WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Yrkesregistret.se / Comitnet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2181)

Christian 2004-04-30 14:56

Jag blev alldeles nyss uppringd av en flåshurtig försäljare från något som hette "Yrkesregistret" som skulle vara Sveriges största leverantör av hemsidor. Han sålde webbplatser till företag, och skulle börja sälja till mitt område. Jag skulle få en ny hemsida gratis så de fick ett referensobjekt Jag förklarade att vi redan hade en hemsida, men han stod på sig och skulle göra om den helt och hållet gratis! Jag förklarade korthugget att vi nyligen investerat en halv miljon och inte tänkte byta ut den än på ett bra tag. De gav han sig.
Eftersom jag aldrig hört talas om Yrkesregistret trots att de då skulle vara "störst i Sverige" så kollade jag deras hemsida. 100 anställda, 15.000 kunder 17 miljoner i omsättning. Hm. Jag noterade att hemsidan tillhörde något som hette Comitnet, och en Google på företagen gav länkar till sidor med mindre smickrande kommentarer om företaget och deras försäljningmetoder.

Det verkar vara frågan om lönsamt bondfångeri, någon annan av er som stött på detta företag?

Standout 2004-04-30 17:34

Japp. De har lite tveksamma affärsmetoder, kan man säga. Det som kostar är utrymmet på deras webbhotell, cirka 6000:- per år. Fast de är de tydligen inte så noga med att tala om när de erbjuder dig en gratis hemsida. De gör snygga sidor, fast nästan enbart uppbyggda av bilder så de blir trögladdade.

ZN 2004-04-30 18:38

Jag blev kontaktade av dom för 1 år sen ungefär, då sa dom samma sak, men när jag sa att jag jobbar med sånt själv så gav han sig.

mattiasjarnhall 2004-05-01 03:01

Nu när detta kommer upp på tal så vill jag minnas att jag själv blev uppringd av dessa för va 2-3 år sen.
Minns att jag tyckte att det var för bra för att vara sannt så jag avböjde ;-)

Humm.. där ser man!

/MJ

Davve 2004-05-01 15:15

Comitnet = Gamla GM Gruppen från Borås

Jag jobbade där som säljare tidigare. Inget bra företag tro mig...

K-Fluffie 2004-05-02 16:03

Citat:

Originally posted by Christian@Apr 30 2004, 11:56
Eftersom jag aldrig hört talas om Yrkesregistret trots att de då skulle vara "störst i Sverige" så kollade jag deras hemsida. 100 anställda, 15.000 kunder 17 miljoner i omsättning.
Det var t.o.m. 70 miljoner ...
"Omsättningen uppgår innevarande år till ca 70 milj SEK."
www. yrkesregistret .se/omcomitnet.php

Chatis 2004-05-03 11:17

Hej
Computer Sweden gjorde en artikel serie om dessa under vintern (www.idg.se) och har synat dem i sömarna. Det stället är inget att rekomedera då de som låter billigt blir verkligen dyrt.
Tvister råder just nu mellan företag och dem då de skriver domänerna på sig och vill företaget ha det skrivet på sig vill d ha 2300 kr ex moms för att ändra. Jag brukar hellre rekomendera att byta domän än att tjaffsa med dem för det går ej tyvärr. De flesta som registrerar domäner etc här i sverige känner till dessa för på ett eller annat sätt har de nån kund som de försökt hjälpa där i från.

Missar man uppsägning som är så krånglig ... man ska skall skicka ett rekomderat brev innan tre mån är det som gäller för att uppsägning ska var godkänd annars får man betala för ett år till så klart.

De har typ som ett manus att gå efter när de ringer och vill varva dig som kund de rablar väl inträdande fraser och för att få dig skynda dig att bestämma dig över deras erbjudande utan att tänka så gäller det att nappa fort för dedline är på em om du skall vara med skicka en fax tillbaka fort. och så fort du gjort det är du fast.
Du hinner inte ens fundera över vad du verkligen vill ha på din sida och hur den skall fungera. Med lite bilder färg och text har de på noll tid slängt ut en sida från någon mall. Vill du ha det så? inte många, sen kommer krångel att få ändra den till det du verkligen vill ha men här får du betala dyrt om du vill ha nåt över det vanliga.
Och som ägare till sidan med © sätter de sig själva naturligtvis vilket är som bäddat för konflikt med kunden, server med som ej kan hantera databaser. Sidorna följer inte ens html standard, mm mm mm. phu listan kan göras lång.

här finns en del inlägg om dem http://www2.cint.se/webbbs/nyansl/config.pl?read=9981

Tobias Turesson 2004-05-03 12:17

Jo, min farsas firma gick på de här när de börja.
Men de bryr sig väl inte så mycket, de duger väl för dem fungerande mejl osv.

Och det ser ut som domänen är skriven på deras firma och inte comitnet.

Rekomenderar de inte, men för en del företag kanske de inte är allt för dåliga iaf.

Robert 2004-05-03 13:31

Varför behöver ett så pass stort företag ett "referensprojekt"?? =P

ZN 2004-09-02 14:11

Nu hade dom ringt min morsa också, hon hänvisade dom till mig som tur va. Jag är imponerad av hur dom kan snacka säljsnack, dissade han totalt men han malde på i 20 minuter ändå. 600:- i månaden med bindning på 1 år och sen lyckades jag kläcka hur han att det blir 24 månader till helt plötsligt om man inte säger upp det i tid. Han tyckte det va jättebilligt för hos telia kostar det minsann 650:- i månaden, och man får hela otroliga 100 MB utrymme!

qraze 2004-09-02 14:57

Citat:

Originally posted by Bitbull@Sep 2 2004, 14:11
Nu hade dom ringt min morsa också, hon hänvisade dom till mig som tur va. Jag är imponerad av hur dom kan snacka säljsnack, dissade han totalt men han malde på i 20 minuter ändå. 600:- i månaden med bindning på 1 år och sen lyckades jag kläcka hur han att det blir 24 månader till helt plötsligt om man inte säger upp det i tid. Han tyckte det va jättebilligt för hos telia kostar det minsann 650:- i månaden, och man får hela otroliga 100 MB utrymme!
Det enda positiva jag kan säga om Comitnet (nuvarande yrkesregistret) är att vi fått många av deras kunder att gå över till oss.
Många kunder har blivit totaltlurade.
www.lundinsbuss.se <-- Comitnets arbete, kostade 9.000:- + moms och kostar 4.000:- / år + moms.
Är det värt det tycker ni ?

om vi skulle ta fram samma usla resultat skulle priset hamna på 3.50:- :)

Nåja, det jävliga är att dom är så stora att dom enkelt kan lura företag som inte vet vad ett "normalt" pris inom webbdesign/webbhotell är.

Storen 2004-09-02 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av K-Fluffie
Citat:

Ursprungligen postat av Christian
Eftersom jag aldrig hört talas om Yrkesregistret trots att de då skulle vara "störst i Sverige" så kollade jag deras hemsida. 100 anställda, 15.000 kunder 17 miljoner i omsättning.

Det var t.o.m. 70 miljoner ...
"Omsättningen uppgår innevarande år till ca 70 milj SEK."
www. yrkesregistret .se/omcomitnet.php

Dom skall tydligen vara verksamma i tre länder dessutom...

I alla fall vad jag har läst i deras platsannonser. Jag bor i närheten av Borås och i Borås Tidning (www.bt.se) annonserar dom titt som tätt.. Överskriften lyder "garantilön 20000kr/mån"
Sökprofilen börjar redan vid prestigelöshet.. <_<

Har oftast inga krav på utbildning eller erfarenhet, och det behöver man väl inte med manus i hand och en rapp käft..
Visst kul att tjäna pengar, men stoltheten ligger väl i att man verkligen förtjänar dessa pengar och att man får "bekräftelsen" på sin egen kompetens..?


Har hört mycket om detta företag...*suck*..

Storen 2004-09-03 11:26

När man pratar om trollen.. ;)


Ny annons AMS.se ..(direkt)

Tobab 2004-09-04 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av K-Fluffie
Citat:

Ursprungligen postat av Christian
Eftersom jag aldrig hört talas om Yrkesregistret trots att de då skulle vara "störst i Sverige" så kollade jag deras hemsida. 100 anställda, 15.000 kunder 17 miljoner i omsättning.

Det var t.o.m. 70 miljoner ...
"Omsättningen uppgår innevarande år till ca 70 milj SEK."
www. yrkesregistret .se/omcomitnet.php

Nu skriver dom 90 miljoner i omsättning och 130 anställda. Är inte det låg omsättning i förhållande till antalet anställda? Eller är det normalt inom denna typen av verksamhet?

ZN 2004-09-04 09:56

Citat:

Originally posted by T.Å@Sep 4 2004, 09:52
Nu skriver dom 90 miljoner i omsättning och 130 anställda. Är inte det låg omsättning i förhållande till antalet anställda? Eller är det normalt inom denna typen av verksamhet?
Säljaren sa 150 miljoner till mig.

dee 2004-09-04 14:06

Jag blev också lite småblåst av dom... de ringde upp å sa att de skulle bygga en super grym hemsida till mig. Just då hade jag också ett domän som bara stod där oanvänd och inte gjorde nåt så ja tänkte varför inte >> "DET KOSTAR JU INGET". En halv vecka efter att jag tackat ja så kom ja i kontakt med en person som ville köpa namnet av mig. Då ringde ja YR och sa att ja inte längre ville ha dreas hjälp >> "DÅ DE ÄNNU INTE BÖRJAT BYGGA MIN HEMSIDA".... men, men... ja va fast... fick pröjsa skithögarna 3000kr för att slippa ha något me dom att göra... :angry:

Ja, då förstår ni själva hur *JÄVLIGT* förbannad man blir när något sådan händer...

Henkutt 2004-12-17 16:37

Dom ringde mig också. Bara för några dagar sen. Tänkte också till när han sa att dom var störst i Sverige men villa ha referensobjekt. Sen att han ville göra det gratis också. Känndes lite konstigt.

clonix 2004-12-18 10:56

Har en kund som missa uppsägnen hos comitnet och åkte på ett år till :(
planen vara att flytta dessa till vårt egna webhotell.

Meeeen som väntar på något gott.....

gozta 2006-01-24 17:21

Min morsa har yrkesregistret ochså bliv uppringt av dem.
Dem sa var proffsigt göra hemsidor m.m
verkar inte dem vet hur tag ser ut.

Jag tänker köpa domänen till min server och jag gör hemsida åt morsan.

jonny 2006-01-24 18:18

Det är visserligen enkla hemsidor, men de flesta kunder verkar vara nöjda med hemsidan i sig. Det är support och liknande som lyser med sin frånvaro.

hubbert 2006-01-24 18:26

jonny:
Citat:

Det är visserligen enkla hemsidor, men de flesta kunder verkar vara nöjda med hemsidan i sig. Det är support och liknande som lyser med sin frånvaro.
Håller med, har flyttat en hel del kunderna därifrån men de flesta är nöjda med designen av hemsidan.
Desigen är dock inte så uppdateringsvänlig så det brukar bli att få göra om grunden en hel del.

Många av deras kunder är mindre företagare som sätter kostnaden i relation till andra utåtriktade aktiviteter, som annonser, en reklamfolder, mässor etc och de ser inte årsbeloppet för webbhotellet som speciellt hög i det sammanhanget.

Domännamnet brukar vara det största problemet vid flytt.

Edit: korr

Lundstedt 2006-01-24 19:15

Blev uppringd häromveckan. Sa till säljaren att det var ett mycket fint erbjudande, gratis och allt. "Ok, bygg ihop sajten, packa ihop och maila så kan jag lägga den på min server" sa jag till honom varpå han förklarade att de bygger på ett speciellt sätt som bara fungerar på deras webbhotell...

... visst.

hubbert 2006-01-24 19:35

Lundstedt:
Citat:

förklarade att de bygger på ett speciellt sätt som bara fungerar på deras webbhotell...
Speciellt sätt ja. De bygger med förkärlek sidor där bilderna löper i smala remsor över hela sidan, från menyn (om den är till vänster) rakt till höger och ligger samtidigt som en bakgrund för den löpande texten.
Hårt upplåsta sidor som det i princip inte går att lägga in en enda rad i utan att hela bakgrunden förskjuter sig.
Tar en del tid att fixa till det, om kunden vill ha kvar samma design.

Har också upptäckt att om man försöker plocka ned sidan med ex Offline Explorer (kan vara lite knepigt att få tag på ftp-uppgifterna om inte kunden har dem tillgängliga) så blockar de på något sätt ut Offline Explorer och spärrar även ditt Ip-nummer så ingen hemsida som ligger hos dem går att se överhuvudtaget för ett bra tag framåt.

Edit: korr

Frost 2006-01-25 00:10

har faktiskt varit på deras kontor och kollat in designavdelningen... shysst kaffemaskin... typ :)

dock gillar jag ine alls sätter dem gör affärer på och som designer är man så jäkla limiterad så det inte ens är någon idé...

tycker synd om dem vars domännamn blir lidande

Joel 2006-02-21 03:03

2 bifogad(e) fil(er)
SVT tog upp detta med Comitnet/yreg och liknande företag som ringer upp och försöker sälja domännamn.
Detta i lokaltvn och man fick bl.a se bilder från Wn :D
Försökte ta en bild med tvkortet men ni kanske iaf kan urskilja att det är WN dom visar ;-)

/Joel

1337pm 2006-02-21 04:36

Vilken lokal-TV? Har du länk till sändningen? Tycker att avataren i din bild är misstänkt lik min egen....

TeamWinemaster 2006-08-26 11:49

Jag tycker det är skamligt att man rent rättsligt kan binda folk till att betala överpriser för en hemsida. Speciellt när man går på småföretagare som har det tufft ändå med hur våran regering gör det svårt att driva företag genom sin politik.

Jag är själv egen företagare och vill ju ha betalt för mina tjänster...Men min åsikt är att mina kunder ska vara nöjda med dom betalar för och få mycket för pengarna.

Media är dessutom enormt dåliga på att granska företag som dessa!

Här är min sida med länkar om Yreg och sedan får man döma själv om man vågar teckna avtal eller inte med dom.

http://www.winemaster.se/docs/yreg.php

gozta 2006-08-26 21:18

TeamWinemaster bör köpa yreg skojar bara

yreg skall läggas ner allt verksamhet iställe

TeamWinemaster 2006-08-28 00:06

Nu finns det en skärmdump på avtalet på min yreg sida.


Snacka om luddigt avtal när det gäller uppsägning och jag som tycker det är irriterande med BBB uppsägningstid på 3 månader.

http://www.winemaster.se/docs/images/Yreg650.jpg


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson