WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Skatt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15864)

robaino 2006-08-27 02:37

Hej!


Jag undrar om jag BEHÖVER betala skatt för mina Adsense inkomster lr om det är frivilligt?

Mvh

Robaino

Mattias 2006-08-27 02:50

När du får pengarna så skattas inte dina pengar "automatiskt".
Vilket skapar en "Du är inte tvingad men bryter mot lagen" om du inte skattar.
Skatten ligger på cirka 50%

Vikarien 2006-08-27 06:36

Citat:

Originally posted by Mattias@Aug 27 2006, 02:50
När du får pengarna så skattas inte dina pengar automatiskt.
Vilket skapar en Du är inte tvingad men bryter mot lagen om du inte skattar.
Skatten ligger på cirka 50%

Vad skall det betyda? Jag misstänker nån undermening...

Mattias 2006-08-27 07:22

Citat:

Originally posted by Vikarien@Aug 27 2006, 06:36
Vad skall det betyda? Jag misstänker nån undermening...
Det betyder att pengarna som skickas från Google varken skickas till SKV eller är skattade.
Det är personens uppgift att deklarera....

Xamda 2006-08-27 10:37

Du är tvingade, dvs skyldig, att redovisa dina inkomster och i de fall där inte skatt tas ut genom företaget som betalar ut din ersättning, såsom i fallet med Adsense, så är det du som är skyldig att göra inbetalningen.

Förstår inte riktigt "du är inte tvingad men bryter mot lagen"...? Vad är tvång om du inte i lag är ålagd att göra en sak? Kräver du fysiskt tvång eller vad för att du skall anse dig tvingad...? :P

Vill man undvika obehagliga överraskningar och skattetillägg så bör man nog ta reda på vad som gäller innan börjar damma in storkovan via tjänster som Adsense.

guran 2006-08-27 11:34

Du får dina checkar från Google eller insatt på ditt bankkonto. När du ska deklarera tar du upp hela summan och skriver trafikstyrningsavgifter. Skatteverket vet då vad det handlar om. De kommer sedan att tala om för dig hur mycket du ska skatta på det beloppet, dvs. du får besked om kvarskatt eller restskatt.

jonny 2006-08-27 12:26

I det här fallet finns alltså en möjlighet att stoppa pengarna direkt i fickan utan att rapportera in dem till SKV. Bankerna rapporterar dock större insättningar från utlandet till SKV.

Om dui nte tar upp uppgifterna i deklarationen gör du dig skyldig till skattebrott. Det är möjligt att det inte upptäcks, men det är förmodligen så pass små pengar att det inte är värt risken.

robbanf 2006-08-27 12:29

Hur stora måste insättningarna vara för att bankerna ska rapportera?

Timofey 2006-08-27 13:13

Svar: Det spelar ingen roll, försök inte på detta sätt komma undan skatten.

Björn 2006-08-27 13:21

Citat:

Originally posted by Mattias@Aug 27 2006, 02:50
När du får pengarna så skattas inte dina pengar "automatiskt".
Vilket skapar en "Du är inte tvingad men bryter mot lagen" om du inte skattar.
Skatten ligger på cirka 50%

skatten är inte på 50% ?

Timofey 2006-08-27 13:25

Skatten är väl 25% av summan, samt 25% av det resterande? (Alltså 43,75 %?)

robertsson 2006-08-27 13:49

Citat:

Originally posted by robaino@Aug 27 2006, 02:37
frivilligt?
Frivillig skatt :) låter som en kul skatt.

För övrigt så är det väl först ca 32% arbetsgivaravgift och sedan ca 30% inkomstskatt vilket ger totalt dryga 50% som försvinner i skatter.

Björn 2006-08-27 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av robaino
frivilligt?


Frivillig skatt :) låter som en kul skatt.

För övrigt så är det väl först ca 32% arbetsgivaravgift och sedan ca 30% inkomstskatt vilket ger totalt dryga 50% som försvinner i skatter.

Jupp, det stämmer ju..

Jawn 2006-08-27 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Björn
Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
När du får pengarna så skattas inte dina pengar "automatiskt".
Vilket skapar en "Du är inte tvingad men bryter mot lagen" om du inte skattar.
Skatten ligger på cirka 50%

skatten är inte på 50% ?

Den ligger till och med lite över 50% :D

Charlie 2006-08-27 14:58

Det är helt sjukt. Trots att staten bekostar och subventionerar en hel del av samhällets funktioner känns det helt sjukt att de ska ha ut mer än hälften av alla de pengar jag tjänar in. Samtidigt som bidrag tilll människor som inte arbetar fördelas ut som aldrig förr. :/

Mattias 2006-08-27 16:33

Citat:

Originally posted by Björn@Aug 27 2006, 13:21
Skatten är inte på 50% ?
Räknade på den totala slutsiffran och formulerade mig så enkelt som möjligt.
Svaren står ju ovan nu i alla fall :)

lesoft02 2006-08-27 17:41

En bank är skyldig att vid misstanke om penningtvätt alt finansiering av särskilt allvarlig brottslighet såväl nationell som internation anmäla detta. Den som är intresserat kan läsa http://www.fi.se/upload/30_Regler/10...5/FFFS0505.pdf

Detta innebär att banker ofta begär in uppgifter/underlag gällande större transaktioner, förr har jag för mig att det var frågan om 30-40kkr men något i bakhuvudet säger att denna nivå nu är något högre.

Varför ta risken, det blir dyrt vid upptäckt och vid större belopp räcker det inte bara med pengar du får även avsätta arbetstid för inkvartering på annan ort...

Mattias 2006-08-27 17:59

Har du 30-40kkr så kan du ju börja skatta, alternativt flytta utomlands.
Har du 5000kr är det rätt löjligt, men lagen säger att du skall göra så..

lesoft02 2006-08-27 18:10

Visst 5000 kanske inte verkar så mycket men säg att det blir 5000 per månad dvs 60kkr per år. Gränsen för när Skatteverket lämnar över ärende till ekobrottmyndigheten är vanligen 1 basbelopp dvs knappt 40kkr.

Dvs under 1 basbelopp blir det bara skatt och skattetillägg över 1 basbelopp blir det även rättsligpåföljd...

Robin Leijon 2006-08-27 18:47

Xyzi: Jag instämmer. Vi får hoppas på en borgerlig regiering till valet.

Xamda 2006-08-27 21:17

För att understryka hur sjukt systemet är så skall man icke glömma att det normalt också är ytterligare 25% skatt på allt man sedan handlar med sina surt förvärvade slantar... Moms kallas det visst. Det var också bara en av sossarnas "tillfälliga" skatter en gång i tiden, om jag inte minns fel...

Omsättningsskatten inrättades under andra världskriget men avskaffades efter dess slut för att sedan återkomma och bli kvar för alltid, eller tills nu åtminstone, trots löften om motsatsen vid införandet 1960 och den var då på blygsamma 4%. 1969 blev det mervärdes- och omsättningsskatt och man höjde den till 10% för att två år senare damma på med 15%. Tja, nu är det 25% och avskaffande verkar inte ligga på något partis agenda...

Fast frågan var ju vad som man fick eller fick göra, men jag kunde inte låta bli denna utvikning. Jag tycker skattesystemet suger björnpung...

robertsson 2006-08-27 21:33

Ovsetts vems pung skattesystemet suger så har vi vissa fördelar av att betala skatt i sverige. T.ex. 480 mamma/pappa-dagar vid barnfödsel. I andra länder börjar man jobba en månad senare...

Visste ni förresten att man kan sänka sin skatt med ca 3-10 procentenheter om man är enskild företagare. Bara att anmäla 3 eller 30 dagars karenstid (istället för 1) i sjukförsäkringen till försäkringskassan så får man en ganska ordenligt skattsänkning (och karenstid vid sjukdom)

Fyrtioettan 2006-08-27 21:47

Citat:

Originally posted by robbanf@Aug 27 2006, 12:29
Hur stora måste insättningarna vara för att bankerna ska rapportera?
Tror det är belopp över 150'000 kronor som auto-rapporteras.

Robin Leijon 2006-08-27 22:18

robertsson: Vet inte om det är en självklarhet att alla anser att mamma/pappa-dagar är något positivt. Någon måste stå för detta, oavsett om det är arbetsgivare eller skattebetalarna.

Mattias 2006-08-27 23:00

Citat:

Originally posted by Robin Leijon@Aug 27 2006, 22:18
Vet inte om det är en självklarhet att alla anser att mamma/pappa-dagar är något positivt.
OT
Den dagen då ett barn dyker upp i familjen så lär man inte klaga.
Våra avgifter och skatter hjälper oss väldigt mycket (tycker jag).
Men jag delar inte samma glädje på detta fasta/slutgiltiga upplägg ännu.
Ändringar bör ske

ON
Med andra ord behöver du inte oroa dig för farliga straff om du tjänar under 40k per år
och på det hela även kanske få in vita pengar.

Xamda 2006-08-27 23:12

Det är lät att bli hemmablidn också, våra skatter är i absolut toppklass, dvs högst i världen, vilket knappast kan sägas om vår sjukvård och skola. Må vara att vi har lång föräldraledighet, men faktum är att jag, trots tre barn, inte tycker att det varit till så stor fördel. Jag tror att vår familj haft betydligt större glädje av ett lägre skattetryck och en på det hela taget bättre fungerande sjukvård....

dlinder 2006-08-27 23:23

Är det någon skillnad här vad gäller utbetalningar från svenska företag (Double, TradeDoubler)? Det bör väl vara svårare att "smita" i de fallen misstänker jag.

Hofvet 2006-08-27 23:34

När man tjänar lite småsummor på en hemmasite är det ju inte så hemskt att betala några tusen till göran. Men när/om man börjar dra in större summor är då det verkligen känns som om tårarna börjar tränga fram under ögonen när man sitter där och rapporterar sina inkomster.

För att vara lite extrem, är det någon här som har funderat på, eller faktiskt tagit slag i saken och flyttat utomlands för att slippa skatten?

Filip 2006-08-27 23:56

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 27 2006, 12:26

Bankerna rapporterar dock större insättningar från utlandet till SKV.

De rapporterar inte till Skatteverket utan till Riksbanken. Det har alltså inget att göra med skatter att banken rapporterar, utan att riksbanken vill ha koll på hur mycket pengar som kommer in och ut ur landet.
Jag kan dessutom nästan lova att Riksbanken inte utbyter information med Skatteverket. Däremot så rekommenderar jag starkt, att trots detta, deklarera inkomsterna. Eller är det bara jag som tycker om att sova gott på natten?

Mattias 2006-08-28 00:04

Citat:

Originally posted by Hofvet@Aug 27 2006, 23:34
För att vara lite extrem, är det någon här som har funderat på, eller faktiskt tagit slag i saken och flyttat utomlands för att slippa skatten?
Det är tanken tids nog. Möjligen Storbrittanien för att ha nära "hem" och andra små skäl.

klon 2006-08-28 01:29

Citat:

Originally posted by robaino@Aug 27 2006, 02:37
Hej!


Jag undrar om jag BEHÖVER betala skatt för mina Adsense inkomster lr om det är frivilligt?

Mvh

Robaino


-- SNIP -- Direkt uppmaning till ekobrott /Mod -- SNIP --

Vidare vad gäller skatt för inkomst från svenska företag typ tred. och doubl. så drar dom skatt och arbetsgivaravg. från provisionen samt anmäler detta till skattemyndigheten, såvida du inte är momsregistrerad som jag då får du ut hela beloppet direkt plus moms. denna ska du sedan kvitta mot annan moms på det du köpt. Man kan momsregistrera sin hobbyinkomst om den inbringar momsbelopp. Och för övrigt så kan du om du studerar eller är pensionär tjäna 16400: i år utan att skatta.

rille31 2006-08-28 09:36

Så om man ska få in pengar från utlandet kanske man ska sprida ut det på flera bankkonton/banker?

Xamda 2006-08-28 10:27

Filip - är det inte till Finansinspektionen...? Dessutom, jo, Skatteverket får ofta information från andra myndigheter och detta resulterar inte sällan i åtgärder. Sedan är det säkert procentuellt väldigt få som blir upptäckta, men ändå.

Filip 2006-08-28 11:17

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 28 2006, 10:27
Filip - är det inte till Finansinspektionen...? Dessutom, jo, Skatteverket får ofta information från andra myndigheter och detta resulterar inte sällan i åtgärder. Sedan är det säkert procentuellt väldigt få som blir upptäckta, men ändå.

hm... Det är kanske möjligt att det är Finansinspektionen och inte Riksbanken som Banken rapporterar till. Det handlar iallafall om att staten ska ha koll på hur mycket pengar som flödar in och ut ur landet.
Men en sak är säker, det är iallafall inte Skatteverket eller någon myndighet som kommer att åtala en för skattebrott eller motsv.

Timofey 2006-08-28 13:03

Citat:

Originally posted by klon@Aug 28 2006, 01:29
... Man kan momsregistrera sin hobbyinkomst om den inbringar momsbelopp. Och för övrigt så kan du om du studerar eller är pensionär tjäna 16400: i år utan att skatta.

Vad gör man om man tjänar mindre på min "hobbyverksamhet" än 16400:-, men redan får "skattade" pengar från TradeDoubler. Kan man få den skatten tillbaka? Hur?

jonny 2006-08-28 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis
Citat:

Ursprungligen postat av klon
... Man kan momsregistrera sin hobbyinkomst om den inbringar momsbelopp. Och för övrigt så kan du om du studerar eller är pensionär tjäna 16400: i år utan att skatta.

Vad gör man om man tjänar mindre på min hobbyverksamhet än 16400:-, men redan får skattade pengar från TradeDoubler. Kan man få den skatten tillbaka? Hur?

Jämkning för att få det direkt eller så får du tillbaka när din deklaration behandlats.

Robin Leijon 2006-08-28 14:13

Vilka/vilket affiliateprogram (utländska) rapporterar inte till Skatteverket?

Har förövrigt idé om att dra utomlands för att slippa det hårda skattetrycket. Hur fungerar det om man registrerar sig som bosatt i Sverige på tex. Double och sedan flyttar till tex. Estland ( ? )

Mattias 2006-08-28 15:29

Troligen bara att ändra adressen och ringa in för att få ordning på det där (?)
Står i alla fall inget om att du inte får bo utomlands i doubles "kontrakt"

Citat:

För att få delta i Double som affiliate måste du ha fyllt 18år och ha en svensk hemsida med svenska besökare.

Hofvet 2006-08-28 16:02

Citat:

Originally posted by Robin Leijon@Aug 28 2006, 14:13
Vilka/vilket affiliateprogram (utländska) rapporterar inte till Skatteverket?
Nästan inga. De har varken nöje eller ansvar i att sätta dit sina partners.
(Kollade för säkerhets skulle igenom Google Adsense's och Adbrite's avtal.)

Robin Leijon 2006-08-28 16:28

Citat:

]Nästan inga. De har varken nöje eller ansvar i att sätta dit sina partners.
(Kollade för säkerhets skulle igenom Google Adsense's och Adbrite's avtal.)

Hofvet: Vet inte om jag missuppfattar dig; alltså "nästan inga" rapporterar till skatteverket?

Nej, självklart så har de inget intresse av att sätta dit sina partners, men med tanke på många affiliateprogram (framför allt svenska) drar skatt direkt så är jag intresserad av att veta vilka som inte gör det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson