WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Seo Logic (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10424)

Wester 2005-10-19 20:33

OBS!

Företaget Seo Logic säger att de garanterar topp 10 placeringar. Men en av våra kunder vår helt införstådd med att det gällde som vanligt på de sökord som valts ut. Men det gör det inte!

De säger nu att det bara gäller på ett av de utvalda sökbegreppen och då på vilken sökmotor som helst! Vår kund har köpt på helt andra premisser. De hänvisar bara till sitt avtal och där står just detta, men mycket finstilt.

När vi har begärt pengarna tillbaka, det har inte hänt något på 8 månader, säger de bara att vi ska ringa deras advokat i göteborg!

Detta kallar jag bluff av värsta sorten!

Vad kan man göra åt detta, gäller avtalet med det som är finstilt?

kers 2005-10-19 20:41

Citat:

Originally posted by Wester@Oct 19 2005, 20:33

Vad kan man göra åt detta, gäller avtalet med det som är finstilt?

Läs avtal innan du skriver på dem, det är ett bra sätt att spara pengar. Som extra bonus slipper du skämma ut dig på internet!

PKaze 2005-10-19 20:50

Citat:

Originally posted by Wester@Oct 19 2005, 20:33
Vad kan man göra åt detta, gäller avtalet med det som är finstilt?

Varför skulle det inte göra det? För att ni inte har läst igenom avtalet, eller?

/Peter

Wojt 2005-10-19 20:54

Ett avtal är väl ett avtal eller?
Finstilt eller ej, så har ni ju gått med på det. Man lär väl sig av sina misstag?

Wester 2005-10-19 20:58

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 19 2005, 20:54
Ett avtal är väl ett avtal eller?
Finstilt eller ej, så har ni ju gått med på det. Man lär väl sig av sina misstag?

Nja, nu är det ju så här att det inte är vi som ingått avtalet, utan en kund till oss. Denna kunden har ju litat på säljaren som så vitt jag fått höra bedyrat att garantin gällde. Detta litade sedan kunden på, avtalsvillkoren skickades också ut efter att de hade tackat ja.

De hänvisar ju till sin advokat, visst så kanske får de rätt i slutändan precis som ni skriver, men det är ju ändå ytterst oetiskt. De skriver ju om sina garantier på sin webbsida seologic.se

TjörnDesign 2005-10-19 22:11

Det mest idiotiska inlägg än så länge i detta forum, grattis Wester.
Tror inte ett skvatt på att det är en kund till er. Du kanske är en bulvan (eller anställd) på ett konkurrerande företag vilka vill misskreditera oss :ph34r:
Men nu när du gjort din röst hörd........

Först så kommenterar du våra garantier på hörsägen utan att ha fakta.

Sedan skall jag kommentera dina påståenden:
Citat:

Företaget Seo Logic säger att de garanterar topp 10 placeringar. Men en av våra kunder vår helt införstådd med att det gällde som vanligt på de sökord som valts ut. Men det gör det inte!
Helt fel. Det gör dom visst.
Våra garantier är en minimigaranti för vad kunden MINST skall få vid en optimering.
Kunden väljer ut sina sökord och skriver under på at det är dom han valt.
Vi optimerar hemsidan utifrån det som kunden valt.

Citat:

De säger nu att det bara gäller på ett av de utvalda sökbegreppen och då på vilken sökmotor som helst!
Inte alls, fel här med.
Det gäller PÅ dom utvalda sökbegreppen.
På sökmotorerna som står i avtalet, inga konstigheter med det.
Bara för att kunden valt t ex 10 sökord så är det ju inte sagt att ALLA 10 skall komma på top10, eller hur.
Står i avtalet det med.

Citat:

Vår kund har köpt på helt andra premisser. De hänvisar bara till sitt avtal och där står just detta, men mycket finstilt.
Står inte alls MYCKET finstilt, inte ens finstilt utan i en helt normal storlek.

Citat:

När vi har begärt pengarna tillbaka, det har inte hänt något på 8 månader, säger de bara att vi ska ringa deras advokat i göteborg!
NÄR VI har begärt......Ni ???
Kan det vara så att din kund konsekvent struntat i att betala för dom tjänster vi utfört?
Kan det vara så att vi gjort en massa jobb som vi inte fått ett öre betalt för.
Du pratar en massa strunt som du inte har någon aning om bakgrunden till.

Citat:

Detta kallar jag bluff av värsta sorten!
Jag kallar dig en stor bluff.
Du kan kalla oss vad du vill :P

Citat:

Denna kunden har ju litat på säljaren som så vitt jag fått höra bedyrat att garantin gällde.
Litar du på en säljare ?
Litar du på era egna säljare.
En bra säljares jobb är att sälja, prata.
En bra kund läser avtalet och kommenterar för eventuell förändring innan han skriver på.

Citat:

Detta litade sedan kunden på, avtalsvillkoren skickades också ut efter att de hade tackat ja.
Ytterligare ett bevis på din okunskap.
Avtalsvillkoren STÅR KLART OCH TYDLIGT I AVTALET.
Det enda som skickas efter avtalet är påskrivet är kundens sökordsval.

Citat:

De hänvisar ju till sin advokat
Självklart gör vi det. Men ENDAST om vi uppfyllt garantierna.
Har kunden inte betalt oss vilket jag misstänker så ligger säkert ärendet redan för indrivning.
Skulle inte du göra samma sak.

Skulle inte du själv tappa sugen med en kund som inte betalar.
Skulle inte du också lägga ner mindre krut.

Citat:

visst så kanske får de rätt i slutändan precis som ni skriver, men det är ju ändå ytterst oetiskt.
Självklart får vi rätt. VI HAR RÄTT.
Vi skulle aldrig försöka lura någon.

Ge dig på dom som blåser företagen ordentligt i denna branschen istället.

Citat:

De skriver ju om sina garantier på sin webbsida seologic.se
Och...vad ???

8 månader sedan.....
Tror till och med jag vet vem det är.
Dom är lätträknade men hörs mycket, grattis till en ny kund isåfall och ta betalt i förskott.

Sökmotoroptimering med ärliga metoder går inte över en natt.
Speciellt inte på Google.

Gustav 2005-10-20 01:07

Vet ingenting om det här, men jag reagerade på följande som TjörnDesign gav som svar:

Denna kunden har ju litat på säljaren som så vitt jag fått höra bedyrat att garantin gällde.

Litar du på en säljare ?
Litar du på era egna säljare.
En bra säljares jobb är att sälja, prata.
En bra kund läser avtalet och kommenterar för eventuell förändring innan han skriver på.

Självklart måste man läsa avtalet som kund. Om man inte läser ett avtal innan man skriver på så borde man verkligen inte syssla med affärer eller ens köpa något.

Vad gäller säljare, så skulle jag sparka en säljare som jag avslöjade med en osanning på en gång. Om en av mina säljare lovar något som mitt företag inte kan leva upp till, så kommer det bara att resultera i badwill och missnöjda kunder. Självklart ska en kund kunna lita på en säljare. Det funkar ju inte om säljaren lovar en sak i telefon och företaget sedan skickar ett kontrakt där det står något helt annat. Kunden skulle förlora allt förtroende.

Nu har jag som sagt inte en aning om vad säljaren i det här fallet lovade. Det vet ingen och därför kommer Westers kund aldrig att få rätt i den här frågan.

Ett tips till alla som är rädda för att bli lurade av säljare är att fråga säljaren om det går bra att man spelar in samtalet. Ett andra tips är ju så klart att alltid läsa avtal innan man skriver på dem ;)

Rille S 2005-10-20 01:24

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag kunde helt enkelt inte låta bli. Jag har en nära vän som också känner sig lurad av Seo Logik. Han har försökt att medla med dem angående deras garanti, men de bara hänvisar till advokaten. Tufft för honom som inte har råd att dra igång en process utan istället bara tvingas strunta i det. Nu såg jag dock tillfället att ge igen å hans vägnar..

Hans, att kalla Wester's inlägg det mest idiotiska inlägg är nog inte så smart då hans irritation beror på ditt eget företag har misskött sig eller åtminstonde skapat denna irritation. Din reaktion styrker bara hans påståenden om dålig affärsetik. Ett seriöst företag skulle göra allt för gå till botten med varför det har blivit ett missförstånd och därefter kompenserat kunden så att alla blir nöjda.

Att sedan håna dem för att hans kund litar på vad dina försäljare säger är nog inte heller så smart. Om din inställning är att dina säljare inte är att lita på så blir det nog en brant uppförsbacke för försäljarna framöver. Detta har varit det centrala för min kompis. Att dina försäljare helt enkelt ljugit för honom när de har sålt in optimeringen.

Ni säljer alltså in en sak över telefon och sedan står det något annat i avtalet. Det är nog ganska lätt att göra i den branschen ni verkar, då den är väldigt ny för många och det kan vara svårt med begreppen. Att sälja hårt på en topp10-garanti på tio sökord som i själva verket innebär att man får sammanlagt 10 st topp10-placeringar fördelat på över 40 st sökmotorer (dvs 10 st topp10 placeringar av 400 möjliga). Det kan ju vem som helst räkna ut på detta forum att det inte är svårt att uppnå och något som inte borde få kallas garanti. Men hur länge kan man hålla på på det sättet. Ja, med den vetskapen jag har, så skulle jag inte bli förvånad om Seo Logik försvinner snart.

PS. Skönt försök förresten att låtsas som om det är ett konkurrerande företag som försöker misskreditera er när du senare i tråden säger dig veta vem kunden är.. Det är helt enkelt så att om man inte har nöjda kunder så förlorar man i längden.

koala 2005-10-20 02:53

Visserligen kan man inte förvänta sig att folk i allmänhet är smarta, men sannolikheten att placera 10 valfria ord på plats 1-10 på samtliga sökmotorer borde vara mindre än sannolikheten att vinna på lotto.

EDIT: Förtydligande: Jag menar alltså tio olika ord som var för sig hamnar på topp-10 vid sökning på detta ord.

hubbert 2005-10-20 08:56

Hm börjar det inte bli dags att titta på några Ip-adresser nu?

TjörnDesign 2005-10-20 10:11

Ni är ju sköna ;)
Vi har top10 garantier som det står i avtalet som kunden blir informerad om naturligtvis.
Eftersom vi har garantierna så ljuger ju inte säljaren. Han talar inte osanning heller.

Ett avtal är det som gäller, det är det som jag vill poängtera. Inte hur en säljare agerar.

Citat:

Ett seriöst företag skulle göra allt för gå till botten med varför det har blivit ett missförstånd och därefter kompenserat kunden så att alla blir nöjda.
Men snälla du. Varför skullel inte vi gå till botten med med vad det är som orsakat missnöjet.

1.) Du gör ett jobb på en hemsida.
2.) Har ett avtal med kunden.
3). Du får kundens sökordsval.
4-) Du får ftp inloggning till hemsidan.
5). Du genomför ditt arbete.
6.) Kunden tar bort ditt arbete
7.) Kunden byter FTP inloggning.
8.) Kunden vägrar ge ny ftp så du kan lägga in ditt arbete på nytt
9.) Kunden hävdar att du inte uppfyllt dina garantier.
10.) Kunden kräver pengarna tillbaka eftersom du inte uppfyllt garantierna
Hur skulle du göra i ett sådant ärende.

Lägg av nu, ni framstår som ganska omogna som ser detta ur ett perspektiv.


Citat:

Hm börjar det inte bli dags att titta på några Ip-adresser nu?
Håller fullständigt med!

jonny 2005-10-20 10:54

Jag hade tänkt hålla mig utanför denna diskussion. Vad Hans med flera helt bortser från är att även muntliga avtal är gällande. Om säljaren lovat något över telefon så gäller det - om man inte kommer överens om annat.

Hur avtalat sedan ser ut och vilka konsekvenser det får är något helt annat.

Hans bemötande av kritiken här har tyvärr fått mig att ändra uppfattning om SEOLogik.

TjörnDesign 2005-10-20 11:03

Citat:

Vad Hans med flera helt bortser från är att även muntliga avtal är gällande. Om säljaren lovat något över telefon så gäller det - om man inte kommer överens om annat.
Självklart. Har inte påstått något annat heller. Säljaren som sitter 2 meter från mig själv lovar aldrig någonting annat än det som står i avtalet.
Då skulle han ju ljuga, vilket jag sedan tidigare talat om att han inte gör.

//Edit, Typo//

Starweb 2005-10-20 11:19

Citat:

Originally posted by Aidex@Oct 20 2005, 00:07
Ett tips till alla som är rädda för att bli lurade av säljare är att fråga säljaren om det går bra att man spelar in samtalet.
Måste man verkligen fråga säljaren om detta? Dell och väldigt många andra större företag spelar ju in alla säljsamtal utan att upplysa om det(!)

Henrik 2005-10-20 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av Starweb
Citat:

Ursprungligen postat av Aidex
Ett tips till alla som är rädda för att bli lurade av säljare är att fråga säljaren om det går bra att man spelar in samtalet.

Måste man verkligen fråga säljaren om detta? Dell och väldigt många andra större företag spelar ju in alla säljsamtal utan att upplysa om det()

Så länge en part är medveten om det så är det väl tillåtet? Sen kan det ju vara vänligt att upplysa om det ändå iofs...

jonny 2005-10-20 11:44

Det kan vara trevligt att göra det. Dock är det helt lagligt att spela in samtal så länge du själv medverkar.

Gustav 2005-10-20 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av Starweb
Citat:

Ursprungligen postat av Aidex
Ett tips till alla som är rädda för att bli lurade av säljare är att fråga säljaren om det går bra att man spelar in samtalet.

Måste man verkligen fråga säljaren om detta? Dell och väldigt många andra större företag spelar ju in alla säljsamtal utan att upplysa om det(!)

Nej. Man måste inte upplysa någon överhuvudtaget om att man spelar in ett samtal. Men om jag inte upplyser en säljare om det så finns det risk att han ljuger eller överdriver och då får jag ändå felaktig information om hans tjänst. Att jag sedan har det vi sagt på band hjälper mig bara när saker och ting väl börjar krångla och dit vill man ogärna komma från första början.
Om jag däremot upplyser om att jag spelar in samtalet så får man en ödmjuk och ärlig säljare på telefon. Och sådana gillar jag att prata med, för då vet man att man får rätt och riktig info om en tjänst som man kanske är intresserad av. :) Sedan tycker jag personligen att det kan kännas lite "fult" att spela in i smyg.

Muntliga avtal gäller som skriftliga (med endast ett fåtal undantagsfall). Frågan är dock om en säljare har befogenhet att ingå ett avtal på sitt företags räkning. Det där kan vara komplicerat och ingenting som jag skulle vilja ge mig in på. Skulle gissa på att det görs en rättslig bedömning från fall till fall.

Sättet TjörnDesign kommenterar sina och andras säljares uppriktighet på tycker jag är väldigt märklig. Det om något i den här tråden får mig att dra öronen åt mig. Jag skulle gissa på att det var ett förhastat uttalande i ett irriterat moment, som han nu är smärtsamt medveten om. Annars tycker jag som någon tidigare nämnde här att det är dags att kolla upp lite ip-adresser. Jag är nog inte den enda som misstänker att samma person postat flera inlägg i olika namn. Tyvärr kan det ju vara flera inlägg från två olika ip-adresser. För så dum skulle väl ingen vara att han använde sig av samma ip-adress?

Jag har inga erfarenheter av TjörnDesign, men det är ganska uppbenbart att någon här på forumet försöker smutskasta företaget

hubbert 2005-10-20 12:04

Citat:

Tyvärr kan det ju vara flera inlägg från två olika ip-adresser. För så dum skulle väl ingen vara att han använde sig av samma ip-adress?
Det har skett vid flera tillfällen att de är så korkade...

Edit:
Här en dumskalle och här en till

Rille S 2005-10-20 12:34

Hinner inte med något längre inlägg, då jag har ett vanligt 9-5-jobb att sköta..

Min mening var bara att upplysa er andra om Seo Logik's affärsmetoder. Ren konsumentupplysning som förhoppningsvis någon som letar efter en sökmotorsoptimeringspartner uppskattar. På förekommen anledning så måste jag även säga att jag känner ingen på detta forum sedan tidigare och jag vet att det inte rör sig om samma kund till Seo Logik, då Wester's kund hade väntat i 8 mån på pengar tillbaka.

hubbert 2005-10-20 12:38

Rille S > Kan du för att öka din trovärdighet uppdatera din profil så vi ser vad du är för någon, gärna en hemsidesadress.

Din profil är nu skapad enbart för ett enda syfta att smutskasta ett i min mening seriöst företag, som kanske har lite vassa armbågar och uppenbarligen trampar en del konkurrenter på deras ömma tår.
Men det här är affärsverksamhet, att komma 2:a på en order finns inte.
Förstår man inte hur affärsvärlden fungerar får man krypa tillbaka till dagisgruppen.

Gustav 2005-10-20 12:45

Citat:

Originally posted by hubbert@Oct 20 2005, 12:04
Citat:

Tyvärr kan det ju vara flera inlägg från två olika ip-adresser. För så dum skulle väl ingen vara att han använde sig av samma ip-adress?
Det har skett vid flera tillfällen att de är så korkade...

Edit:
Här http://www.webmasternetwork.se/f8t9776hl-st30.html och http://www.webmasternetwork.se/f11t7877st30_hl.html

Jösses så korkad man kan vara...

Albert Einstein sade en gång att det finns två saker som är oändliga i vår värld. Det enda är universum och det andra är människans dumhet. Sedan tillade han att han fortfarande inte är helt säker på det där med universum.

Mycket riktigt så har hans relativitetsteori både ifrågasatts och till vissa delar motbevisats. Men hans andra stora ”upptäckt” håller än verkar det som. Einstein kanske skulle fått nobelpris för den senare observationen istället :)

Kloka ord

Wester 2005-10-20 19:54

Hej igen.

Ok, efter lite sökningar på detta forum gjorda på seo logik (inte seo logic som jag testade först) börjar jag förstå hur saker ligger till.

Hans säger att JAG är en bluff, ett personangrepp. Mkt osmart, nu när jag känner mig påhoppad personligen och med Hans återigen dåliga sätt att bemöta oss och vår kund är det ingen idé att spara på krutet.

Flera företag har kontaktat mig efter mitt inlägg, de är i precis samma situation som vår kund. De är LURADE av Seo Logik och inget annat. Enligt vad jag nu fått erfara, finns det egentligen en hel del att berätta.

För att Hans ska tro att detta nu är sant och inte bluff så kan jag nämna att en kund som har en sida om bröllop har hört av sig (nämner av hänsyn inte den exakta addressen här), ett företag inom resebranshen och en inom pooler och spa.

De vill skriva en hel del här.

Vidare har Hans och andra här synpunkter på hur vi tolkat avtalet mm.

Jag kan posta avtalet här, vad sägs? För upplysning om vilken information som är korrekt. Och hur seologiks avtal egentligen ser ut.

Kanske bör du göra det själv Hans.

I och med Hans personangrepp mot mig, kommer jag att vidta åtgärder. Ni som "känner er" lurade av seo logic, skicka pm så får väl Hasses advokat lite att göra i framtiden i alla fall...

TjörnDesign 2005-10-20 21:45

Fick ett påpekande från en av våra kunder som peppade mig ganska rejält.
Han sa att hade läst allt här på denna tråden och till 100% stod på min sida.
Det känns skönt i höstrusket när man behöver ta tag i sånt här.

Kunden bad mig att läsa igenom och betänka det jag skriver innan jag postar.
Kan hålla med honom om det, jag kanske är lite för snabb ibland.
Jag kanske skriver lite hårda ord och formulerar mig på ett sätt som kanske kan vara lite ogenomtänkt.
Men, det är så jag är.
Eftersom jag inte har någonting att dölja så blir det lätt så.

Vi försöker alltid att lösa det på bästa sätt för båda parterna.

Den här kunden om bröllop.
Han kan säkert skriva en avhandling om det här, och jag kan svara.
Tror knappast att ni blir klokare av det.

Turerna i det fallet är att kunden köpte 50 sökord.
Det kanske var i mesta laget för kunden ekonomiskt men det skulle han ju tänkt på innan han köpte.
Kunden skrev på ett 2-årsavtal.
Vi hade uppfyllt garantierna, inte med stolthet men dock uppfyllda.

Vi erbjöd att bryta avtalet så att inte kunden behövde batala mer eftersom vi själva inte var helt nöjda med resultatet så långt.
Vi vet att det kan ta längre tid än 3 månader att komma på top10 på t ex bröllop men kunden ville inte vänta.

Så ett förlikningsavtal översändes till kunden som han än idag inte skrivit på.
Detta reglerade ju allt vi sagt men eftersom vi inte fått in förlikningsavtalet
så fortsätter avtalet löpa, ganska dumt men det är upp till honom.

Där står vi idag, och kunden har kommit till dig.
(om det inte är du som är kunden :-)

Den andra kunden som är inom pooler och spa gick till på ett liknande sätt.
Våra garantier hade uppfyllts men kunden fick ändå avbryta sitt avtal.

Den tredje har jag faktiskt ingen aning om att vi hade någon missnöjd kud i.
Som du förstår är dom lätträknade.

Om vi håller vad vi lovar och vad som står i avtalet så försöker vi ändå lösa det på bästa sätt.
Om vi inte uppfyller vad vi lovat eller det som står i avtalet så betalar vi alltid tillbaka pengarna.

Det som jag skrev om säljare får jag ta tillbaka.
Skrivet i stundens hetta utan betänkligheter.
Dumt av mig, skäms faktiskt lite när jag läser det nu i efterhand med lite mindre tempo på hjärat.

Till slut så säger jag inte att du är en bluff, Wester.
Jag har varit utsatt för sånt här förut i just detta forumet och det vet du säkert nu när du vet lite mer om mig.
Kanske hade taggarna lite för långt ut när jag klockan 22 skrev svaret.
Jag ber om ursäkt för det påståendet.

Kan dock inte släppa känslan jag har just nu.
Konstigt att alla dom 3 kunderna kommer just till dig och klagar.
Men du har säker någon bra förklaring till det.

Jon A 2005-10-20 22:18

All PR är bra PR.

Dunc 2005-10-20 22:37

Det finns andra forum och vägar att diskutera företag och lösa konfikter.

Jag tycker personligen att administratörerna ska förbjuda angrepp som det ovan mot SEO Logik (ta bort trådarna?). Att skriva om domar som fallit och liknande är en sak, men "anonyma" angrepp riskerar att skrämma iväg företag och sänka kvalitén.

Det finns en anledning att storföretag sällan kommenterar ärenden, det är inte för att de inte kan lämna bra svar (staber av informatörer) utan att de har lite och inget att vinna. De som angriper företag kan vrida och förvränga allt i väntan på en groda från företaget. Och precis som i detta fall när Seo Logik formulerar sig olycklig om sin säljare kommer fokus att hamna på det.

hubbert 2005-10-20 23:04

Citat:

Originally posted by hubbert@Oct 20 2005, 08:56
Hm börjar det inte bli dags att titta på några Ip-adresser nu?
Skulle vilja höra om det gjorts någon kontroll av adresserna på Rille S - Wester, så vi kan fastställa om det rör sig om en eller två naiva individer.
Ta gärna med den här också

jonny 2005-10-21 08:54

Det mesta är ju förhandlingsbart dessutom. Jag fick ett mycket bra avtal för SEO efter lite gnäll och påpekande om att leverantören inte verkade helt seriös. Resultatet är inte uppfyllt inom tidsramen och jag har inte betalat en krona. Däremot är de nära att nå resultatet och när de gör det kan jag nog vara snäll och ta upp en diskussion om att ändå betala en del.

Ove 2005-10-21 09:30

- Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag får ej förekomma. Använd konstruktiv kritik så det även framkommer vad som är bra, vad som kan bli bättre och hur, WN ska fungera som bollplank. Kritik skall baseras på fakta. Inga namn på privatpersoner får förekomma på forumet.

Det är lättare att sköta andras affärer än sina egna, det är väl inte meningen att skrämma bort medlemmar genom dessa enormt låga diskussioner.
Hans har nog bättre kunskaper än många i detta forum ta vara på dom istället för att ta kål på honom.

Om vi fokuserar på ett bra innhåll här i stället för att smutskasta varandra tror jag vi blir gladare allihopa, och glad behöver man vara denna årstid !!.

/Ove

King Edward 2005-10-21 09:55

Avtal hit, och avtal dit!

För att lätta upp tråden lite vill jag dra en liten kort historia.
Jag var på OnOff i juli och köpte en bärbar Sony Vaio. Bra pris och trevlig försäljare. Jag tog den på mitt bolag, och försäkrade muntligt med försäljaren om att avbetalningen verkligen skulle vara räntefri och löpa över ett år. En väldigt bra deal tyckte jag, skrev under och gick till kassan.

Sedan dimper den första fakturan från factoringbolaget in och det visar sig att "lånet" enbart är upplagt på tre månader, och dessutom enbart räntefritt den första månaden. Givetvis blir jag smått förvirrad, och läser DÅ FÖRST igenom avtalet. Där står det givetvis enbart tre månader. Hade försäljaren ljugit för mig?

Jag går tillbaka till butiken, och pratar med samma försäljare hela en månad efteråt. Han minns händelsen och erkänner sitt misstag! Bra gjort!
Som en god medmänniska gör han allt för att försöka återgälda mig, som att t ex lägga om lånet osv. Allt detta egentligen för att kunden (jag) litade på försäljaren och inte läste igenom avtalet så noga.

Bra gjort OnOff!!
DET är god företagaranda!

// M

Jonas 2005-10-21 10:29

Citat:

Originally posted by Dunc@Oct 20 2005, 22:37
Jag tycker personligen att administratörerna ska förbjuda angrepp som det ovan mot SEO Logik (ta bort trådarna?). Att skriva om domar som fallit och liknande är en sak, men anonyma angrepp riskerar att skrämma iväg företag och sänka kvalitén.
Detta har varit uppe tidigare. Jag håller med Thomas till 100% på just denna punkt.
Det som är skrivet är skrivet och skall inte tas bort.
Och just därför att "Tänk efter före" skall gälla.

Robert 2005-10-21 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av Dunc
Jag tycker personligen att administratörerna ska förbjuda angrepp som det ovan mot SEO Logik (ta bort trådarna?). Att skriva om domar som fallit och liknande är en sak, men anonyma angrepp riskerar att skrämma iväg företag och sänka kvalitén.


Detta har varit uppe tidigare. Jag håller med Thomas till 100% på just denna punkt.
Det som är skrivet är skrivet och skall inte tas bort.
Och just därför att "Tänk efter före" skall gälla.

"Tänk efter före" går ju inte att applicera när man har som syfte att smutskasta andra, där har man antagligen tänkt både en och två gånger innan och varför vill man ha sin kanonsalva mot offret raderad?. Däremot folk som vill radera sina egna kommentarer...

creoweb 2005-10-21 11:54

Är detta inte utrett nu?

Bröjar bli en ganska meningsnlös tråd tycker jag.....

Jonas 2005-10-21 12:30

Citat:

Originally posted by Robert@Oct 21 2005, 11:48
Tänk efter före går ju inte att applicera när man har som syfte att smutskasta andra, där har man antagligen tänkt både en och två gånger innan och varför vill man ha sin kanonsalva mot offret raderad?. Däremot folk som vill radera sina egna kommentarer...
Med "tänk efter före" så menar jag klart som Hans sade, att första inlägget blev lite argsint osv. Hade han tänkt efter lite före där så hade det mesta blivit osagt.

Sedan om man skall börja radera inlägg här, hur skulle det sett ut?
Ett inlägg som är citerat och som sedan det inlägget som blev citerat är försvunnet.

Det går inte ihop, eller första inlägget i en tråd som alla svarar på och som sedan försvinner. Folk kommer undra vad det är man pratar om.
Mycket går förlorat.

TjörnDesign 2005-10-21 14:19

Men man kan ku alltid låsa en tråd efter det att allt är sagt och diskussionen spårar ur.

Har en liten fråga till er modeartorer här.
Har jag trampat någon av er på tårna ?
Har bett om IP kontroll, flera med mig.
Varför händer inget.

Har vid andra tillfällen bett er just att låsa en tråd för vidare postning eftersom diskussionen spårade ur, inget händer.
Förstår om ni inte vill låsa en tråd bara för att lilla jag tycker det. Men när flera önskar en IP kontroll på personer som då flera misstänker vara samma personer så bör ni väl ta det i beaktande. Ni har ju skött detta snyggt och proffsigt innan.

Tror att ni (alla, inte bara mod) måste tänka lite på att vi kanske borde höja nivån på detta forum till konstruktiva diskussioner och funderingar som rör ämnet.

Om jag irriterat någon av er moderatorer så ber jag om ursäkt (***smicker***smicker***) :rolleyes:

Ztyling 2005-10-22 23:53

Vilken fart det blev på Hans, kul att se. :D Men det är rätt, på bluffmakarna bara!

Rille S 2005-10-23 00:39

Ja, lycka till med att hitta "bluffmakarna". Det blir nog lite svårt, eftersom det är riktiga människor. Jag har efter mitt inlägg fått kontakt med fler som känner sig lurade. Det jag har sagt till dom och som jag nu skriver här är att jag har personligen ingenting med det här att göra och orkar inte lägga ner mer krut på denna tråd.

Jag tyckte bara att Hans och Seo Logik kom undan från de anklagelserna som riktades mot honom p g a att han skriver kunniga inlägg i detta forum. Det tycker jag är fel, då jag vet att de kör med ojusta metoder när de säljer in sin optimering. Läser man faktan i denna tråd och kan lägga ihop ett och ett så förstår man att Seo Logiks säljare ljuger när de säljer och kan man sin affärsjuridik så vet man att även det muntliga gäller. Skillnaden är bara att det är svårare att bevisa.

Tack för mig!

Rasmus 2005-10-23 02:22

Jag måste också uttala mig i denna tråd, jag tycker det är väldigt tråkigt att smutskasta SEO Logik på detta sätt. Om ni nu inte förstått fackspråket på ett avtal, eller inte läst det finstilta, eller hoppats på bättre saker än vad ni skrivit under, så ser jag det som ert eget problem.

Lägg fram några riktiga anklagelser, så blir ni antagligen mer betrodda. Är det dessutom så att Wester och Rille S är samma person (kankse t.o.m. en konkurrent?) så är det väldigt lågt.

Mitt förtroende till SEO Logik är fortfarende mycket starkt efter att ha läst denna tråd, och jag hoppas att denna smutskastning inte påverkat några eventuella kunder, eller SEO Logiks rykte i allmänhet.

xcaliber 2005-10-23 07:22

Hej alla,

Jag har velat hålla mig utanför den här diskussionen men kan inte hålla mig från att ge min åsikt.

Jag vill börja kort med att berätta att jag känner Hans personligen vilket jag anser vara en förmån. Innan SEO Logik fanns så arbetade jag med försäljning åt Tjörndesign (dock var jag anställd på ett annat företag som agerade säljkonsult). På den tiden var den oerhört svårt att sälja in en tjänst som den som avses. Marknadschefer och liknande såg ingen vinst i Internet (eller iallafall en mycket liten sådan). Så småningom (efter naturliga skäl) valde jag att starta ett eget företag inom samma bransch. O jag vill inte "sticka under stolen" med att Hans har varit min mentor. O jag vill påpeka att vi fortfarande har god kontakt.

När jag blev aktiv i detta forum tyckte jag det var kul att utbyta kunskap med så många olika personer och framför allt med den kompetens som återfinns här. Dock har tanken slagit mig hur Hans har orkat vara så aktiv som han faktiskt varit. Flera av er här har fått bra tips och lärt er mycket av honom. Därför tycker jag det är tråkigt när inte bara företag utan personer hängs ut offentligt. Syftet med detta forum måste ändå vara att "lära av varandra" och inte "klanka" ned på folk eller företag för den delen.

I SEO Logiks fall måste jag ändå säga att det inte är konstigt om någon enstaka kund är missnöjd. Vi på SEOdesign har ca 60 kunder i dagsläget och har fullt upp med att underhålla dessa. SEO Logik har ca 500 kunder och att hålla ALLA dessa nöjda är ett uppdrag i sig. När diskussionen förs med en kund angående sökord och kunden är mycket mån om ett sökord där konkurrensen är mkt tuff så är jag övertygad om att SEO Logik påtalar detta för kunden. I vissa fall säger man till kunden (exempelvis ordet "event") att det kommer att ta mkt lång tid att nå en 1:a sidesplacering och att det inte alls är säkert att man lyckas med just det ordet.

Det är ett ganska intressant fenomen när någon börjar kritisera någon annan. Det är alltid enklare att kritisera än tvärtom. Varför skall inte jag följa strömmen?

Kort och gott... Det är relativt många SEO-företag som har smutskastats i detta forum (o visst ibland har jag själv blivit irriterad på något/några SEO-företag som jag anser gjort något klantigt uttalande). Jag är ju bara människa....Men återigen så hjälper de fortfarande till med tips och lösningar på problem. Vi på SEOdesign har inte direkt fått några klagomål.... O här sitter jag och kan "förbanna" mig själv för att vara FÖR inaktiv i detta forum!?

Personligen anser jag att detta forum håller en mycket hög klass vad gäller sökmotoroptimering. Låt oss fortsätta med det!

Oavsett huruvida vissa känner sig lurade eller inte.... Skicka ett PM i så fall och ställ en fråga "rakt" till personen/företaget som avses. För min del är det tämligen ointressant att läsa allt skräp som skrivs i vissa trådar (o jag antar att de flesta av er anser likadant) och jag försöker oxå att låta bli att kommentera. Men ibland är det svårt....

Ponera att vissa är missnöjda med en leverantör av dessa tjänster (vilket uppenbarligen har hänt). Ta i så fall en diskussion med företaget i fråga (i detta fall Hans) och hör vad det finns för möjligheter.

Så som jag känner Hans så är han en jäkligt ödmjuk person och är väldigt enkel att diskutera med. Förmodligen har han bäst renommé i Sverige (o är den jag har DEFINITIVT mest respekt för) vad gäller sökmotoroptimering och då kan det vara värt att ta en diskussion.

Alla SEO-företag har olika garantier. För er som funderar på att köpa in en tjänst: Fråga om garantier och var säkra på att ni förstår dem. Kika även på referenser och etiken i arbetet. Dessa är de viktigaste faktorerna! Sen skall man ha klart för sig att man inte alltid kan lyckas.

Låt oss nu återgå till det som faktiskt är viktigt här på forumet: Sökmotoroptimering!!

/XC :ph34r:

pitbull 2005-10-23 20:06

<hållamedinlägg>
Citat:

Dock har tanken slagit mig hur Hans har orkat vara så aktiv som han faktiskt varit. Flera av er här har fått bra tips och lärt er mycket av honom.
</hållamedinlägg>

/Stefan


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson