WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   TBH.se (AdWeb) i graven (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36322)

Macondax 2009-04-17 09:36

"
Adweb AB, 556621-8987, försattes i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt den 2 april 2009 med advokat Staffan Karnå som konkursförvaltare.
Bolaget har bedrivit internetbutik för hemelektronik, TBH.se.
"

Ytterligare ett av alla hemelektroniks-företag som tvingas slå vantarna i bordet.

hnn 2009-04-17 10:26

Med tanke på deras usla kundservice samt betygen på prisjakt, så förvånar det mig inte.

Mickee 2009-04-17 12:59

med en omsättning på cirkus 80-90 miljoner så tycker jag denna konkursen är lite konstig. Någon som vet mer?

allstars 2009-04-17 13:35

Omsättning ja... Men kostnader då???

nygryning 2009-04-17 18:02

Vad spelar det för roll hur hög eller liten omsättningen är? Obestånd kan man ju hamna i oavsett hög eller liten omsättning

MRDJ 2009-04-20 00:44

omsättningen spelar ingen roll i denna branchen,
snittmarginalerna är idag mellan 1 och 2 procent och då är en hög omsättning en nödvändighet för att överleva.

digiArt 2009-04-22 18:58

Uppdaterar med länk till anbudsunderlag om det är någon här som är sugen på att shoppa bolaget med 17 tvåstaviga .se.

http://www.kjallgren.se/images/upload/fors..._3-090415.1.pdf

Även synonymer.se finns i konkursboet.

Oskar G 2009-04-23 10:34

Citat:

Originally posted by MRDJ@Apr 20 2009, 00:44
omsättningen spelar ingen roll i denna branchen,
snittmarginalerna är idag mellan 1 och 2 procent och då är en hög omsättning en nödvändighet för att överleva.

Hur ska du ha det? ;)

jake 2009-05-09 15:45

Blev ganska bra betalt för innehållet i konkursboet

AVSLUTAD BUDGIVNING


Slutgiltiga bud, exkl moms

Synonymer.se: 305 002 kr

Tbh.se: 30 000 kr

Övriga domäner: 31 500 kr

Kundregistret: 100 000 kr

Nicklas 2009-05-09 16:05

Finns det någon uppgift på vem som köpte in Synonymer.se ?

Vikarien 2009-06-01 11:36

Ja det var vi på Sinovum Media

AnOnYmUs 2009-06-01 14:28

Det var alltså hela sajten, och inte enbart domännamnet ni köpte antar jag?

Vikarien 2009-06-01 14:36

naturligtvis, så dåliga affärer gör jag inte

Danski 2009-06-01 17:17

Vikarien, kul att veta vem vi bjöd emot och grattis till vinnande budet =)

Upplevde ni också konkursförvaltarens agerande som väldigt oseriöst när villkoren och auktionstiderna konstant ändrades efter man redan laggt vinnande bud?

Vi gick ur med alla två-charsdomänerna i alla fall till sist...

fredrikn 2009-06-01 23:34

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 1 2009, 17:17
Vi gick ur med alla två-charsdomänerna i alla fall till sist...
Gratulerar till ett mycket bra pris. Även om det var mertalet mindre populära bokstavskombinationer så var det ju iaf två-letters (inte chars).

importsprit 2009-06-02 07:58

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 1 2009, 17:17
Vikarien, kul att veta vem vi bjöd emot och grattis till vinnande budet =)

Upplevde ni också konkursförvaltarens agerande som väldigt oseriöst när villkoren och auktionstiderna konstant ändrades efter man redan laggt vinnande bud?


Vi gick ur med alla två-charsdomänerna i alla fall till sist...

Jag var med på ett hörn i denna budgivning och kan bara hålla med,
inte sett något liknande innan, märkte själv inte av det du skriver
däremot kontaktade jag konkursförvaltaren i avsikt att få
göra en enklare due diligence för att kunna avgöra om sajten
mötte upp den data som angavs i anbudetsunderlaget men icke,
väldigt dåligt engagemang från deras sida.
Därför avstod jag från budstriden då jag inte vill "skjuta blindfolded",
kunde helt enkelt inte ta den risken just nu.

Grattis till Vikarien som troligtvis gjort en riktigt bra affär.

Vikarien 2009-06-02 08:13

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 1 2009, 17:17
Upplevde ni också konkursförvaltarens agerande som väldigt oseriöst när villkoren och auktionstiderna konstant ändrades efter man redan laggt vinnande bud?


Det kunde ha varit smidigare...

Det blev ju lite pirrigt på slutet med "den som lägger högst bud nu vinner". Var ni kvar då? Jag fick känslan av att det var 3 budgivare med efter att vi lagt 285.
För att inte tala om alla utgångstider. Men vi kände oss övertygade om att de inte skulle låta någon få det bara för att de lagt ett bud i sista sekunden. .

Danski 2009-06-02 09:12

Vi gick ur synonymer.se tidigare än så, hade en dialog internt som tog beslut att vi stannar där men följer med intresse. Fortsatte på de andra delarna som var intressanta istället. Och ja, det blev pirrigt i slutet när det gick tillbaks till stängd budgivning igen. Samtidigt som man redan man var smått irriterad efter allt ändrande gav den en härlig mix av känslor =)

Till Importsprit: Det är ganska vanligt i konkursbon att informationen är begränsad på det man köper, informationen om statistik och inkomster var baserat på ett citat från tidigare ägaren endast som jag förstod det. Konkursförvaltaren ska se till statens och fodringsägarnas intressen endast, alltså tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt och försöka undvika att behöva ge anställda den statliga lönegarantin.

Vi citerar hur tillsynsmyndigheten uttryckte det i samband med denna konkurs:
Det är vilda västern som gäller, konkursförvaltaren får göra precis som han eller hon känner för. Det är ingen rättighet att få bjuda på ett konkursbo och inga vanliga lagar och förordningar gäller.

Max 2009-06-02 10:34

Jag tyckte också att det var lite märkligt förfarande men har ingen stor erfarenhet av konkursauktioner.

Dels frågade jag om omsättningssiffrorna stämde och fick då skickat utdrag från tradedoubler och adsense vilket summerade upp till motsvarande halva den omsättning som angetts. Jag frågade om det kunde vara så att skillnaden berodde på att det även fanns andra intäktskällor men detta skulle vara allt. Jag mejlade och frågade om övriga budgivare också fått denna uppdaterade info men fick inget svar.

En annan sak var rättigheterna till själva synonymlexikonet, efter mycket om och men, mitt i pågående budgivning, kom tillslut uppgifterna att ett avtal med författaren av detta måste tecknas och att dealen han vill ha är 50% av eventuell framtida försäljning av sajten.

Jag tror att det är en bra domän/sajt (det finns ju en anledning att jag var med och bjöd :)) men om slutpriset var bra eller inte beror förstås på hur snabbt man vill räkna hem köpet och hur man tänkt använda den. För mig gick det inte att motivera den prisnivå som den slutade på.

Thomas 2009-06-13 02:07

Citat:

Originally posted by Max@Jun 2 2009, 09:34
... men om slutpriset var bra eller inte beror förstås på hur snabbt man vill räkna hem köpet och hur man tänkt använda den. För mig gick det inte att motivera den prisnivå som den slutade på.
Jag fick möjligheten att köpa den här domänen (synonymer.se) under tiden bolaget bedrev verksamhet men behövde kapital för att rädda huvudverksamheten. Jag gjorde en förhållandevis bara analys av läget för synonymer.se och konstaterade att den verksamheten i bolaget var värd bra med pengar.

Betydligt mer än vad Vikarien betalat.

Jag såg direkta intäkter på drygt 120k per år som rullade. Kostnaden var webhotell.

Citat:

Dels frågade jag om omsättningssiffrorna stämde och fick då skickat utdrag från tradedoubler och adsense vilket summerade upp till motsvarande halva den omsättning som angetts.
Större delen var från avtal med advertising.com

Utöver det såg jag att google indexerat få sidor på siten. Man borde kunna få indexerat stora kvantiterar synomymer i sökmotorerna med en mängd relevant resultat att presentera besökaren.

Jag pratade även om avtal gent mot författaren och tolkade det helt klart som man för x kr köpt loss rättigheterna att presentera synonymresultaten på internet. Det är värt att kolla så denne inte drar en smygare mot konkursförvaltaren.

Jag backade för att priset var betydligt högre än vad Vikarien betalt, samt att jag har/hade för många järn i elden. Att jag inte bjöd i auktionen beror på att jag inte vill kapitalisera på bekantas konkurser. Vi bor i samma småstad.

Kan bara säga grattis Vikarien, blir du inte bannad från google har du degen tillbaks på ett par år max. Trixar du lite (som jag ser du redan gjort) kan det gå fortare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson