WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Placering av sina viktigaste produkter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7214)

creoweb 2005-04-06 22:09

Hej på er!

En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.

På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.

Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan) (Har ingen mer exak källa än så här)

Då omvandlar jag genast detta resultat för min egen del. Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen?

Nästa fundering jag då kommer att tänka på. Varför är placeringen av menysystem alltid överst eller på vänster sida av en sajt? Är det något som ligger kvar sedan gammallt? (själv så har jag aldrig gjort en sajt med ett menysystem i högermarginalen.)

Länkar är som bekant en mycket viktig information till kunden.


Som mycket erfaren surfare kan jag inte just nu räkna upp en enda sajt som har sin länkmeny i högermarginalen.....


Är det någon här som kan dementera eller tycka till i denna frågeställning?

Finns det någon dokumenterad undersökning i detta ämne? Har inte hittat något själv....

Själv så blev jag intresserad i denna frågeställning. Skulle gärna vilja höra er andra tycka till.

/Jonas

hubbert 2005-04-06 22:38

Surfade och tittade lite på länkplacering. En hastig bedömning är att blogsidor verkar placera en hel del länkar på högersidan. Fast de har ju en del till vänster också.

Jag har för mig att det finns undersökningar om hur folk tittar på en hemsida. Hur blicken går. Hittar den inte just ju.
Tror att det var så att de tittar till vänster rätt så snabbt efter att ha tittat i mitten. Fast det kan ju beror på att länkarna brukar sitta till vänster så folk har vant sig att titta där.

Med läsning från vänster till höger borde ju länkarna sitta till höger eller ännu hellre längst ned på sidan så folk kan klicka sig vidare när de tagit del av hela innehållet på sidan.
Fast det förutsätter ju att folk är så intresserade att de läser allt på en sida...

ztream 2005-04-06 22:38

Ögat börjar läsa till vänster och högst upp. Därav menyplaceringen.

Wordpress (www.wordpress.org) har dock sin meny i högerspalten som default. Något jag stör mig på rejält.

Björn 2005-04-06 22:40

Den är till vänster därför att det underlättar designen. Vänster sida kommer ju alltid med. oavsett storlek på skämen. Det tror jag var den orsaken till att det ör dominerande.

Men det är ju långt ifrån det enda sättet att skapa bra design.
ex:
http://www.alistapart.com/

creoweb 2005-04-06 22:44

Tycker varken det är lättare eller svårare att få textinformation eller vad det nu är i höger eller vänster marginal....

Förutsatt att man inte inte gör sidan efter 1280 px och verklgen utnyttjar ytan.

Så, det förklaringen köper jag inte riktigt...... :-)

hubbert 2005-04-06 23:03

Citat:

Ögat börjar läsa till vänster och högst upp. Därav menyplaceringen.
Håller med men å andra sidan är ju inte länkar som Kontakt - Skicka E-mail - Till Gästboken - Till Plåtprodukter etc, speciellt intressanta att läsa det första man gör.
Så i övre vänstra hörnet skulle det istället i såfall stå något som gör att besökaren vill stanna kvar på sidan. Nu står ju (i de flesta fall ) i det hörnet HEM

Ben 2005-04-06 23:06

Citat:

Originally posted by creoweb@Apr 6 2005, 21:09
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan) (Har ingen mer exak källa än så här)
Han kanske menade "Det gyllene snittet"

Det gyllene snittet är ett geometriskt förhållande som finns överallt omkring oss. Vare sig vi är medveten eller inte om det så använder vi oss av det. Alla inredare, konstnärer, arkitekter har tydligen en naturlig inställning av det medans andra inte kan rita en linje någorlunda rak.
Jo! den vetenskapliga undersökningen fins, sök på "Det gyllene snittet"

Förövrigt gäller den även när man designar webbsidor och är bra att känna till :D

hubbert 2005-04-06 23:31

Gyllene snittet, ok men det förklarar fortfarande inte varför länkarna skall vara till vänster. Utan det rör ju bara proportionerna på själva sidan.

ztream 2005-04-06 23:36

Citat:

Originally posted by hubbert@Apr 6 2005, 23:03
Håller med men å andra sidan är ju inte länkar som Kontakt - Skicka E-mail - Till Gästboken - Till Plåtprodukter etc, speciellt intressanta att läsa det första man gör.
Så i övre vänstra hörnet skulle det istället i såfall stå något som gör att besökaren vill stanna kvar på sidan. Nu står ju (i de flesta fall ) i det hörnet HEM

Det kan förklaras med att man vill att besökaren direkt ska notera var navigeringsverktygen för sidan finns så att han enkelt kan återvända dit.

Det naturliga när man läst till slutet på en rad/stycke/text är att man återvänder till vänster igen och gör ett nytt val.

Ben 2005-04-06 23:43

Citat:

Originally posted by hubbert@Apr 6 2005, 22:31
Gyllene snittet, ok men det förklarar fortfarande inte varför länkarna skall vara till vänster. Utan det rör ju bara proportionerna på själva sidan.


Länkarna till vänster... Tja. det antar jag kommer från begynelsen. Eller, varför är oftast loggan plaserad till väster i övre hörnet.
Har någon, någon gång börjat med en sak så brukar det bli en "Gyllene regel" :-)

Robert 2005-04-07 00:42

Uhm, nu var det ett tag sedan jag läste kognitionslära men jag har snappat upp ett och annat iaf. =)

Har för mig att det är det som syns till vänster som uppfattas som positivt, är inte säker, kan vara helt tvärtom, men principen kan jag iaf redogöra för! =)
Detta pga av att allt vi ser till höger går till vänster hjärnhalva och vice versa. Såg bla en dokumentär på tv om en gubbe som pga svår sjukdom blev tvungen att kapa hjärnhalvorna så de inte längre hade komunikation med varandra. Detta resulterade i (vilket man fick se) att saker som man visade upp för honom något positionerad till höger kunde han inte identifiera medans om man visade skylten till vänster så visste han direkt vad det var han såg (hjärnhalvorna kunde inte komunicera med varandra och byta information vilket var otur då det endast var den ena hjärnhalvan som hade tillgång till den abstrakta lagringen av minnet)

Vänstra hjärnhalvan; verbal, analytisk, symbolisk, tidsuppfattning, rationell, logisk,
linjär, digital.

Högra hjärnhalvan; icke-verbal, syntetisk, intuitiv, icke-tidsmässig, icke-rationell,
spatial (orienteringsförmåga), passa ihop till en enhet.


Det är alltså den högra hjärnhalvan som läser menyn till vänster! =)
Läste också om att dyslexiker i västvärlden har skador på höger hjärnhalva som gör det svårt att läsa då vi bearbetar text från vänster till höger.



Klippt från internet:

--------
13 February 1998 2
För det mesta är båda hjärnhalvorna aktiva men
den ena är dominerande. Genom att bedöva ena hjärnhalvan på förökspersoner kan
man kartlägga hur hjärnhalvorna är specialiserade.
Den amerikanska nobelpristagaren Roger Sperry utnyttjade bl a i sina försök det förhållandet
att, då blicken hålls fixerad mot en punkt, all information från synfältet till
vänster om denna punkt överförs till högra hjärnhalvan, och informationen från synfältet
till höger om punkten överförs till vänstra hjärnhalvan [2]. Sperry visade under
någon tiondels sekund en bild på en skärm medan en föröksperson höll blicken fästad
på en punkt mitt på skärmen. När försökspersonen fick se en bild i vänstra synfältet sa
han att han inget sett. Förklaringen till detta var att höger hjärnhalva, som sett bilden,
inte kunde tala om vad den sett eftersom den är i stort sett stum. Men samtidigt hörde
vänster hjärnhalva frågan, och eftersom den kunde tala svarade den att den inte hade
sett något, vilket var helt korrekt. Ibland hände det att förökspersonen rynkade ögonbrynen
eller skakade på huvudet, som om det var fel på svaret. När en av två färger
visades kunde svaret rättas till i efterhand genom denna tysta kommunikation mellan
hjärnhalvorna. När försökspersonen hade svarat att han inte hade sett något bad Sperry
att han skulle sticka in vänster hand bakom skärmen och bland en mängd föremål, som
han inte kunde se, leta reda på det som bilden visat. (Vänster hand styrs av högra hjärnhalvan).
Ofta hände det i denna situation att försökspersonen blev förvånad och svarade
att då han inte hade sett något kunde han inte leta reda på något. Men när han ändå
följde Sperrys uppmaning visade det sig att han med vänster hand snabbt och säkert
kunde leta reda på det som bilden visade. När motsvarande försök gjordes med att visa
ett föremål på skärmens högra sida och försökspersonen skulle leta rätt på föremålet
bakom skärmen med högra handen, visade det sig att han hade svårigheter. Vanligen
tog personen ett föremål i handen, kände på det, släppte det och tog ett annat föremål,
innan han slutligen kunde identifiera det rätta. Hela tiden pratade han: “Är det det här?
Nej! Det måste vara något annat! Det här? Ja, kanske! Nej!” osv, vilket avslöjade att
den vänstra hjärnhalvan hade betydligt svårare än den högra att med hjälp av formen
och storleken på ett föremål identifiera detta rätt.
13 February 1998 3
Den högra hjärnhalvan kan, har man visat, inte tala och inte skriva och saknar därmed
nästan helt möjligheter att kommunicera med omvärlden annat än genom mimik och
gester. Trots detta är dess inre värld rik. Det är denna hjärnhalva som är den fantasifulla,
det är den som ger oss förmågan att njuta av all den rikedom livet bjuder i form
av syn- och ljudupplevelser i naturen, konsten och musiken. Det förhållandet att de
båda hjärnhalvorna är så olika har lett till frågan om det är möjligt att de kan komma i
konflikt med varandra. Hos patienter med tudelad hjärna såg Sperry ibland reaktioner
på detta. En annan fråga som vuxit fram gäller de båda hjärnhalvornas roll i själslivet.
Är viljan och intelligens lika representerade i de båda hjärnhalvorna? Detta är nog
omöjligt att besvara eftersom frågan kan sägas vara felställd då hjärnhalvorna har olika
referensramar.
-----------

Starweb 2005-04-07 00:57

Jag har alltid hört, och vet av egen erfarenhet att det FÖRSTA jag tittar på en sida är nästan exakt i mitten, eller strax ovanför mitten.
Det tror jag de flesta gör, eller är jag unik?

Det med menyn till vänster är nog flera skäl, dels för att det är "standard", dels för att man nog bör ha den mest viktiga informationen i mitten såsom rubriker m.m då/om det nu är där man först tittar.

Sen har det ju blivit "standard" att ha reklam och annat skräp till höger, och det är även till höger som jag sist fokuserar mitt öga.
Först mitten, vänster, mitten igen - kanske för att verifiera det jag nyss såg och till sist höger.

- Talar som sagt mest av egen erfarenhet, och finns säkert många andra som gör på andra (bättre?) sätt när de söker av en sida med blicken, men har dock läst att man BÖR ha reklam och mindre väsentligt material till höger, exakt varför vet jag inte men det beror kanske på det som någon klok härinne sa gällande vänster och höger hjärnhalva.

creoweb 2005-04-07 01:14

Sen är också frågan, var slutar du med blicken var ska man då placera det allra viktigaste?.....
Eller går man tillbaka till vänster igen....?

*En fundering bara*

Starweb 2005-04-07 01:21

Citat:

Originally posted by creoweb@Apr 7 2005, 00:14
Sen är också frågan, var slutar du med blicken var ska man då placera det allra viktigaste?.....
Eller går man tillbaka till vänster igen....?

*En fundering bara*

Jag hade placerat det sånära mitten som möjligt.

Vet även andra exempel på detta. Tex. gällande nyhetsbrev.
En bekant hade först placerat sitt nyhetsbrev till vänster (eller var det kanske höger) och hade nästan inga prenumeranter,
men efter att ha placerat detta i mitten av sidan så ökade antalet prenumeranter lavinartat!

Så viktigt kan det tydligen vara med placeringen...



Vi har även vårt nyhetsbrev placerat till höger på förstasidan i våra butiker, men även en förikryssad ruta när en kund ska registrera sig, och endast ca 2-5% som anmäler sig till nyhetsbrevet kommer via förstasidan, övriga får man vid registreringen!

Ben 2005-04-07 01:44

Citat:

Originally posted by Robert@Apr 6 2005, 23:42
Läste också om att dyslexiker i västvärlden har skador på höger hjärnhalva som gör det svårt att läsa då vi bearbetar text från vänster till höger.


Lite utanför tråden.

Den mest gotagbara förklaringen till varför en person stammar (med tanke på dyslexiker teorin) är att båda hjärnhalvorna är involverad i talet. Det blir lixom två kaptener på en skuta. :huh:

Nåja! Åter till tråden

N!cklas 2005-04-07 06:33

Citat:

Originally posted by creoweb@Apr 6 2005, 21:09
Hej på er
En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.
På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan)

Har för mig att detta beror på att 85-90% är högerhänta och därför har lättare att plocka åt sig en vara som är placerad till höger. Det var vad som sades på den tiden jag jobbade på stormarknad. Dock låter det lite konstigt eftersom det till stor del beror på var framför hyllan man placerar sin kropp...

//N!cklas

digi 2005-04-07 07:34

Citat:

Ursprungligen postat av N!cklas
Citat:

Ursprungligen postat av creoweb
Hej på er
En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.
På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan)


Har för mig att detta beror på att 85-90% är högerhänta och därför har lättare att plocka åt sig en vara som är placerad till höger. Det var vad som sades på den tiden jag jobbade på stormarknad. Dock låter det lite konstigt eftersom det till stor del beror på var framför hyllan man placerar sin kropp...

//N!cklas

Då är frågan: är det jobbigare att föra muspekaren till vänster sida av skärmen om man är högerhänt? ;)

Tomas B 2005-04-07 08:33

För att återgå till din fråga:

"Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen"

Min erfarenhet är att dina bästa produkter/annonser ska synas mitt framför kunden, annonserar du med tex adsense så
ska annonsen ligga på vänster sida så nära mitten och högt upp (helst ovanför texten) som möjligt. Hur kan jag veta det?
Har trackat och testat under många år med en massa olika sidor och produkter och det här har alltid fungerat bäst för mig.

Note: Det här kan variera från sida till sida och det enda sättet att vet vart är att testa och tracka olika platser på siten..

Tänk också på vart dina länkar är på sidan och hur de påverkar din
SE placering på google, yahoo etc etc..


/ Tomas

Robert 2005-04-07 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av digitalUnit
Citat:

Originally posted by -N!cklas@Apr 7 2005, 06:33
Citat:

Ursprungligen postat av creoweb
Hej på er
En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.
På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan)


Har för mig att detta beror på att 85-90% är högerhänta och därför har lättare att plocka åt sig en vara som är placerad till höger. Det var vad som sades på den tiden jag jobbade på stormarknad. Dock låter det lite konstigt eftersom det till stor del beror på var framför hyllan man placerar sin kropp...

//N!cklas


Då är frågan: är det jobbigare att föra muspekaren till vänster sida av skärmen om man är högerhänt? ;)

Jag kan inflika att tex Amigan som bekant var före pc'n med fönsterhantering (nåja, mest spridda iaf) hade många program där toolbaren låg till höger istället för till vänster (som den gjorde på pc'n). Jag tror att de valde höger då detta just kan likans vid att använda en penna. I dessa fall så är ju det ideala att ljuskällan kommer från top-vänster och skiner 45grader nedåt så att skuggor från hand och penna faller åt höger. Därför borde det vara mest logiskt att ha en vit arbetsyta i mitten och menyer till höger så man slipper fara över "papperet" med muspekaren. Jobbigt att göra liknelsen helt förståbar just nu, är lite stressad, men åndå... :D

webbteknik 2005-04-07 11:10

Ta dig en titt på den här filmen från UR som bla berättar om det gyllene snittet. En bit in i den tar den upp just högerplaceringen av bla annonser i tidningar.

Filmen är främst tänkt för videoredigering, men väldigt mycket av vad som sägs i den passar även in på webbdesign och användarvänlighet. Tex placering av objekt, störande moment som snor användarens uppmärksamhet samt hur man kan gruppera olika saker för att få användaren att känna att de hör ihop även om de ser olika ut.


http://www.ur.se/television/8583170266.asx

Ben 2005-04-07 12:03

Den var bra. Synd bara att den var så kort. En grundläggande förklaring.

Tbj 2005-04-07 19:44

Hej vill bara kort förklara två saker :
Vad som menades med placera på höger sida är helt enkelt annonserna i ett tidnings uppslag blicken faller naturligt på högra sidan efter som den är "stilla" du håller tidningen med höger hand och bläddrar med vänster hand således rörsig vänstra sidan.
i butikens hyllor är den helt avgörande faktorn höjden dvs bästa placeringen är i ögonhöjd.
Det finns mycket vetenskapliga undersökningar om detta.

angående hur man läser en sida
du läser den vänstra övre hörnet diagonalt till högra nedre hörnet övre vä hörnet optimalt för annonser vilket ett av företagen har insett kommer inte ihåg vilket dom kräver sina annonser i vänstra hörnet.varför menyn ligger till vänster har jag ingen logisk förklaring till men tycker att det låter troligt i inslagen tidigare vanans makt blev "standard"
och sidbredden görde det naturligt


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson