WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   DoubleNet drog av 5000-6000 kr på en dag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35950)

Eu65 2009-03-24 13:35

Förstår inte, här har man suttit och kämpat med Mr.svensson annonserna hos double i över en månad där dom betalade ut 60 kr per medlem som Mr. Svensson fick till sin sida.. och idag när man loggade in på Double så fick man det här meddelandet:


Kära affiliate,

Vi är oerhört glada för all trafik vi har fått från våra kampanjer på Double.net! Tyvärr måste vi dock meddela att vår trackingkod fram tills nyligen varit felaktigt placerad. Det har medfört att din ihoptjänade provision ifrån oss på MrSvensson inte stämmer. Det som i systemet står som Sales är egentligen bara Leads och därför måste vi justera detta nu.

Inom en snar framtid kommer därför din provision att justeras och vi ber om ursäkt för dina missvisande siffror. För att kompensera för missförståndet så har vi valt att, i samråd med Double.net, betala ut en högre Lead-ersättning för just denna trafik. Du kommer att erhålla 20,00 SEK istället för 15,00 SEK per Lead som vi normalt betalar och pengarna kommer som en klumpsumma.

Vi ber ännu en gång om ursäkt för detta och hoppas på ett fortsatt trevligt samarbete.

Hälsningar,
MrSvensson



Då är frågan, Varför justeras beloppet på ersättningen? Det förstår jag inte.. Hur kan 15 kr bli 60 kr "fel" i över en månad?? Dom skyller på att Mr Svensson hade lagt sale koden på fel ställe och att det skulle istället vara "lead-koden", men vad har ersättningen med det att göra?


Funderar starkt på att skita i double om sånt här uppstår. Känns riktigt trist och oproffisionellt . :(


UPPDATERING 2009-09-09: Nu drog dom av 4000 till och säger att det är Mr svenssons obetalda räkningar från Mars som hänger kvar... Hade jag ens tjänat 10 000 på Mr svensson? ......Huuumm, nej....

Wojt 2009-03-24 14:52

Är väl inte Double som felat i detta?

Har MrSvensson lagt fel kod på fel plats och inte övervakat detta så är det ju dem som gjort fel.

2cool4school 2009-03-24 15:03

Drogs någon tusenlapp/tusenlappar här med..

Ingo 2009-03-24 16:44

Vinnare i det hela blev iallafall Mr Svensson som fick mycket besökare utan att behöva betala den korrekta summan till sina affiliate.

Crille 2009-03-25 00:10

Vart ett litet avdrag på 400:- för mig.
inte mycket men ändå tråkigt att det ska bli så här.

Gustav 2009-03-25 04:05

Citat:

Originally posted by Eu65@Mar 24 2009, 14:35
Då är frågan, Varför justeras beloppet på ersättningen? Det förstår jag inte.. Hur kan 15 kr bli 60 kr "fel" i över en månad?? Dom skyller på att Mr Svensson hade lagt sale koden på fel ställe och att det skulle istället vara "lead-koden", men vad har ersättningen med det att göra?


Funderar starkt på att skita i double om sånt här uppstår. Känns riktigt trist och oproffisionellt . :(

Det framgår ju av deras meddelandet. Statistiken som du har fått har visat sales, när de egentligen har varit frågan om leads. De betalar mindre för leads och därför så blev ersättningen fel. De har nu upptäckt felet och kompenserar dig med 5 kr mer per leads än vad du egentligen borde ha fått.

Jag hade också varit förbannad. Så jag försöker absolut inte försvara Mr. Svensson. Klantigt av dem att inte upptäcka felet tidigare. Förmodligen så var det ingen på Mr. Svensson som kontrollerade statistiken förens fakturan från Double kom.

matzii 2009-03-25 11:42

säger bara en sak, otroligt dåligt hanterat av double

matzii 2009-03-25 11:48

mrsvensson annonserna finns inte längre hos mig

2cool4school 2009-03-25 12:29

De erbjuder ju Sales på Tradedoubler för 60 kr..

Eu65 2009-03-25 12:34

Citat:

Originally posted by 2cool4school@Mar 25 2009, 13:29
De erbjuder ju Sales på Tradedoubler för 60 kr..
Fyfan alltså.. Nu känner jag mig lurad... Vadå, är det "fel" där också?

kw_wasabi 2009-03-26 02:44

Om en publicist bryter mot reglerna kan de stänga av en direkt. Men deras annonsörer kan tydligen hålla på och luras hur mycket som helst.

AndreasBylund 2009-03-26 02:47

Citat:

Ursprungligen postat av Eu65
Citat:

Ursprungligen postat av 2cool4school
De erbjuder ju Sales på Tradedoubler för 60 kr..

Fyfan alltså.. Nu känner jag mig lurad... Vadå, är det fel där också?

Värkar vara så att det var fel där också, på Frossle.com är MrSvenssons sale på 15kr. Fast den ändrades den 2009-02-16:

"MrSvensson.se ändrar ersättning från sale till 15 kr per ny kund."


Och då var den tidigare på 70kr/sale

Eu65 2009-03-26 10:13

Kan man verkligen hålla på så? Jag har ju lixom skjutit undan andra annonsörer i en månad pga deras ersättning, nu halkar dom in på en bananskal och får jävligt mycket publicitet utan att betala för det?

Gustav 2009-03-27 11:29

Jag förstod det som att det hade blivit fel i tracking-koden bara. Dvs att de gav 15 kr för ett lead och 60 kr för ett sales, men att leads hade registrerats som sales pga felet i tracking-koden.

Men de har alltså bara haft en typ av ersättning? Och den ersättningen har varit ca 60 kr via alla affiliateprogram, men har nu retroaktivt ändrats till ca 20 kr?

trådlöst 2009-03-27 22:38

Ursäkta mig om jag svär nu men fan vad lågt av Mr Svensson.
Och dåligt hanterat av double med, double borde ju åtminstone kunna kräva Mr svensson på de pengarna som folk blivit "lurade för" och sen så gäller de nya Leadsen och Sale :P

Ingo 2009-03-28 00:46

Vore nog bra om DoubleNet samt MrSvensson förklarade lite mer i den här tråden så man får en större klarhet i det hela.

Eu65 2009-03-28 18:03

En förklaring skulle sitta på sin plats ja.. MrSvensson har fortfarande 60 kr/sale i ersättning på Tradedoubler.....

robertsson 2009-03-29 11:41

Citat:

Originally posted by trådlöst@Mar 27 2009, 22:38
Ursäkta mig om jag svär nu men fan vad lågt av Mr Svensson.
Och jag tycker det är lågt att annonsera för MrSvensson, men alla har vi olika smak.

trådlöst 2009-03-31 17:14

Jag annonserar direkt inte för MrSvensson men som du själv sa, alla vi har olika smaker.

Eu65 2009-06-24 12:02

Fick det här i min inkorg idag, så oväntat:

Double.net måste tyvärr meddela att MrSvensson inte har betalt sina fakturor till oss och vi väljer nu därför att stänga ner deras program. Ta därför även bort deras annonser från din webbplats.

Inkassoprocessen är påbörjad och så fort dessa pengar inkommer till oss kommer de att bli utbetalda till dig.

Vi vill även poängtera att Double.net alltid gör noggranna kreditupplysningar på nya kunder.

Vi beklagar verkligen detta. Vi vill inget annat än att alla våra kunder alltid uppträder perfekt men i detta fallet är det tyvärr inte mycket vi kan göra. Vi skall dock se till att den rättsliga processen går så fort som möjligt.

Hälsningar,
Double.net


DoubleNet AB
Maskingatan 5 | 417 64 GÖTEBORG | .se
T: +46 31 65 75 72 | F: +46 31 22 66 30

inpbox 2009-06-24 12:09

Fy fan, tycker synd om er som annonserat før dessa fula fiskar ! Hoppas det løser sig.

Osiris 2009-06-24 14:48

Double får väl börja erbjuda alternativet förskottsbetalning för sina kunder, så man som webbplatsägare själv kan välja risken att bli blåst...

gummianka 2009-06-24 16:55

Däremot borde det väl självklart vara så att dom krav som ställs på Mr Svensson (inkassokrav) ställs på den ursprungliga nivå på 60 kr som det var tal om.

På den positionen som Double har så kan det självklart vara så att man försvarar sin beställare vid ev. problem, men när den beställaren sen visar sig vara en bedragare så borde det vara självklart att alla eftergifter som gjorts, i det här fallet på "kundens" bekostnad, borde dras tillbaka.

Xamda 2009-06-24 20:05

Citat:

Originally posted by gummianka@Jun 24 2009, 16:55
Däremot borde det väl självklart vara så att dom krav som ställs på Mr Svensson (inkassokrav) ställs på den ursprungliga nivå på 60 kr som det var tal om.
På den positionen som Double har så kan det självklart vara så att man försvarar sin beställare vid ev. problem, men när den beställaren sen visar sig vara en bedragare så borde det vara självklart att alla eftergifter som gjorts, i det här fallet på kundens bekostnad, borde dras tillbaka.


Fast det vore ju förstås samma sak som att säga att det visste om att det var en blåsning och då är ju Double minst lika skyldiga som Mr. Svensson....

phattrance 2009-06-26 10:46

Det är därför man kör med CPM reklam ;)

jävligt lågt av dem

Gustav 2009-06-26 21:12

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 24 2009, 20:05

Fast det vore ju förstås samma sak som att säga att det visste om att det var en blåsning och då är ju Double minst lika skyldiga som Mr. Svensson....

Där håller jag inte med dig. Det vore inte konstigt att tro att det faktiskt var ett ärligt misstag från början. Nu när de inte heller betalar sina rabatterade fakturor så kan man istället utgå ifrån att Mr Svensson har dåligt betalningsmoral och att det första "misstaget" med den "felaktiga" ersättningen, förmodligen var en avsiktlig bluff.

Mr Svensson har annonserat ganska hårt en längre tid. En vild gissning är att de inte fick in så mycket pengar som de hade hoppats på via annonseringen. Man hade inte råd att betala ut 60 kr och därför försökte man få ner ersättningen. Sen visade det sig förmodligen att man inte heller hade råd att betala ut det lägre beloppet.

Det här är så klart bara rena spekulationer (fy på mig som spekulerar om sådant som jag inte vet någonting om!). Men scenariot känns ganska välbekant för företag som har hamnat i betalningssvårigheter... Det bidde ingen rock, det bidde ett par byxor istället. Det bidde inga byxor, det blidde ett par vantar istället. Det bidde inga vantar, det bidde ingenting...



Det vore intressant att få det hela satt i ett större perspektiv. Har Mr Svensson betalat för annan annonsering som de har köpt det senaste halvåret?

kw_wasabi 2009-06-27 01:17

Citat:

Originally posted by Osiris@Jun 24 2009, 14:48
Double får väl börja erbjuda alternativet förskottsbetalning för sina kunder, så man som webbplatsägare själv kan välja risken att bli blåst...
Förskottsbetalning för annonsörer tycker jag är en utmärkt idé. Det är väl inte så svårt att be dem tanka på ett konto hos Double med valfritt belopp och låta det ticka ner allteftersom deras annonser genererar Sales, Leads och Clicks.

Problemet är kanske att Double inte vill ha denna lösning. De ser nog hellre att annonsören själv aktivt får säga ifrån när kostnaden blir för hög. På så sätt kan Double få in lite extra på företag som inte håller koll på annonskostnaderna.

Hur som helst, eftersom MrSvensson håller på med dessa fula öresauktioner så borde väl en varningsklocka ringa hos de som är publicister till dem. Varför skulle de vara snällare mot er än de kunder/användare de suger på pengar?

Eu65 2009-09-09 15:36

Nu drog dom av 4000 till och säger att det är Mr svenssons annonser från Mars som hänger kvar...

trådlöst 2009-09-09 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Eu65 (Inlägg 20321316)
Nu drog dom av 4000 till och säger att det är Mr svenssons annonser från Mars som hänger kvar...


Hoppas du skämtar med oss?
4000 KR ?
Nää, det borde vara droppen detta, hur läge ska dom skylla på Mr svenssons annonser osv..

Skicka dom inget mail när dom drog av dina pengar eller?

WebboT 2009-09-09 19:11

Mr.Svensson är bara ett i raden av företag som med övertydlighet visar att de inte förstår hur man driver ett affiliateprogram.

robertsson 2009-09-09 22:06

Synd att double tömde ditt konto helt. Det förtjänar man om man marknadsför bluffsajter som MR.Svensson!

Eu65 2009-09-10 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20321321)
Hoppas du skämtar med oss?
4000 KR ?
Nää, det borde vara droppen detta, hur läge ska dom skylla på Mr svenssons annonser osv..

Skicka dom inget mail när dom drog av dina pengar eller?


hehe, skulle jag ha fått en varning eller någon information om det skulle jag nog inte ha skrivit det här inlägget. Double är inte dom bästa på att informera skall jag säga.

Eu65 2009-09-17 12:03

2000 till.... och ja.. Mr. Svensson...

så sammanlagt är det nu ca 11000 - 12 000 som har dragits av.. Dom vet inte vart när och hur. Har pratat med VD's för double och dom skulle införa ett system som visar om vilka program det är som inte betalat.

Det enda jag har fått höra nu är att det är Mr. Svensson.

och det kan ju inte vara något annat program då alla program är kvar hos dom som jag har använt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson