Hej på er!
En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida. På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen. Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på. Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan) (Har ingen mer exak källa än så här) Då omvandlar jag genast detta resultat för min egen del. Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen? Nästa fundering jag då kommer att tänka på. Varför är placeringen av menysystem alltid överst eller på vänster sida av en sajt? Är det något som ligger kvar sedan gammallt? (själv så har jag aldrig gjort en sajt med ett menysystem i högermarginalen.) Länkar är som bekant en mycket viktig information till kunden. Som mycket erfaren surfare kan jag inte just nu räkna upp en enda sajt som har sin länkmeny i högermarginalen..... Är det någon här som kan dementera eller tycka till i denna frågeställning? Finns det någon dokumenterad undersökning i detta ämne? Har inte hittat något själv.... Själv så blev jag intresserad i denna frågeställning. Skulle gärna vilja höra er andra tycka till. /Jonas |
Surfade och tittade lite på länkplacering. En hastig bedömning är att blogsidor verkar placera en hel del länkar på högersidan. Fast de har ju en del till vänster också.
Jag har för mig att det finns undersökningar om hur folk tittar på en hemsida. Hur blicken går. Hittar den inte just ju. Tror att det var så att de tittar till vänster rätt så snabbt efter att ha tittat i mitten. Fast det kan ju beror på att länkarna brukar sitta till vänster så folk har vant sig att titta där. Med läsning från vänster till höger borde ju länkarna sitta till höger eller ännu hellre längst ned på sidan så folk kan klicka sig vidare när de tagit del av hela innehållet på sidan. Fast det förutsätter ju att folk är så intresserade att de läser allt på en sida... |
Ögat börjar läsa till vänster och högst upp. Därav menyplaceringen.
Wordpress (www.wordpress.org) har dock sin meny i högerspalten som default. Något jag stör mig på rejält. |
Den är till vänster därför att det underlättar designen. Vänster sida kommer ju alltid med. oavsett storlek på skämen. Det tror jag var den orsaken till att det ör dominerande.
Men det är ju långt ifrån det enda sättet att skapa bra design. ex: http://www.alistapart.com/ |
Tycker varken det är lättare eller svårare att få textinformation eller vad det nu är i höger eller vänster marginal....
Förutsatt att man inte inte gör sidan efter 1280 px och verklgen utnyttjar ytan. Så, det förklaringen köper jag inte riktigt...... :-) |
Citat:
Så i övre vänstra hörnet skulle det istället i såfall stå något som gör att besökaren vill stanna kvar på sidan. Nu står ju (i de flesta fall ) i det hörnet HEM |
Citat:
Det gyllene snittet är ett geometriskt förhållande som finns överallt omkring oss. Vare sig vi är medveten eller inte om det så använder vi oss av det. Alla inredare, konstnärer, arkitekter har tydligen en naturlig inställning av det medans andra inte kan rita en linje någorlunda rak. Jo! den vetenskapliga undersökningen fins, sök på "Det gyllene snittet" Förövrigt gäller den även när man designar webbsidor och är bra att känna till :D |
Gyllene snittet, ok men det förklarar fortfarande inte varför länkarna skall vara till vänster. Utan det rör ju bara proportionerna på själva sidan.
|
Citat:
Det naturliga när man läst till slutet på en rad/stycke/text är att man återvänder till vänster igen och gör ett nytt val. |
Citat:
Länkarna till vänster... Tja. det antar jag kommer från begynelsen. Eller, varför är oftast loggan plaserad till väster i övre hörnet. Har någon, någon gång börjat med en sak så brukar det bli en "Gyllene regel" :-) |
Uhm, nu var det ett tag sedan jag läste kognitionslära men jag har snappat upp ett och annat iaf. =)
Har för mig att det är det som syns till vänster som uppfattas som positivt, är inte säker, kan vara helt tvärtom, men principen kan jag iaf redogöra för! =) Detta pga av att allt vi ser till höger går till vänster hjärnhalva och vice versa. Såg bla en dokumentär på tv om en gubbe som pga svår sjukdom blev tvungen att kapa hjärnhalvorna så de inte längre hade komunikation med varandra. Detta resulterade i (vilket man fick se) att saker som man visade upp för honom något positionerad till höger kunde han inte identifiera medans om man visade skylten till vänster så visste han direkt vad det var han såg (hjärnhalvorna kunde inte komunicera med varandra och byta information vilket var otur då det endast var den ena hjärnhalvan som hade tillgång till den abstrakta lagringen av minnet) Vänstra hjärnhalvan; verbal, analytisk, symbolisk, tidsuppfattning, rationell, logisk, linjär, digital. Högra hjärnhalvan; icke-verbal, syntetisk, intuitiv, icke-tidsmässig, icke-rationell, spatial (orienteringsförmåga), passa ihop till en enhet. Det är alltså den högra hjärnhalvan som läser menyn till vänster! =) Läste också om att dyslexiker i västvärlden har skador på höger hjärnhalva som gör det svårt att läsa då vi bearbetar text från vänster till höger. Klippt från internet: -------- 13 February 1998 2 För det mesta är båda hjärnhalvorna aktiva men den ena är dominerande. Genom att bedöva ena hjärnhalvan på förökspersoner kan man kartlägga hur hjärnhalvorna är specialiserade. Den amerikanska nobelpristagaren Roger Sperry utnyttjade bl a i sina försök det förhållandet att, då blicken hålls fixerad mot en punkt, all information från synfältet till vänster om denna punkt överförs till högra hjärnhalvan, och informationen från synfältet till höger om punkten överförs till vänstra hjärnhalvan [2]. Sperry visade under någon tiondels sekund en bild på en skärm medan en föröksperson höll blicken fästad på en punkt mitt på skärmen. När försökspersonen fick se en bild i vänstra synfältet sa han att han inget sett. Förklaringen till detta var att höger hjärnhalva, som sett bilden, inte kunde tala om vad den sett eftersom den är i stort sett stum. Men samtidigt hörde vänster hjärnhalva frågan, och eftersom den kunde tala svarade den att den inte hade sett något, vilket var helt korrekt. Ibland hände det att förökspersonen rynkade ögonbrynen eller skakade på huvudet, som om det var fel på svaret. När en av två färger visades kunde svaret rättas till i efterhand genom denna tysta kommunikation mellan hjärnhalvorna. När försökspersonen hade svarat att han inte hade sett något bad Sperry att han skulle sticka in vänster hand bakom skärmen och bland en mängd föremål, som han inte kunde se, leta reda på det som bilden visat. (Vänster hand styrs av högra hjärnhalvan). Ofta hände det i denna situation att försökspersonen blev förvånad och svarade att då han inte hade sett något kunde han inte leta reda på något. Men när han ändå följde Sperrys uppmaning visade det sig att han med vänster hand snabbt och säkert kunde leta reda på det som bilden visade. När motsvarande försök gjordes med att visa ett föremål på skärmens högra sida och försökspersonen skulle leta rätt på föremålet bakom skärmen med högra handen, visade det sig att han hade svårigheter. Vanligen tog personen ett föremål i handen, kände på det, släppte det och tog ett annat föremål, innan han slutligen kunde identifiera det rätta. Hela tiden pratade han: “Är det det här? Nej! Det måste vara något annat! Det här? Ja, kanske! Nej!” osv, vilket avslöjade att den vänstra hjärnhalvan hade betydligt svårare än den högra att med hjälp av formen och storleken på ett föremål identifiera detta rätt. 13 February 1998 3 Den högra hjärnhalvan kan, har man visat, inte tala och inte skriva och saknar därmed nästan helt möjligheter att kommunicera med omvärlden annat än genom mimik och gester. Trots detta är dess inre värld rik. Det är denna hjärnhalva som är den fantasifulla, det är den som ger oss förmågan att njuta av all den rikedom livet bjuder i form av syn- och ljudupplevelser i naturen, konsten och musiken. Det förhållandet att de båda hjärnhalvorna är så olika har lett till frågan om det är möjligt att de kan komma i konflikt med varandra. Hos patienter med tudelad hjärna såg Sperry ibland reaktioner på detta. En annan fråga som vuxit fram gäller de båda hjärnhalvornas roll i själslivet. Är viljan och intelligens lika representerade i de båda hjärnhalvorna? Detta är nog omöjligt att besvara eftersom frågan kan sägas vara felställd då hjärnhalvorna har olika referensramar. ----------- |
Jag har alltid hört, och vet av egen erfarenhet att det FÖRSTA jag tittar på en sida är nästan exakt i mitten, eller strax ovanför mitten.
Det tror jag de flesta gör, eller är jag unik? Det med menyn till vänster är nog flera skäl, dels för att det är "standard", dels för att man nog bör ha den mest viktiga informationen i mitten såsom rubriker m.m då/om det nu är där man först tittar. Sen har det ju blivit "standard" att ha reklam och annat skräp till höger, och det är även till höger som jag sist fokuserar mitt öga. Först mitten, vänster, mitten igen - kanske för att verifiera det jag nyss såg och till sist höger. - Talar som sagt mest av egen erfarenhet, och finns säkert många andra som gör på andra (bättre?) sätt när de söker av en sida med blicken, men har dock läst att man BÖR ha reklam och mindre väsentligt material till höger, exakt varför vet jag inte men det beror kanske på det som någon klok härinne sa gällande vänster och höger hjärnhalva. |
Sen är också frågan, var slutar du med blicken var ska man då placera det allra viktigaste?.....
Eller går man tillbaka till vänster igen....? *En fundering bara* |
Citat:
Vet även andra exempel på detta. Tex. gällande nyhetsbrev. En bekant hade först placerat sitt nyhetsbrev till vänster (eller var det kanske höger) och hade nästan inga prenumeranter, men efter att ha placerat detta i mitten av sidan så ökade antalet prenumeranter lavinartat! Så viktigt kan det tydligen vara med placeringen... Vi har även vårt nyhetsbrev placerat till höger på förstasidan i våra butiker, men även en förikryssad ruta när en kund ska registrera sig, och endast ca 2-5% som anmäler sig till nyhetsbrevet kommer via förstasidan, övriga får man vid registreringen! |
Citat:
Den mest gotagbara förklaringen till varför en person stammar (med tanke på dyslexiker teorin) är att båda hjärnhalvorna är involverad i talet. Det blir lixom två kaptener på en skuta. :huh: Nåja! Åter till tråden |
Citat:
//N!cklas |
Citat:
|
För att återgå till din fråga:
"Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen" Min erfarenhet är att dina bästa produkter/annonser ska synas mitt framför kunden, annonserar du med tex adsense så ska annonsen ligga på vänster sida så nära mitten och högt upp (helst ovanför texten) som möjligt. Hur kan jag veta det? Har trackat och testat under många år med en massa olika sidor och produkter och det här har alltid fungerat bäst för mig. Note: Det här kan variera från sida till sida och det enda sättet att vet vart är att testa och tracka olika platser på siten.. Tänk också på vart dina länkar är på sidan och hur de påverkar din SE placering på google, yahoo etc etc.. / Tomas |
Citat:
|
Ta dig en titt på den här filmen från UR som bla berättar om det gyllene snittet. En bit in i den tar den upp just högerplaceringen av bla annonser i tidningar.
Filmen är främst tänkt för videoredigering, men väldigt mycket av vad som sägs i den passar även in på webbdesign och användarvänlighet. Tex placering av objekt, störande moment som snor användarens uppmärksamhet samt hur man kan gruppera olika saker för att få användaren att känna att de hör ihop även om de ser olika ut. http://www.ur.se/television/8583170266.asx |
Den var bra. Synd bara att den var så kort. En grundläggande förklaring.
|
Hej vill bara kort förklara två saker :
Vad som menades med placera på höger sida är helt enkelt annonserna i ett tidnings uppslag blicken faller naturligt på högra sidan efter som den är "stilla" du håller tidningen med höger hand och bläddrar med vänster hand således rörsig vänstra sidan. i butikens hyllor är den helt avgörande faktorn höjden dvs bästa placeringen är i ögonhöjd. Det finns mycket vetenskapliga undersökningar om detta. angående hur man läser en sida du läser den vänstra övre hörnet diagonalt till högra nedre hörnet övre vä hörnet optimalt för annonser vilket ett av företagen har insett kommer inte ihåg vilket dom kräver sina annonser i vänstra hörnet.varför menyn ligger till vänster har jag ingen logisk förklaring till men tycker att det låter troligt i inslagen tidigare vanans makt blev "standard" och sidbredden görde det naturligt |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson