WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30685)

Timofey 2008-10-01 02:14

Varför delar inte Binero upp alla kunderna från VonAnka bara på de andra servrarna?
Kompensation kommer, antar jag.

mindphaser 2008-10-01 09:09

Mailde Binero nu och begörde flytt till en stabilare server. I annat fall ser jag ingen lösning än att byta leverantör. Har svårt att tänka mig att det är acceptabelt med så här mycket nertid.

gummianka 2008-10-01 09:27

Snart kommer ett inlägg från Jonathan där han berättar att dom tar upp allt det här i sin företagsblogg. Jag gillar framförallt den här kommentaren från Jonathan:

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 9 2008, 16:29
Citat:

(svenskawebb.se) Verksamheten startade år 2001 och har sedan starten inte haft några driftstörningar och endast nöjda kunder.
Då finns det väl ingen anledning att flytta från dem?

Jag hittar ingen presentation av missnöjda kunder på Bineros sida heller?

Det är ju precis som du är inne på, bara för att man stoppar huvudet i sanden, inte svarar på frågor ELLER lyckas flytta fokus till den egna kontrollerade bloggen, så försvinner ju inte problemen...

Björklund 2008-10-01 11:54

Citat:

Originally posted by Timofey@Oct 1 2008, 02:14
Varför delar inte Binero upp alla kunderna från VonAnka bara på de andra servrarna?
Kompensation kommer, antar jag.

Du menar så alla servrar blir ostabila? ;)

JonathanS 2008-10-01 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Snart kommer ett inlägg från Jonathan där han berättar att dom tar upp allt det här i sin företagsblogg.


Helt rätt.

Citat:

Originally posted by -gummianka@Oct 1 2008, 08:27
Jag gillar framförallt den här kommentaren från Jonathan:
Citat:

Originally posted by -JonathanS@Sep 9 2008, 16:29
Citat:

(svenskawebb.se) Verksamheten startade år 2001 och har sedan starten inte haft några driftstörningar och endast nöjda kunder.
Då finns det väl ingen anledning att flytta från dem?

Jag hittar ingen presentation av missnöjda kunder på Bineros sida heller?

Läs mitt citat en gång till. Det jag reagerade över, som du uppenbarligen har missförstått, är påståendet om att svenskawebb endast har nöjda kunder. På inget sätt har jag påstått detsamma om Binero.

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Det är ju precis som du är inne på, bara för att man stoppar huvudet i sanden, inte svarar på frågor ELLER lyckas flytta fokus till den egna kontrollerade bloggen, så försvinner ju inte problemen...

Vi har informerat om störningen i natt på binerodrift.se, vi har besvarat telefon- och e-postsupport under natten/morgonen/dagen och vi har som sagt informerat om detta i vår blogg. På vilket sätt anser du det vara att stoppa huvudet i sanden?

gummianka 2008-10-01 16:14

Citat:

Originally posted by JonathanS@Oct 1 2008, 15:06

Läs mitt citat en gång till. Det jag reagerade över, som du uppenbarligen har missförstått, är påståendet om att svenskawebb endast har nöjda kunder. På inget sätt har jag påstått detsamma om Binero.

Nej men frågan kvarstår, vart presenterar ni era missnöjda kunder på Er sida?...annars är det ju bara hårklyveri, läser jag igenom er sida, så gissar jag att den ger sken av att ni är jättetrevliga och (bara) har nöjda kunder, även om ni inte säger bara rakt ut...LYSSNAR man inte på sina kunder så kan man säga att dom enbart är nöjda, och att man har en företagsblogg som kommunicerar TILL kunderna är inte samma sak som att lyssna.

Är företagsbloggen ocensurerad ?

Och svar på faktiska frågor om t.ex. kompensation hittar jag inte här, men jag kanske inte har letat tillräckligt bara ? och som jag sagt förut, du är alltid mycket bättre på att kritisera konkurrenter än att faktiskt täcka upp för era egna påståenden..

JonathanS 2008-10-01 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Nej men frågan kvarstår, vart presenterar ni era missnöjda kunder på Er sida?...annars är det ju bara hårklyveri, läser jag igenom er sida, så gissar jag att den ger sken av att ni är jättetrevliga och (bara) har nöjda kunder, även om ni inte säger bara rakt ut...LYSSNAR man inte på sina kunder så kan man säga att dom enbart är nöjda, och att man har en företagsblogg som kommunicerar TILL kunderna är inte samma sak som att lyssna.


Du får ursäkta, men jag förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget. Varför skulle vi presentera missnöjda kunder på vår hemsida? Finns det någon som gör det? Det kanske inte vore någon dum idé iofs, med tanke på att det går ungefär 100 nöjda kunder på varje missnöjd kund.

Citat:

Originally posted by -gummianka@Oct 1 2008, 15:14
Är företagsbloggen ocensurerad ?
Ja, de enda kommentarer vi inte accepterar är rena personangrepp. Kommentarer från missnöjda kunder har accepterats, publicerats och besvarats i vår blogg.

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Och svar på faktiska frågor om t.ex. kompensation hittar jag inte här, men jag kanske inte har letat tillräckligt bara ? och som jag sagt förut, du är alltid mycket bättre på att kritisera konkurrenter än att faktiskt täcka upp för era egna påståenden..

WN är inte en officiell kommunikationskanal för något företag mig veterligen. Vi kan besvara saker här, visst, men officiella uttalanden och liknande publicerar vi givetvis via vår egen hemsida/blogg/nyhetsbrev/wiki osv.

emilv 2008-10-01 18:29

Citat:

Originally posted by gummianka@Oct 1 2008, 16:14
Och svar på faktiska frågor om t.ex. kompensation hittar jag inte här, men jag kanske inte har letat tillräckligt bara ? och som jag sagt förut, du är alltid mycket bättre på att kritisera konkurrenter än att faktiskt täcka upp för era egna påståenden..
Öh, det är väl bara att skicka ett e-brev till supporten och kräva kompensation enligt det SLA ni har?

patrikweb 2008-10-01 18:34

SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.

Om dom inte kan ropa force majure på valfritt sätt.

Att lyckas få ett SLA avtal som ger rätt till valfritt vite för faktiska förlust är omöjligt, isåfall kommer du få betala mer för SLA än du kan förlora alla fall.

Skulle kunna säga att många företag använder SLA avtalet för att kunna vara dåliga och ha dålig infrastruktur, är lätt att säga att dom följer SLA avtal och ändå kan ligga nere flera dygn utan det kostar företaget något.

Johan H 2008-10-01 18:37

jag är nöjd med binero, var lite strul tidigare, men har ej märkt något på sistone, allt rullar på!

pokerstjärna 2008-10-01 19:42

Men snälla gummianka: Varför i helskotta ska ett företag presentera citat och dyl från icke nöjda kunder? Hade du gjort det?

Jag själv har klagat väldigt mycket på Binero sedan jag blev kund hos dem, men jag tycker de har skött allting rätt snyggt trots allt det har varit mycket problem och dels drabbat min marknadsföring, men Binero har flertalet gånger bett om ursäkt för det, gett mig kompensation, tagit emot mig på kontoret när det är pront med ägarbyte för domännamn (så jag slipper posta) och vänta 2 arbetsdagar på att posten ska komma fram, samt att jag har fått kompensation.

Nu har jag då "lämnat" binero, jag har cirka 10 aktiva sajter hos dem, men det är sådana sajter som inte är så viktiga, dvsa om det skulle vara tre timmar nedtid på en månad så spelar det ingen större roll för mina sajters del då det knappt finns aktivitet.

Har för övrigt också en väldigt bra deal med Binero som ger mina kunder en grym rabatt på hosting.
Det är inte 10 eller 20% som de flesta webbhotell kan gå med på utan det är 50%. Bara det är ett tecken på att företaget tänker långsiktigt och vill ha sina kunder hos dem en längre tid.

Jag tycker du ska starta ett bolag och börja erbjuda webbhotell och stå för all administration och serverunderhåll så får vi se hur bra ditt företag utvecklas och håller sig på marknaden :)

emilv 2008-10-01 20:16

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 1 2008, 18:34
SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.
Om dom inte kan ropa force majure på valfritt sätt.
Att lyckas få ett SLA avtal som ger rätt till valfritt vite för faktiska förlust är omöjligt, isåfall kommer du få betala mer för SLA än du kan förlora alla fall.
Skulle kunna säga att många företag använder SLA avtalet för att kunna vara dåliga och ha dålig infrastruktur, är lätt att säga att dom följer SLA avtal och ändå kan ligga nere flera dygn utan det kostar företaget något.

Oavsett om man har det inskrivet i sina vanliga villkor eller som ett särskilt avtal på sidan om så finns det någon form av SLA, något man kan vända sig till som kund för att se vad man har köpt. Utöver detta är många snällare än sina avtal, men avtalen finns ändå där för att det skulle bli ohanterbart annars (för båda parter). Och givetvis är det omöjligt att ge ersättning för indirekta skador. Det finns nästan inget företag, i någon bransch, som lämnar ersättning för indirekta skador. En enskild kund kan ju lätt ha större inkomster än vi själva har, och fel uppstår ibland. Hur vettigt vore det då att sätta hela leverantören (oss) i konkurs?

Låt mig citera från ett par relevanta servicenivå-paragrafer i ditt eget avtal (nu väljer jag webbhotell-avtalet för relevansens skull):
Citat:

Avbrott som är över 8 timmar ger kund ersättning av 1% månadkostnaden per timme utöver 8 timmar som tjänst är nere.
(Jämför med oss på Levonline, som vid motsvarande nedtid ersätter hela månadsavgiften)

Citat:

Kund kan inte få mer ersättning än den totala månadskostnaden
För att detta ska bli aktuellt ska tjänsten med andra ord ligga nere i 4 dygn.

Citat:

Kund äger inte rätt till ersättning om problemet ligger utanför våran kontroll så kallad force majuere
Dessa punkter kan å andra sidan lika gärna användas för att bevisa din poäng.

Network 2008-10-01 20:45

Kan inte undanhålla er följande klipp som jag fick i inboxen nyss
http://www.youtube.com/watch?v=aHk5CBIhIIs :)

mindphaser 2008-10-01 21:04

21.00 - dog VonAnka igen...eller bara för mig?

lukasbrisman 2008-10-01 21:18

http://www.binerodrift.se/?sensorId=14&m=200810

Anders Larsson 2008-10-01 22:52

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 1 2008, 18:34
SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.
Då har man väl tecknat ett dåligt avtal?

talthoff 2008-10-01 23:03

Eller köpt en dålig tjänst.
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.

Då har man väl tecknat ett dåligt avtal?

Eller köpt en dålig tjänst.

Jag har SLA avtal med mina kunder där dom få bestämma vilkoren, jag satte priset...

-Thomas

patrikweb 2008-10-01 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av emilv
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.
Om dom inte kan ropa force majure på valfritt sätt.
Att lyckas få ett SLA avtal som ger rätt till valfritt vite för faktiska förlust är omöjligt, isåfall kommer du få betala mer för SLA än du kan förlora alla fall.
Skulle kunna säga att många företag använder SLA avtalet för att kunna vara dåliga och ha dålig infrastruktur, är lätt att säga att dom följer SLA avtal och ändå kan ligga nere flera dygn utan det kostar företaget något.

Oavsett om man har det inskrivet i sina vanliga villkor eller som ett särskilt avtal på sidan om så finns det någon form av SLA, något man kan vända sig till som kund för att se vad man har köpt. Utöver detta är många snällare än sina avtal, men avtalen finns ändå där för att det skulle bli ohanterbart annars (för båda parter). Och givetvis är det omöjligt att ge ersättning för indirekta skador. Det finns nästan inget företag, i någon bransch, som lämnar ersättning för indirekta skador. En enskild kund kan ju lätt ha större inkomster än vi själva har, och fel uppstår ibland. Hur vettigt vore det då att sätta hela leverantören (oss) i konkurs?
Låt mig citera från ett par relevanta servicenivå-paragrafer i ditt eget avtal (nu väljer jag webbhotell-avtalet för relevansens skull):
Citat:

Avbrott som är över 8 timmar ger kund ersättning av 1% månadkostnaden per timme utöver 8 timmar som tjänst är nere.

(Jämför med oss på Levonline, som vid motsvarande nedtid ersätter hela månadsavgiften)
Citat:

Kund kan inte få mer ersättning än den totala månadskostnaden
För att detta ska bli aktuellt ska tjänsten med andra ord ligga nere i 4 dygn.
Citat:

Kund äger inte rätt till ersättning om problemet ligger utanför våran kontroll så kallad force majuere
Dessa punkter kan å andra sidan lika gärna användas för att bevisa din poäng.

Har iofs aldrig sagt att mitt avtal är bättre än andras på den punkten, men det jag menar är att oftast ett SLA avtal inte förbättrar något alls för kunden.

Att då tillbaka max en månadsavgift gör ju inget alls i stort sätt, som kund hoppar man inte av lycka att man skulle fått tillbaka en månadsavgift om det legat nere något dygn.

Men är självklart ett problem att skriva ett avtal som ger ut viten på många punkter, men hela saken är att ett SLA avtal ändå är värt som toa papper i verkligheten.

Själv är jag inte orolig för SLA delen, ligger ändå över 99,95% per år inkl service på nät. Även inga större problem ligga på 100% senaste månaderna.

Men något jag skulle velat se är att ett oberoende företag gör kontroller och på ett så sätt kan få olika klassningar på infrastruktur.

Är lätt att skriva hur bra allt är, men i verkligheten är det något annat.

Gör man kontroller så märker man snabbt att saker endast fungerar vid ren tur, första är finns det ens A + B + redundanta PSU i sakerna. Om det inte finns det så kan man ju inte ens garantera att saker fungerar. Då är rena lottot om något kommer dö eller inte.


Så jag skulle vilja ha någon certifiering på alla möjliga punkter som utförs helt oberoende.

Då kan man lättare som kund välja något som är klassad att fungera eller inte fungera i verkligheten.

patrikweb 2008-10-01 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av talthoff
Eller köpt en dålig tjänst.
Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Oct 1 2008, 22:52
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
SLA = Inte ens värd som toa papper, har du tur kanske du får tillbaka en månadsavgift efter något varit nere i några dygn.

Då har man väl tecknat ett dåligt avtal?


Eller köpt en dålig tjänst.
Jag har SLA avtal med mina kunder där dom få bestämma vilkoren, jag satte priset...
-Thomas

Ja och då blir oftast priset högre än värdet på SLA avalet i slutändan alla fall, över 99% av olika avbrott beror endast nästan alltid på dålig infrastruktur.

Bättre med certifiering så får kunderna veta hur mycket som är "fuskbygge" eller inte.

gummianka 2008-10-02 02:04

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Men snälla gummianka: Varför i helskotta ska ett företag presentera citat och dyl från icke nöjda kunder? Hade du gjort det?


Självklart hade jag INTE gjort det, men jag hade heller inte kommenterat, ironiserat, försökt plocka poäng över att konkurrenter INTE gör det...

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
WN är inte en officiell kommunikationskanal för något företag mig veterligen. Vi kan besvara saker här, visst, men officiella uttalanden och liknande publicerar vi givetvis via vår egen hemsida/blogg/nyhetsbrev/wiki osv.

Aha, det var väl bara jag då som på alla sätt uppfattat dig som en frekvent officiell representant för Binero, men du kanske bara är här i egenskap av "nöjd kund" á la GU...

citrusen 2008-10-04 02:07

Då var skiten nere igen ! :(

patrikweb 2008-10-04 02:49

Tycker synd om kunderna och även binero, är just vonanka som drar ner stora delar av deras uptime varje månad.

Men känns som vonanka har förmånga kunder på sig och det som är stora problemet.

pokerstjärna 2008-10-04 03:06

Citat:

Originally posted by citrusen@Oct 4 2008, 02:07
Då var skiten nere igen ! :(
Fungerar utmärkt <_< Har hållt på koda i snart två timmar och laddat upp filer på servern osv. :rolleyes:

Viktor 2008-10-06 12:18

Talas mycket om von anka (och visst är jag glad att jag inte ligger där).
Men jag har ett konto hos Binero och har hamnat på Spiderman servern
och den verkar ju inte må mycket bättre än herr anka om jag ska vara ärlig:

Förra månaden:
http://www.binerodrift.se/?sensorId=90&m=200809

Den här månaden:
http://www.binerodrift.se/?sensorId=90&m=200810

Känns som den ligger nere en sväng varje dag...

mindphaser 2008-10-06 21:45

...samma sak med Ironman...fick byta till den förra veckan, la ner flera timmar på att konfigurera om sajterna men även den är nere till o från...nu verkar den vara helt död sedan några minuter. Så jvla drygt....

RiktigtKaffe.se 2008-10-06 21:53

Ja, det börjar bli outhärdligt. Att man dessutom inte blir informerad om att man ska byta server... Jag satt och uppdaterade via ftp och förstod inte varför inget hände på sajterna... Inte så konstigt när man var inloggad på fel server.

mindphaser 2008-10-06 22:06

Ja, uselt....nu har jag ingen kontakt till mina databaser....kul när 100+ sidor är beroende av detta...

RiktigtKaffe.se 2008-10-06 22:08

Men enligt binerodrift.se fungerar allt som det ska.

mindphaser 2008-10-06 22:23

Jo, såg det....men det gör det inte för mig...konstigt. När jag tittar i kontrollpanelen ser jag:

#58 Host
#39ironman.kontrollpanelen.se
#39 is blocked because of many connection errors
#59 unblock with
#39mysqladmin flush
#45hosts

Någon som vet om jag orsakat detta och kan fixa det på ngt vis mha "flush"?

mindphaser 2008-10-06 22:54

Hmm, det löste "sig själv" nu....

*på väg till annan leverantör...* (om jag orkar)

citrusen 2008-10-07 00:01

Evakuering utlyses ?

htiawe 2008-10-07 01:38

Alla problem dyker inte upp på Bineros driftsida. Jag hade lite problem med quotahanteringen för majestix och det fanns det ingen info om utan det blev ett mail till supporten som tog tag i det följande dag.

Network 2008-10-07 02:06

Citat:

Originally posted by htiawe@Oct 7 2008, 01:38
Alla problem dyker inte upp på Bineros driftsida. Jag hade lite problem med quotahanteringen för majestix och det fanns det ingen info om utan det blev ett mail till supporten som tog tag i det följande dag.

Jag upptäckte också det problemet någon sen kväll/natt när jag satt och arbetade med ett projekt: "not enough space..blabla", men det var löst som du sa, dagen efter, så det störde egentligen aldrig mig. Tycker ändå det är beundransvärt att dom är såpass öppna med statistiken som dom är. +1

Mario.D 2008-11-15 08:24

hmm då vad det dags för vonanka igen, har över 5 timmars nertid det senaste dygnet utan en förklaring från bineros sida.

design.se 2008-11-15 15:19

från Loopia till Binero, ur askan i elden...

Mario.D 2008-11-15 16:06

nu finns en förklaring i driftinfon http://www.binerodrift.se/?p=273&m=200811
Får väl hoppas att det blir bättre med linux, men det verkar ju vara mycket kunder som enligt binero´s driftinfo har ställt till det den sista tiden och det kan väl inte bytet hjälpa til med.

Fredrik-s 2008-11-15 16:27

Skönt att man inte ligger på VonAnka längre.

htiawe 2008-11-15 22:46

Finns det inget sätt att begränsa hur mycket en viss användare får ta i anspråk under en given tidsram? Det borde väl inte vara några problem?

Konstigt att det nästan alltid är VonAnka som drabbas..

Danielos 2008-11-15 23:01

Märkligt att man behåller gamla skräpburkar, binero måste ha knapert med ekonomin.

allstars 2008-11-16 12:22

Fast vonanka ligger på ny server.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson