WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   HACKAD IGEN! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10137)

pitbull 2005-10-03 03:45

Tre gånger denna helg blev forumet på pitbull.se "skript-hackat". Minst 50 gånger till gjordes det försök som jag lyckades förhindra genom att i stort sett vara vaken dygnet runt och bevaka trafiken till sidan. 39700 inlägg är nu bara 1400 inlägg, men jag lyckades rädda medlemslistan i alla fall.

Till saken... Verkar som att killen som visade sig vara en indonesier sitter och försöker "skript-hacka" svenska phpBB-forum. Hans motiv är att "Sverige inte gjorde tillräckligt under tsunamikatastrofen." <_< En idiot m.a.o. Hursomhelst efter uppdateringen till version 2.17 verkar han ha gett upp. version 2.15 räckte inte...

Så ett gott råd kära bröder och systrar som kör phpBB-forum. Uppdatera till senaste versionen http://phpbb.com så slipper ni råka ut för samma elände som höll mig sysselsatt och sömnlös under helgen.

Fridens liljor! /Stefan

Helix 2005-10-03 04:26

Jädrans idioter! Är det kanske bättre köra andra forum än phpBB, då det oftast är utsatt för sådana attacker? Inte för att de andra är mindre buggiga, men kanske stor-hackare bryr sig inte så mycket om mindre kända script?

Robert 2005-10-03 08:56

Citat:

Originally posted by Terabyte@Oct 3 2005, 04:26
Jädrans idioter! Är det kanske bättre köra andra forum än phpBB, då det oftast är utsatt för sådana attacker? Inte för att de andra är mindre buggiga, men kanske stor-hackare bryr sig inte så mycket om mindre kända script?
Så borde det vara; ju mindre användarbas, ju färre hål uptäckta

fasko 2005-10-03 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Jädrans idioter Är det kanske bättre köra andra forum än phpBB, då det oftast är utsatt för sådana attacker? Inte för att de andra är mindre buggiga, men kanske stor-hackare bryr sig inte så mycket om mindre kända script?

Så borde det vara; ju mindre användarbas, ju färre hål uptäckta

windows -> linux
IE -> firefox

Samma sak där egentligen. Det är ju "roligare" att knäcka något som är känt.

grazzy 2005-10-03 17:29

Vad är roligast, knäcka en ful phpBB-install på nåt webhotell eller ett riktigt obskyrt OS på nån amerikansk militärbas?

Ja just det ja.. roligast att knäcka nåt som är känt..

dee 2005-10-03 17:58

Citat:

Vad är roligast, knäcka en ful phpBB-install på nåt webhotell eller ett riktigt obskyrt OS på nån amerikansk militärbas?
kanske inte lika roligt när FBI bryter ner ytterdörren :lol:

grazzy 2005-10-03 18:12

Du menar bryter ned dörren till de som ägde de ouppdaterade phpBB-boardsen man använde som proxy?

Att "hacka" phpBB är ju inte värre än att man googlar på lite unika strängar som identifierar phpBB-versionerna (tror de har börjat ta bort dem nu) och sen kör sitt script och kollar hur många man lyckades "äga".

Niklas.k 2005-10-03 18:44

Citat:

Originally posted by pitbull@Oct 3 2005, 03:45
Tre gånger denna helg blev forumet på pitbull.se "skript-hackat". Minst 50 gånger till gjordes det försök som jag lyckades förhindra genom att i stort sett vara vaken dygnet runt och bevaka trafiken till sidan. 39700 inlägg är nu bara 1400 inlägg, men jag lyckades rädda medlemslistan i alla fall.

Till saken... Verkar som att killen som visade sig vara en indonesier sitter och försöker "skript-hacka" svenska phpBB-forum. Hans motiv är att "Sverige inte gjorde tillräckligt under tsunamikatastrofen." <_< En idiot m.a.o. Hursomhelst efter uppdateringen till version 2.17 verkar han ha gett upp. version 2.15 räckte inte...

Så ett gott råd kära bröder och systrar som kör phpBB-forum. Uppdatera till senaste versionen http://phpbb.com så slipper ni råka ut för samma elände som höll mig sysselsatt och sömnlös under helgen.

Fridens liljor! /Stefan

Hade du inte tagit några backups då?


/ Niklas.K

dee 2005-10-03 19:09

tänkte mer på efter man har tagit sig in på militärbasen ;)

Jesper B 2005-10-03 20:00

Citat:

Originally posted by pitbull@Oct 3 2005, 03:45
Så ett gott råd kära bröder och systrar som kör phpBB-forum. Uppdatera till senaste versionen http://phpbb.com så slipper ni råka ut för samma elände som höll mig sysselsatt och sömnlös under helgen.


Tackar, uppgraderade direkt :)

pitbull 2005-10-03 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Niklas.k
Citat:

Ursprungligen postat av pitbull
Tre gånger denna helg blev forumet på pitbull.se "skript-hackat". Minst 50 gånger till gjordes det försök som jag lyckades förhindra genom att i stort sett vara vaken dygnet runt och bevaka trafiken till sidan. 39700 inlägg är nu bara 1400 inlägg, men jag lyckades rädda medlemslistan i alla fall.

Till saken... Verkar som att killen som visade sig vara en indonesier sitter och försöker "skript-hacka" svenska phpBB-forum. Hans motiv är att "Sverige inte gjorde tillräckligt under tsunamikatastrofen." <_< En idiot m.a.o. Hursomhelst efter uppdateringen till version 2.17 verkar han ha gett upp. version 2.15 räckte inte...

Så ett gott råd kära bröder och systrar som kör phpBB-forum. Uppdatera till senaste versionen http://phpbb.com så slipper ni råka ut för samma elände som höll mig sysselsatt och sömnlös under helgen.

Fridens liljor! /Stefan


Hade du inte tagit några backups då?


/ Niklas.K

Jodå, men det var inte till stor nytta när de hade förändrat de flesta tabeller i databasen. Gick inte att använda den SQL-backup som jag hade. :( Webbhotellet fick återställa som siten såg ut för eländet...

Jag pusslar vidare.

/S

patrikweb 2005-10-03 20:32

Man ska alltid exportera db som backup, sedan är phpBB mycket utsatt. Många av attackerna är automatiska script som scannar igenom sidor.

Tycker att kodarna av phpBB ska koda en funktion som känner av försök till attack och blokera deras IP. Lär inte vara så svårt känna av vissa mönster.

pitbull 2005-10-04 13:13

Förlåt om jag tjatar lite grann... Men jag vill bara varna er andra.

Uppgradera även Coppermine till senaste versionen om ni kör detta. Hade förut 1.3.0 och där försökte man idag, dock ej med framgång eftersom jag upptäckte det i tid och hann stoppa det.

Mvh /Stefan

fasko 2005-10-04 23:06

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 3 2005, 17:29
Vad är roligast, knäcka en ful phpBB-install på nåt webhotell eller ett riktigt obskyrt OS på nån amerikansk militärbas?
Ja just det ja.. roligast att knäcka nåt som är känt..

Antar att du syftade på det jag skrev

Tror du på allvar att de som kan knäcka system på amerikanska militärdatabaser sitter och funderar över hur de ska knäcka phpbb? Man gör så gott man kan...

Iranian 2005-10-07 15:23

Jag rekommenderar alla som använder PhpBB att byta till någon annan applikation. Samma historia för min sajt också. Jag känner minst dussintal sajter som har blivit attackerade bara pga phpbb.

Sedan ett år bytte jag till SMF och är supernöjd.

Mvh

Ben 2005-10-09 22:15

Just nu i skrivande stund har Företagande.se blitt "hackad av någon som kallar sig TURKISH HACKER Vad kan det innebära tro!

Storen 2005-10-09 22:30

Citat:

Originally posted by Ben@Oct 9 2005, 21:15
Just nu i skrivande stund har Företagande.se blitt hackad av någon som kallar sig TURKISH HACKER Vad kan det innebära tro

Att sidan är hackad ;)..

Denna turk brukar ge sig på forum grundade på PHPbb om jag förstår det rätt. Ganska harmlösa tilltag, men dock så jobbiga..

pitbull 2005-10-10 12:28

Harmlöst? Njaää, håller inte riktigt med om det. I mitt fall raderade han/hon/dem ca. 70% av inläggen och ställde till det en hel del i strukturen i databasen. Har fortfarande problem med vissa funktioner...

/S

fasko 2005-10-10 14:04

Inte för att hytta med fingret men tar ni inte backuper? Rensa ut allt och släng in det som finns sparat från kvällen innan attacken? Slarvas det med backuper eller är det något annat?

Storen 2005-10-10 17:34

Citat:

Originally posted by pitbull@Oct 10 2005, 11:28
Harmlöst? Njaää, håller inte riktigt med om det. I mitt fall raderade han/hon/dem ca. 70% av inläggen och ställde till det en hel del i strukturen i databasen. Har fortfarande problem med vissa funktioner...

/S

Ok, då ger jag mig.. Han kanske inte gillar vovvar :unsure:

pitbull 2005-10-10 19:03

Hehe...
Antagligen inte, jag gillar honom inget vidare heller. Han bör undvika husvagnssemester i Norrköping i alla fall :-D

Det som är lite läskigt är att han/hon/dem är inne och river i databasen. Om det bara var en html-sida som lades in i forumet så skulle jag kunna ta det som ett relativt oskyldigt bus.

/S

pitbull 2005-10-10 19:14

Citat:

Originally posted by Ben@Oct 9 2005, 22:15
Just nu i skrivande stund har Företagande.se blitt "hackad av någon som kallar sig TURKISH HACKER Vad kan det innebära tro!
De har fått ordning på forumet nu, men kommer antagligen att råka illa ut snart igen eftersom de inte uppdaterade till senaste versionen av phpBB. Version 2.0.11 är inga problem för vår vän "hackaren". Däremot verkar han/hon/dem gå bet på vesion 2.0.17.

/S

Ben 2005-10-10 19:21

Jag är övertygad att vår vän "Danne" just nu sitter och har fullt upp med databas, php, msql och allt vad det nu heter. Han kanske blir tunnårig och gråhårig på köpet också.

Att det blir en uppdatering har turken sett till :-)

ixC 2005-10-11 19:19

Dessa script kiddies!..

Hatar dem, Läst att det finns en hel del exploit som dom använder sig utav. Det e bra att alltid vara uppdaterad, eller ändra lite på källkoden så att den skiljer sig från den öppna källan (om man nu kan det ;P).

daniel234 2005-10-13 13:13

Nu har vi uppdaterat till senaste versionen! Frågan är bara hur länge det räcker som skydd?

patrikweb 2005-10-13 15:51

Citat:

Originally posted by daniel234@Oct 13 2005, 13:13
Nu har vi uppdaterat till senaste versionen Frågan är bara hur länge det räcker som skydd?

Tills någon hittar mer fel i det nya, ett tips är väl kolla hur länge det dröjer med förra versioner innan någon hittade ett hål. Isåfall kanske man kan räkna ut vad medel brukar ligga.

Tobbe 2005-10-13 19:09

Fan vad denna tråden blir uppbumpad, man tror ju hela typen ni har blivit hackade igen hehe..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson