WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Skatt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15864)

Hofvet 2006-08-28 18:55

Det jag menade var alltså att nästan inga (vad jag vet) utländska affiliateprogram rapporterar dina inkomster till skatteverket. :)

EDIT: Det har nog mycket att göra med att svensk lag inte kan bestämma vad utländska företag ska rapportera och inte. Svensk lag kan ju säga att affiliate företag utanför Sverige måste rapportera deras sammarbetspartners inkomster till skatteverket. Däremot kan de ju sätta en lag som säger att svenska företag måste det, och därför gör de svenska företagen det.

Jag hade även en diskussion om detta med repersentanter från epassporte.com, och för att någon ska få reda på mina kontoupppgifter där kräver dom ett domstolsbeslut om det.

Robin Leijon 2006-08-29 02:26

Hofvet: Tittade in som hastigast på Zanox's hemsida, vilket är ett internationellt affiliateprogram, (http://www.zanox.com/se/).

"Boende- eller företagssäte Affiliate (skatterättslig hemvist)" Betyder detta att de kommer att dra skatt direkt, alternativt informera skatteverket om inkomster?

Hofvet 2006-08-29 10:31

Citat:

Mitt mail till zanox.com
Hej!

Jag har några enkla frågor. Hur hanterarn ni skatten för mig som
annonsör? Rapporterar ni några som helst uppgifter om mig
eller rmitt användande av zanox.com till utomstående parter som tex
myndigheter eller banker?

Tack på förhand!

--
Pontus Andersson

Citat:

Svar från zanox.com
Hej Pontus,

Vi rapporterar inte in några som helst uppgifter till banker eller myndigheter. Det är helt din egen skyldighet att rapportera in dina inkomster till skattemyndigheten. Det vi gör är en utlandsbetalning från Dresdner Bank i Berlin på ditt intjänade belopp (-5 EUR i bankavgift om ditt intjänade belopp är mindre än 200 EUR, i annat fall betalar vi bankavgiften åt dig).

Vänliga hälsningar,

***** *******
Key Account Manager


Robin Leijon 2006-08-29 14:38

Hofvet: Tack! :D

patrikweb 2006-08-29 18:27

Om man väljer att få pengarna som check så kan man väl lösa ut den i valfritt land?

Google betalar ju inte ut något från Sverige vad jag vet, men skulle varit kul att ha statistik på hur många som verkligen betalar skatt riktigt för sådana pengar.

Men är som sagt skyldighet att ta upp sådana pengar, men är väl bara att göra som alla politiker när dom blir påkommna när det gäller skatt att säga att man glömde eller inte visste hur det lågt till.

fabian 2006-08-29 18:31

Banken kan dock ta flera hundra kronor för att lösa in checkarna.

Faktum var att jag var hos handelsbanken och frågade om dom kunde lösa in en check jag hade, det sa tanten på banken att hon kunde, så jag gav henne checken, hon pillade på datorn, och bad mig sedan om 28 kronor, jag frågade om hon inte kunde dra det från beloppet, men det visade sig att checken var på 672 kronor, och det kostade 700 att lösa in den, så hon ville helt enkelt ha 28 kronor av mig för att ta hand om min check utan att ge mig någonting.

hubbert 2006-08-29 18:44

Citat:

hon ville helt enkelt ha 28 kronor av mig för att ta hand om min check utan att ge mig någonting.
Påminner lite om mitt privata pensionsparande...

Hofvet 2006-08-29 20:33

Citat:

Originally posted by fabian@Aug 29 2006, 18:31
Banken kan dock ta flera hundra kronor för att lösa in checkarna.

Faktum var att jag var hos handelsbanken och frågade om dom kunde lösa in en check jag hade, det sa tanten på banken att hon kunde, så jag gav henne checken, hon pillade på datorn, och bad mig sedan om 28 kronor, jag frågade om hon inte kunde dra det från beloppet, men det visade sig att checken var på 672 kronor, och det kostade 700 att lösa in den, så hon ville helt enkelt ha 28 kronor av mig för att ta hand om min check utan att ge mig någonting.

Haha det var bland det mest absurda jag hört!

Oerhört dyrt med, det finns andra banker som är mycket mycket billigare, tom gratis i vissa fall.

klon 2006-08-30 12:33

[B]Skaffa neteller eller annan som stormpay så slipper Ni dyra checkar.
Alla som vill fuska sig till extra skattekronor är på farlig is. det är bättre om man finner sina så kallade "luphole" själv, andras kanske inte passar just dig. Men kolla i alla fall tipsen Ni får innan Ni går på en Nit. (inte för att jag hittat sådana här men ändå).

Kristofer 2006-08-30 12:45

Om man som bankanställd misstänker att det rör sig om något av det som nämts ovan så är vanligtvis förfarandet följande:
- Man berättar för sin närmaste chef (förutsatt att man inte själv har en chefsposition).
- Denne förslår antagligen att man ska kontakta enheten inom banken som har hand om just sånna här ärenden.
- Den enheten beslutar om ärendet ska skickas till FI, finansinspektionen, som i sin tur kan besluta om att skicka vidare till åklargarmyndigheten och polis.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson