WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Svea ekonomi eller IIS? Vem har gjort fel? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26114)

Johan H 2008-01-08 14:55

Kort och gott. Har suttit i telefon hela dagen och pratar och frågat och.....
I november märkte jag att ett av mina domännamn var deaktiverat och höll på gå ut.
Jag ringer Nic.se och FRAMFÖRALLT svea ekonomi och snackar om det. Inga problem, jag hade över en vecka på mig
att betala innan karantäntiden gick ut.

Citat:

Om ett domännamn deaktiveras enligt
föregående stycke, har Innehavaren möjlighet
att åter aktivera domännamnet genom att
senast 60 dagar från dagen för deaktiveringen
avhjälpa den påtalade bristen. Är bristen en
obetald årsavgift måste betalningen vara .SE
tillhanda innan deaktiveringsperioden gått ut.
Om detta inte sker, har .SE rätt att avregistrera
domännamnet. Meddelande om att
avregistrering kan komma att ske skall skickas
till Innehavaren i samband med att deaktivering
sker - Allmänna villkoren för .SE

Så jag hade över en vecka på mig, inge skrik och bråk här.
Jag betalar in pengarna plus straffavgiften d.v.s. 200 kr totalt. Märker senare under julen att domänen ägs av en annan för jag fick ett mail av min kompis som frågade varför jag lät domänen gå ut, han ville han den istället.
Jag tänkte typ, vad in i helvete? Vad nu? Kollar upp det hela och det stämmer, en annan personen står som ägare.
Jag vill bara säga att denna person i fråga har gjort 100% korrekt för sig, han har registrerat ett domännamn som var öppen för registrering.

Hur som helst, jag går ju i taket, tänkte vad in i helvete? Tänk om jag betala fel eller något?
http://image.bayimg.com/haihpaabn.jpg

Råder dock inge tvivel om att mitt OCR nummer stämmer till 100%.
Citat:



from "[email protected]" <[email protected]> hide details 8/14/07
to [email protected]
date Aug 14, 2007 7:02 AM
subject Påminnelse om årsavgift för domännamn
mailed-by iis.se

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1


Kundnummer: XXXXXXXXXXX

Ärende (Re):
Betalningsavisering på årsavgift för domännamn för perioden
2007-09 - 2008-08 med förfallodag och avinummer 3960291.
(se specifikation nedan)

Betalningsmottagare...: Svea Ekonomi
PlusGiro..............: 489 60 03-3
Bankgiro..............: 5557-7175
Aktuellt belopp.......: 200 SEK (inkluderar 50 SEK avgift)
Referens/OCR..........: 396029191

Så, nu vill jag att ni ska förstå följande.
1. Mitt domän gick ut ur karantän 29/11-07
2. Enligt dom allmänna villkoren på IIS så hade jag mina 60 dagar på mig, som ni själva ser.
3. Jag betalar in en vecka innan den går ut ur karantän
4. Svea Ekonomi hade pengarna den 23/11-07 enligt Annica B. på Svea Ekonomi som är chef för samarbetet mellan IIS.se & Svea
5. Svea Ekonomi säger att dom inte kunde registrera betalningen någonstans eftersom Nic.se makulerat avin den 8/11-07

Citat:


Hej Johan!

Som jag ser det så skedde betalningen för sent. Förfallodatum var 8/8 och den 8/11 så makuleades fakturan av .se. Din betalning inkom 23 nov varvid den återbetalades via utbetalningskort.

Så hade betalningen skett tidigare så hade det varit ok, men nu inkom den försent. Så jag kan inte att Svea gjort något fel..

Med vänlig hälsning

Christer K.
Svea Ekonomi
Fakturaservice


Så har jag gjort fel? Nej. Inte enligt regelverket. Jag har gjort allt man kan göra.
Titta här.
http://image.bayimg.com/iaiheaabn.jpg


Detta säger er kanske inte så mycket.
Men jag ringde Svea ekonomi & Nic.se för att checka att allt var okej.
VILKET DET VAR DÅ, DÄRFÖR JAG BETALA IN SUMMAN. MEN ÄNDÅ SÅ KLARAR MAN INTE AV ATT SKÖTA ALLT korrekt.
Herregud, är så jävla lack.

Har spelat in ett par samtal idag. Får se om jag orkar lägga upp dem.
Detta är dock en plåga, jag vill veta vem som är ansvarig i detta. Jag vill veta vem som är den skurken.
Tänker inte låta detta passera mig ostört. Verkligen inte.

ztream 2008-01-08 14:58

Illa. Lär ju inte vara någon som kommer ta på sig ansvaret känns det som :(

Johan H 2008-01-08 15:03

Än en gång har man fått känna på den höga kvaliten på service då det gäller dessa företag. Helt jävla muthafucking otroligt. Jäkla idioter hela högen, känns det som.

Just nu lyssnar jag på Rage against the machine - know your enemy

robertsson 2008-01-08 15:05

Citat:

Originally posted by Johan H@Jan 8 2008, 14:55
Har spelat in ett par samtal idag. Får se om jag orkar lägga upp dem.
Detta är dock en plåga, jag vill veta vem som är ansvarig i detta. Jag vill veta vem som är den skurken.
Tänker inte låta detta passera mig ostört. Verkligen inte.

Nu har jag inte läst IIS regler och villkor för domäner, men jag vore dig skulle jag kolla om jag har några rättsliga möjligheter att vidta mot IIS/Svea.

För övrigt låter du full på samtalet till Svea :)

Johan H 2008-01-08 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Men jag ringde Svea ekonomi *Nic.se för att checka att allt var okej.
VILKET DET VAR DÅ, DÄRFÖR JAG BETALA IN SUMMAN. MEN ÄNDÅ SÅ KLARAR MAN INTE AV ATT SKÖTA ALLT korrekt.
Herregud, är så jävla lack.
Har spelat in ett par samtal idag. Får se om jag orkar lägga upp dem.
Detta är dock en plåga, jag vill veta vem som är ansvarig i detta. Jag vill veta vem som är den skurken.
Tänker inte låta detta passera mig ostört. Verkligen inte.


Nu har jag inte läst IIS regler och villkor för domäner, men jag vore dig skulle jag kolla om jag har några rättsliga möjligheter att vidta mot IIS/Svea.

För övrigt låter du full på samtalet till IIS :)

Jag ska avvakta och se först vem som är guilty......
Du ser ju villkoren i början på min text. Dom är rätt så glasklara.

Jag ser det framför mig nu, dom sitter säkert och skrattar åt mig
på kafferasterna as we speak på Svea & IIS. Inte
acceptabelt. Verkligen inte.

tartareandesire 2008-01-08 15:42

Citat:

Originally posted by Johan H@Jan 8 2008, 16:03
Än en gång har man fått känna på den höga kvaliten på service då det gäller dessa företag. Helt jävla muthafucking otroligt. Jäkla idioter hela högen, känns det som.
Just nu lyssnar jag på Rage against the machine - know your enemy


Hehe, man kanske inte ska dra alla över en kam =), men bra musik, ett av de bästa debutalbumen någonsin =)

Internet Sweden 2008-01-08 15:45

Förbaskat beklagligt - Jag lider med dig!

Jag kan inte heller se att du kunde gjort på något sätt.
Det verkar på dig även vara en domän du inte gärna hade släppt - tråkigt nog kommer du nog aldrig få rätt mot dessa två ulvar.

Tänkt så extremt mycket lättare saker och ting vore om inte IIS vore så hedenhös att de anlitar en partner som bara tillåter giro - fatta vad likvidsdagar IIS skulle tjäna på att tillåta kortbetalningar.

Davve 2008-01-08 15:46

det är ofta att de gör fel med domän, gäller även loopia där jag köper mina domän. Jag bockar för att jag vill att loopia fakturerar mig även i fortsättningen men fick några ggr faktura från båe loopia och nic för samma domän. Inte direkt meningen att man ska kolla varje gång.

grazzy 2008-01-08 15:49

Varför finns det inget sätt att korrigera / kontrollera det här? Vilken instans vänder man sig med klagomål på IIS till? Och kom inte och säg IIS...

Johan H 2008-01-08 15:52

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Jan 8 2008, 16:45
Förbaskat beklagligt - Jag lider med dig!

Jag kan inte heller se att du kunde gjort på något sätt.
Det verkar på dig även vara en domän du inte gärna hade släppt - tråkigt nog kommer du nog aldrig få rätt mot dessa två ulvar.

Tänkt så extremt mycket lättare saker och ting vore om inte IIS vore så hedenhös att de anlitar en partner som bara tillåter giro - fatta vad likvidsdagar IIS skulle tjäna på att tillåta kortbetalningar.

Det finns mycket IIS skulle kunna göra - i många år men aldrig gjort det.
Tror du verkligen dom bedriver något som kvalificeras som "jobb" på det där företaget?
Senaste 7 åren vet jag bara 1 stor förändring som skett då det gäller Nic.se - domänhanteraren. Som är relativt ny.
Inget annat. Och den fungerar riktigt kasst.....

Jag kan ju bara anta att dom har google-liknande-miljö på det där företaget, d.v.s. playstation & xbox spel här och där, egen resturang, eget cafe, massörer som hjälper personalen vid behov m.m.
Den stora skillnaden på IIS och google i detta fall är ju att dom anställda på google producerar något med tanke på deras ägare, men IIS ägs inte av någon utan bedrivs under en styrelse som njuter av alla dessa privilegier själva..

Johan H 2008-01-08 15:54

Citat:

Originally posted by grazzy@Jan 8 2008, 16:49
Varför finns det inget sätt att korrigera / kontrollera det här? Vilken instans vänder man sig med klagomål på IIS till? Och kom inte och säg IIS...
Konsumentverket! Som för övrigt har en plats i styrelsen på IIS, så dina klagomål kommer
användas till att vika flygplan av.......


http://www.iis.se/docs/styrelsen_506.jpg


God jul till alla domänägare önskar er kära styrelse, tack för alla dessa fina julklappar ni givit oss, ni skulle inte betalat så mycket som ni gjorde, men vi antar att ni uppskattar våra långsiktiga mål. - Styrelsen för IIS

b_andersson 2008-01-08 15:54

Citat:

Originally posted by grazzy@Jan 8 2008, 15:49
Vilken instans vänder man sig med klagomål på IIS till? Och kom inte och säg IIS...

Borde väl vara PTS som är tillsynsmyndighet? Men troligen får man bättre effekt att låta IDG/liknande rota i det här!

/edit: Saxat från pts.se:

Syftet med tillsynen över domännamnsadministratören (för närvarande Stiftelen för Internets Infrastruktur, .SE) är att, liksom övrigt tillsynsarbete som PTS bedriver, kontrollera om lagar, förordningar, föreskrifter eller andra villkor som meddelats med stöd av lagarna efterlevs.

//Björn

JonathanS 2008-01-08 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Just nu lyssnar jag på Rage against the machine - know your enemy


Heh, precis vad jag brukar lyssna på inför mina möten med .SE. Helt seriöst.

Det är verkligen beklagligt att detta har hänt. I mina ögon är det ytterligare ett tydligt exempel på att .SE är helt fel ute vad det gäller e-postaviseringen och övergången till en egen ombudsverksamhet (med direktregistreringar osv). Även för oss ombud är deras aviseringsrutiner långt ifrån självklara.

Citat:

Ursprungligen postat av Davve
det är ofta att de gör fel med domän, gäller även loopia där jag köper mina domän. Jag bockar för att jag vill att loopia fakturerar mig även i fortsättningen men fick några ggr faktura från båe loopia och nic för samma domän. Inte direkt meningen att man ska kolla varje gång.

Nja, det beror till stor del på hur samaviseringen fungerar (som Loopia/övriga ombud som erbjuder avisering av .se domäner fr om år 2). Om ombudet, som erbjuder samavisering, ska förnya en .se domän så behöver den veta det (dvs, ha fått in betalningen från innehavaren) ungefär 3 veckor (och mindre) innan domänen går ut. Långt ifrån alla innehavare betalar för sina .se domäner i tid, vilket innebär att ombudet är tvungen att inaktivera samaviseringen för domänen ifråga (.SE skickar då ut en avi direkt till innehavaren).

Samaviseringen är långt ifrån idealisk (för det här ändamålet) och även om .SE och Registrars.se har gjort mycket för att det ska bli bättre så kommer aviseringen av .se domäner (fr om år 2) inte att fungera riktigt bra förrän .SE har gått över till sin nya affärsmodell.

Om man har klagomål på .SE så ska man mycket riktigt framföra detta till PTS.

Johan H 2008-01-08 17:18

Citat:

Heh, precis vad jag brukar lyssna på inför mina möten med .SE. Helt seriöst.

Det är verkligen beklagligt att detta har hänt. I mina ögon är det ytterligare ett tydligt exempel på att .SE är helt fel ute vad det gäller e-postaviseringen och övergången till en egen ombudsverksamhet (med direktregistreringar osv). Även för oss ombud är deras aviseringsrutiner långt ifrån självklara.

Ja, det är verkligen beklagligt. Här har jag bevis på bordet, allt är 100% korrekt från min sida.
Men något gick verkligen fel, VERKLIGEN FEL. Nu sitter en av juristerna på IIS och ser vad som har hänt och ska återkomma, någon som vill satsa pengar på hur länge det kommer ta/ om jag ens får ett svar?

Tja, dom skulle ha dumpat Svea Ekonomi för länge sen och kört över allt för kortbetalning och jobbat med ombuden så att ombuden kan sköta .SE betalningarna. Så man har 2 alternativ.

1. Betala själv med kreditkort
2. Betala till sitt ombud som sköter .SE avgiften

Inte via SVEA, då är vi alla förlorare.

robertsson 2008-01-08 18:56

Varför kan inte IIS / Loopia erbjuda mer avancerade betallösningar.

I IIS fall betalningar för flera år.
I Loopias fall samfakturering.

Jag har ca 200 domäner på Godaddy.
Med dessa har jag kunnat.

* Delbetala årsavgift så alla domäner har samma förfallodatum.
* Förbetala upp till 10 årsavgifter frammåt.

= Fullständig lugn och ro vad gäller fakturor, betalningar, kontroller, påminnelser, förfallna fakturor, mm. Jag kan faktist inte minnas när jag loggade in på godaddy senast, det kan vara FLERA ÅR SEDAN.

Under tiden ramlar det in 3-5 fakturor och påminnelser från Loopia OM DAGEN.

Just nu har jag minst 20 obetalda påminnelser hos Loopia, inte för att jag inte har råd att betala. Inte för att jag vill djävlas med Loopia. Inte för att jag anser att fakturorna är felaktiga. Nej, det är för att jag håller på att drunkna i dessa fakturor. Jag kommer nog bli den första som drunknar elektroniskt i ettor och nollor. Alternativet är att anställa en person som ENBART håller reda på alla Loopia fakturor.
Dessutom måste jag ringa Loopia flera gånger i månaden för att reda ut problem som uppståt med dessa fakturor.

Varför måste IIS och Loopia vara 487589423591243 år efter i utvecklingen?

Senast när jag pratade med Loopia Ekonomi frågade jag varför Loopia inte kan erbjuda samfakturering, för att bespara administrativt arbete.

Jag fick till svar:
"Vi har automatiska system som administrerar detta så det är ingen administrativ besparing för oss att samfakturera"

VAKNA! Hur många supporttimmar slösar ni bort i månaden helt i onödan på detta samtidigt som ni gör det krångligt för kunderna.

tartareandesire 2008-01-08 19:15

Visst, det är ingen administrativ besparing för dom men däremot kan de förlora kunder och i slutändan en hel del pengar om de inte erbjuder vad kunderna vill ha.

3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)

Johan H 2008-01-08 19:19

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 20:15
Visst, det är ingen administrativ besparing för dom men däremot kan de förlora kunder och i slutändan en hel del pengar om de inte erbjuder vad kunderna vill ha.

3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)

Du måste sätta det i perspektiv.
5-10 minuter PER DAG som du säger, för något som skulle kunna ta.... knappt något - per månad & år.

robertsson 2008-01-08 19:31

Att betala 3 fakturor, kan ta mindre än 3 minuter. MEN, jag har ett LIV förutom Loopia fakturorna. Dessa fakturor ramlar in över dagen, dom ramlar in när jag pratar i telefon, dom kommer när jag är sjuk, dom kommer när jag sitter i möte, dom kommer när jag inte har kreditkortet på mig, dom kommer precis hela tiden.

Den faktiska tiden för att betala är minimal, men jag kan inte slänga allt annat jag håller på med och leta kreditkortet varje gång ett mail ramlar in.

Jag vill jobba med webbutveckling och marknadsföring. Hade jag velat ägna mitt liv till att betala fakturor hade jag inte hängt på detta forum utan varit ekonomiassistent på kommunen.

Davve 2008-01-08 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av Davve
det är ofta att de gör fel med domän, gäller även loopia där jag köper mina domän. Jag bockar för att jag vill att loopia fakturerar mig även i fortsättningen men fick några ggr faktura från båe loopia och nic för samma domän. Inte direkt meningen att man ska kolla varje gång.

Nja, det beror till stor del på hur samaviseringen fungerar (som Loopia/övriga ombud som erbjuder avisering av .se domäner fr om år 2). Om ombudet, som erbjuder samavisering, ska förnya en .se domän så behöver den veta det (dvs, ha fått in betalningen från innehavaren) ungefär 3 veckor (och mindre) innan domänen går ut. Långt ifrån alla innehavare betalar för sina .se domäner i tid, vilket innebär att ombudet är tvungen att inaktivera samaviseringen för domänen ifråga (.SE skickar då ut en avi direkt till innehavaren).
Samaviseringen är långt ifrån idealisk (för det här ändamålet) och även om .SE och Registrars.se har gjort mycket för att det ska bli bättre så kommer aviseringen av .se domäner (fr om år 2) inte att fungera riktigt bra förrän .SE har gått över till sin nya affärsmodell.
Om man har klagomål på .SE så ska man mycket riktigt framföra detta till PTS.

Jag väljer som sagt hos loopia att jag vill att loopia sköter faktureringen även i fortsättningen. Jag betalar alla loopias fakturer långt innan de ens förfaller och ändå får jag ibland dubbla fakturor så tyvärr men felet är inte mitt. Vist hjälper loopia när man kontaktar de och jag får pengarna tillgodo, men ska man verkligen behöva kontrollera detta för varje faktura? sällan. Det är en av loopias tjänster, väljer jag en tjänst vill jag att det fungerar oavsett om loopia gör vinst eller förlust på den affären.

robertsson 2008-01-08 20:00

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 19:15
3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)

Visst tar det inte många sekunder att betala en faktura, men:

* Jag har fått dubbletter av fakturor från Loopia - måste kollas
* Jag har fått fakturor som inte går betala på Loopias hemsida - måste ringa
* Jag har betalat fakturor där domäner sedan inte har förlängts hos Loopia - måste dubbelkollas
* Och slutligen ska alla dessa betalningar sedan bokföras

Så även om själva betalningsförfarandet inte tar mer än sekunder så är dessa Loopia fakturor mer än vad jag klarar av psykiskt. Även andra fakturor blir lidande när dessa Loopiahögar växer.

Jag ville inte lägga över allt ansvar på Loopia, jag har säkert gjort fel här och där, och framförallt varit sen med betalningar. Men med Godaddys system med en FÖRSKOTTSfaktura var 10:e år så eliminerar man problemen til 99.99999%

Jag har mailat över de 3 senaste "hata loopia" trådarna till Loopia och bett dom om ett uttalande, vi får se om det händer nått?
Sorry Johan för trådkapningen för den handlade inte om Loopia ursprungligen.

Isak 2008-01-08 20:45

Jag tycker också det är ett elände med Loopias faktureringssystem. Vi har därför valt att betala .se domäner direkt via IIS fast det är dyrare för att i alla fall kunna få månadsfakturering.

För .nu domäner är ju Loopia så pass billiga att det är svårt att hitta något alternativ. Vi får också en faktura nästan varje dag från dem och det TAR tid och ger ju ett stort utökat arbete med kontroll och bokföring. Vi har flera gånger meddelat dem att vi gärna skulle betalat en högre avgift om vi kunde få ned antalet fakturor.

Jag rekommenderar också alla som har .nu domäner hos Loopia att själv föra en noggrann kontroll över när domänerna går ut. Vi har flera dokumenterade fall då faktura ej skickats ut så Loopia känner till att det finns ett problem.

Till sist tycker jag i alla fall att Loopia är trevliga att ha att göra med och har en proffsig support men det är synd att de inte längre verkar satsa på att utveckla tjänsten och bli ännu bättre. Antagligen satsas inga pengar i den riktningen från ägarna.

robertsson 2008-01-09 09:42

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 19:15
3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)

Då var det dags igen.

Kl 08.06 kommer det e-post - faktura från Loopia. Jag börjar kolla fakturan och tycker mig känna igen domännamnet. Kollar upp det och ja, domänen är betald med kreditkort den 20:e dec 2007. Domänen är även förlängd enligt nunames till 2008-12-20. Likförbannat skickar Loopia en faktura igen idag för samma domänamn och samma förlängning.

Hur kan någon hävda "det tar bara 5 minuter". Detta förstör hela min arbetsdag!

Fattar du vilket jobb och sitta kolla min bunt fakturor och jämföra domänamn och slå upp på iis, nunames och andra registrars och kolla vad Loopia har gjort för fel idag?

Nån som vill ringa Loopia åt mig?
Fakturanummer: 583644.
Telefonnummer: 021-12 82 22
Hoppas dom inte har telefonkö - "det tar bara 5 minuter"

Johan H 2008-01-10 12:21

Inget nytt, helt otroligt. Verkar ta enorm tid att kolla upp saker och ting.
Blir ännu lackare då man ej får veta något, förväntar dom sig att jag ska ringa igen?

pokerstjärna 2008-01-10 12:31

Citat:

Originally posted by Johan H@Jan 10 2008, 13:21
Inget nytt, helt otroligt. Verkar ta enorm tid att kolla upp saker och ting.
Blir ännu lackare då man ej får veta något, förväntar dom sig att jag ska ringa igen?

Gyfan vad tragiskt.
Gör en polisanmälan och kontakta IDG samt fler medier.

Johan H 2008-01-10 12:48

Vi får se, jag ska avvakta till 15:00, har dom inte hört av sig så ringer jag igen.
Jag är rätt säker på att dom inte kommer höra av sig, men jag vill ändå ge dom chansen. Detta är inte ett fall som ska ta flera dagar att kolla upp, bör inte ta mer än 1 timme faktiskt.

tartareandesire 2008-01-10 13:13

Citat:

Originally posted by Johan H@Jan 10 2008, 13:48
Vi får se, jag ska avvakta till 15:00, har dom inte hört av sig så ringer jag igen.
Jag är rätt säker på att dom inte kommer höra av sig, men jag vill ändå ge dom chansen. Detta är inte ett fall som ska ta flera dagar att kolla upp, bör inte ta mer än 1 timme faktiskt.


Förutsatt att de inte gör andra saker utöver det? =)

tartareandesire 2008-01-10 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)

Då var det dags igen.
Kl 08.06 kommer det e-post - faktura från Loopia. Jag börjar kolla fakturan och tycker mig känna igen domännamnet. Kollar upp det och ja, domänen är betald med kreditkort den 20:e dec 2007. Domänen är även förlängd enligt nunames till 2008-12-20. Likförbannat skickar Loopia en faktura igen idag för samma domänamn och samma förlängning.
Hur kan någon hävda det tar bara 5 minuter. Detta förstör hela min arbetsdag
Fattar du vilket jobb och sitta kolla min bunt fakturor och jämföra domänamn och slå upp på iis, nunames och andra registrars och kolla vad Loopia har gjort för fel idag?
Nån som vill ringa Loopia åt mig?
Fakturanummer: 583644.
Telefonnummer: 021-12 82 22
Hoppas dom inte har telefonkö - det tar bara 5 minuter

Hehe, gå en stresshanteringskurs =) Råkar du betala dubbelt någon enstaka gång så kommer du med största säkerhet antingen att få pengarna återbetalda om de upptäcker misstaget eller få ett år extra på domännamnet och det är väl ingen jätteförlust. När jag har behövt något från Loopia har jag bara skickat ett mail (tar cirkus en halvminut för det mesta), sedan väntar man och så är det fixat när man får svar eller så behövs det ytterligare ett halvminutsmail. Har fungerat felfritt för egen del. Snabbt och smidigt och jag har inte behövt lyfta luren en enda gång.

Johan H 2008-01-10 13:18

tartareandesire, dom har inte gjort något dom senaste 7 åren, så sannolikheten att dom gör något nu är rätt liten, eller hur?

robertsson 2008-01-10 13:29

Citat:

Originally posted by Johan H@Jan 10 2008, 12:48
Vi får se, jag ska avvakta till 15:00, har dom inte hört av sig så ringer jag igen.

Bra, då kan du scanna mina papper under tiden! Jag väntar :)

Johan H 2008-01-10 16:28

Citat:

Hej,

vi har granskat ditt ärende och fått fram följande:

Från 2007-07-08 när första betalningsavnin gick ut fram till
2007-11-08 när deaktiveringsperioden (den som stadgas i våra allmänna
villkor) löpt ut var inte inbetalningen .SE tillhanda.
En tidsfrist gavs t o m 2007-11-28, ej heller innan detta datum inkom
någon betalning till .SE
. 2007-11-29 släpptes domännamnet fritt för
registrering och registrerades då av en annan innehavare.


Mvh
Andreas XXXXXXXXXXXXXXX
.SE

Komiskt, det hela måste jag säga.

Citat:

Hej Johan!

Som jag ser det så skedde betalningen för sent. Förfallodatum var 8/8 och den 8/11 så makuleades fakturan av .se. Din betalning inkom 23 nov varvid den återbetalades via utbetalningskort.

Så hade betalningen skett tidigare så hade det varit ok, men nu inkom den försent. Så jag kan inte att Svea gjort något fel..

Med vänlig hälsning

Christer XXXXXXXXXX
Svea Ekonomi
Fakturaservice


Någon som kan förklara detta för mig innan jag ringer imorgon och frågar vad fan det är som sker? Verkar vara 0 kommunikation mellan Svea & IIS.

Nicklas 2008-01-10 16:38

Man får fullt förtroende för IIS

Internet Sweden 2008-01-10 16:44

Förklaringen har du nog redan klarlagt - katastrofal kommunikation mellan dessa parter, med dig som tredje man drabbad av ekonomisk förlust pga av detta.

Jag tycker att du ska låta några oberoende sakkunniga värdera domänen du blev av med och framställa värdet som fordran gentemot IIS (som är ansvariga för sig själv och den faktureringspartner de valt att samarbeta med) och som sagts i tråden vidtala PTS och ev. media i ärendet. Helt klart en kommunikationsblunder!

Helix 2008-01-10 16:55

Lider med dig. Vet hur kommunikationen är med IIS ibland, t.ex. vid ägarbyte där de ibland efterfrågar uppgifter som inte ens är obligatoriska. Skulle jag ha reggad domänen skulle du fått tillbaka den, men jag reggade inget den 29 nov.

pokerstjärna 2008-01-10 16:57

http://www.idg.se/2.1085/1.139774

En fråga jag har aldrig förnyat någon domän, låt säga att jag reggade en domän 1mats 07 då ska inbetalningen komma in senaste 1mars 07?

Johan H 2008-01-10 17:14

Varför ska åren passera ett efter ett och inget händer på IIS? Egentligen är jag inte förvånad över saken som hänt mig, med tanke på Nic.se´s historia.

robertsson 2008-01-10 17:48

Svea hävdar att dom fått in pengar sen 23:e
IIS hävdar att dom inte fått pengar fram till den 28:e

För mig är saken solklar. Svea har begått ett fel och ska ersätta dig för detta. Jag hoppas verkligen du driver detta vidare.

Ring 08 - 735 90 00 och be att få prata med VD Lennart Ågren
Säg till om du vill att jag ringer åt dig, kan behöva få prata med lite andra nötter än bara support@dåligt_webbhotell

Johan H 2008-01-10 18:03

Hmm ska ringa kära anders imorgon först och prata lite med han, sen är det nog bäst att jag pratar lite med kära Danny på IIS också. Därefter får det bli Lennart.

autosvar 2008-01-10 21:15

Citat:

Originally posted by robertsson@Jan 10 2008, 18:48
Svea hävdar att dom fått in pengar sen 23:e
IIS hävdar att dom inte fått pengar fram till den 28:e

Varför makuleras fakturan av IIS? Kanske just för att det inte SKA gå att betala strax innan domänen blir tillgänglig för registrering. Men OM så är fallet ska det erbjudas en direktinbetalningsrutin, kanske till förhöjd kostnad, ungeför som när en bank ringer upp kontoinnehavaren för att meddela att ett belopp sats in med omedelbar verkan.

Internet Sweden 2008-01-10 21:40

Citat:

Originally posted by robertsson@Jan 10 2008, 18:48
Svea hävdar att dom fått in pengar sen 23:e
IIS hävdar att dom inte fått pengar fram till den 28:e

För mig är saken solklar. Svea har begått ett fel och ska ersätta dig för detta. Jag hoppas verkligen du driver detta vidare.

Jag läser det inte så, utan att det är IIS som står för detta misstag - Det är IIS som gett en extra tidsfrist
Citat:

En tidsfrist gavs t o m 2007-11-28
Och sannolikt har det inte funnits rutiner för att meddela Svea om detta, eller så har "man" förlitat sig om att "någon annan" meddelar Svea.

Det här får mig faktiskt att minnas tillbaka till "försäkringskassan.se" som egentligen handlade om en missad förnyelsebetalning, men som IIS tog på sig skulden för .."mänsklig faktor" tror jag att de kallade det för och utan dröjsmål stal från den nya innehavaren och egenmäktigt stoppade in Försäkringskassan som innehavare igen.

Denna gång är det ju bevisligen ett fel som skett från IIS´s sida och rimligt är väl då att de även denna gång rättar till sitt eget fel - eller har jag fel?

Gustav 2008-01-11 03:18

Jag lider med dig Johan. Jag blir imponerad om du lyckas få rätt och jag hoppas verkligen på det. Men med största sannolikhet så kommer det hela bara leda till högt blodtryck och några spruckna blodkärl.

Vad gäller fakturor så känner jag verkligen igen mig i det som robertsson skriver, fast i mitt fall så rör det sig om fakturor från Posten och leverantörer. De strömmar in hela tiden. Det tar bara någon minut att betala en faktura. Men att betala 100 fakturor tar inte 100 minuter. Det kan ta flera veckor. Bara att granska alla fakturor tar tid. Och orkar man granska dem så inser man snart att ett stort antal innehåller felaktigheter. Sen får man sitta i telefonköer och tjafsa med underbetalda tjänstemän och småtjejer i kundtjänsten. Innan det hela har löst sig så får man en betalningspåminnelse på fakturan som från början var felaktig. Sen blir smeten bara ännu segare.

Vad gäller fakturor för domäner så skulle man som sagt enkelt kunna lösa det om man kunde förskottsbetala sina viktiga domäner för flera år framöver (gärna 100 år i mitt fall). Då hade man kunnat undvika alla problem som diskuteras i den här tråden. Eller problemen hade i alla fall inträffat betydligt mer sällan.

Det är trist att behöva vara irriterad och stressad hela dagarna. Ännu tråkigare blir det när man tänker på att 90 % av ens egen stress är orsakad av andra människors misstag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson