WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Betala för luft hos Kreditor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31369)

Wojt 2008-08-23 18:42

Jag kan börja med att säga att Kreditor har en bra tjänst och är ett bra företag i det stora hela. Men jag tycker inte jag fått nån vidare respons eller vettiga svar, utan mer ursäkter och "circle talk" gällande detta.

Problemet är Kreditor har ändrat sina regler och villkor med åren. För nåt år sen kunde man makulera fakturor och få factoringkostnad tillbaka, det går inte längre.

Det jag framfört till dem och tycker är konstigt är att jag som webbutiksägare får betala factoringkostnader oavsett om det sker någon factoring eller inte.

När du aktiverar en faktura hos Kreditor så köper de fakturan och debiterar gällande dina villkor och prislista. Men makulerar du sedan fakturan får du fortfarande stå för själva factoringkostnaderna. Men varför? Vad är det man betalar för?

Hela deras system är automatiskt och det borde inte medföra en merkostnad när jag makulerar en faktura i deras system.

Det gäller främst när en kund begär ångerrätt eller reklamation. Då får jag inte bara stå för frakten fram och tillbaka utan jag skall även stå för factoringkostnader eftersom Kreditor inte betalar tillbaka summan. Men om man makulerar en faktura sker det ingen factoring, så det gör mig förbryllad hur de kan debitera för ingenting.

Ett annat problem är när det är bedrägeri, då får jag även där makulera fakturan när ett paket kommer tillbaka. Kreditor svarar med att det inte sker bedrägeri så ofta. Deras bedrägerigaranti täcker endast om personen hämtar ut paketet. Då får jag alltså betala för idioter som jävlas med andra och beställer i andras namn.

När det exempelvis sker en automatisk retur när kund inte hämtar ut sitt paket på Posten (vilket inte gäller som ångerrätt) brukar vi skicka ut en faktura för outlöst paket. Denna faktura betalar man också för, men man får ingen som helst täckning på att få pengarna. Kreditor tycker dock att vi skall låta bli att makulera kundernas faktura i detta fall, men enligt våra köpvillkor utgår 400 kr för att täcka kostnader och inte 200 eller 800 kr (eller vad nu kunden handlar för). Därför måste den tidigare fakturan makuleras och skapa en ny, vilket betyder att vi betalar för frakt, kreditors factoring och outlöst paket faktura.

Är det ingen annan som irriterar sig på att i stort sett betala för luft i dessa lägen?

JohanssonHenrik 2008-08-25 20:33

Tycker de flesta (rentav alla kanske men har bara erfarenhet av ett par stycken) av de här kreditföretagen har dåliga vilkor för både kund och säljare.

tartareandesire 2008-08-25 22:30

Förstår varför du ställer dig frågande. Poängen med automatisering är ju just att slippa sådana kostnader....

rocky 2008-08-26 15:47

Håller med Wojt.

Gustav 2008-08-27 03:55

Intressant information. Jag måste erkänna att jag har extremt dålig koll på när och hur Kreditor tar ut sina avgifter.

Visst kan jag tänka mig en avgift eftersom fakturan trots allt måste behandlas av deras system, även om den makuleras. Men sker det ingen factoring så bör Kreditor inte ta betalt för factoring. Det är ganska självklart.

Jag tror dock att Kreditor ser det som om det faktiskt sker factoring. De köper fakturan av dig i samma stund som du aktiverar den. Sedan får du köpa tillbaks den när du makulerar densamma. Det blir lite utav ett nollsummespel, men Kreditor tar ut sina avgifter eftersom fordringen trots allt bytt ägare en gång. I vilket fall så är det Kreditors kunder som drar det kortare strået här.

jonny 2008-08-27 07:42

Är det inte så att Kreditor faktiskt måste skicka ut fakturan också?

Wojt 2008-08-27 10:39

Gustav:

Men om man tänker med den logiken som Kreditor gör borde jag debitera alla kunder som ångrar sig. Eller alla kunder som gör ett misslyckat köp (nekad kreditkort/dålig kredit) osv.

Det vore ju inte hållbart.

lunarmys 2008-08-27 10:40

Kan man annat än hålla med om att det är irriterande?

Craxen 2008-08-27 10:57

Varöfr inte ta hand om det själv... går ju ganska enkelt att lösa med automatik....

rocky 2008-08-27 10:59

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 27 2008, 07:42
Är det inte så att Kreditor faktiskt måste skicka ut fakturan också?

Nej, fakturan skickar ju webshopen med i paketet.

Gustav 2008-08-27 14:02

Citat:

Originally posted by Wojt@Aug 27 2008, 10:39
Gustav:

Men om man tänker med den logiken som Kreditor gör borde jag debitera alla kunder som ångrar sig. Eller alla kunder som gör ett misslyckat köp (nekad kreditkort/dålig kredit) osv.

Det vore ju inte hållbart.

Vid öppet köp så är det inte helt ovanligt att säljaren behåller fakturaavgiften (förutsatt att man tog ut en sådan från första början). Det logiska vore därför att ta ut en extra fakturaavgift av kunder som handlar via Fakturera Mig.

Det ironiska är att Kreditor nu skjuter sig själva i foten. De vill inte att vi e-handlare tar ut en extra fakturaavgift, eftersom detta gör Fakturera Mig till ett mindre fördelaktigt betalningsalternativ för slutkunden. De vinner alltså några extra transaktioner vid ångrade köp, men förlorar många transaktioner när e-handlarna börjar ta ut fakturaavgifter för att täcka dessa kostnader.

DreamLogistics 2008-08-27 14:30

Har skickat denna tråd till Ramo Hedin på Kreditor. Han meddelar att svar från Kreditor är på väg.

Vi har arbetat med Kreditor en längre tid och har inget dåligt att säga om dem. De har säkerligen ett bra svar på detta så vi får helt enkelt vänta på svar.

Wojt 2008-08-27 14:35

Gustav:

Givetvis kan man göra så. Men orkar du verkligen battla med kunden varje gång? Jag har börjat att ge efter *lite* när det gäller sådant för att slippa massa tjafs och administrativt arbete för 29 kr.

Problemet kvarstår dock när det är reklamation. Då har kunden rätt till ersättning fullt ut (såvitt jag vet). Och det skulle bli ramaskri och badwill om jag tog betalt för faktureringsavgifterna + frakter i det fallet.

Craxen 2008-08-27 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av rocky
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Är det inte så att Kreditor faktiskt måste skicka ut fakturan också?

Nej, fakturan skickar ju webshopen med i paketet.

Men varför då inte ta hand om allt själv ????
Hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig att sätta upp ett BG med OCR nr kopplat till sig och tipa om hur du ska göra med fakturorna mm.

Wojt 2008-08-27 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av Sagoborgen
Citat:

Originally posted by -rocky@Aug 27 2008, 09:59
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Är det inte så att Kreditor faktiskt måste skicka ut fakturan också?

Nej, fakturan skickar ju webshopen med i paketet.


Men varför då inte ta hand om allt själv ????
Hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig att sätta upp ett BG med OCR nr kopplat till sig och tipa om hur du ska göra med fakturorna mm.

Eh... det är lite mer än så det handlar om. Du låter som klein nu.

- Global svartlistning av bedragare
- Garanterad betalning i tid när kunden inte betalar
- Automatisk kreditkontroll vid beställning
- Minskad huvudvärk
- Mer tid till att fokusera på försäljning

Jacob Loven 2008-08-27 15:10

Hej Wojt,

Vad tråkigt att du upplever att vi inte gett dig ett tydligt svar på detta tidigare. Jag vill passa på att vara extra tydlig så även andra som kanske undrat om detta får svar, jag vill även poängtera att vi inte har ändrat i villkoren gällande detta. Tidigare har det varit möjligt att frysa en faktura utan att avgifter tagits ut, en funktion som tyvärr togs bort av säkerhetsskäl. Vid makulering har det alltid tagits ut avgifter.

Våra transaktionsavgifter består av en fast avgift och en procentuell avgift. Dessa tas ut när en faktura har aktiverats i vårt system. Precis som vid en korttransaktion kvarstår dessa avgifter vid en makulering/returnering av ett köp. Det kan kännas att dessa avgifter är onödiga, men sanningen är att vi har kostnader förknippade med varje transaktion såsom kreditupplysningar, bedrägerihantering och kundtjänst-samtal vare sig den är fullföljd eller makulerad. Vid returer och makuleringar ökar vår kundtjänstbelastning då många konsumenter ändå hör av sig till oss för att försäkra sig om att returen är gjord.

Hoppas detta ger dig en tydligare bild varför våra avgifter tas ut trots att fakturan makulerats.

Med vänliga hälsningar
Jacob Lovén
Kreditor Europe AB
08-120 120 23

DreamLogistics 2008-08-27 15:18

Citat:

Originally posted by Jacob Loven@Aug 27 2008, 15:10
Hej Wojt,

Vad tråkigt att du upplever att vi inte gett dig ett tydligt svar på detta tidigare. Jag vill passa på att vara extra tydlig så även andra som kanske undrat om detta får svar, jag vill även poängtera att vi inte har ändrat i villkoren gällande detta. Tidigare har det varit möjligt att frysa en faktura utan att avgifter tagits ut, en funktion som tyvärr togs bort av säkerhetsskäl. Vid makulering har det alltid tagits ut avgifter.

Våra transaktionsavgifter består av en fast avgift och en procentuell avgift. Dessa tas ut när en faktura har aktiverats i vårt system. Precis som vid en korttransaktion kvarstår dessa avgifter vid en makulering/returnering av ett köp. Det kan kännas att dessa avgifter är onödiga, men sanningen är att vi har kostnader förknippade med varje transaktion såsom kreditupplysningar, bedrägerihantering och kundtjänst-samtal vare sig den är fullföljd eller makulerad. Vid returer och makuleringar ökar vår kundtjänstbelastning då många konsumenter ändå hör av sig till oss för att försäkra sig om att returen är gjord.

Hoppas detta ger dig en tydligare bild varför våra avgifter tas ut trots att fakturan makulerats.

Med vänliga hälsningar
Jacob Lovén
Kreditor Europe AB
08-120 120 23

Jag sa ju att de skulle ha ett bra svar på frågan :D

Craxen 2008-08-27 15:51

Wojt, vad har du för typ av butik?

Wojt 2008-08-27 16:25

Citat:

Originally posted by Jacob Loven@Aug 27 2008, 15:10
Hej Wojt,

Vad tråkigt att du upplever att vi inte gett dig ett tydligt svar på detta tidigare. Jag vill passa på att vara extra tydlig så även andra som kanske undrat om detta får svar, jag vill även poängtera att vi inte har ändrat i villkoren gällande detta. Tidigare har det varit möjligt att frysa en faktura utan att avgifter tagits ut, en funktion som tyvärr togs bort av säkerhetsskäl. Vid makulering har det alltid tagits ut avgifter.

Våra transaktionsavgifter består av en fast avgift och en procentuell avgift. Dessa tas ut när en faktura har aktiverats i vårt system. Precis som vid en korttransaktion kvarstår dessa avgifter vid en makulering/returnering av ett köp. Det kan kännas att dessa avgifter är onödiga, men sanningen är att vi har kostnader förknippade med varje transaktion såsom kreditupplysningar, bedrägerihantering och kundtjänst-samtal vare sig den är fullföljd eller makulerad. Vid returer och makuleringar ökar vår kundtjänstbelastning då många konsumenter ändå hör av sig till oss för att försäkra sig om att returen är gjord.

Hoppas detta ger dig en tydligare bild varför våra avgifter tas ut trots att fakturan makulerats.

Med vänliga hälsningar
Jacob Lovén
Kreditor Europe AB
08-120 120 23

Tack för klargörandet.

Jag förstår att ni har kostnader. Om du dock jämför kreditkort så är det 3 kr i avgift mot ca 30 kr (eller mer) för en faktura.

Känns givetvis surt att vi skall stå för alla kostnader i sådana sammanhang, men jag antar att det är något man får leva med...

Wojt 2008-08-27 16:26

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Aug 27 2008, 15:51
Wojt, vad har du för typ av butik?

Affärskritiska.

Vad har det för betydelse?

Craxen 2008-08-27 16:59

Jag ser ingen anledning till att lägga dyra pengar på att låta ett annat bolag ta hand om ens fakturor bara.......

Men strunta i det, försöker bara vara hjälpsam.

Wojt 2008-08-27 20:11

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Aug 27 2008, 16:59
Jag ser ingen anledning till att lägga dyra pengar på att låta ett annat bolag ta hand om ens fakturor bara.......

Men strunta i det, försöker bara vara hjälpsam.

Hur många timmar per månad lägger du ner på att kontrollera inbetalningar, skicka inkassokrav och ringa kunder?

Kanske skiljer sig stort på bransch. Men det skulle ta mycket av min tid.

JohanssonHenrik 2008-08-27 20:34

Jag lägger ner ca 30 min extra per månad med att skicka påminnelser och kolla varför folk inte betalar. Men eftersom vi i vår shop även har förskottsinbetalning som alternativ så måste vi ju ändå kolla av alla betalningar och då spelar det ju ingen roll om jag ska kolla av betalda fakturor samtidigt. Skickar mellan 75-100 fakturor i månaden och runt 6-7 påminnelser. Har bara haft 1 ärende hittils till inkasso som blev betalt.

nygryning 2008-08-27 22:02

Jag hanterar ca 2500 fakturor/månad själv. Funderade ett tag på att gå över till Kreditor men när jag räknade på det var det helt klart fördelaktigare att köra själv. Dessutom tjänar jag ju extra pengar. Blir överskott av fakturaavgifterna dessutom många många tusenlappar extra i betpåminnelseavgifter och inkassoavgifter eftersom jag kör det själv.

Tar det mycket tid? Inte alls. Avsätter ca 20 min om dagen knapp. Först trycker jag på en knapp, då hämtar den hem inbetalningar från bankgirot och pricar av fakturorna som betalats. Sedan trycker jag på den andra knappen, då skickas bet. påminnelser ut via mejl till kund, har de valt papper så printas dem istället. Pappersutskrifterna lägger jag i kuverteraren som helt enkelt per automatik kuverterar breven. Dessutom är systemet jag arbetar i helt webbaserat vilket för med sig många fördelar.

I genomsnitt får jag då extra intäkter på 45 tkr/månad. Det är mer än den ev. ränta jag skulle fått på banken om kunden betalade i tid.

Wojt 2008-08-27 22:08

Ok det låter klart intressant att undersökas.

En annan fråga till er som sköter det själva. Är det intressant med automatisk kreditupplysning i er kassa för att sålla bort personer med betalningsanmärkningar eller skulder och låta dem betala med andra alternativ än faktura?

DreamLogistics 2008-08-28 08:29

Citat:

Originally posted by nygryning@Aug 27 2008, 22:02
Jag hanterar ca 2500 fakturor/månad själv. Funderade ett tag på att gå över till Kreditor men när jag räknade på det var det helt klart fördelaktigare att köra själv. Dessutom tjänar jag ju extra pengar. Blir överskott av fakturaavgifterna dessutom många många tusenlappar extra i betpåminnelseavgifter och inkassoavgifter eftersom jag kör det själv.

Tar det mycket tid? Inte alls. Avsätter ca 20 min om dagen knapp. Först trycker jag på en knapp, då hämtar den hem inbetalningar från bankgirot och pricar av fakturorna som betalats. Sedan trycker jag på den andra knappen, då skickas bet. påminnelser ut via mejl till kund, har de valt papper så printas dem istället. Pappersutskrifterna lägger jag i kuverteraren som helt enkelt per automatik kuverterar breven. Dessutom är systemet jag arbetar i helt webbaserat vilket för med sig många fördelar.

I genomsnitt får jag då extra intäkter på 45 tkr/månad. Det är mer än den ev. ränta jag skulle fått på banken om kunden betalade i tid.

Vad är det för ett system? Egentillverkat?

SweCat 2008-08-28 09:03

" När det exempelvis sker en automatisk retur när kund inte hämtar ut sitt paket på Posten (vilket inte gäller som ångerrätt) brukar vi skicka ut en faktura för outlöst paket. Denna faktura betalar man också för, men man får ingen som helst täckning på att få pengarna. Kreditor tycker dock att vi skall låta bli att makulera kundernas faktura i detta fall, men enligt våra köpvillkor utgår 400 kr för att täcka kostnader och inte 200 eller 800 kr (eller vad nu kunden handlar för). "

Detta är olagligt vad jag vet. Du får inte låta en faktura på ett ångrat köp stå kvar, utan du måste omvandla den till en ny faktura som gälller outlöst avgift, även om det skulle råka vara samma pengar. Jag provade att göra det en gång, men fick från konsumentverket veta att så gör man inte, så hur de kan rekommendera det fattar jag inte...

Sedan är der som Wojt säger en himla skillnad på branscher.
Skulle vara intressant sagoborgen att veta hur många % du har som aldrig betalar, och hur många % påminnelser.

I min bransch så tappar vi säkert 10 % när vi gör kreditupplysningar och vi har säkerligen minst lika många som inte betalar. Har inte kollat med Kreditor nu på ett tag hur många som inte betalar men när jag kollade för några år sedan så var det mellan 30-40% % som de skickade påminnelse till och ca 10% av dessa som aldrig betalade, så jag är MYCKET glad att jag använder kreditor trots att det kostar för jag skulle aldrig orka med den administrationen som skulle behövas, och jag skulle få magsår av att reta mig på kunder som inte betalar. Sedan skulle jag nog också förslora mer pengar än jag nu betalar på avgifter, så visst skiljer det sig på bransch.
Jag tror dock att dessa siffror blivit bättre. Min egen teori är att många i början som ville handla var sådana som hade lite pengar i plånboken och tänkte att om de tar det på faktura så skulle pengar hinna komma, men pengarna vara slut i alla fall.

Ang kreditupplysningar och erbjuda annat betalsätt. Dessa som blir nekade faktura pga betalanmärkningar har i min butik aldrig handlat på annat betalsätt annat än en enda gång.

SweCat 2008-08-28 09:10

Citat:

Originally posted by Jacob Loven@Aug 27 2008, 15:10
Hej Wojt,
Vad tråkigt att du upplever att vi inte gett dig ett tydligt svar på detta tidigare. Jag vill passa på att vara extra tydlig så även andra som kanske undrat om detta får svar, jag vill även poängtera att vi inte har ändrat i villkoren gällande detta. Tidigare har det varit möjligt att frysa en faktura utan att avgifter tagits ut, en funktion som tyvärr togs bort av säkerhetsskäl. Vid makulering har det alltid tagits ut avgifter.
Våra transaktionsavgifter består av en fast avgift och en procentuell avgift. Dessa tas ut när en faktura har aktiverats i vårt system. Precis som vid en korttransaktion kvarstår dessa avgifter vid en makulering/returnering av ett köp. Det kan kännas att dessa avgifter är onödiga, men sanningen är att vi har kostnader förknippade med varje transaktion såsom kreditupplysningar, bedrägerihantering och kundtjänst-samtal vare sig den är fullföljd eller makulerad. Vid returer och makuleringar ökar vår kundtjänstbelastning då många konsumenter ändå hör av sig till oss för att försäkra sig om att returen är gjord.
Hoppas detta ger dig en tydligare bild varför våra avgifter tas ut trots att fakturan makulerats.
Med vänliga hälsningar
Jacob Lovén
Kreditor Europe AB
08-120 120 23


Att frysningen togs bort var en av de största försämringar ni har gjort för oss ehandlare. Ofta händer det att man skriver ut fakturan men upptäcker att något saknas i packningen. Man skulle då vilja kunna frysa fakturan coh sedan tina den med ett nytt förfallodatum när varan kommer hem och man kan skicka ordern. Det fungerade tidigare men inte nu. Något som gett mig en massa merarbete och säkert er en massa sköna slantar eftersom ni tar betalt när jag nu behöver förlänga fakturadatum.

JohanssonHenrik 2008-08-28 22:47

Om jag som kund skulle välja mellan olika företag att handla mot faktura hos så skulle jag troligtvis välja det företag som inte använde sig av factoring bolag. Det är främst 3 orsaker till detta:

1. Om jag skulle glömma eller missa en förfallodatum eller rent av inte få den första fakturan för att den kommit bort på posten så har normala företag ingen påmennelseavgift på första påminnelsen.

2. Normala företag erbjuder oftast upp till 30 dagars betalningstid. Kreditbolagen har bara 10 dagar och då känns det ju nästan meningslöst att beställa via faktura. Ska jag betala extra för att få längre betalningstid kan man lika bra beställa via PF.

3. Kreditbolagen skickar endast till ens folkbokförda adress vilket kan ställa till det om man bor tillfälligt någonstans eller oftast är hos sin partner eller liknande.

Sen finns det ju alltid vanliga företag som har liknande vilkor som kreditbolagen så då blir det kort/förskottsbetalning för min del.

Jacob Loven 2008-09-02 08:59

Hej SweCat och allesammans,

Det är bra att vi får höra feedback på frysfunktionen. Vi har förstått att det var en uppskattad funktion och det är beklagligt att vi var tvungna att ta bort den.

Swecat: Jag är jättetacksam om du kan ringa mig på 08 - 120 120 23 så får jag höra om dina rutiner och om vi kan lösa detta på något annat sätt.

Mvh
Jacob Lovén

Wojt 2008-09-08 13:50

Yo Sagoborgen,

Du som talade så gott om att sköta allting själv, kan du inte ta fram lite hård fakta om % på icke betalande kunder och % på påminnelser som SweCat frågade om?

Jag tror många här gärna vill veta vad man kan vänta sig om man kör allting själv.

Istället för att bara säga att det är det bästa så vore det intressantare med siffror att räkna på.

dunken 2008-09-08 16:15

Hej Jacob.

Vi har länge jobbat med er och era lösningar, jag tycker det har fungerat bra och kan säga att jag är mycket nöjd då det är en bra grej ni gör för att säkra betalningarna på nätet. Men jag har också märkt av en del som gjort mig lite besviken.

Först det där med borttagning av fakturor så tror jag inte problemet i sig är att man kan frysa fakturor utan att ni inte hade något bra system för att kunna se över sina frysta fakturor eftersom det inte är en enda ehandlare här som inte vill skicka iväg dom.

Ett enkelt sätt hade varit att skapa en sida där du kan ha översikt på dina egna frysta fakturor så att ehandlaren kan påminna kunden om det faller i glömska.

Sen den borttagningen ni gjorde på detta gav oss en fruktansvärd kundtjänst anstormning då det blev påminnelser om någon faktura tyvärr fick bli liggandes lite längre. Vi hade inte inbyggt i systemet att detta skulle vara medräknat eftersom vi körde lite på att om någon vara inte fanns i lager så kunde man frysa en faktura.

Att detta skedde under julhandlen och utan förvarning gör inget lättare. Men detta har jag förklarat för er.

Jag har också märkt att er sida blivit segare då det kan ta en väldig tid att skriva ut fakturor och ibland kommer man inte ens in på sidan.

Har även märkt av att en del inte får kontakt med er server och på så sätt får ett felmeddelande. Detta kan jag dock inte säga att det är ert fel helt hundra men håller på att ta reda på varför inte detta går igenom och kommer återkomma till er men vore kanon om det är någon som märker av samma problem så kan det ju fixas.

Vill inte vara kritisk men kan jag missa affärer för 10 000 i månaden på en sån här grej så är det helt klart en sak som ska utredas.

mvh/Tomas

Craxen 2008-09-08 16:59

Av alla våra ordrar så går 1,8% till inkasso.
Av alla våra ordrar så är det 0,33% som går vidare till kronofogden.

Om man räknar om det där ovan så får du ut:
ca 2 av 100 ordrar går till inkasso.
1 av 300 ordrar går till kronofogden (kund förlust)
1 av 6 ordrar till inkasso bolaget betalas inte.

Räknar man in en faktureringsavgift i detta och att varje kunde betalar 20kr i faktureringsavgift. Då får ni 6000:- per 300 order att täcka en ev kundförlust på.


När det gäller påminnelser så måste jag ta fram färsk statistik på det, återkommer i det ärendet....

Wojt 2008-09-08 17:10

Craxen, schysst att du delar med dig.

Angående dessa personer, gör ni någon kreditupplysning vid beställningstillfälle?

Jag tycker det är ganska hög andel som går till Kronofogden.

SweCat 2008-09-08 17:13

Tack för siffror, intressant att se hur det ligger till.

Wojt, vi har helt klart olika sätt att se på saker, jag förundrade mig just vilken bra bransch det måste vara Craxen verkar i eftersom så otroligt få gick till kronkalle...

Nicklas 2008-09-08 17:28

Jag håller på att kolla betallösningar för ett e-projekt och kreditor har redan höga avgifter och försämrar de för ehandlaren låter det ju inte som en leverantör man ska välja......

SweCat 2008-09-08 17:32

Jag tycker att den enda försämring man gjort är att inte kunna frysa fakturor, i övrigt har jag alltid varit mer än nöjd med Kreditor och jag har använt dem sedan de startade.

På dessa år har jag sett en mängd förbättringar de gjort samt tycker att de verkligen förstår e-handlarnas behov vilket jag inte kan säga om många andra företag. Jag skulle absolut använda dem om jag hade behov av en fakturalösning.

JohanssonHenrik 2008-09-09 08:01

Kan ge lite statistik från vår webshop.

1 av 13 skickar jag en påminnelse till som de sedan betalar
4 av 856 fakturor har gått till KF, samtliga av dessa är när jag skickat faktura för ej uthämtade PF
2 av 856 har betalat efter 2 påminnelser

Vi började med fakturabetalning i april i år. Väldigt många av våra kunder handlar hellre av oss pga vi har 30 dagars betalning och inte 10 som alla andra, så vi ökade vår omsättning rätt mycket efter det. Vår verksamhet är sådan att ordrarna ligger runt 300-400 i snitt så vi har små men många. Många av våra kunder är återkommande som beställer 1-2 ggr i månaden så det bättrar på betalningsmoralen rätt bra.

Nicklas 2008-09-09 09:43

Citat:

Originally posted by JohanssonHenrik@Sep 9 2008, 07:01
Kan ge lite statistik från vår webshop.
1 av 13 skickar jag en påminnelse till som de sedan betalar
4 av 856 fakturor har gått till KF, samtliga av dessa är när jag skickat faktura för ej uthämtade PF
2 av 856 har betalat efter 2 påminnelser
Vi började med fakturabetalning i april i år. Väldigt många av våra kunder handlar hellre av oss pga vi har 30 dagars betalning och inte 10 som alla andra, så vi ökade vår omsättning rätt mycket efter det. Vår verksamhet är sådan att ordrarna ligger runt 300-400 i snitt så vi har små men många. Många av våra kunder är återkommande som beställer 1-2 ggr i månaden så det bättrar på betalningsmoralen rätt bra.


Hanterar ni faktureringen själva?
Gör ni någon kreditkontroll innan ni släpper i vägvarorna mot faktura?

JohanssonHenrik 2008-09-09 13:53

Ja vi hanterar allt själv. Vi gör en kreditkoll första gången som kunden beställer för över 500:-.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson