WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Betalda blogginlägg bryter mot lagen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28025)

dotvoid 2008-03-18 14:21

Enligt Mattias Grundström, byrådirektör på Konsumentverket, bryter många bloggar mot lagen när de får betalt för inlägg utan att tydligt markera detta. I ett första ärende agerar de mot Blondinbella AB.

Läs mer i E24: http://www.e24.se/branscher/reklamme...kel_330005.e24

Andreas Bard 2008-03-18 14:28

Det är ju så lätt att bara lägga till "Detta inlägg är sponsrat" och så är problemet löst.

jonny 2008-03-18 15:11

För det förekommer ju inte köpta artiklar i traditionella tidningar?

dP79 2008-03-18 15:24

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 18 2008, 16:11
För det förekommer ju inte köpta artiklar i traditionella tidningar?

Hehe, nä självklart inte, iaf inte där ägaren av bolaget går ut i tv o berättar att det förekommer :-)

Wojt 2008-03-18 17:01

Så om jag anställer en bloggare... skall den skriva "sponsrat inlägg" på alla inlägg?

Är det en skillnad att anställa mot att betala via f-skatt i detta fall?

Dvs. att de skriver om produkter och liknande.

ztream 2008-03-18 17:13

Det gäller bara när det ÄR sponsrade inlägg, inte alltid annars också :D

(Sponsrad post)

clonix 2008-03-18 20:19

Lååååångdraget...

Men blir nästa steg inom Affiliatemarknadsföring att skriva..

"Om du klickar på/eller köper något via denna annons får vi betalt" ? ;)

Då skulle det vara ute med affiliatemarknadsföring/PPC!

Eftersom i detta land finns det mycket få personer som med ett ÄKTA leende
kan uppskatta någon annans framgång!

Magnus_A 2008-03-19 10:20

Har ju blivit väldgit poppis att göra länkfarmer som liknar bloggar Misstänker att det är SEO-företagens nya giv. Dess "bloggar" innehåller endast sponsrade inlägg, har ingen info om vem som står bakom bloggen utan är bara till för att skapa länkar.
Om man sen lägger det som subdomäner kan man lura Google att indexera mera. Kolla på
sökningen
site:kulan.se i google så hittar man en del sådan "bloggar". Undrar vilket Seo-företag som står bakom detta? Och vad deras kunder tror att dom har köpt?

Davve 2008-03-19 10:53

Man blir så jävla trött på sverige ibland, de idioterna som sitter vid makten har verkligen inget bättre för sig än att förstöra för oss som betalar deras feta löner.

Önskar att alla företag samlar sig och sätter stopp för det där snart, vi skulle gett de ett alternativ, antingen låter ni oss jobba och ser till att arbetsmiljön för oss förenklas eller så flyttar vi verksamheten härifrån.

Utan små företag skulle sveriges ekonomi rasa, det värsta är att de som har makten inte uppskattar oss. Vi är de som själva skapar våra förutsättningar och slipper utnyttja systemet då egna företagare sällan har tid att vara sjuka eller arbetslösa.

Alla dessa myndigheter som är helt onödiga, alla politiker som sällan gör någon nytta överhuvudtaget, vad får de betalt för? Det händer ofta att de röstar utan att ens lyssna på förslaget om de ens dyker upp eller är nyktra då.

Alla som sitter på myndigheter och beslutar om saker de inte har en aning om, alla kostnader som myndigheter skapar helt i onödan då det är inkompetenta människor som aldrig fått uppleva stress eller behövt oroa sig vilka konsekvenser deras beslut kan få. Går det åt helvete går staten in med våra pengar och täcker upp. Vad händer om vi tar fel beslut? Då kursar vi och får skulder upp till öronen. Politiker och statsanställda kan göra hur många misstag som helst utan att ta konsekvenser för det, det värsta som kan hända att de blir förflyttade och får några 100 kr mindre i månaden i lön.

Kan bara citera "Göran Person" när ett beslut visade sig vara ett fiasko: "Ja, det är väldigt tråkigt att detta inträffade, vi ska ta lärdom av detta och försöka bli bättre nästa gång"

Tänk er samma situation om du misslyckas med något och och går back någon miljon på en afär, staten ska ha sina pengar ändå och sätter dig i skulden för resten av livet, medans det finns ett stort antal kommuner som går back många år i rad och det handlar om grova miljoner, va får de för straff? Hur märker de att de gjort ett fel? Eller muyndigheter som Finnansinspektionen senast tror jag, de som ska se till att det ekonomiska ligge rätt till, de glömde spara till sina anställdas pension :)

Detta är bara ett stort skämt.

clonix 2008-03-19 11:16

Davve: kunde inte sagt det bättre själv! :)

Har retat mig länge på politikers mfl. "skyddade atmosfär"
I många andra länder skulle folk demonstrera ända tills en sjabblande politiker avgick
men svenssons är så j-vla fega och oftast ointresserade och rycker bara på axlarna
och disskuterar det på MAX en fikarast med en kollega på sitt 9-17 jobb och sen är det hela glömt.

MrHandley 2008-03-19 11:22

När det kommer ett nytt forum/distributionssätt så har väl alltid myndigheter och lagstiftare fått "moralpanik" MFL i sig är klockren, och mängder med bloggare bryter mot den.
Att DI Weekend skriver om en viss bil är säkert en ren tillfällighet. Eller att det på senare år bara vällt fram pryltidningar med både manlig och kvinnlig inriktning.

En genomlysning på myndighetsnivå om vad som bryter mot MFL eller ej kan säkert vara intressant. Att hävda att det bara är bloggare som skriver sponsrade inlägg är på gränsen till inkompetens.

Robert 2008-03-19 11:36

Davve: kan man ana att du har sett filmen "1000 miljarder"? :)
Jag håller med dig iaf...

Spindel 2008-03-19 12:33

Citat:

Originally posted by Robert@Mar 19 2008, 11:36
Davve: kan man ana att du har sett filmen "1000 miljarder"?
Jag håller med dig iaf...

1200 miljarder heter den :)

Davve 2008-03-19 12:36

Nä :) men ska se den då det låter på dig som att jag kommer gilla den :) Precis som jag ogillar alla politiker :)

Jan Eriksson 2008-03-19 13:00

Om Sverker i Plus får betalt för att tala varmt om en produkt och mindre bra om en annan så skulle jag vilja veta detta....

Davve 2008-03-19 13:32

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Mar 19 2008, 14:00
Om Sverker i Plus får betalt för att tala varmt om en produkt och mindre bra om en annan så skulle jag vilja veta detta....

Webbshop för läsglasögon

2007-10-11
Gretts läsglasögon har funnits på svenska marknaden i över 20 år. De säljs i mängder av butiker runt om i sverige. Nu finns dessa även på nätet och säljes genom SeochLe.se.

Besök gärna SeochLe.se - Läsglasögon


Om jag klcikar på den nyheten på din sida och köper ett par så skulle jag vilja veta att du får en del av kakan :) Janne, akta dig detta kan nses som brottsligt då det är mer reklam som nyhet och kan tolkas på olika sätt! ;)

Milad 2008-03-19 13:38

När pengar är inblandade så påverkar det skrivandet och därmed tycker jag att det är helt rätt att det ska upplysas när en bloggare får betalt för det han/hon skriver.

Conth 2008-03-19 13:42

Jag sympatiserar med principen att det skall vara tydligt vad som är köpt utrymme och vad som inte är det. Sedan är det ju otroligt svårt i praktiken att kontrollera detta. Kommer att tänka på all produktplacering i TV-serier ocj filmer. Antar att det också är olagligt då?

Davve 2008-03-19 13:47

Precis, alla program som de suddar ut namnet på schampoo när de filmar eller namn på tröjan, varför gör de det på vissa och inte på andra? Jo för de får betalt från vissa och inte andra...

Men det är som sagt så tyvärr att politiker och myndigheter ger sig sällan på de stora för de vet att det kan påverka deras ställning och deras kariär, men oss skiter de i, vi är bara den gråa massan för de tyvärr, den som står för den största delen av deras inkomster för överigt...

Jan Eriksson 2008-03-19 13:52

Citat:

Originally posted by Davve@Mar 19 2008, 14:32

Om jag klcikar på den nyheten på din sida och köper ett par så skulle jag vilja veta att du får en del av kakan Janne, akta dig detta kan nses som brottsligt då det är mer reklam som nyhet och kan tolkas på olika sätt

Ajajaj, tagen med handen i kakburken. :) Dock ska nämnas att mitt bolagsnamn står med på sidan SeochLe.se så det är inga hemligheter. ;)

Davve 2008-03-19 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Om jag klcikar på den nyheten på din sida och köper ett par så skulle jag vilja veta att du får en del av kakan Janne, akta dig detta kan nses som brottsligt då det är mer reklam som nyhet och kan tolkas på olika sätt

Ajajaj, tagen med handen i kakburken. Dock ska nämnas att mitt bolagsnamn står med på sidan SeochLe.se så det är inga hemligheter.

Ja, men som de nu vill så blir även din nyhet olaglig, vilket skulle vara lite att ta i. Du ska informera på den sidan du skriver nyheten/inlägget att detta är reklam och informera att du får pengar.

Som sagt, de borde lägga tid på att rensa i sitt eget bo istället. Sparka 90% av alla statsanställda (de gör ingen nytta ändå) och sätta de på starta eget utbildning, sen får de se hur sådana idiot förslag/beslut påverkar oss.

Jan Eriksson 2008-03-19 14:29

Håller inte med Davve, att få betalt från ett helt annat företag för att skriva en inlägg om deras produkter är för mig en klar skillnad mot att länk mellan sina egna sajter och där företagsnamnet finns med på båda sajterna.

Sen tror jag inte man är på jakt efter alla som har annonser på sina sidor. tex genom affiliatorer. Där står det oftast att det är annonser.

hubbert 2008-03-19 14:47

Tja Jan att skriva om något där det i slutändan ger ett ekonomiskt utbyte bör väl behandlas på samma sätt. Oavsett om det är om en egen sida eller ett företag som betalar dig för det.
Men nu jagar inte Konsumentverket bloggare för det här. De skall tydligen pröva ett enda fall. Detta då det här aldrig har prövats tidigare.
Det är inte ens säkert att den utgången, oavsett vad den blir, kommer bli vägledande.
Tid kommer det garanterat ta, skulle knappast tror att det blir klart i år.

clonix 2008-03-19 15:15

Frågan är hur det då tolkas om jag tex. driver en sida om fotoramar
och skriver en text, dels i content/seo-syfte men även såklart för att fresta besökaren
att gå vidare och klicka eller handla jag kanske lägger extra mycket tid på att ta fram
en riktigt vass och säljande text.

Fotobutiken x erbjuder billiga fotoramar bla bla bla >> Klicka här och besök deras butik

Om länken är en affiliatelänk.. frågan är då hur tydlig man ska vara med det....

Ska det finnas text som antyder att jag tjänar på det om besökaren klickar/handlar
eller det kanske kommer räcka med att man har en undersida med "villkor" i sidfoten
där det finns en text i stil med....

"Denna sida är inte oberoende utan kan i vissa fall mottaga betalning per klick eller provision om du handlar/beställer i anvisad butik"...

mmmm som sagt lååååångdraget men det ska bli kul att följa utvecklingen...

hubbert 2008-03-19 15:27

Om det är en blogg kan man göra så här. En liten banner i ena hörnet som det står.
OBS varning denna blogg kan innehålla betalda inlägg, eller så petar man in texten tillsammans med cookietexten
Fast då får det stå i stil med
• att webbplatsen kan innehålla betalda blogginlägg
• dessa blogginlägg används till för att tjäna pengar
• man undviker blogginläggen genom att sluta läsa dem

Viktor 2008-03-19 15:45

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Mar 19 2008, 13:00
Om Sverker i Plus får betalt för att tala varmt om en produkt och mindre bra om en annan så skulle jag vilja veta detta....
/sign

Min tanke precis. Ofta jag ser i tidningar att helsidesannonser med artikeltext märks som "annons".
Förstår inte varför det skulle vara skillnad på nätet.

Att framstå som man vet/tipsar/förmedlar fast man får betalt i det dolda är skadligt för konsumenter.
Otroligt effektiv marknadsföring och jag kan förstå varför vissa inte vill ha några sådana regler.

Tror ni marlboro och prince vill skriva att rökning dödar på sina paket? Självklart inte, men reglerna finns inte där för deras skull.

Fler annonsregler som ska bort? Annonser riktade till småbarn? Reklam i skolböcker?

Davve 2008-03-19 15:58

Att jämföra texten på tobaksprodukter som både är beroende framkallande och skadligt för kroppen med vad vi skriver på våra sajter är som att jämföra cancer med ont i tån.

Anders Larsson 2008-03-19 16:09

Det handlar ju inte om all text som produceras, utan det handlar om reklam i redaktionell text.

En företagshemssida kan knappast anser innehålla redaktionell text, och då gäller inte heller denna lagen. En personlig blogg är nog högst tveksamt om man kan anse det vara en redaktionell text.

I en, om man ursäktar uttrycket, proffsblogg, kan man nog anta att lagen gäller, likaså om man har utgivningsbevis för sin sajt.

Jag förstår iofs inte det konstiga med det, det är en grundprincip som har funnits i urminnes tider när det gället tryckt media. Principen är god, tom väldigt god, konsumenten bör veta när en text är reklam, men i dagens situation, med produktplaceringar och sponsringar känns det lite tandlöst.

SKillnaden mellan ett smart PR-knep och en betald artikel är också hårfin.

Magnus_A 2008-03-19 16:12

Citat:

Originally posted by Davve@Mar 19 2008, 14:47
Precis, alla program som de suddar ut namnet på schampoo när de filmar eller namn på tröjan, varför gör de det på vissa och inte på andra? Jo för de får betalt från vissa och inte andra...


Så är det inte. Det är Granskningsnämnden som har satt upp väldigt hårda spelregler för produktplacering i TV. Om inte TV plockar bort alla logos som är iögonenfallande (reklamskyltar utomhus och på idrottsarenor räknas inte) så blir dom fällda för otillåten sponsring. Regleras i avtalet mellan staten och de svenska TV-bolagen SVT och TV4. Bolagen får visa sponsorskyltar i början av program och TV4 får visa reklam på noga bestämda avbrott. Thats it.
TV3,5,6 och så vidare får köra på hur dom vill eftersom de sänds utanför avtalet.

Jan Eriksson 2008-03-19 16:31

När det gäller "annons" i tidningar så ska detta tydligt framgång att det är en annons om annons kan misstas för en artikel. Därför finns denna text med.

Vi får se vad detta mynnar ut i. Personligen tror jag att Bellas blogg tappade lite trovärdighet pga alla skriverier som det har vart senaste tiden men besökarna lär ha ökat så det kanske jämnar ut sig. Funderar dock på att skicka över ett par läsglasögon till henne. :)

KarlRoos 2008-03-19 16:37

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 19 2008, 16:27
Om det är en blogg kan man göra så här. En liten banner i ena hörnet som det står.
OBS varning denna blogg kan innehålla betalda inlägg, eller så petar man in texten tillsammans med cookietexten
Fast då får det stå i stil med
• att webbplatsen kan innehålla betalda blogginlägg
• dessa blogginlägg används till för att tjäna pengar
• man undviker blogginläggen genom att sluta läsa dem

Varning? :blink:

Kanske inte en varning men en liten text under de sponsrade inläggen vore ju inte fel, skadar inte någon.
På TV säger de (eller visar) när det blir reklam ju,
det borde gälla i alla medier för att upplysa konsumenten.

Dock tycker jag att produkt placering i filmer borde vara ett undantag, men trotts allt så brukar företagsnamnen stå i eftertexterna..

hubbert 2008-03-19 16:43

Ja varning, eftersom man kan skriva bra om produkter man inte gillar.
Då har du ju misslett personer att springa ut på stan och köpa något som inte är bra.

KarlRoos 2008-03-19 17:24

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 19 2008, 17:43
Ja varning, eftersom man kan skriva bra om produkter man inte gillar.
Då har du ju misslett personer att springa ut på stan och köpa något som inte är bra.

Så "Varning köp inte produkterna som vi gör reklam för"?

WebboT 2008-03-19 19:23

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 19 2008, 10:43
Ja varning, eftersom man kan skriva bra om produkter man inte gillar.
Då har du ju misslett personer att springa ut på stan och köpa något som inte är bra.

Har svårt att se att man skulle springa och köpa en produkt enbart för att en ensam bloggare "gillar den".
Betald bloggare eller inte...spelar ju ingen roll....herregud det är ju inte Konsumentverket som bloggar.....lite får man väl tänka själv.

hubbert 2008-03-19 19:47

Hm min avsikt med det var att vara lite ironisk med den kommentaren.

Men det är tydligen det som kritikerna ser som en risk, att folk viljelöst följer minsta tips och råd på vilka produkter de skall köpa om de ser det på en blogg.
Utgår man från att människor är så lättleda så lär inte någon liten kommentar om att man får betalt för att blogga hjälpa heller.
Tvärtom snarare.
”Oj här har vi en bloggare som får betalt för att skriva om en produkt, då måste den vara jättebra annars hade företaget bakom produkten inte haft råd att köpa blogginlägget. Den måste jag köpa”

Wojt 2008-03-19 19:57

Det måste vara enbart i kontrollsamhället Sverige sådant här sker.

Så fort någonting nytt kommer hit skall man reglera det med lagar och sätta dit folk för att de tjänar pengar.

Kolla hur många saker som funnits i USA i flera år och först nu hittar till Sverige.

Jan Eriksson 2008-03-19 20:06

Att använda USA som ett exempel på ett bra samhäll var ju ganska intressant. USA är ju inget kontrollsamhället.... ;)

WebboT 2008-03-19 20:09

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Mar 19 2008, 14:06
Att använda USA som ett exempel på ett bra samhäll var ju ganska intressant. USA är ju inget kontrollsamhället.... ;)
Det där får du nog utveckla lite. Exakt vad menar du? Om det är ett bra samhälle kan vi ju diskutera i evigheter utan att komma nån vart.
Jag har bott här i USA i 7 år nu och aldrig kännt mig "kontrollerad".

Jan Eriksson 2008-03-19 21:00

Citat:

Originally posted by WebboT@Mar 19 2008, 21:09
Det där får du nog utveckla lite.

Finns för- och nackdelar med båda USA och Sverige men för att svara på din fråga:

Efter 9/11 har USA ökat sin kontroll av sina medborgare men även andra länders medborgare. USA kan, på i visa falla ganska dåliga grunder, även få andra länders medborgare att bli stämplade som terrorister och låsa deras ekonomi på obestämd tid. Sök på Patriot Act-lagen.

Kan nämna att jag har bott i Sverige hela mitt liv och aldrig känt mig "kontrollerad".

MrHandley 2008-03-20 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Precis, alla program som de suddar ut namnet på schampoo när de filmar eller namn på tröjan, varför gör de det på vissa och inte på andra? Jo för de får betalt från vissa och inte andra...

Så är det inte. Det är Granskningsnämnden som har satt upp väldigt hårda spelregler för produktplacering i TV. Om inte TV plockar bort alla logos som är iögonenfallande (reklamskyltar utomhus och på idrottsarenor räknas inte) så blir dom fällda för otillåten sponsring. Regleras i avtalet mellan staten och de svenska TV-bolagen SVT och TV4. Bolagen får visa sponsorskyltar i början av program och TV4 får visa reklam på noga bestämda avbrott. Thats it.
TV3,5,6 och så vidare får köra på hur dom vill eftersom de sänds utanför avtalet.

Jag har precis omvänd erfarenhet "äsch, vi fick inte ta med deras slogan i påan, vi kör några tröjor med deras logo på i stället" är inte ovanligt.

Det är ju inte en slump att så många av de artister som är med i melodifestivalen släpper nya skivor. Och att de syns i tidningar, radio, andra tvkanaler/program.

Granskningsnämnden granskar väl bara de som sänder från Sverige?

Bra med en genomlysning av hur MFL påverkar, idiotiskt att det bara skall gälla bloggar.

Fast det blir tandlöst, om straffskalan skall vara samma som förut. Enligt KOV så kommer bloggare som brryter mot MFL få en uppmanning att sluta. Gör de inte det kan det bli tal om bötesföreläggande.

Hur mycket tjänar inte pryltidningar på att "skriva" om produkterna...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson