WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Diskussion om IIS regler gällande warehousing (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19255)

Internet Sweden 2007-02-10 16:41

Jag måste låna tråden ett tag med anledning av IIS nya villkor som börjar gälla på Måndag den 12:e februari - jag har inte sett att NÅGON tagit upp detta ämne som jag anser är ett ordentligt problem för ett antal personer och rörelser som finns representerade på WN.

"Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt ”warehousing” eller handel med Domännamn. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade Domännamn samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal Domännamn utan utryckligt uppdrag från Innehavaren." http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf

På ett antal ställen i IIS nya regler är texten skriven på ett sätt som ger IIS makt att godtyckligt avgöra vad och vem som gör fel från en gång till en annan - väldigt flummig och ospecifik i vad som är tillåtet och inte. Allt för att dom ska kunna "kicka" om dom vill..
Men jag har förstått att bla denna text är orsak till att ombud valt att avsluta eller tacka nej till att "leverera" snapbacktjänster till onlinetjänster som tar emot "bud" på utgående .se-domäner.

- Av IIS nuvarande ca 200 ombud finns det ett mycket betydande antal ombud som i sin närhet har personer som sålt/säljer/kommer att sälja domännamn och därmed vara orsak till att ombudet strider mot avtalet.
- Vid en snabb kontroll av ett antal av ombuden så bryter över hälften mot de nya reglerna (ombudsföreningens medlemmar inkluderat)

Jag vill inte namnge vare sig personer eller verksamheter - bara få er att inse att det här är ett problem, speciellt i tider av uppköp av verksamheter...
Observera även att IIS inte i sin text inte gör skillnad mellan .se-domäner mot andra TLDer.


Jag är ledsen om det blir för mycket OT och hoppas att Admin lyfter ut denna till egen tråd om han anser det nödvändigt..

lazat 2007-02-10 17:02

Alltså ombuden för fortfarande skicka in ansökningar åt sina kunder. Om jag får en ansökan på ett domännamn av en kund till mig så har jag ett utryckligt uppdrag från Innehavaren. Så länge ombudet inte äger domäner och säljer/hur ut så är det ju en vanlig registrering.

Decibel 2007-02-10 18:01

Ser inte heller detdär som ett problem, inte när det gäller snapback åtminstone.
Precis som lazat säger så är det ju kunden som är uppdragsgivaren, ev. domäner registreras på uppdragsgivaren, d.v.s. kunden, enda egenintresset ett ombud har i det läget är att utföra uppdraget och tjäna pengar, vilket jag antar är den del ombudet spelar i den modell IIS har just nu.

Internet Sweden 2007-02-10 18:53

lazat och Decibel - Hmm jo det kan ju verka ganska självklart att ombud ska ta uppdrag och registrera domäner för kunds räkning..

Varför jag tog upp denna topic i samband med snapback är att jag har förstått att antalet ombud som tillhandahåller denna tjänst (snapback) minskat pga av oklara regler från IIS och att (direkt eller indirekt) medverka till domänhandel i form av "budtjänster" strider mot ombudsavtalet.

Däremot menar jag att det är ett problem att om någon anställd, konsult, systerföretag eller någon som på annat sätt "av omgivningen" kan förknippas med ombudet säljer eller handlar/t med domäner - så kan det vara "kört" för ombudet.

jonny 2007-02-10 21:42

är det inte ungegfär samma lydelse som tidigare?

Thomas 2007-02-10 23:45

Vet att IIS granskar mej angånde ovanstående när jag hade ett flertal verksamheter tillsalu här på WN.

Exempelvis:

http://www.blombud.se/
http://www.proteintillskott.se/
http://www.databord.se/

osv osv osv ... det var en lista på 80 domännamn inkl mer eller mindre avancerat content. Alla ger dokumenterat en inte obetydlig summa pengar i inkomst dagligen.

Skall bli intressant att se vad ISS kommer fram till, är det domäner som är tillsalu eller är dom 20 timmar nån av våra anställda lagt på resp domän nog för att det skall vara en webbsida tillsalu!?

Lika intressant som vem på WN som tipsade IIS om min försäljningstråd är om dom kommer maila mej angående densamma och klaga. Dialogen kommer publiseras här isf då viktigheten av ombudsavtalet är försvinnande liten för vår kärnverksamhet.

Vad är warehousing och vad är verksamhet enlig IIS. Väntar med spänning och iver! A4 sidorna fylls i vansinning fart med svar innan ens frågorna ställts! Jag älskar verkligen sånt här!

Förväntar mej inte så mycket av det kommersiell tänkandet då jag i veckan köpte en .se domän till vår verksamhet för en bra bit över en kvarts miljon svenska kronor och när man önskade byta DNS'er för att spara tid då en anställd skulle jobba helgen fick detta till svar av den välvillige säljaren.

Hej.

Jag har fått betalningen nu och ärendet är faxat till er. MEn
förändringar på NIC.SE går visst inte.

Systemuppgradering i helgen .SE har stängt från fredag 9/2 kl 17.00
till måndag 12/2 kl 09.00 på grund av en större systemuppgradering.
Under denna tid ligger verksamheten nere och endast akuta ompekningar
kommer att kunna utföras. Vid frågor, kontakta vår kundtjänst på 08-452
35 00 eller [email protected].


MVH

//säljarens namn


Snygg va!? Nu är det Quality Unlimited AB det handar om så om några programmerare får spela kort i helgen så är det några surt förvärvade tusenlappar i bortfall. Tänk om det vore att en mångmiljard-investerare som fått mail om att ladda ner en PDF på inverstor.se och inverstor skulle byta ISP i helgen? Mr. Jacob Wallenberg i get error 404 is that a virus or a spyware sir?

mazada 2007-02-11 11:23

Citat:

Lika intressant som vem på WN som tipsade IIS om min försäljningstråd är om dom kommer maila mej angående densamma och klaga. Dialogen kommer publiseras här isf då viktigheten av ombudsavtalet är försvinnande liten för vår kärnverksamhet.

Mycket spännande!

Nicklas 2007-02-11 11:52

Det lät inte så roligt Thomas, hoppas att det löser sig till det bästa.

jonny 2007-02-11 23:20

Det hade väl gått att peka om så länge? Överlåtelserna ville de visst inte jobba med under veckan som var iaf.

Thomas 2007-02-11 23:35

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 11 2007, 23:20
Det hade väl gått att peka om så länge? Överlåtelserna ville de visst inte jobba med under veckan som var iaf.
Nope det var ompekning som inte gick, det var det som jag bad honom om iom att jag räknade med att överlåtelsen kommer ta tid.

MEn förändringar på NIC.SE går visst inte. = dns-byte.

Själva överlåtelsen faxade vi själva in lite efter lunch.

MRDJ 2007-02-11 23:51

mycket intressant, hoppas vekligen det löser sig thomas.

tycker verkligen IIS har gjort många konstiga beslut sista tiden...

om man ser tillbaka i tiden på NIC-SE, för 4-5 år sedan var man tvungen att ha ett aktiebolag för att få lov att regga en .SE domän... nu i julas gav dom bort domäner..

sen tror dom att det inte skall uppstå tvister med dom "nya" reglerna?

alla bra domäner e juh registrerade...

helt ärligt så tycker jag nästan det gammla systemet var mycket bättre.
där lät dom seriösa företagare handla med se-domäner, och jag tror även att thomas problem inte skulle existerat om dom reglerna gällde idag.

att ge bort domäner.. skapar juh "problem" med domänhandel

autosvar 2007-02-19 19:53

Citat:

Originally posted by Thomas@Feb 11 2007, 00:45
Vad är warehousing och vad är verksamhet enlig IIS.
Jag har funderat en del på det här sedan tråden startades och tycker att IIS har rätt i sak men har kommit in alldeles, alldeles för sent i den här diskussionen.

Om vi antar att en attraktiv domän hamnar karantän, låt oss för exemplets skull säga poker.se eller sex.se, hur ska kunden kunna lita på att ett ombud som warehousar, säljer och utvecklar domäner verkligen hanterar snap-ansökan korrekt (först in,först ut) istället för att själv göra det yttersta för att registrera den. Samma sak om den glade egenföretagaren ska registrera ett namn på något nytt spännande han läst om i ett tummat exemplar av Wired och vänder sig till sitt ombud. Och så har ombudet nyligen registrerat just det domännamnet för att sälja på Missdomain. Det föreligger trots allt en hel del jäv i och med att ombudet sitter på två stolar. Jag kan förstå att IIS inte vill att deras ombud registrerar domäner för egen räkning. Är det så konstigt egentligen?

Men IIS "warehousingregel" borde dock ha införts långt tidigare för att ha någon som helst effekt. Nu spelar det faktiskt ingen roll längre, utom möjligtvis för snapbacks. Och dessutom - som vi alla vet så skulle den som ville ändå lätt ha kringgått alla eventuella hinder. Det perfekta systemet finns inte.

autosvar 2007-02-19 20:00

Citat:

Originally posted by fredlund@Feb 12 2007, 00:51
nu i julas gav dom bort domäner..
sen tror dom att det inte skall uppstå tvister med dom nya reglerna?
alla bra domäner e juh registrerade...

Dessutom känns det knasigt att detta inte skedde EFTER en riktigt intensiv upplysningskampanj till alla domänägare. Att maila alla domänägare och fråga "innehåller ditt domännamn å ä eller ö? Om ja så passa på att skydda din närvaro (... lång förklaring ...) till 50% av priset första året ... vänd dig till ditt ombud osv innan någon konkurrent hinner före". Visst gjordes det någon ansats till idn-drive innan men ibland måste budskapet vara övertydligt, annars fattar inte folk...

Thomas 2007-02-19 22:22

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 11 2007, 23:20
Överlåtelserna ville de visst inte jobba med under veckan som var iaf.
12 dygn nu, har fortfarande inte genomfört överlåtelsen.

autosvar 2007-02-19 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Överlåtelserna ville de visst inte jobba med under veckan som var iaf.

12 dygn nu, har fortfarande inte genomfört överlåtelsen.

Har du ringt och frågat varför? 12 dygn är fullständigt absurt OM det inte är något som meddelas i förväg.Och du har väl använt rätt blanketter? För IIS har bytt blanketter och använder du fel så händer inget mig veterligen.

Nicklas 2007-02-19 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Överlåtelserna ville de visst inte jobba med under veckan som var iaf.

12 dygn nu, har fortfarande inte genomfört överlåtelsen.


Då hade jag lite flyt då som fick i genom min överlåtelse den 7:e innan dom började härja med sitt nya system.

Thomas 2007-03-12 13:11

Idag fick jag ett telefonsamtal där IIS önskade säga upp avtalet med oss. Jag fick dock aldrig riktigt klart för mej varför även om jag frågade. Jag citerades även från inlägg i denna tråd och fick känslan av att mina tidigare inlägg retat upp någon och det räckte för uppsägning.

Förmodligen kommer motiveringen skriftligen.

autosvar 2007-03-12 13:37

Citat:

Originally posted by Thomas@Mar 12 2007, 14:11
Idag fick jag ett telefonsamtal där IIS önskade säga upp avtalet med oss. Jag fick dock aldrig riktigt klart för mej varför även om jag frågade. Jag citerades även från inlägg i denna tråd och fick känslan av att mina tidigare inlägg retat upp någon och det räckte för uppsägning.
Förmodligen kommer motiveringen skriftligen.

IIS googlar nog som alla andra samt besöker forum där det finns diskussioner som är relevanta att bevaka. Moderatorerna kan dessutom säkert se på loggarna ifall IIS hälsat på "å tjänstens vägnar".

Thomas 2007-03-12 13:38

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 12 2007, 13:31
Ert Ombudsavtal?
Japp Quality Unlimited's ombudsavtal.
Citat:

IIS googlar nog som alla andra samt besöker forum där det finns diskussioner som är relevanta att bevaka.
Att säga upp en avtal pga att en kund är kritisk är lite mer ovanligt. Onekligen är det pga att vi upplåter ett utrymme där man får säga vad man tycker om IIS.

Möjligen får vi en detaljerad beskrivning på vad dom tycker vi gjort fel skriftligen.

Jens 2007-03-12 13:49

2 bifogad(e) fil(er)
Nu kom det ett FAX om uppsägning däremot saknades någon motivering varför.

Thomas 2007-03-12 13:57

Nästan lite komiskt, eller kanske patetiskt så det blir komiskt.

Wojt 2007-03-12 13:58

Ganska omoget beteende. :P

Vad händer med JX, snapback och direktregistrering?

Thomas 2007-03-12 14:04

Citat:

Originally posted by Wojt@Mar 12 2007, 13:58
Vad händer med JX, snapback och direktregistrering?
Det är Quality Unlimited's ombudsavtal, det är inget med annat än QU att göra.

Detta kommer som jag skrev tidigare inte påverka nåt, hade det varit viktigt för oss på nåt sätt hade jag inte hanterat det som jag gjort. Då hade jag rättat in mej i ledet som verkar vara en förutsättning för att få vara med i gänget.

Det finns/fanns ett stort missnöje bland ombuden/domänägare och det är viktigare för oss att vara en plattform (läs WN) där man kan kommunisera ut det kontra vårt mer eller mindre oanvända ombudsavtal.

Isak 2007-03-12 14:21

Bisarrt vilket godtycke som råder på IIS, fast det är ju inte direkt något nytt.

JonathanS 2007-03-12 14:22

Att .SE säger upp QU:s ombudsavtal utan någon som helst motivering/orsak är väldigt oroväckande. Det visar tydligt på vikten av deras monopol och hur de agerar helt efter eget huvud utan att ta hänsyn till sina kunder (ombud). En motivering är definitivt på sin plats.

Jag tror personligen inte att uppsägningen beror på den kritik som har riktats mot .SE på WN. Om .SE säger upp ombud pga kritik så hade vi varit uppsagda för länge sedan. Tror snarare att det beror på den warehousing-aktivitet som QU bedriver. Det om något är ett klart brott mot ombudsavtalet.

Internet Sweden 2007-03-12 14:23

Jag ställer mig frågande till varför IIS inte redovisar sin orsak till sitt beslut. Som jag skrev i trådens första inlägg är avtalet skrivet som ett sätt som ger dem rätt att "tycka" men ett redovisat skäl är ju det minsta man kan begära kan tyckas..

Å andra sidan skulle jag gissa att om QU nu fått samtal så är de säkert inte ensamma om det !
(ca 75% av samtliga IIS´s ombud bryter på ett eller annat sätt mot gällande ombudsavtal)
Är det så att fler ombud som får samtal i dagarna, kan vi nog vänta någon typ av pressrelease från IIS/.SE - Vi har ju sett att de gillar sådana..
Alternativt att de vänder sig till IDG som gör en "nyhet" av det..

Internet Sweden 2007-03-12 14:27

Citat:

Originally posted by autosvar@Mar 12 2007, 14:37
IIS googlar nog som alla andra samt besöker forum där det finns diskussioner som är relevanta att bevaka. Moderatorerna kan dessutom säkert se på loggarna ifall IIS hälsat på "å tjänstens vägnar".
Det kan du vara helt lugn med att dom är besökare !

Jag har personligen blivit citerad från mina mindre IIS-positiva inlägg på WN vid kontakt med dem.

Thomas 2007-03-12 14:33

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 12 2007, 14:22
Tror snarare att det beror på den warehousing-aktivitet som QU bedriver. Det om något är ett klart brott mot ombudsavtalet.
IIS citerade mej från denna tråd, jag frågade rakt vilken del i avtalet vi brutit mot. Svaret var att det var "en känsla han har" och att jag skrivit att "vikten av ombudsavtalet är obefintligt för vår kärnverksamhet".

Att vi skulle bedriva warehousing av domäner kan ingen säga. Vi har köpt ca 100 se-domäner, många i andra hand. På större delen av dom finns verksamhet. Statistiskt finns det inget annat företag i Sverige som levererar mer internet-innehåll till befolkningen räknat per anställd än vad vi gör på QU.com. Så att inte vi har planer för våra domäner låter konstigt.

Att köpa domäner via sitt eget ombudsavtal konta hos ett annat ombud gör ju idag ingen prisskillnad. Sedan QU blev ombud har man alltid kunnat köpa domäner billigare på andra sätt så den motiveringen faller.

Om mitt syfte var att regga många domäner så reggar jag hos dej på Loopia, det blir billigare för mej.

Om marknadspriset varit högt på en .se domän hade jag förstått varför man snackar om warehousing. "Bli ombud för att kunna köpa billigare, solklart". Men idag och sedan vi blev ombud kostar en .se domän lika mycket som IIS's avgift och då faller alla argument anser jag.

JonathanS 2007-03-12 14:58

Nu har .SE skickat ut information om detta till samtliga ombud.

Citat:

Uppsägning av ombudet Quality Unlimited AB

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) har idag sagt upp ombudet
Quality Unlimited AB med tre månaders uppsägningstid.

Uppsägningen, som träder i kraft 12 juni 2007, sker efter att Quality
Unlimited bjudit ut ett stort antal egna domäner till försäljning på
andrahandsmarknaden. Detta är inte förenligt med att vara .SE-ombud,
varför Quality Unlimited inte längre har förtroende att fortsätta som
ombud till .SE.

Beslutet om uppsägningen har fattats efter samråd med externa
juridiska rådgivare och ombudsföreningen Registrars.se. Detta är den
första uppsägningen av ett .SE-ombud sedan det nya ombudsavtalet
började gälla 16 december 2006.

Med vänliga hälsningar,

Danny Aerts, VD
.SE

Notera att avstängningen inte har skett i samråd med ombudsföreningen Registars.se. Vi blev tillfrågade om detta ärende tidigare men .SE har på inget sätt följt våra rekommendationer. Vi har krävt att .SE ska gå ut med en rättelse, hoppas verkligen att de gör detta.

Thomas 2007-03-12 15:04

Ok, där har vi i alla fall en motivering

"sker efter att Quality Unlimited bjudit ut ett stort antal egna domäner till försäljning på andrahandsmarknaden."

Det är en försäljningstråd här på WN, och exempel på domäner/verksamheter finns redan här i tråden.

fler exempel

http://www.skickamms.se/
http://www.dagslinser.se/
http://www.spinningcykel.se/
http://www.brevpapper.se/

Det var nog iofs några i listan som inte var lika bra gjorda, några funkade inte heller för dns'erna pekande fel. Dom ingick i ett sökmotor-projekt som vi hållt på med sedan 2005. Tror det var i början på året vi la ut sidorna till försäljning för att finansiera inköpet av 3 andra domäner.

Det är handskrivet content och inte autogenererat om nån undrar.

Johan H 2007-03-12 15:28

Vad är nytt? Det är väl 6-7 år sen som man upptäckte vad det är för pack som driver .SE, inget har förändrats på den fronten.

autosvar 2007-03-12 15:49

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 12 2007, 15:58
Notera att avstängningen inte har skett i samråd med ombudsföreningen Registars.se. Vi blev tillfrågade om detta ärende tidigare men .SE har på inget sätt följt våra rekommendationer. Vi har krävt att .SE ska gå ut med en rättelse, hoppas verkligen att de gör detta.
Era rekommendationer var?

Alex 2007-03-12 15:50

Jobbigt Thomas, detta var ju ingen rolig nyhet. IIS har alltid varit riktigt underliga, bara att beklaga.

Thomas 2007-03-12 16:09

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Mar 12 2007, 15:50
Jobbigt Thomas, detta var ju ingen rolig nyhet. IIS har alltid varit riktigt underliga, bara att beklaga.
Tack! Som tur är spelar det ingen som helst roll för just oss.

Det är ju en trend, idag fattas det bara en "registrera ny domän" knapp på nic.se sedan är ju behovet av ombud i det närmaste helt borta. Marknaden att kunna tjäna pengar som ombud är ju dödad för länge sedan av ombuden själva. Så jag tror få ombud som skrev avtal när vi gjorde det skulle gråta några stora floder om marknaden helt försvann.

Enda anledningen till att vara ombud idag som jag ser det är ju att komma åt deras API så man kan administrera sitt webbhotell enklare.

JonathanS 2007-03-12 16:27

Citat:

Originally posted by autosvar@Mar 12 2007, 16:49
Era rekommendationer var?


Först och främst så skrev vi att det idag saknas tydlig information om vad som anses vara brott mot ombudsavtalet och vad påföljderna till avtalsbrott är. Innan .SE kan stänga av ombud så måste ombuden veta exakt vad det är som gäller och likaså informeras om ett avtalsbrott uppstår, för att de därigenom ska kunna vidta lämpliga åtgärder. Detta var det huvudsakliga temat i vårt svar.

Till detta skrev vi även att vi inte motsäger oss att .SE agerar i enlighet med de avtal som finns mellan parterna. En avstängning får dock absolut inte ske på "godtyckliga grunder" och om några som helst oklarheter föreligger så måste .SE låta ombudet få yttra sig i ärendet innan åtgärder vidtas. Mig veterligen agerade .SE helt emot detta, eller vad säger QU?

När vi (styrelsen för Registrars.se) blev varse om att .SE skulle säga upp QU:s ombudsavtal och att .SE dessutom skrev att detta skett i samråd med oss så blev vi fullständigt överraskade. Det verkar tyvärr som om .SE har tolkat vårt svar efter eget huvud. Vi kommer att skriva ett mer ingående svar till .SE om detta och tydliggöra vår ståndpunkt. På inget sätt får .SE godtyckligt använda ombudsföreningen som ett slagträ.

webbteknik 2007-03-12 16:38

Alltså det är ju nästan man tror att det är ett skämt när man läser den här tråkigt. Snacka om maktmissbruk av IIS.

jonny 2007-03-12 16:39

Kan man förvänta sig ett pressmeddelande från registrars.se?

Thomas 2007-03-12 16:40

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 12 2007, 16:27
En avstängning får dock absolut inte ske på "godtyckliga grunder" och om några som helst oklarheter föreligger så måste .SE låta ombudet få yttra sig i ärendet innan åtgärder vidtas. Mig veterligen agerade .SE helt emot detta, eller vad säger QU?
Dom ringde 11:52 idag, innan det har dom inte uttryckts sitt missnöje. Har tidigare aldrig heller ens varit i kontakt med dom förutom när avtalet skrevs eller förnyades nyss. När jag frågade vad motiveringen är får jag svaret att det är "en känsla jag har".

jonny 2007-03-12 16:43

Jag vill gärna se ett pressmeddelande från QU också. Har ni anmält detta till PTS?

Thomas 2007-03-12 17:01

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 12 2007, 16:43
Jag vill gärna se ett pressmeddelande från QU också. Har ni anmält detta till PTS?
Vi har ännu inte bestämt hur vi kommer agera, vi har redan uppnått det vi ville initialt och det var att dokumentera på WN hur det funkar.

Vi kan ju inte påverka IIS och vill dom säga upp avtalet så äger ju dom den rätten. Dom har statuerat ett exempel samt visat hur dom jobbar/kommer jobba.

Dom har onekligen ansett att våra internetsidor/tjänster inte varit en tjänst utan en domän som köptes endast för att säljas. Detta trots att vi kan dokumentera både betydliga utgifter och även endel intäkter på större delen av objekten som var till salu.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson