att tro Herr Urban snor en massa e-postadresser. Tror ni inte att han är mer professionell än så??? Lägg ner!!!

Anders Larsson 2008-10-03 10:17

Citat:

Originally posted by Urban Lindstedt@Oct 3 2008, 08:41
Jag skriver Jajjas nyhetsbrev och har ingenting med att göra hur de skaffar e-postadresser. jag slutade på IDG för exakt tre år sedan. Att antyda att jag skulle ha snott e-postadresser är förtal.
Skärp dig, det är inte förtal att diskutera om det är så i ett forum. Varför gör man sig själv löjlig, istället för att låta resten av inlägget, som var tydligt och lämnade svar på funderingen, tala för sig självt.

Ara 2008-10-03 10:56

jag får också jajjaspam, så man undrar ju vart han hitta min adress

henning 2008-10-03 11:14

Citat:

Originally posted by Urban Lindstedt@Oct 3 2008, 08:41
Jag skriver Jajjas nyhetsbrev och har ingenting med att göra hur de skaffar e-postadresser. jag slutade på IDG för exakt tre år sedan. Att antyda att jag skulle ha snott e-postadresser är förtal.
I vilket fall som helst så är det spam-nyhetsbrev du skriver eftersom jag inte har registrerat någon av de (flera) e-mailadresser som ni skickat till som prenumerant på ert nyhetsbrev. Det handlar dessutom om privata adresser (och adress till enskild firma) där det absolut inte är tillåtet att skicka spam.

Att ni har en avanmälningslänk i mailet bryr jag mig inte om, då dessa enbart brukar användas till att bekräfta att spamadresser lever, och jag anser inte att det är mitt ansvar att avanmäla mig från ett nyhetsbrev som jag inte har beställt. Oavsett om innehållet är bra eller inte så kommer jag aldrig att läsa igenom det utan det går direkt (och automatiskt) rakt ner i papperskorgen.

Ni kommer dessutom aldrig någonsin (pga förtroendebrist) att ha någon möjlighet att komma in i projekt som jag är inblandad i, så länge jag har någon mandat att förhindra det.

Jag har vidtagit motåtgärder mot erat nyhetsbrev och har även anmält er till Konsumentverket.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson