WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24867)

Xamda 2007-11-07 13:40

MyApp - I ett sådant här läge spelar yttrandefriheten mycket liten roll. Det gäller att driftsätta systemet och få upp alla kunder igen. Krävs det så får man, vilket jag inte vet om man gjort hos Binero, offra den drabbade sajten tills en bättre lösning står till buds. Det är ju, för de flesta webbhotell, inte frågan om ett heligt krig utan en affärsrörelse som skall bedrivas seriöst.

En kund som drabbas av en överbelastningsattack på grund av innehåll på sajten måste isoleras och övriga kunder skyddas. Det tror jag att övriga kunder är väldigt ense om...

Binero genomför säkert en analys av läget och om de vill dela med sig är vi övriga tacksamma och i annat fall så är det ett beslut man får respektera.

Robertsson - Det var ju ett intressant iakttagande, men helt irrelevant kan jag tycka eftersom du inte kan göra någon jämförelse mellan överbelastningsattacker mot PRQ och Binero. Förutsättningarna är inte kända i något av fallen.

Resonemanget på stan: "Kolla, herr Binero ligger fortfarande ned efter att han blev påkörd av bilen. Vad ynkligt, för herr PRQ, han vet jag blivit påkörd flera gånger och varje gång har han rest sig efter bara några minuter!" Att bilen som körde på herr Binero körde i 70 km/h mot att den som körde på herr PRQ bara körde i 5 km/h, nej, sådant spelar ingen roll i diskussionen. "Fy på sig herr Binero, upp och hoppa med sig genast!"

JonathanS 2007-11-07 13:46

Citat:

Originally posted by wizzo@Nov 7 2007, 14:01
Jag är nyfiken på webbsidan som attacken riktade sig mot. Har nån länk dit? Vill se hur deras hemsida ser ut.

Det kan jag förstå, men det är information som vi inte kan lämna ut (vi hänger inte ut våra kunder). Sidan handlar som sagt inte om politik/religion och med stor sannolikhet kommer liknande incidenter inte att orsakas av denna sida igen. Mer information om det som inträffat kommer upp i vår blogg inom kort.

StefanBergfeldt 2007-11-07 14:02

Även om vi har yttrandefrihet i Sverige betyder det inte att webbhotell är skyldiga att tillåta vad som helst på sina servrar.

Vad jag menar är att även om en sida kanske inte är juridiskt felaktig så kan den locka till sig problem, som stör hela webbhotellet, varför det kan vara läge att "tappa" en kund, för att få behålla 1000 andra.

myapp 2007-11-07 14:12

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 7 2007, 13:40
MyApp - I ett sådant här läge spelar yttrandefriheten mycket liten roll. Det gäller att driftsätta systemet och få upp alla kunder igen. Krävs det så får man, vilket jag inte vet om man gjort hos Binero, offra den drabbade sajten tills en bättre lösning står till buds. Det är ju, för de flesta webbhotell, inte frågan om ett heligt krig utan en affärsrörelse som skall bedrivas seriöst.

Jag vill mest med mitt inlägg poängtera att det var en knepig fråga som htiawe tog upp. Jag är glad att jag själv inte behöver ta ställning till den.

Xamda 2007-11-07 14:24

myapp - Så sant som det var sagt. Det är aldrig roligt.

klein 2007-11-07 18:08

Citat:

Originally posted by myapp@Nov 7 2007, 12:31

Oj oj.. Riktigt klurig frågeställning du tar upp här. Vilket pris för yttrandefriheten är man beredd att betala och hur lätt ska man vika sig för påtryckningar i form av ddos attacker?

Är väl inte särksilt klurig frågeställning... Vill folk ha hemsidor med rondellhundar eller bilder där driver med profeten Muhammaden, så får väl hyra egen server och betalar för riskerna.. Tro det flesta webhotell har en paragraf där man förbjuder att störa andra kunder, vilket detta är.

Anser inte att jag skall betala för någon vill yttra sej. Se bara hur många Svenskars människor liv som stog på spel när det nationalsocialtiskarbetarpartiet Sverigedemokraterna publicherade bilder på sin hemsida, det var tack hjälteinsatser från SÄPOs som många människor liv sparades och Levaonline kickade ut nazistsvinen från sina servrar.

myapp 2007-11-07 18:53

Citat:

Är väl inte särksilt klurig frågeställning... Vill folk ha hemsidor med rondellhundar eller bilder där driver med profeten Muhammaden, så får väl hyra egen server och betalar för riskerna..
Det finns olika sätt att se på det där.
Är det bara bilder som driver med proften muhammed eller är det andra bilder också? Säg att du har ett webbhotell. Är det du som webbhotellsleverantör som väljer vilka kunder du ska ha eller är det den som hotar och sätter igång ddos attacker som ska få bestämma innehållet på dina serverar.

Är valet mellan att förlora 1 kund eller förlora 1000 så skulle jag oxå välja en kund.

teddyjohan 2007-11-07 19:49

Detta rubbar i alla fall inte mitt förtroende för Binero, men självklart blir man fundersam! Jag minns inte att jag läst utlovad uptime på Bineros webbsida, finns garanti?

Vad är egentligen viktigast, att felet fixas fem minuter snabbare eller att man får info om vad som hänt - antar att detta lär variera från person till person. Förstår att det blir en orimlighet att ha alla kunder på ICQ/MSN, men...man kan ju alltid drömma :)

Tobab 2007-11-07 20:43

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Nov 7 2007, 19:49
Jag minns inte att jag läst utlovad uptime på Bineros webbsida, finns garanti?

Här finns avtalet: https://www.binero.se/webbhotell/avtal

htiawe 2007-11-07 20:45

Garantier hit och dit, de spelar inte så stor roll tycker jag. Ett företag kan utlova 99% uptime men vid såna här tillfällen så spelar det ingen roll. Jag väljer hellre ett företag med en seriös inriktning som jag vet utlovar maximal uptime bara genom sin utstrålning än ett amerikanskt bolag som klistrar upp det på stora banners på varje sida.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson