WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Efterlängtad tjänst på Posten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19042)

Mats 2007-02-01 11:28

Jag har idag sittit i möte med Postens regionschef och fick då reda på att en ny efterläntad tjänst är på gång under 2007.
Som alla vet inom postorder/e-handel så är det ett stort problem med brev som fösvinner p.g.a. och att man inte kan söka på dessa eftersom det saknas kollinummer. Posten kommer därför att lansera en tjänst som dom kallar "Varubrev". I korthet innebär det att vi som skickar varor även skall kunna skicka försändelser upp till 2 kg med kollinummer utan att behöva betala paket-taxan på 3 kg.

Vad jag förstod så kommer det att fungera som vanliga brev med ett tillägg för "varubrev" och den tjänsten kommer (nog) inte att bli så kostsam, Posten vill också få bukt med detta problem som tydligen inte alls är ovanligt med försvunna försändelser/missade avier om skrymmande brev o.s.v.

// Mats

Per 2007-02-01 11:35

Det låter mycket bra, även om jag inte längre är aktiv e-handlare. Men kostnaden är nog viktig för många; 50 kr extra utesluter de flesta men om det kostar 10 kr är nog många med på noterna.

Seattlegrunge 2007-02-01 11:35

Låter helt suveränt... om de nu inte tar ut hutlösa avgifter för det! Men du trodde ju inte det, så då finns det hopp :)

Wojt 2007-02-01 11:58

Äääääääääääääääääääääääntligen lite förbättringar!

Snart kanske de t.o.m ersätter för kross?!

Undrar om denna tjänst även kommer lägga till en försäkring eller bara ett kollinummer.

Mats 2007-02-01 12:01

Citat:

Men kostnaden är nog viktig för många; 50 kr extra utesluter de flesta men om det kostar 10 kr är nog många med på noterna.
Citat:

om de nu inte tar ut hutlösa avgifter för det! Men du trodde ju inte det, så då finns det hopp
Det lät inte på henne som om det skulle kosta skjortan, men Posten är ju alltid Posten...
Jag diskuterade en annan speditörs offert med henne om att gå över till paket helt och hållet och dom summorna det skulle kosta mig i dyrare försändelser gör att det inte är aktuellt. Då fick jag till svar att detta med varubrev skulle inte alls bli lika kostsamt. Bara att hålla tummarna.

Är det någon annan som pratar med Posten och får reda på nåt så fyll gärna på med info i tråden.

// Mats

boena 2007-02-01 13:17

Härligt! Låter kanon. Hoppas dem håller ner priset nu också då.

ekstedt 2007-02-01 13:37

Har ochså hört om denna tjänst genom vår lokala postkontakt.
Jag tror dock att det kommer kosta mer än 10kr.

Unispel 2007-02-01 13:51

Billigare än 50 kr måste det ju bli, annars så kan man ju redan idag skicka rekommenderade brev för den summan.

ekstedt 2007-02-01 14:05

Jag skulle tro att det hamnar på 25 - 30kr åtminstone.

rocky 2007-02-01 14:18

Jag tycker iaf att det är konstigt med svenska posten, rätta mig gärna

Om man t ex tar Wesellcd som exempel så tar dom ut 135 kr(inkl moms) i frakt upp till 20kg, från Tyskland till Sverige.

Om jag skickar ett postpaket inrikes som väger typ 4 kg men har en volym (ca 0,062m3) som gör att jag faktureras för vikten 17 kg så kostar det 250 kr (inkl moms) för oss i slutändan... Nu gissar jag iofs bara men jag har svårt att tro att Wesellcd har så pass stora marginaler för att täcka in frakten på dvdskivor & fodral, istället har dom väl bara ett jävligt schysst fraktpris från tyska posten.

En annan konstig grej är Komplett verkar skicka med Norska Posten, man får ju alltid millånga tracknummer av dem. Är det någon prisfördel att skicka med Norskaoljeposten mot Svenska posten? Det står ju TollPost A/S Norge som avsändare?

Min favorit är dock Kinesiska posten, jag brukar köpa xboxchip från divineo.cn. Köper man under 2 kg får man pröjsa 5$ och det skickas liknande samma sätt som det varubrev som ni pratar om & det är spårningsbart efter att det kommer till Sverige.

Känns som att svenska posten tror att dom löser sina problem med att höja sina priser när volymerna minskar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson