WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Logga vs. Log (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13644)

Wepe 2006-04-19 08:44

Har ett ämne som jag inte tycker har diskuterats tillräkligt så därför gör jag ett inlägg här också... (tidigare publicerat på http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=820833).

Hej!
Har en evigt pågående diskusion med min finlandsvenske arbetskamrat om vad som är rätt och vad som är fel i ämnet "Hur uttalar jag förkortningen av logotyp?". Han envisas med att kalla det för "log" (uttalas "lågg" enligt honom) och jag hävdar bestämt att det heter "logga".

I mitt tycke är en "lågg" en loggbok och i hans tycke är log den enda logiska förkortningen av ordet logotyp.

Vad säger ni? Vore utom ordentligt roligt att knäppa honom på näsan i det här ärendet. Å andra sidan om det är jag som har fel så får jag väl hacka mej in på idg's server och ta bort det här inlägget...

/Wepe

ric 2006-04-19 09:19

Log i logotypsammanhang har jag aldrig hört innan. Själv säger jag nog logo utöver logotyp.

Davve 2006-04-19 09:31

Jag använder LOGGA och LOGO

Robert 2006-04-19 09:44

Jag har aldrig hört talas om "log" vad gäller logotyper och då har jag faktiskt jobbat på reklambyrå.

Är du säker på att det inte är hans finska som sätter in lite väl mycket? :)

Surfaren 2006-04-19 10:36

Citat:

Originally posted by Robert@Apr 19 2006, 09:44
Är du säker på att det inte är hans finska som sätter in lite väl mycket? :)
Så är det nog.

Jag är själv född i Finland och har en del släktingar kvar där, så man hör lite konstigheter då och då. :lol:

Westman 2006-04-19 11:03

Ah, det här blir intressant då jag anser att båda har fel. Av inläggen drar jag slutsatsen att ni anser att logo (logga) och logotyp är samma sak. Det är det inte enligt vad jag nyligen har lärt mig. Logotyp är med text (kan ha sällskap med symbol eller annat grafiskt element). Logo är en symbol. Att då kalla en logotyp för logo eller logga kan i förlängningen skapa språkförbistringar. I gemen i Sverige gör man tydligen ingen skillnad mellan de två men utomlands kan det vara en stor skillnad.

Detta på avd. petig import-svenska.

ric 2006-04-19 11:19

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 19 2006, 10:03
Ah, det här blir intressant då jag anser att båda har fel. Av inläggen drar jag slutsatsen att ni anser att logo (logga) och logotyp är samma sak. Det är det inte enligt vad jag nyligen har lärt mig. Logotyp är med text (kan ha sällskap med symbol eller annat grafiskt element). Logo är en symbol. Att då kalla en logotyp för logo eller logga kan i förlängningen skapa språkförbistringar. I gemen i Sverige gör man tydligen ingen skillnad mellan de två men utomlands kan det vara en stor skillnad.
Detta på avd. petig import-svenska.

Du kan mycket väl ha rätt, men enligt NE så är logo en förkortning av logotyp som betyder det du beskrivit ovan.

HenSod 2006-04-19 14:26

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 19 2006, 11:03
Ah, det här blir intressant då jag anser att båda har fel. Av inläggen drar jag slutsatsen att ni anser att logo (logga) och logotyp är samma sak. Det är det inte enligt vad jag nyligen har lärt mig. Logotyp är med text (kan ha sällskap med symbol eller annat grafiskt element). Logo är en symbol. Att då kalla en logotyp för logo eller logga kan i förlängningen skapa språkförbistringar. I gemen i Sverige gör man tydligen ingen skillnad mellan de två men utomlands kan det vara en stor skillnad.
Detta på avd. petig import-svenska.

Hmm, det där har jag aldrig hört talas om förut, men jag kan ju knappast påstå att du har fel eftersom att jag inte har konkret fakta om den saken. I mina öron låter det dock helt galet att påstå att logotyp och logga inte är samma sak eftersom logga i urminnes tider har varit slang för logotyp.

Vad gällande logga och log så har jag aldrig hört log i logotypsammanhang jag heller. När jag hör log refererar jag alltid till loggbok.

Avamia 2006-04-19 18:53

Jag säger logo om jag ska förkorta det, men tycker att logotyp låter absolut bäst.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson