WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27087)

Racewebb 2008-02-14 19:10

Citat:

Originally posted by Adam N@Feb 14 2008, 19:45
Säger som andra att hackad kan man alltid bli, men att inte lägga 30 sekunder på att informera sina kunder via e-mail, det är riktigt, riktigt korkat. Alla anställda står ju inte i serverhallen och jobbar. Det räcker med ett enda mail i stil med: "Vi har för närvarande driftstörningar, för mer info se driftinfo.net" och ett till litet mail när felet är åtgärdat. Totalt 60 sekunders jobb.

Jag håller med. Information är A och O. När en kris pågår (och detta måste klassas som en sorts kris) är det oerhört viktigt att gå ut med information till de berörda. Man ska gå ut med information så tidigt som möjligt, även om man inte har mer att säga än att "vi jobbar på problemet" och sedan regelbundet följa upp med mer information. Detta för att hålla berörda informerade och därmed såväl lugna som motverka ryktesspridning.

Jesper

Santos 2008-02-14 19:12

Citat:

Originally posted by Adam N@Feb 14 2008, 19:45
Det här är första och sista gången jag klagar på Proinet. Dags att hitta ett seriösare alternativ.

Ett tips är att inte byta till ett nytt webbhotell som kostar några kronor i månaden, för man får som sagt vad man betalar för.

Det är konstigt att folk förväntar sig samma service och upptid som hos ett "vanligt" webbhotell, när de bara betalar en tredjedel av kostnaden av vad ett "vanligt" webbhotell tar.

Staffanos 2008-02-14 19:14

Har haft Loopia för mina andra Domäner i 9 år....inte ett enda stopp !

klein 2008-02-14 19:14

Citat:

Originally posted by JimmyOh@Feb 14 2008, 12:22
sjokomelk, du behöver säkert inte oroa dig. Allt är säkert borta, hackers, scriptkiddies eller vad det än må heta verkar ju ändå ställa till det, hela tiden. Om allt är borta, så är det borta. Inget att göra åt... dessvärre.
Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.

Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.

Adam N 2008-02-14 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av MrMike
Nu ligger Nyheten uppe på idg.se ( http://www.idg.se/2.1085/1.145419 ).


<!--QuoteBegin--idg.se[/i]@Feb 14 2008
Ingen data ska ha gått förlorad den gången, men vissa webbplatser kunde återställas först efter att ett dataräddningsföretag tagit sig an Proinets diskar.[/quote]

Undrar var de har fått det ifrån. För mig var bara databas-backupen kvar. Alla andra filer var borta och det var 2 veckor efter attacken.

OT: Varför funkar inte mina citat i förhandsgrandska? Varför blir inte webbadresser automatiskt klickbara?

# Fixat quote-problem i inlägget som beror på att idg-citeringen saknade tidsangivelse. Länkar blir klickbara då man skrivit mer än 100 inlägg. / Marcus

Staffanos 2008-02-14 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av JimmyOh
sjokomelk, du behöver säkert inte oroa dig. Allt är säkert borta, hackers, scriptkiddies eller vad det än må heta verkar ju ändå ställa till det, hela tiden. Om allt är borta, så är det borta. Inget att göra åt... dessvärre.

Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.
Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.




Mmmm....Proinet kanske inte skulle svara i telefonen då.. den kan hackas den med ! hahaha

Tycker även att du skulle höra av dig till dem...de verkar tydligen behöva din hjälp, som kan detta med säkerhet :huh:

Adam N 2008-02-14 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Santos
Citat:

Ursprungligen postat av Adam N
Det här är första och sista gången jag klagar på Proinet. Dags att hitta ett seriösare alternativ.

Ett tips är att inte byta till ett nytt webbhotell som kostar några kronor i månaden, för man får som sagt vad man betalar för.
Det är konstigt att folk förväntar sig samma service och upptid som hos ett vanligt webbhotell, när de bara betalar en tredjedel av kostnaden av vad ett vanligt webbhotell tar.

Jag förväntar mig inte någon toppservice eller upptid. Som jag skrev så var min sajt nere i 2 veckor i höstas och jag ryckte på axlarna.

Det jag förväntar mig är att de lägger 30 sekunder på att informera via mail när något allvarligt inträffar och 30 sekunder till när det är löst. Det är väl inte mycket begärt?

Ja, det blir garanterat ett dyrare webbhotell i framtiden. Kanske space2u, men jag ska kolla runt lite.

Adam N 2008-02-14 19:38

Kom just på att detta även påverkar min mail på samma domän trots att jag har flyttat MX records från Proinet. Jag har dock en annan mail registrerad hos dem som de kan maila till.

Öppet meddelande till den hacker som har gjort denna attack: Nästa gång, börja med att hacka er in i driftinfo.net och lägg in attacken som en planerad driftstörning där. Hacka er sedan in i kunddatabasen och maila ut info till Proinets kunder. När ni väl har gjort attacken, så lägg in info direkt på driftinfo.net under "aktuella driftstörningar". Maila därefter idg.se och starta en tråd här på WN. Tack på förhand.

theflowmachine 2008-02-14 19:45

Citat:

Originally posted by klein@Feb 14 2008, 20:14
Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.

Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.

Nu snackar du trams.

Sabotage är när man bombar deras lokaler, eller sågar av deras lina... Det VORE ovanligt och svårt att skydda sig emot.

Hackerattacker är däremot är vardagsmat på internet. Det hittas ett säkerhetshål i Linux-kärnan och hackers utnyttjar det. 2 + 2 = 4 liksom. Om ALLTING är hackers fel, varför satsa då tusentals kronor på dyra brandväggar? Använd en D-Link-router då vettja.

Det har funnits snabb-fixar i ett antal dagar nu, ett antal artiklar på säkerhetsrelaterade sajter. Lägg ner "påläst i säkerhet"-snacket, det ser bara löjligt ut. Jag kan bara inte fatta att man inte ser säkerhetsbristerna som allvarliga missar.

Adam N: :lol:

christi@n 2008-02-14 19:50

Härmed utfärdas skottpengar på alla jävla hackers som inte kan komma på något vettigt att göra med sina liv. Använd hjärnan och fatta att det inte är rätt sätt att jävlas med personalen på Proinet genom att göra så här. Vad vinner ni på att göra livet surt för alla som har hemsidor på deras hotell. Inte ett jävla dugg utan att få människor pissed off. Barnsliga jävla idioter är ni!
Härmed ingår det i min livsuppgift att sätta dit hackerjävlar.

lammet 2008-02-14 19:50

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Feb 14 2008, 20:45
Om ALLTING är hackers fel, varför satsa då tusentals kronor på dyra brandväggar?
Hur menar du nu??

Vad fan har jag gjort dom jävla tomtarna som tycker att "Yes titta på mig hur jävla intelligent jag är som kan förstöra för andra"

Klart som korvspad att det är en förbannad idiot som har för mycket ledig tid att förstöra för hederliga skattebetalare..

/ Lammet

JimmyOh 2008-02-14 19:51

Kan det vara som så att användare Lars222 har rätt på idg-kommentarerna?

Citat:

Jag är kund och fick via telefonkontakt efter luch idag beskedet att Proinets webbserver nr 3 skulle lämnas in till ett dataräddningsföretag. Vid fråga om de hade gårdagens backup meddelade de att de hade backup på disken men att backupen var 6 veckor gammal då backuprutinerna inte hade fungerat.

Varför tar inte IDG upp detta i sin artikel? Varför ifrågasätter inte IDG att man skickar diskar till ett dataräddningsföretag?

Detta var andra gången som jag blev drabbad, suck...
Inlägget redigerat 2008-02-14 16:41
Lars222


Adam N 2008-02-14 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av lammet
Citat:

Ursprungligen postat av theflowmachine
Om ALLTING är hackers fel, varför satsa då tusentals kronor på dyra brandväggar?

Hur menar du nu??
Vad fan har jag gjort dom jävla tomtarna som tycker att Yes titta på mig hur jävla intelligent jag är som kan förstöra för andra
Klart som korvspad att det är en förbannad idiot som har för mycket ledig tid att förstöra för hederliga skattebetalare..
/ Lammet

Du har inte gjort tomtarna någonting (vad jag vet) och ja, det är en idiot som har gjort attacken.

Frågorna man ställer sig är dock: Hur mycket tid och pengar kostar dessa attacker Proinet? Hade de istället kunnat lägga denna tid och dessa pengar på att skaffa bättre brandvägg/IDS/IPS och hålla koll på kända hål i operativsystemen de använder?

Inte säkert att svaret är ja på sista frågan, men jag tror det.

lammet 2008-02-14 20:08

Citat:

Originally posted by Adam N@Feb 14 2008, 21:02

Inte säkert att svaret är ja på sista frågan, men jag tror det.

Ja.. men fortfarande..

Går det att helt spärra sig från idioter som tycker detta är är något att berätta för barnbarnen.. Har svårt att tro detta.. Får någon idiot för sig att sänka just Proinet så på ett eller annat sätt så kommer det att tändas en hjärncell (utan de enda 2 som dessa personer har) och då kommer det att bli gjort..

/ Lammet

Edit... Lite tillägg

Staffanos 2008-02-14 21:17

ska vi slå vad ? jag sätter en 100lapp på att proinet inte är igång i morgon ! sätter en 100-lapp till på att det står samma sak på www.driftinfo.net..... som det gjort sedan kl 10 idag....

pajas 2008-02-14 21:27

Citat:

Originally posted by Staffanos@Feb 14 2008, 22:17
ska vi slå vad ? jag sätter en 100lapp på att proinet inte är igång i morgon sätter en 100-lapp till på att det står samma sak på www.driftinfo.net..... som det gjort sedan kl 10 idag....


jag skulle kunna sätta 1000 kr på det, det går fan segt alltså!

försten någon som vet det här med mail nu, alla som mailar till mig nu under stoppet, vart tar det vägen?

JimmyOh 2008-02-14 21:28

Jag kan inte slå vad eftersom jag tror precis som du, ingen info på driftinfo den närmsta tiden (säg några dagar) framöver. Visst, Proinet är ett lågprishotell men som sagt, lite hyfs om att informera borde finnas i varje entreprenörs tänkande om att möta kunden på bästa sätt... Eller vad vet jag.

JimmyOh 2008-02-14 21:29

Citat:

Originally posted by pajas@Feb 14 2008, 22:27
jag skulle kunna sätta 1000 kr på det, det går fan segt alltså försten någon som vet det här med mail nu, alla som mailar till mig nu under stoppet, vart tar det vägen?
Dom lär du nog aldrig få, eller ens få veta att du skulle ha fått...

vik 2008-02-14 21:32

chilla ner nu, fan va det spammas här...

Jag är också kund hos proinet och visst kan man väl lacka på deras sätt att hantera saker och ting, men orka sitta och spy galla över det här.

Det viktigaste för mig är fan att inge material är totalt borta och att det finns seriösa backuper, skulle detta inte fungera skulle min reaktion antagligen se annorlunda ut

pajas 2008-02-14 21:35

Citat:

Originally posted by vik@Feb 14 2008, 22:32
chilla ner nu, fan va det spammas här...
Jag är också kund hos proinet och visst kan man väl lacka på deras sätt att hantera saker och ting, men orka sitta och spy galla över det här.
Det viktigaste för mig är fan att inge material är totalt borta och att det finns seriösa backuper, skulle detta inte fungera skulle min reaktion antagligen se annorlunda ut


läste någonstans i tråden att deras backupp är 6 veckor gamla... vilket är lite katastrof om det stämmer.

JimmyOh 2008-02-14 21:36

Citat:

Det viktigaste för mig är fan att inge material är totalt borta och att det finns seriösa backuper, skulle detta inte fungera skulle min reaktion antagligen se annorlunda ut
Då får vi hoppas att detta inte stämmer då:
Citat:

Jag är kund och fick via telefonkontakt efter luch idag beskedet att Proinets webbserver nr 3 skulle lämnas in till ett dataräddningsföretag. Vid fråga om de hade gårdagens backup meddelade de att de hade backup på disken men att backupen var 6 veckor gammal då backuprutinerna inte hade fungerat.
(från http://www.idg.se/2.1085/1.145419?ar...e=listpostings)

BoISaren 2008-02-14 21:40

var kan man se vilken server man ligger på?

smultronpuss 2008-02-14 21:43

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 14 2008, 21:40
var kan man se vilken server man ligger på?
När du skapade ditt konto hos Proinet fick du ett välkomstmail, där står det bland annat: "Sekundär adress till FTP server: ftp://webXX.proinet.se".
Där kan du utläsa vilken server ditt konto ligger på.

JimmyOh 2008-02-14 21:46

Såvitt jag förstår så är det web03 som det är härjat på. Vad tror ni, eller har ni hört något annat? Blir ju knäpp här på all väntan på information...

JimmyOh 2008-02-14 21:48

Driftinformation från driftinfo.net:

Citat:

Nu har vi kopierat all data till web02, och håller på med nya konfigurationsarbetet från Linux till vårat nya operativsystem. web01 är klar med kopieringen under natten eftersom det är ungefär 120GB som skall överföras mellan vår backupserver till den riktiga web01 servern, endast web03 servern har fått datat förlorat så vi är tvungen att återställa ifrån en äldre backup. Vi kommer att sätta igång web02 så den är uppe och rullar under natten och det kommer att ske kraftiga ändringar som kan påverka kunders hemsidor, men till en början har vi ändrat samtliga lösenord till cPanel (inkl FTP) och e-post, med andra ord har du ingen möjlighet att hämta ut nya mail utan dom tas emot som vanligt, nya lösenord kommer att skickas via post till den folkbokföringsadress ni är registrerad på. Vid frågor uppmanar ja er att ringa till följande nummer och hänvisa till Kjetil: +46.761055550.

BoISaren 2008-02-14 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av smultronpuss
Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
var kan man se vilken server man ligger på?

När du skapade ditt konto hos Proinet fick du ett välkomstmail, där står det bland annat: "Sekundär adress till FTP server: ftp://webXX.proinet.se".
Där kan du utläsa vilken server ditt konto ligger på.

Jag har haft ProInet sen 2006, har inte kvar mailet...

BoISaren 2008-02-14 21:51

Med andra ord kan man inte kolla mailen förrän man fått brevet hemskickat?

JimmyOh 2008-02-14 21:54

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 14 2008, 22:51
Med andra ord kan man inte kolla mailen förrän man fått brevet hemskickat?
Det stämmer nog bra, vilket lär ta några dagar... Räkna med en vecka eller två.

BoISaren 2008-02-14 21:57

1. Jag vägrar vänta.
2. Det kommer nog kosta ProInet skjortan.

pajas 2008-02-14 22:00

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 14 2008, 22:51
Med andra ord kan man inte kolla mailen förrän man fått brevet hemskickat?
Mer eller mindre katastrof för mig då eftersom jag har viktiga bokningar som skickas via mail :(

webbteknik 2008-02-14 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av smultronpuss
Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
var kan man se vilken server man ligger på?

När du skapade ditt konto hos Proinet fick du ett välkomstmail, där står det bland annat: Sekundär adress till FTP server: ftp://webXX.proinet.se.
Där kan du utläsa vilken server ditt konto ligger på.

I mitt välkomstmail från dem (skaffade mitt konto hos dem 2006) står det ingen sådan sekundär adress till FTP, för sekunder FTP-adress i det mail jag fick står det i stället ett IP-nummer.

Dvs:
Adress till FTP server: ftp.domän.se
Sekundär adress till FTP server: ftp://xxx.xxx.xxx.xx/

Där x = siffra.

Staffanos 2008-02-14 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av JimmyOh
Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
Med andra ord kan man inte kolla mailen förrän man fått brevet hemskickat?

Det stämmer nog bra, vilket lär ta några dagar... Räkna med en vecka eller två.


Sluta nu ! Nu får vi vara lite optimister.... ...i morgon kl 12 fungerar det ! (hoppas jag)

mazada 2008-02-14 22:06

Proiångest är inte värt namnet webbhotell, säg webbvandrarhem eller webbhärbärge den nivån är det på.

BoISaren 2008-02-14 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Staffanos
Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 14 2008, 22:54
Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
Med andra ord kan man inte kolla mailen förrän man fått brevet hemskickat?

Det stämmer nog bra, vilket lär ta några dagar... Räkna med en vecka eller två.





Sluta nu ! Nu får vi vara lite optimister.... ...i morgon kl 12 fungerar det ! (hoppas jag)

Kanske, men vi kommer ändå få vänta på våra lösenord.

JimmyOh 2008-02-14 22:08

Vad är det för vits med nåt när man ändå inte har lösenorden? :(

zilda 2008-02-14 22:20

Citat:


I mitt välkomstmail från dem (skaffade mitt konto hos dem 2006) står det ingen sådan sekundär adress till FTP, för sekunder FTP-adress i det mail jag fick står det i stället ett IP-nummer.
Dvs:
Adress till FTP server: ftp.domän.se
Sekundär adress till FTP server: ftp://xxx.xxx.xxx.xx/
Där x = siffra.

Kör nslookup på ip:n så får du svaret.

Staffanos 2008-02-14 22:21

har min mail via Loopia.....inte ett stopp på 9 år... Vilken tur att jag har den kvar ;)

webbteknik 2008-02-14 22:22

Har just talat med dem över tele. Det är web03 som jag ligger på informerade de mig om, dvs den värst drabbade. De trodde att mina webbplatser skulle komma upp igen någon gång under morgondagen. De har dock som andra redan nämnt här en gammal backup, dvs "out of date".

Men det positiva med det hela är att databaserna är helt orörda så dessa är helt som de ska. Dvs det är bara html/php filer och liknande som tas från den gamla backupen. I alla fall mitt fall så är det bra då de flesta av mina webbplatser är mer eller mindre dynamiska dvs databasdrivna vilket också betyder att mer eller mindre ingen information för mig kommer att vara förlorad om det dom nu sa skulle vara korrekt.

webbteknik 2008-02-14 22:23

Citat:

Originally posted by Staffanos@Feb 14 2008, 23:21
har min mail via Loopia.....inte ett stopp på 9 år... Vilken tur att jag har den kvar

Jag kör också min mail via dem sedan flera år tillbaka. Kan minnas 2 - 3 stopp under dessa år, men alla har varit på under en timma och inget har gått förlorat.

Staffanos 2008-02-14 22:25

Hmm...om man ska tro IDG så är i alla fall web01 och web02 utom fara.... har jag läst rätt så är min på web01 ...lite tröst i all bedrövelse....


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson