WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   När Yreg ringde... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24433)

Header 2007-10-18 15:16

Ett vanligt säljsamtal från det kontroversiella företaget Yreg. En hemsida utan kostnad, bara driftkostnaden att stå för. "Kostnadsfritt", ända tills säljaren inser vem hon har ringt - en reporter på Computer Sweden.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.126423

teddyjohan 2007-10-18 15:35

Klockrent :)

robertsson 2007-10-18 15:42

Dom har ringt mig oxå... jag drog ut som fan på samtalet... spelade med, ville höra mer, låtsades intresserad.

Sedan skällde jag ut säljaren och frågade han om det kändes bra att lura folk och om han sover bra på nätterna. Det sa han att han gör :)

Sedan frågade han varför jag inte sa ifrån direkt utan låtsades vara intresserad och då sa jag att jag ville ta så mycket av hans tid som möjligt så han inte skulle hinna blåsa nån annan.

myapp 2007-10-18 19:51

Jag blev också uppringd av en säljare som sökte samarbete. Hade hört mycket gott om mitt företag och behövde en referensekund för att de ville etablera sig på den nya marknaden. Då mitt företag sysslar med webbutveckling blev jag förvånad och spelade med. Googlade upp företag undertiden och försökte sen övertyga säljaren att sluta jobba på företaget. Bluff och lurendrejeri. Det roliga är att de själva blir förbannad när man tar deras tid i anspråk.

Ingo 2007-10-18 20:12

Man ser ju ofta att de söker såväl säljare som webbdesigner till de och erbjuder en rätt så bra grundlön men frågan är dock hur länge de blir kvar inom företaget. :huh:

Märkligt att Yreg fortfarande kan finnas kvar efter allt som har skrivits om de, men de byter väl namn lika ofta som jag byter strumpor. ;)

Internet Sweden 2007-10-18 21:35

Citat:

Originally posted by Ingo@Oct 18 2007, 20:12
Märkligt att Yreg fortfarande kan finnas kvar efter allt som har skrivits om de, men de byter väl namn lika ofta som jag byter strumpor. *;)
Faktum är att det inte alls är konstigt - De är ett av Sveriges största Webföretag. De är även ombud för IIS och har 911 st. delegerade .se domäner till comitnet.com

Den 10 Nov 2006 skrev jag i tråden att de hade ca 24K registrerade.
comitnet.com 22.565 stycken
nictrade.se 2.040 stycken

De har under knappt ett år senare varit mycket framgångsrika och enligt Webhosting.info har de nu som ICANN-registrar
COMITNET AB 2,034
NICTRADE.SE 28,637

Dvs drygt 30k domäner eller en ökning på 6K domäner (500st per månad delat på 20 arbetsdagar = 25 domäner per dag)

Med tanke på den ökningen anser jag att det skrivs väldigt lite om Comitnet/YREG/Nictrade eller har jag fel ?



Edit: Jag hade missat en länk.

Davve 2007-10-18 22:03

Ok, det av säljaren att säga Kostnadsfritt, men kunden ska ändå skriva på avtal där det står vad det kostar. Kan man inte räkna en summa ggr 12 själv och få en bild på årskostnaden ska man inte heller kalla sig företagare. Man vet att alla säljare överdriver i stort sett, det är det de lever på.

Det jag inte förstår heller är varför folt tycker att det är dyrt. Om man inte kan något själv så kostar en hemsida mer än så om man ska ha någon som hjälper att uppdatera. 7000 om året för en okunnig är inte mycket för en hemsida, domän, hotell, några länkar och support.

Min persronliga åsikt iaf

Tänka sig att det alltid ska finnas nån som tycker att det öär dåligt att det går bra för någon annan. Det är ingen som håller kniven mot deras hals och tvingar köpa, de köper per telefon och sedan måste skriva under ett avtal.

Det är nästan samma sak som att Google tar 375USD för ett sökord för att synas med via Adwords, ska jag då skriva till tidningar att jag blivit lurad? Eller skita i att köpa det ordet?

Man blir så trött på folk som jämt klagar

A.O 2007-10-18 22:14

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 18 2007, 22:03
Ok, det av säljaren att säga Kostnadsfritt, men kunden ska ändå skriva på avtal där det står vad det kostar. Kan man inte räkna en summa ggr 12 själv och få en bild på årskostnaden ska man inte heller kalla sig företagare. Man vet att alla säljare överdriver i stort sett, det är det de lever på.
Det jag inte förstår heller är varför folt tycker att det är dyrt. Om man inte kan något själv så kostar en hemsida mer än så om man ska ha någon som hjälper att uppdatera. 7000 om året för en okunnig är inte mycket för en hemsida, domän, hotell, några länkar och support.
Min persronliga åsikt iaf



Håller verkligen med dig där. Det är inte alls dyrt, jag jobbar själv på ett av dom större webbhotellen i norden och jag pratar med ett 20-30tal kunder om dagen. Många av dom betalar mycket för sina hemsidor och många av dom har inte ens någon aning om hur man ens söker på google för att hitta en webbyrå.

Självklart så är "manuset" vilseledande men samtidigt så måste säljaren säga att det kostar 590 kr månaden, om nu säljaren inte säger det så står det på avtalet.

om man stannar där i ett år och betalar 7000 för sin sajt och sedan flyttar den så är det ett helt OK pris.

EDIT: länk till några av yregs kunder. http://www.referenser.com/. tycker själv att hemsidorna ser bra ut.

weetabix 2007-10-18 23:02

Citat:

Originally posted by Qion@Oct 18 2007, 22:14
om man stannar där i ett år och betalar 7000 för sin sajt och sedan flyttar den så är det ett helt OK pris.
det är ett pissföretag, tro inget annat. billigt eller inte, missar du att säga upp ditt avtal med rekommenderat brev 3 månader innan avtalstiden är slut så förlängs det automatiskt med 24 månader=14160kr till.

att ha som affärsidé att tjäna grova pengar på folks lathet, okunnighet eller annan svaghet anser jag inte är seriöst någonstans.

Ara 2007-10-18 23:24

Citat:

Originally posted by robertsson@Oct 18 2007, 15:42
Dom har ringt mig oxå... jag drog ut som fan på samtalet... spelade med, ville höra mer, låtsades intresserad.

Sedan skällde jag ut säljaren och frågade han om det kändes bra att lura folk och om han sover bra på nätterna. Det sa han att han gör :)

Sedan frågade han varför jag inte sa ifrån direkt utan låtsades vara intresserad och då sa jag att jag ville ta så mycket av hans tid som möjligt så han inte skulle hinna blåsa nån annan.

HAHA så jävla klockrent

mazada 2007-10-18 23:46

Citat:

Med tanke på den ökningen anser jag att det skrivs väldigt lite om Comitnet/YREG/Nictrade eller har jag fel ?
Det har du väldigt rätt i...
Jag har nämnt det förut och nämner det igen att en sak man bör ha i åtanke är att företaget omsatte förra året 143 miljoner... så något gör dom ju rätt... hitta en webbyrå med samma omsättningsklass... bakom alla namn finns företaget som heter yellow register on line ab.

För övrigt så undrar jag vart "nyheten" i denna post ligger?

Xamda 2007-10-18 23:58

Comitnet/Yreg eller vad de kallar sig när det nu ringe har faktiskt skärpt upp sig dramatiskt de senaste åren. Förr var det många som flyttade från dem till oss och visst är det de som gör det nu, men det utgör en ständigt sjunkande andel.

Jag har pratat med rätt många som faktiskt är nöjda med dem, men tycker att de vuxit ifrån den enkla sidan de fått byggd åt sig och därför söker dels ett webbhotell med mer tekniska möjligheter och dels en nya och fräsch hemsida med mer funktioner.

Det finns dem som givetvis inte orkat läsa avtalet och sett 24-månadersklausulen, som är mycket ful och åtminstone förr var skriven i mycket liten textstorlek på avtalen, och de är inte så nöjda...

Deras försäljningsmetoder är inte heller särskilt ärliga, men som påpekats här - de är stora, förmodligen störst i landet sett till omsättningen på webbhotellsfronten.

melin 2007-10-18 23:58

well.. jag hostar ut ca 1.200 per år för min hemsida.. och jag får bygga skiten själv (hyr webspace alltså)

så 7000 per år är inte farligt.. det är väl snarare metoden dom använder för att "snärja" kunder som är den mindre seriösa

Och sen att jobba på Yreg - well.. alla har vi räkningar att betala och en del även barn att försörja.. ett jobb är ett jobb och pengar är pengar.

klein 2007-10-19 01:30

Citat:

Originally posted by melin@Oct 18 2007, 23:58
well.. jag hostar ut ca 1.200 per år för min hemsida.. och jag får bygga skiten själv (hyr webspace alltså)

så 7000 per år är inte farligt.. det är väl snarare metoden dom använder för att "snärja" kunder som är den mindre seriösa

Och sen att jobba på Yreg - well.. alla har vi räkningar att betala och en del även barn att försörja.. ett jobb är ett jobb och pengar är pengar.

8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.

( Glömmer aldrig när vi runt 2000 hade en hög med dotcom företag som vill sälja webshop lösningar till min dåvarande arbetesplats, dom skulle bara ha 30:- / artikel, en butik i den branschen har ca 15.000 artiklar. )

Dvs du betalar för en BMW men får en något Öststatstillverkat skräp..

Sure! Pengar är pengar,jobb är jobb, det tycker nog legoknekten som dödar barn också.. Men lite moral aldrig fel.

Davve 2007-10-19 01:35

Citat:

Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan.
hehe, vet inte vad du jämför med, jämför jag sidan i din profil med vilken som helst av deras referenser så är det du som ser ut som PRAO tyvärr :)

Jag tycker inte att man ska vara rädd att vara dyr, vill man jobba gratis finns det volontärtjänster i U-länder.

Jag har själv jobbat som säljare på ett av Stefans bolag för många år sedan som säljare. Det ör inte så svart som folk målar upp det.

Alla vi som driver företag vet att det alltid kommer finnas kunder som klagar och hotar och lägger många ggr så mycket tid på att svartamåla företaget ifråga än vad det är egentligen värt.

Mitt tipps för alla kunder, både företag och privatpersoner är:
Läs villkoren innan du beställer något och ta konsekvenserna av din handling sedan istället för klaga!

Jag själv hjälper mina egna kunder många ggr, det häner att jag bjuder på det de köpt om de klagar på rätt sätt och att det finns en grund för det osv. Och vet att även företaget ifråga gör på det sättet.

robaino 2007-10-19 01:52

Försvarar inte Yreg på något vis men jag tycker ni borde kliva av era höga hästar ASAP.
Jag har jobbat med folk som jag hittat via WN och även andra så kallade seriösa företag med ett antal hemsidor och jag är hänförd över vilket tugg ni kör med i www världen.
De flesta tycker att en fungerande hemsida är en bonus och jag som beställare borde fatta det. Finns det någon annan bransch där man bygger något på beställning och sedan tar 800-1200 SEK i timmen för att reparera skiten när den inte fungerar?
Yreg verkar billiga om man jämför vad det kostar men en "normal" programmerare som går att hitta i Sverige.

Räkna med 500% påslag på leveranstiden om du inte vill betala per timme för programmerarens misstag. (ej medräknat allt trams med sjuka katter och dylikt) Räkna inte med en fungerande hemsida om du inte vill öka din budget med ytligare 500% för felsökning och annat trams. (Självklart är det fel på internet Explorer 7, eller ditt webbhotell när hemsidan ser ut som ett flipperspel på extacy). I svårare fall beror det på Din lokala dator och din fantastiska programmerare och hans vänner, eller företagets tekniker tycker allt ser bra ut och det borde ju räcka…

Ja, jag är bitter och trött. Jag har dessutom mer än tillräckligt mer erfarenhet för att kunna skriva det jag gör.

Nästa hemsida ska jag nog prova Yreg…

robertsson, skaffa dig ett liv. Det var tufft 1993 att mobba säljare...

MVH

R

ztream 2007-10-19 01:56

Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.

Vill man ha det exklusiva och dyra med hög kvalitet ska man alltså välja Yreg. Är det dagens lektion från de indoktrinerade få? :)

robaino 2007-10-19 02:20

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 19 2007, 01:56
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.

Vill man ha det exklusiva och dyra med hög kvalitet ska man alltså välja Yreg. Är det dagens lektion från de indoktrinerade få? :)

"Indoktrinerade få"?
Hur många här inne har fler kunder än Yreg?

"av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare?"
Klarar man inte av att läsa ett avtal ska man nog undvika att driva ett företag. Klart enkelt att skylla på säljaren när man inte är man eller kvinna nog att ta ansvar för sina beslut.

Kalla andra yrkesgrupper för svin gör inte att du växer i mina ögon.

MVH

R

weetabix 2007-10-19 02:48

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 18 2007, 22:03
Man vet att alla säljare överdriver i stort sett, det är det de lever på.
de säljarna jag arbetar med/känner vill hjälpa kunden att hitta rätt lösning. men jag kanske kommer från ett annat håll, vad vet jag.

jag har inget annat än respekt för hårt arbetande säljare som gör sig och sina företag sjukt rika på att hjälpa kunder att fatta rätt beslut. hårdsäljande telefonnasare går bort, det är den typen av säljare som drar dom andra i smutsen.

vissa tycker ju det finaste i världen är att vinna 1 miljon på lotto, andra försöker göra en hacka på att lura in svaga/ovana företagare i knepiga avtal och en del försöker helt enkelt göra sig förmögna utan någon som helst ansträngning över huvudtaget.

Ara 2007-10-19 04:54

robaino vad har hänt? Varför är du så bitter ?

Lite off topic:
Du kan väl upplysa oss om dina erfarenheter om när du köpte en hemsida "som inte funka". För vad jag har märkt vid ett flertal gånger så vet inte kunden vad dom vill ha, vilken drar ut på tiden.

Den senaste sidan jag byggde, sa kunden att den skulle vara snygg snabb och logisk.
Sen tykte han att det va onödigt att skriva ner hur sidan skulle fungera eftersom han redan hade berättat det, senare sa han också -"vadå testa, funkar det en gång funkar det ju alla gånger."

Vilket såklart drog ut på tiden, och ska jag sitta och förklara/speca vad han vil ha kommer jag såklart att ta betalt och inte göra det på min fritid.
Men det va som sagt lite off topic.

jonny 2007-10-19 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av klein
8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.

Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.

Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.

ztream 2007-10-19 12:04

Citat:

Originally posted by robaino@Oct 19 2007, 02:20
Kalla andra yrkesgrupper för svin gör inte att du växer i mina ögon.
Jag kallade inte någon yrkesgrupp för svin. Det sammanföll sig bara att ett svin var telefonförsäljare. Du vet, det är svinigt att ringa och ljuga för folk och sedan tvinga dem till avslut. Fast kanske inte i din värld?

Det finns rötägg i alla branscher och att det antagligen bara jobbar rötägg på Yreg ska självklart inte belasta en hel yrkeskår.

mkj 2007-10-19 12:56

är det verkligen tillåtet att ha 24 mån uppsägning?.....galet! kan inte finnas nån skälighet i det!

htiawe 2007-10-19 13:37

24 månaders uppsägning låter galet och kan man verkligen kräva att man måste skicka in sin uppsägning via rekommenderat brev? Om de kan motta en beställning via fax så borde de rimligtsvis kunna acceptera en uppsägning via fax?

Xamda 2007-10-19 13:57

24 månader är extremt, men helt lagligt. Man får ingå sådana avtal och det tycker jag väl att man borde uppmärksamma som kund, men de kunde också klart och TYDLIGT upplysa om det, vilket de inte heller gör...

Tycker själv att deras priser är rätt så rimliga med tanke på den allmänna prisbilden idag, men deras affärsmetoder lämnar dock en del övrigt att önska...

Det finns billigare leverantörer, men för 7000, eller för den delen 21 000 på tre år om man missar att säga upp avtalet, får du inte så vansinnigt mycket (och i detta ingår deras webbhotellstjänst, som i och för sig är rätt mager, men ändå)...

De är inga änglar, men de är smarta affärsmän med kanske väl ivriga säljare med sviktande säljmoral...

clonix 2007-10-19 14:26

Jag har hjälpt loss x-antal företagare från Yreg och kan bara gratulera Yreg till en framgångsrik affärsmodell.

För sålänge det finns dumma och snåla företagare så kommer yreg finnas...
Dvs. Yreg är en never ending story!

teddyjohan 2007-10-19 16:46

Mer korrekt är 24 månaders avtal i princip lagliga (och kanske inte alls så ovanliga i andra sammanhang) men i detta fallet är det inte lagligt, jfr MD 2003-12-22, rubriceras negativ avtalsbindning. Det innebär i korthet att ett avtal som förlängs med en ny bindningstid om man inte aktivt avslutar det inom den första bindningstiden inte vinner laga kraft. Däremot är det fortfarande obehagligt både som företagare och privatperson att bli skickad till inkasso eller Kronofogden, så jag kan tänka mig att de flesta böjer sig för Y-reg (m.fl.) när de kommer med sina krav.

Vad gäller den juridiska aspekten så liknar den här diskussionen lämnat-bilen-olåst eller tjej-som-går-lättklädd-i-parken debatten tycker jag, folk verkar inte alls bry sig om vad som är rätt eller fel, allt handlar om hur smart eller dum personen ifråga är och så får han/hon skylla sig själv. Visst, det är en dimension, men man missar hela poängen! Lika mycket som man ska läsa skriftligt avtal så är muntligt avtal exakt lika gällande, även om det är tusen ggr svårare att bevisa. Det tillhör den mest grundläggande juridik.

Jag har jobbat en hel del med telefonförsäljning själv, och det är förstås aldrig kul att hamna hos en kund som skäller ut en. Man bör ha i åtanke (som kund) att den man pratar med inte är den som hittar på manus eller regler för att jävlas med en, utan bara gör sitt jobb. Dessutom är det inte alltid så valfritt som man tror, eftersom man enligt lag måste acceptera jobberbjudanden, eller så förlorar man sin ev. A-kassa. Därmed inte sagt att jag tycker om telefonförsäljare, men man kan ändå förstå deras sits.

...tack för ordet :)

klein 2007-10-19 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Originally posted by -klein@Oct 19 2007, 01:30

8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.



Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.

Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.

Det som tar längst tid är databasen, att bygga databasen är jobbigast. Men får man bara det fungera, så är inga problem att bygga en webbutik med nämda budget. Håller på med ett projekt nu, vissligen bara 5000 artiklar. Men där fick man mycket bra data från leverantören, så att säga. Skall man göra klipp och klist från olika leverantörer hemsida, så blir det dyrare.

Men finns ett färdig varugrupperat produtkregister med bilder, så går det att göra på nämda tid.

Nu menar jag en budget,budget, utan design typ OsC standard utseende..

klein 2007-10-19 16:54

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 19 2007, 16:46
Mer korrekt är 24 månaders avtal i princip lagliga (och kanske inte alls så ovanliga i andra sammanhang) men i detta fallet är det inte lagligt, jfr MD 2003-12-22, rubriceras negativ avtalsbindning. Det innebär i korthet att ett avtal som förlängs med en ny bindningstid om man inte aktivt avslutar det inom den första bindningstiden inte vinner laga kraft. Däremot är det fortfarande obehagligt både som företagare och privatperson att bli skickad till inkasso eller Kronofogden, så jag kan tänka mig att de flesta böjer sig för Y-reg (m.fl.) när de kommer med sina krav.

Vad gäller den juridiska aspekten så liknar den här diskussionen lämnat-bilen-olåst eller tjej-som-går-lättklädd-i-parken debatten tycker jag, folk verkar inte alls bry sig om vad som är rätt eller fel, allt handlar om hur smart eller dum personen ifråga är och så får han/hon skylla sig själv. Visst, det är en dimension, men man missar hela poängen! Lika mycket som man ska läsa skriftligt avtal så är muntligt avtal exakt lika gällande, även om det är tusen ggr svårare att bevisa. Det tillhör den mest grundläggande juridik.

Jag har jobbat en hel del med telefonförsäljning själv, och det är förstås aldrig kul att hamna hos en kund som skäller ut en. Man bör ha i åtanke (som kund) att den man pratar med inte är den som hittar på manus eller regler för att jävlas med en, utan bara gör sitt jobb. Dessutom är det inte alltid så valfritt som man tror, eftersom man enligt lag måste acceptera jobberbjudanden, eller så förlorar man sin ev. A-kassa. Därmed inte sagt att jag tycker om telefonförsäljare, men man kan ändå förstå deras sits.

...tack för ordet :)

Telefonförsäljning till företag bårde förbjudas.. Dom stör, dom äter arbetestid .

klein 2007-10-19 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Originally posted by -klein@Oct 19 2007, 01:30

8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.



Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.

Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.

Det finns kunder också som har lever i det blå, dom tycker man skall producera saker och ting för inga pengar alls, för det skall dom ha max allting.
Inser inte att det tar en jävla massa tid och göra en bra hemsida, även om man plockar färdiga open source produkter från hyllan såsom oscommerce, drupal , mambo osv.

Så skall dom yxa till och anpassa till kunden fördel. Jag menar fortfarande att många företags hemsidor kan man stoppa in i en drupal web och sedan patharna mallarna lite med grafik och liknade. Då får man en öppen lösning som kunden själv kan updatera innehållet på.

allstars 2007-10-22 10:47

Det är alltid lika otrevligt när man lämnat en offert till en ev kommande kund och så kommer fråga upp om "varför det är så dyrt" och jämför med den offert de fått från yreg och företag med liknande tillvägagångsätt.

clonix 2007-10-23 04:29

Senaste gången jag snackade med en säljare från Yreg så drev jag fortfarande
"knowledge" och efter säljaren kört sitt säljtugg så påtalade jag att....

"Det kanske inte är så smart att ringa och försöka sälja en hemsida till en lite större webbyrå och passade på att tipsa säljaren att googla på yreg och läs lite vad som
skrivs om din arbetsgivare och arbetsplats."

"Jag vet vad det står" svarade han och påstod allt var lögn och lade på luren i örat!

WebboT 2007-10-23 05:19

Har personligen inga erfarenheter av Yreg, men min syster och hennes man har dessvärre.
Min systers man har ett eget litet företag (drivet från hemmet) och en dag ringde dessa Yreg-Svin och erbjöd sina tjänster till företaget "utan kostnad".
Min syster svarade eftersom hennes man inte var hemma vid tillfället.
Tilläggas ska att hon inte har det minsta att göra med hennes man's företag.
För att göra historien kort, så råkade hon väl säga "ja" vid fel tillfälle under samtalet, som hon inte fattade ett dyft om vad det riktigt handlade om. Hon vet knappt vad Google är för nåt....:o

Hur som helst så kom det en bekräftelse på "avtalet" med posten efter en tid.
Hur kan detta räknas som ett ingånget avtal? Yreg-svinet bad ju inte ens att få prata med företagaren själv......dom tyckte väl att det räckte med att prata med frun.....
Yreg's affärsmodell går utan tvekan ut på att luras.....

klein 2007-10-24 15:53

Citat:

Originally posted by WebboT@Oct 23 2007, 05:19
Har personligen inga erfarenheter av Yreg, men min syster och hennes man har dessvärre.
Min systers man har ett eget litet företag (drivet från hemmet) och en dag ringde dessa Yreg-Svin och erbjöd sina tjänster till företaget "utan kostnad".
Min syster svarade eftersom hennes man inte var hemma vid tillfället.
Tilläggas ska att hon inte har det minsta att göra med hennes man's företag.
För att göra historien kort, så råkade hon väl säga "ja" vid fel tillfälle under samtalet, som hon inte fattade ett dyft om vad det riktigt handlade om. Hon vet knappt vad Google är för nåt....:o

Hur som helst så kom det en bekräftelse på "avtalet" med posten efter en tid.
Hur kan detta räknas som ett ingånget avtal? Yreg-svinet bad ju inte ens att få prata med företagaren själv......dom tyckte väl att det räckte med att prata med frun.....
Yreg's affärsmodell går utan tvekan ut på att luras.....

Det är bara att bestrida! Kan inte yreg bevisa att det är behörigfirmatecknare som har sagt JA, så är problemet deras.

Ungerfär som man gör med andra bluff företag, man ingonera dem. Vet inte hur många "bekrätelse" jag har fått någon skojar företag som hetter infomaster.

weetabix 2007-10-31 21:02

mer yreg i nästa veckas uppdrag granskning

MrHandley 2007-11-02 11:25

De kör annonser i gratistidningarna nu, söker säljare :)

weetabix 2007-11-02 14:02

även tv-spottar i lokal-tv här :)

Internet Sweden 2007-11-02 16:00

Citat:

Originally posted by weetabix@Oct 31 2007, 22:02
mer yreg i nästa veckas uppdrag granskning

Var har du hittat info om det ?

weetabix 2007-11-02 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av weetabix
mer yreg i nästa veckas uppdrag granskning


Var har du hittat info om det ?

dom pluggade det inslaget i slutet av denna veckas program.

lesoft02 2007-11-07 13:47

Yreg och deras affärer kommer visst att vara ett ämne i kvällens (onsdagens) Uppdrag granskning!

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277316


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson