WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Företaget Netix stäms pga scraping (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041017)

anderssvensson 2010-03-19 10:18

Man kan anställa 4st från china som kan skirva in manuellt i en excell fil och det blir billigare än att tillverka scraping scriptet.

finns det någon lag om att man inte får skriva ner information manuellt från en hemsidan? Hur fick dom information?

jonny 2010-03-19 10:32

Jag har svårt att se något problem med insamlandet av information så länge det inte överbelastar servern. Det är först OM informationen används som det börjar bli intressant.

tartareandesire 2010-03-19 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20347069)
Jag har svårt att se något problem med insamlandet av information så länge det inte överbelastar servern. Det är först OM informationen används som det börjar bli intressant.

Varför skulle någon få för sig att samla in informationen utan syfte att använda den?

Erik Stenman 2010-03-19 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20347078)
Varför skulle någon få för sig att samla in informationen utan syfte att använda den?

Man kan använda något utan att publicera det. Jag är inte extremt insatt i katalogskyddet, som skyddar sammansättningen av data som i sig inte har någon upphovsrätt, men: Katalogskyddet skyddar väl bara mot att andra publicerar uppgifterna?

Tex kan jag ladda ner en allmänt tillgänglig databas över webbutvecklare i ett visst län. Då borde jag ju få använda uppgifterna för att tex. kontakta dem.

Att publicera dem igen skulle däremot kunna bryta mot någon lag.

tartareandesire 2010-03-19 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20347120)
Man kan använda något utan att publicera det. Jag är inte extremt insatt i katalogskyddet, som skyddar sammansättningen av data som i sig inte har någon upphovsrätt, men: Katalogskyddet skyddar väl bara mot att andra publicerar uppgifterna?

Tex kan jag ladda ner en allmänt tillgänglig databas över webbutvecklare i ett visst län. Då borde jag ju få använda uppgifterna för att tex. kontakta dem.

Att publicera dem igen skulle däremot kunna bryta mot någon lag.

Jovisst men det är nog inte särskilt ofta scraping sker av den anledningen och definitivt inte i det här fallet. Är det ett företag som står för det hela så finns det förmodligen ett ekonomiskt syfte och då ska man inte ständigt behöva bevaka dessa för att se vad de gör med informationen i framtiden.

jonny 2010-03-19 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20347127)
Jovisst men det är nog inte särskilt ofta scraping sker av den anledningen och definitivt inte i det här fallet. Är det ett företag som står för det hela så finns det förmodligen ett ekonomiskt syfte och då ska man inte ständigt behöva bevaka dessa för att se vad de gör med informationen i framtiden.

Så du menar att Eniro borde oroa sig om jag faktiskt behåller telefonkatalogen de skickar ut?

tartareandesire 2010-03-20 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20347163)
Så du menar att Eniro borde oroa sig om jag faktiskt behåller telefonkatalogen de skickar ut?

Jag skrev om scraping och företag, det där är väl precis tvärtom typ? :) Dessutom kräver det lite mer jobb att göra något vettigt av telefonkatalogen.

klein 2010-03-22 07:46

Kungliga Biblioteket gör exempelvis. Dvs man scannar av nätet på hemsidor och lagra dem inför framtiden.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20347078)
Varför skulle någon få för sig att samla in informationen utan syfte att använda den?



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson