WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Jajja spammar igen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31347)

www.ericssonstrading.se 2008-08-22 13:34

Jag trodde Jajja hade skärpt till sig efter deras tidigare blåsväder men jag får väl till viss del skylla mig själv….Det de kör med nu är helt orelevanta blogginlägg på deras egna bloggar och jag vill givetvis genast avbryta samarbetet men Jajja vägrar. Helt oseriöst, jag vill ju inte att mitt företag skall synas i dessa skumma sammanhang….. Det är inte resultaten som är dåliga utan deras arbetsmetoder som jag anser är klockren "Black hat"

Här är lite exempel på bloggar de använt och skrivit om ericssonstrading.se:
annaerikasvensson.wordpress.com, olgaraavas.wordpress.com och geisyyyr.wordpress.com är avstängda för att Jajja använt dem i strid med Wordpress regler. -Här är jag rädd för vad det innebär för min sida. Jag har rasat på alla ord utom de som Jajja jobbat med…..

Här är några exempel ytterligare...

blomqvisten.blogsome.com Ingen relevans, dålig svenska.
jamel.brainregister.com Ingen relevans, dålig svenska
okelborg.blogsome.com Ingen relevans
anton.dreamdivers.se Ingen relevans, dålig svenska

Tidigare körde de med spamkommentarer nu med spambloggar. Jag är medveten om att många kör med bloggar för att påverka serpen men jag tycker där bör finnas en relevans till branchen.

Några förslag på vad jag kan göra? Jag har givetvis sagt upp avtalet men det är tre månaders uppsägningstid……

Osiris 2008-08-22 14:47

Man blir lite nyfiken på hur deras avtal ser ut.
Om man ska anlita de där tomtarna så borde det ju finnas en lista över vad de inte får göra och en vitesklausul, för inte räcker det med att man slipper betala bara för att de inte fick upp dig på topp 10 hos Google - de kan ju förstöra också.

pokerstjärna 2008-08-22 15:20

Om du har möjlighet bifoga gärna med en del av deras kontrakt.
Självklart ska du kunna säga upp ett kontrakt om de inte håller sig till avtalet.
Jajja är ett stort företag som lever på sina referenser.

www.ericssonstrading.se 2008-08-22 15:20

Osiris> de fick upp mig så resultaten på de ord de jobbade med var bra. Dock rasade alla andra ord och sättet de jobbar på känns inte ok enligt Googles riktlinjer.

Finnmera 2008-08-22 15:21

För att ta ett annat case som jag fick reda på idag.
Titta på sökfrasen
"google sponsrade länkar" på Google
http://www.google.se/search?hl=sv&q=google...C3%A4nkar&meta=

De har 2 stycken rullande annonstexter, men det är den som har texten "Bättre än Adwords" i title jag menar.

Klart är att Googles relevansalgoritmer inte är starka nog hehe.

Men det vore kul om Google bad dem och förtydliga Ofentligt hur de vet det eller vad det menar.
Klart missledande tycker jag och jag har nyss mailat Google om det så den försvinner nog inom kort.

www.ericssonstrading.se 2008-08-22 15:23

Pokerstjärna> Avtalet har jag tittat på och det är så där härligt flummigt skrivet så det lämnar stort utrymme för tolkning. Jag tolkar det på ett sätt, Jajja på ett annat. Det är därför jag undrar vad ni tycker om deras sätt att nå högre plats i serpen. Ok eller inte?

pokerstjärna 2008-08-22 15:25

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@Aug 22 2008, 15:23
Pokerstjärna> Avtalet har jag tittat på och det är så där härligt flummigt skrivet så det lämnar stort utrymme för tolkning. Jag tolkar det på ett sätt, Jajja på ett annat. Det är därför jag undrar vad ni tycker om deras sätt att nå högre plats i serpen. Ok eller inte?
Sådana kontrakt är enligt lag inte tillåtna, vet inte vad § heter dock.
Kontrakt och avtal ska kunnas förstås av motpart.
Tråkigt att det ska behöva bli så här, ännu en anledning till varför man bör anlita mindre företag och konsulter, som gör ett tio gånger bättre jobb.

www.ericssonstrading.se 2008-08-22 15:26

Pokerstjärna> slå inte på den som ligger :D . Jag är medveten om det nu......

pokerstjärna 2008-08-22 15:35

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@Aug 22 2008, 15:26
Pokerstjärna> slå inte på den som ligger :D . Jag är medveten om det nu......
Nej fan :(
En rekomendation för alla som har planerat på att köpa seo.

Samuel Sylvander 2008-08-22 17:36

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@Aug 22 2008, 13:34
Jag trodde Jajja hade skärpt till sig efter deras tidigare blåsväder men jag får väl till viss del skylla mig själv….Det de kör med nu är helt orelevanta blogginlägg på deras egna bloggar och jag vill givetvis genast avbryta samarbetet men Jajja vägrar. Helt oseriöst, jag vill ju inte att mitt företag skall synas i dessa skumma sammanhang….. Det är inte resultaten som är dåliga utan deras arbetsmetoder som jag anser är klockren "Black hat"

Här är lite exempel på bloggar de använt och skrivit om ericssonstrading.se:
annaerikasvensson.wordpress.com, olgaraavas.wordpress.com och geisyyyr.wordpress.com är avstängda för att Jajja använt dem i strid med Wordpress regler. -Här är jag rädd för vad det innebär för min sida. Jag har rasat på alla ord utom de som Jajja jobbat med…..

Här är några exempel ytterligare...

blomqvisten.blogsome.com Ingen relevans, dålig svenska.
jamel.brainregister.com Ingen relevans, dålig svenska
okelborg.blogsome.com Ingen relevans
anton.dreamdivers.se Ingen relevans, dålig svenska

Tidigare körde de med spamkommentarer nu med spambloggar. Jag är medveten om att många kör med bloggar för att påverka serpen men jag tycker där bör finnas en relevans till branchen.

Några förslag på vad jag kan göra? Jag har givetvis sagt upp avtalet men det är tre månaders uppsägningstid……

Hej på er! Skönt att det snart är helg. :)

Jag har försökt att nå dig Jörgen samt lämnat meddelande helt enligt vår policy att alltid sköta vår kundkommunikation direkt med kunden och inte på öppna forum men du har tyvärr inte gått att nå.

FinnMera: Jag håller med om att AdWords kampanjen inte var så snygg. Den har legat där länge men efter ditt påpekande så tog vi bort den. Bra input!

Ericssontrading: Jag vill bara kommentera ett par saker. Först och främst så har det inte riktigt framgått här att vårt samarbete är avslutat enligt avtal med tre månaders uppsägning. Givetvis kan man säga upp en produkt eller tjänst som inte uppfyller förväntningarna vad gäller konvertering och då är det skönt att vara kund hos oss som har kort uppsägningstid. Vår produkt påverkar inte övriga organiska resultat negativt, det kan finnas en rad olika tekniska aspekter på varför du tappat placeringar på andra sökord. En sådan kan vara att SEO bolag och konsulter arbetar med många olika begrepp och sökord precis som vi gör och alla strävar efter topplaceringar på Google.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Osiris 2008-08-22 21:07

Samuel, du kanske kan passa på och nämna _något_ ni har gjort snyggt den senaste tiden?

Hur ser du själv på alla dessa skräpbloggar som andra i branschen menar att ni skapar?

Gustav 2008-08-22 21:30

Om det här är ok eller inte beror på vad du betalar. Det är inte ok enligt Googles riktlinjer att köpa länkar. Därför måste länkkraften "tillverkas". Att göra riktiga och seriösa webbsidor att länka ifrån blir naturligtvis dyrt.

Jag säger som alltid. Problemet med alla SEO-bolag och deras kunder är oftast att kunderna inte förstår hur massproducerad SEO går till. Man kommer inte särskilt långt med endast onpage-optimering. Ska en webbsida ranka bra så måste det till inlänkar.

Jag försvarar inte Jajja. Men den här typen spambloggar är kutym bland större SEO-bolag. De som inte gör spambloggar köper istället länkar (och det är ännu värre ur Googles perspektiv).

Vad hade du för förväntningar när du köpte tjänsten av Jajja? Att de skulle fixa bra placeringar åt dig genom trolleri? :).

Finnmera 2008-08-23 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
Citat:

Ursprungligen postat av www.ericssonstrading.se
Jag trodde Jajja hade skärpt till sig efter deras tidigare blåsväder men jag får väl till viss del skylla mig själv….Det de kör med nu är helt orelevanta blogginlägg på deras egna bloggar och jag vill givetvis genast avbryta samarbetet men Jajja vägrar. Helt oseriöst, jag vill ju inte att mitt företag skall synas i dessa skumma sammanhang….. Det är inte resultaten som är dåliga utan deras arbetsmetoder som jag anser är klockren "Black hat"

Här är lite exempel på bloggar de använt och skrivit om ericssonstrading.se:
annaerikasvensson.wordpress.com, olgaraavas.wordpress.com och geisyyyr.wordpress.com är avstängda för att Jajja använt dem i strid med Wordpress regler. -Här är jag rädd för vad det innebär för min sida. Jag har rasat på alla ord utom de som Jajja jobbat med…..

Här är några exempel ytterligare...

blomqvisten.blogsome.com Ingen relevans, dålig svenska.
jamel.brainregister.com Ingen relevans, dålig svenska
okelborg.blogsome.com Ingen relevans
anton.dreamdivers.se Ingen relevans, dålig svenska

Tidigare körde de med spamkommentarer nu med spambloggar. Jag är medveten om att många kör med bloggar för att påverka serpen men jag tycker där bör finnas en relevans till branchen.

Några förslag på vad jag kan göra? Jag har givetvis sagt upp avtalet men det är tre månaders uppsägningstid……

Hej på er! Skönt att det snart är helg. :)

Jag har försökt att nå dig Jörgen samt lämnat meddelande helt enligt vår policy att alltid sköta vår kundkommunikation direkt med kunden och inte på öppna forum men du har tyvärr inte gått att nå.

FinnMera: Jag håller med om att AdWords kampanjen inte var så snygg. Den har legat där länge men efter ditt påpekande så tog vi bort den. Bra input!

Ericssontrading: Jag vill bara kommentera ett par saker. Först och främst så har det inte riktigt framgått här att vårt samarbete är avslutat enligt avtal med tre månaders uppsägning. Givetvis kan man säga upp en produkt eller tjänst som inte uppfyller förväntningarna vad gäller konvertering och då är det skönt att vara kund hos oss som har kort uppsägningstid. Vår produkt påverkar inte övriga organiska resultat negativt, det kan finnas en rad olika tekniska aspekter på varför du tappat placeringar på andra sökord. En sådan kan vara att SEO bolag och konsulter arbetar med många olika begrepp och sökord precis som vi gör och alla strävar efter topplaceringar på Google.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Kul att du tyckte det var bra input och att du ändrade annonsen snabbt.

Men du känner ju mig vid detta laget Samuel med tanke på vår tidigare från din sida avlutade debatt här
http://www.webmasternetwork.se/f11t24617hl...jajja-st15.html

Så måste jag bara fråga var det då den "andre GAP godkända killen" hos er som la upp denna annonsen då med tanke på att detta var en gammal annons enligt dig och det var ju ett tag sedan du skrev att ni var 2 som hade klarat Google GAP provet.

Intet 2008-08-23 19:08

Kul att Jajja svarar men inte nämner någonting om vad tråden handlar om, dvs dessa skräpbloggar som Jajja pumpar ut. Några anmälningar till Google så bör nog Jajja börja svettas. Det är helt klart tvivelaktiga metoder, det kan ju en apa räkna ut efter att skumma igenom bloggarna... SEO-träsket blir bara djupare och djupare...

Samuel Sylvander 2008-08-25 09:00

Citat:

Originally posted by Gustav@Aug 22 2008, 21:30
Om det här är ok eller inte beror på vad du betalar. Det är inte ok enligt Googles riktlinjer att köpa länkar. Därför måste länkkraften "tillverkas". Att göra riktiga och seriösa webbsidor att länka ifrån blir naturligtvis dyrt.

Jag säger som alltid. Problemet med alla SEO-bolag och deras kunder är oftast att kunderna inte förstår hur massproducerad SEO går till. Man kommer inte särskilt långt med endast onpage-optimering. Ska en webbsida ranka bra så måste det till inlänkar.

Jag försvarar inte Jajja. Men den här typen spambloggar är kutym bland större SEO-bolag. De som inte gör spambloggar köper istället länkar (och det är ännu värre ur Googles perspektiv).

Vad hade du för förväntningar när du köpte tjänsten av Jajja? Att de skulle fixa bra placeringar åt dig genom trolleri? :).

Precis som du skriver så krävs det inlänkar för att skapa ett resultat. Vi arbetar alltid även med on-page för att skapa de bästa tekniska förutsättningarna för många av våra kunder håller vi även både tekniska och redaktionella workshops.

När det kommer till länkstrategi så har vi som krav att alla siter vi samarbetar med alltid måste skriva texter för hand.

Texter som skapas automatiskt är spam och det tillåter varken vi eller våra partners.

Samuel Sylvander 2008-08-25 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:

Originally posted by -Samuel Sylvander@Aug 22 2008, 17:36
Citat:

Ursprungligen postat av www.ericssonstrading.se
Jag trodde Jajja hade skärpt till sig efter deras tidigare blåsväder men jag får väl till viss del skylla mig själv….Det de kör med nu är helt orelevanta blogginlägg på deras egna bloggar och jag vill givetvis genast avbryta samarbetet men Jajja vägrar. Helt oseriöst, jag vill ju inte att mitt företag skall synas i dessa skumma sammanhang….. Det är inte resultaten som är dåliga utan deras arbetsmetoder som jag anser är klockren "Black hat"

Här är lite exempel på bloggar de använt och skrivit om ericssonstrading.se:
annaerikasvensson.wordpress.com, olgaraavas.wordpress.com och geisyyyr.wordpress.com är avstängda för att Jajja använt dem i strid med Wordpress regler. -Här är jag rädd för vad det innebär för min sida. Jag har rasat på alla ord utom de som Jajja jobbat med…..

Här är några exempel ytterligare...

blomqvisten.blogsome.com Ingen relevans, dålig svenska.
jamel.brainregister.com Ingen relevans, dålig svenska
okelborg.blogsome.com Ingen relevans
anton.dreamdivers.se Ingen relevans, dålig svenska

Tidigare körde de med spamkommentarer nu med spambloggar. Jag är medveten om att många kör med bloggar för att påverka serpen men jag tycker där bör finnas en relevans till branchen.

Några förslag på vad jag kan göra? Jag har givetvis sagt upp avtalet men det är tre månaders uppsägningstid……

Hej på er! Skönt att det snart är helg. :)

Jag har försökt att nå dig Jörgen samt lämnat meddelande helt enligt vår policy att alltid sköta vår kundkommunikation direkt med kunden och inte på öppna forum men du har tyvärr inte gått att nå.

FinnMera: Jag håller med om att AdWords kampanjen inte var så snygg. Den har legat där länge men efter ditt påpekande så tog vi bort den. Bra input!

Ericssontrading: Jag vill bara kommentera ett par saker. Först och främst så har det inte riktigt framgått här att vårt samarbete är avslutat enligt avtal med tre månaders uppsägning. Givetvis kan man säga upp en produkt eller tjänst som inte uppfyller förväntningarna vad gäller konvertering och då är det skönt att vara kund hos oss som har kort uppsägningstid. Vår produkt påverkar inte övriga organiska resultat negativt, det kan finnas en rad olika tekniska aspekter på varför du tappat placeringar på andra sökord. En sådan kan vara att SEO bolag och konsulter arbetar med många olika begrepp och sökord precis som vi gör och alla strävar efter topplaceringar på Google.

Jag önskar er alla en trevlig helg!


Kul att du tyckte det var bra input och att du ändrade annonsen snabbt.

Men du känner ju mig vid detta laget Samuel med tanke på vår tidigare från din sida avlutade debatt här
http://www.webmasternetwork.se/f11t2...ajja-st15.html

Så måste jag bara fråga var det då den "andre GAP godkända killen" hos er som la upp denna annonsen då med tanke på att detta var en gammal annons enligt dig och det var ju ett tag sedan du skrev att ni var 2 som hade klarat Google GAP provet.

Vi har inte som internt krav att den som hanterar våra egna annonser, alltså jajjas annonser, måste vara GAP. I det här fallet var det faktiskt inte en GAP person som la upp annonsen.

JohanssonHenrik 2008-08-25 20:29

Citat:

Originally posted by Samuel Sylvander@Aug 25 2008, 09:00

Vi arbetar alltid även med on-page för att skapa de bästa tekniska förutsättningarna

Senast jag blev kontaktad av en säljare från er så sa hon att ni inte gjorde något on-page utan jobbade enbart med länkar. Kommer dock inte ihåg vad hon hette.

Wackerberg 2008-08-25 23:31

Om du och Jajja inte lyckas komma överens på annan väg och beroende på ifall du anser att det kostat dig för mycket pengar, skadat ditt renommé, kontakta en jurist. Var beredd på att det kommer kosta dig både pengar och tid, är du medlem i företagarna, t.ex. så ingår viss juridisk hjälp och troligtvis även någon slags försäkring. Var också beredd på att det inte kommer leda någon vart, beroende på hur avtalet är utformat. (De flesta företag brukar följa sina avtal)

Conny Westh 2008-08-26 00:29

De företag som inte håller sina ingångna avtal ska man aldrig mer göra affärer med.

elitasson 2008-08-26 00:59

Kan ju informera om att vi slängde ett par tusenlappar i sjön för jajjas tjänster, rekommenderas absolut inte!

www.ericssonstrading.se 2008-08-26 09:08

Samuel > Jag läste ovan att du inte lyckades nå mig och att ni enligt er policy bara kommunicerar direkt med kunderna. Vi har ju haft 2 olika diskussioner över telefon i detta ärende utan att lyckas hitta en gemensam syn. Jag anser att de bloggar ni använt helt utan relevans till min bransch skadar mitt företag medans du tycker det är ok. Jag tycker att det minsta ni kunde göra var att genast ta bort alla länkar och bryta avtalet. Detta vägrade ni därför har jag på ett (hyfsat) sakligt sätt beskrivit vad ni gjort samt lagt länkarna i inlägget så att folk kan skapa sig en egen uppfattning. Utöver det har jag bett om råd ang vad jag kan göra för att komma ur avtalet då jag, som du är mkt medveten, är mkt missnöjd med de arbetsmetoder som ni använder (trots att resultatet på de ord ni jobbat med varit bra)

daniel_ 2008-08-26 09:53

Man kan inte förvänta sig så mycket om man beställer ett paket från ett massproducerande SEO-företag.

Jajja är inte unika med sina arbetsmetoder. Vill du ha massproducerat är det fiktiva bloggar, kataloger och tom sitemaps som gäller.

Vill man ha det anpassat, genomtänkt och ett långvarigt snyggt arbete, anlitar du en SEO-konsult där ni kommer överens om arbetet som ska utföras. Då har du också mångdubblat kostnaden för din SEO.

www.ericssonstrading.se 2008-08-26 10:19

Daniel > Tack för din input, tänkvärt att satsa på mindre aktörer istället. Jag tror verkligen på att synas och tänka på SEO. Därför lägger vi ca 7-8000 på det i månaden vilket borde ge i runda slängar 15 timmars jobb / Månad.

Conny Westh 2008-08-26 10:33

Det kan finnas företag som använder seriösa arbetsmetoder men som ändå gör massproduktion, det är ok tycker jag. Det viktiga är att man har seriösa arbetsmetoder.

Jag vill tipsa kunder till SEO-uppdrag om att alltid kräva att i förväg få veta vilka arbetsmetoder SEO-företaget använder samt att alltid ha möjligheten att bryta avtalet omedelbart om kunden är missnöjd med jobbet, utan vitesklausuler, så funkar det normalt i konsultbranchen, är kunden missnöjd så slipper kunden betala och får pengarna tillbaks, samt att kunden alltid kan bryta avtalet omedelbart.

Jag har även sett klausuler om att leverantören då måste betala ett vite (elelr ställa ut en bankgaranti på uppdragets värde) för att kunden ska kunna anlita en annan leverantör på den felande leverantörens bekostnad.

Det är viktigt att kunden styr upp inköpen ordentligt så det är kundens villkor som gäller, inte leverantörens, då undviker man denna typ av oseriösa aktörer på marknaden, de skulle aldrig gå med på vettiga villkor för kunden.

Finnmera 2008-08-26 10:43

Det bästa är nog att be SEO bolaget som man är nyfiken på att anlita om en ordentlig Analys som skall innehålla.
Vad de anser bör fixas på siten mm och vad de tror sig kunna leverera i relevant trafik och eller placeringar (garantier/säkerhet).
Vad deras nuläge är i relevant trafik/placeringar och vad de tar för uppdraget.

Och självklart så kostar en sådan analys pengar annars så har den inget värde alls då en relevant analys tar tid och kostar pengar.

Då ser man snabbt vilka som bara spottar ut mallar eller om de faktiskt försöker att vara äkta hantverkare som faktiskt SEO är.

Men en bra deal för båda parterna är att om man går vidare in i ett SEO uppdrag för att man gillade analysen är att man får lite bättre pris då en liten del av optimeringsarbetet är ju redan gjort.

Conny Westh 2008-08-26 11:09

Det viktiga är att kunden måste bestämma vad som är kundens mål.

Dvs att öka försäljningen med x% av en viss produktkategori eller vad det nu kan vara. Annars är det lätt att det hamnar i diskussioner med leevrantören om antal klick eller position på googleannonserna som egentligen är så ointressant. KUNDPERSPEKTIV heter melodin....

Finnmera 2008-08-26 11:46

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 26 2008, 11:09
Det viktiga är att kunden måste bestämma vad som är kundens mål.

Dvs att öka försäljningen med x% av en viss produktkategori eller vad det nu kan vara. Annars är det lätt att det hamnar i diskussioner med leevrantören om antal klick eller position på googleannonserna som egentligen är så ointressant. KUNDPERSPEKTIV heter melodin....

Visst är ROI viktigt och mätbart men jag misstänker att få konsulter är beredda att lägga en massa arbete och bara få betalt för avslut/ökade affärer då Konsulten får ta hänsyn till faktorer som ligger utanför hans område exempelvis hur bemöts prospekten/kunder, deras prissättningar/värde till marknaden mm.

och de som kanske tar betalt efter den modellen endast (alltså inga startkostnader) hur mycket tid är de troliga att lägga ?
och sannorlikheten är ju då också stor/störe att kunden får betala mera kontinuerligt

Men att det är lättare att sälja in ett sådant koncept är ju lätt att förstå då man vet att man har ju råd att betala mera om man får in mera som kund och då känner nog kunden att han inte behöver förstå eller lära sig allt som krävs för en lyckad SEO som är ju oerhört svårt (bara att se alla trådar om det här på WN).

Sista tanken är att är det inte dags snart att företagarna inser att den gamla regeln att man får vad man betalar för även bör gälla för det nya mediet oavsett om det är just svårt att förstå.

Samuel Sylvander 2008-08-27 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Citat:

Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
Vi arbetar alltid även med on-page för att skapa de bästa tekniska förutsättningarna


Senast jag blev kontaktad av en säljare från er så sa hon att ni inte gjorde något on-page utan jobbade enbart med länkar. Kommer dock inte ihåg vad hon hette.

Jasså? Det är iaf felaktigt. För vår produkt World Plus som bland annat Eniro säljer så är det specificerat i produkten hur många sidor vi optimerar. När det gäller sökpositionering som den här tråden handlar om så gör vi teknisk optimering om det behövs och det bjuder vi på, det ingår så att säga i produkten. I vissa fall behövs det inte och så kan det ju ha varit i ditt fall.

Jim_Westergren 2008-08-27 17:53

Tycker personligen det är beklagligt att sådan här spam pågår i SEO-branschen. Det förstör för hela branschen och för alla oss inblandade.

Låt mig citera den första grunläggande principen för kvalitet enligt Googles riklinjer:

"Skapa sidor som främst är till för användare, inte för sökmotorer."

Jag har sett några inlägg av dessa spam-bloggar och man kan se från en kilometers avstånd att det är till för sökmotorer och inte till för användare. Visst kan man använda bloggar i SEO-syfte men när dessa bloggar skrivs för robotor är gränsen enligt mig sedan länge passerad för vad som är seriös SEO.

Ett exempel från en blogg:

Citat:

jobbet
jag sökte för ett tag sedan ett jobb jag verkligen ville ha. de säljer bland annat usb-minne (en länk till en sida om USB). jag trodde inte att de skulle höra av sig. men jag fick faktiskt jobbet. snacka om att jag blev överlycklig. nu är jag affärskvinna. det är riktigt spännande. jag reser en hel del.

Noframe-spam, länkfarm-spam i "sitemaps", bloggkommentar-spam och nu blogg-spam. Vilket spam kommer vara på mode nästa år?

Jag hoppas Google tar krafttag mot alla dessa spam-bloggar så snart som möjligt.

Jag har startat ett projekt där jag jag försöker lista alla seriösa aktörer i SEO-branschen för att hjälpa konsumenterna i denna djungel.

Jag önskar att de som sysslar med sånt här förbättrar sina produkter som de säljer så att de i alla fall följer Googles riktlinjer - tycker det är det minsta man kan begära.

Visst finns det värre spam, det värsta jag sett var när jag anmälde Altus AB för att ha utnyttjat hundratals kunder: http://www.webmasternetwork.se/f8t13353.html

Nåja, har läst om detta ett tag och känns skönt att ha sagt sitt. Tack till Internet Sweden för efterforskningar.

Ingen egenreklam är tillåten, oavsett om den är lämplig och/eller efterfrågad Jim // FredrikMH

andgu 2008-08-27 19:39

hmm, spännande att se vilka företag som köpt länkar i dessa bloggar, hittade minst en överraskning

www.ericssonstrading.se 2008-08-28 08:36

Samuel> Nu är det ju många inom branchen som sagt sitt. Det verkar som de flesta inte tycker det är OK. Då undrar jag som kund givetvis vad ni säger nu samt vilka åtgärder ni kommer att göra.

Samuel Sylvander 2008-08-28 15:40

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@Aug 28 2008, 08:36
Samuel> Nu är det ju många inom branchen som sagt sitt. Det verkar som de flesta inte tycker det är OK. Då undrar jag som kund givetvis vad ni säger nu samt vilka åtgärder ni kommer att göra.
Vi kommer fortsätta att:
  • Leverera goda resultat till våra kunder
  • Hålla dom avtal vi tecknar med våra kunder och partners
  • Utveckla branchledande produkter med korta bindningstider
  • Skapa fler relevanta samarbeten
  • Bygga bättre och bättre hemsidor

/Samuel

Samuel Sylvander 2008-08-28 15:41

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 26 2008, 00:29
De företag som inte håller sina ingångna avtal ska man aldrig mer göra affärer med.
Jag håller helt med dig Conny. Hållar man inte de avtal man tecknar med sina kunder så har man snart inga kunder.

Intet 2008-08-28 16:17

Det är bara en tidsfråga innan google inser vad Jajja håller på med. Då är det kört för Jajja. Förstår inte hur "seriösa" företag kan hålla på med bloggspam utan att fler reagerar...

www.ericssonstrading.se 2008-08-28 16:50

Som kund är man ju enormt besviken....... Skall man orka dra det vidare? Vad tror ni som sett spambloggarna, har man en chans att vinna i rätten (det står att de skall använda googles riktlinjer i avtalet). Känns jättetråkigt att behöva lägga tid på sådant här men Jajja var helt ointresserade av att hitta en lösning. De bryr sig uppenbarligen inte alls om sina kunder och inte heller om sitt rykte.

FredrikMH 2008-08-29 05:01

Skapar de spam-bloggar så bryter de mot Googles riktlinjer, och i så fall även sitt egna avtal. Men är det så enkelt att bevisa i rätten? Kanske lättare om en du får stöd av en talesman från Google, vilket iofs nog inte är jätte svårt att få.

Dessa trådarna gynnar knappast Jajja, och läser man tråden får man uppfattningen att Samuel undviker att svara på ursprungsfrågan.

Conny Westh 2008-08-29 05:13

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Aug 29 2008, 05:01
Skapar de spam-bloggar så bryter de mot Googles riktlinjer, och i så fall även sitt egna avtal. Men är det så enkelt att bevisa i rätten? Kanske lättare om en du får stöd av en talesman från Google, vilket iofs nog inte är jätte svårt att få.

Dessa trådarna gynnar knappast Jajja, och läser man tråden får man uppfattningen att Samuel undviker att svara på ursprungsfrågan.

Avledningsmanöver är en vanlig Militär strategi som funkar lika bra för att avleda uppmärksamheten från missnöjda kunder i SEO-branchen ...

Finnmera 2008-08-29 10:39

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Aug 29 2008, 05:01
Skapar de spam-bloggar så bryter de mot Googles riktlinjer, och i så fall även sitt egna avtal. Men är det så enkelt att bevisa i rätten? Kanske lättare om en du får stöd av en talesman från Google, vilket iofs nog inte är jätte svårt att få.

Dessa trådarna gynnar knappast Jajja, och läser man tråden får man uppfattningen att Samuel undviker att svara på ursprungsfrågan.

Att få stöd fråne en person på Google är tyvär inte så lätt som man kan tro, det är min erfarenhet även om de skulle tjäna själva på det.

Eclipse 2008-08-29 10:56

Det finns ju ingen poäng i att hålla låda och att gapa...

Varken med Google eller med olika aktörer, Jajja i just detta fallet.

Folk säger att dom gillar Google. Både skriftligen som i denna tråden, men även genom att välja bort andra aktörer i stora undersökningar. (Jag menar på världsbasis nu.)

Det bord stå klart för alla att det är inga nollor som knackar kod på Google!

Varför skulle dom klara av att koda världens bästa sökmotor men samtidigt inte ha koll på marknaden!?

Citat:

Att få stöd fråne en person på Google är tyvär inte så lätt som man kan tro, det är min erfarenhet även om de skulle tjäna själva på det.
Google ser och hör ALLT. Det är lättare att få kontakt än du tror. Dom bara orkar inte svara på alla brev... Det skulle i ärlighetens namn inte jag heller göra!


****
Kungen på sökmotor hette tidigare AltaVista. Tills en dag då Google lanserade ett nytt koncept och AltaVista snabbt föll i glömska.

Google vet att deras placering i folks medvetande snabbt kan förändras. Google utvecklar sin motor varje dag, hela tiden. Annat vore digitalt självmord!

Sen att det finns folk på på diverse forum som inte verkar helt övertygade om detta, det är en helt annan sak! :-)


****
Jag stödjer Jajja i deras affärsmetoder. Dom får gärna fuska och spamma.

Samma med Google. Dom får gärna indexera sån skit. Om dom inte vet bättre, så gärna för mig. En vacker dag kommer folk på att det finns en sökmotor som rensar fortare, snabbare och bättre än Google! :-)

Finnmera 2008-08-30 16:12

Citat:

Originally posted by Eclipse@Aug 29 2008, 10:56
Det finns ju ingen poäng i att hålla låda och att gapa...

Varken med Google eller med olika aktörer, Jajja i just detta fallet.

Folk säger att dom gillar Google. Både skriftligen som i denna tråden, men även genom att välja bort andra aktörer i stora undersökningar. (Jag menar på världsbasis nu.)

Det bord stå klart för alla att det är inga nollor som knackar kod på Google!

Varför skulle dom klara av att koda världens bästa sökmotor men samtidigt inte ha koll på marknaden!?

Citat:

Att få stöd fråne en person på Google är tyvär inte så lätt som man kan tro, det är min erfarenhet även om de skulle tjäna själva på det.
Google ser och hör ALLT. Det är lättare att få kontakt än du tror. Dom bara orkar inte svara på alla brev... Det skulle i ärlighetens namn inte jag heller göra!


****
Kungen på sökmotor hette tidigare AltaVista. Tills en dag då Google lanserade ett nytt koncept och AltaVista snabbt föll i glömska.

Google vet att deras placering i folks medvetande snabbt kan förändras. Google utvecklar sin motor varje dag, hela tiden. Annat vore digitalt självmord!

Sen att det finns folk på på diverse forum som inte verkar helt övertygade om detta, det är en helt annan sak! :-)


****
Jag stödjer Jajja i deras affärsmetoder. Dom får gärna fuska och spamma.

Samma med Google. Dom får gärna indexera sån skit. Om dom inte vet bättre, så gärna för mig. En vacker dag kommer folk på att det finns en sökmotor som rensar fortare, snabbare och bättre än Google! :-)

Och hur många kontakter med Google har du haft med förslag/önskningar på förbättringar som även de till synes skulle tjäna på med tanke på det du skrev ?

Jag kanske bara har haft otur men tro mig jag har försökt x antal gånger utan att få någon aha känsla.

Visst har Google mycket kunskap och bra tekniker men nog lär summan av alla hackers runt om i världen vara bra mycket större speciellt då det finns så mycket pengar att hämta i detta mediet.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson