WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Cliche bra eller inte? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=157)

naredi 2003-06-04 00:00

Efter tidigare diskussioner om B-one undrar jag nu om någon har erfarehet av lågprishotellet Cliche?

Vad jag villl veta är om de är lika snåla på traffiken och om de har stöd för flera databaser. Även klagomål m.m. vore bra.

Jacob 2003-06-04 01:32

Har inga personliga erfarenheter. Har dock för mig att det är rätt så ostabilt. För 1 kr/mån har man dock inte mycket att förlora. Jag skulle nog i alla fall inte lägga någon större site hos dom.

naredi 2003-06-04 02:31

Jag tänkte ha lite plats till min införskaffade .se domän och då mer på 5 kr alternativet (vilken struntsumma :))

Räknar man ihop hela alltet (med startavgifter, moms m.m.) blir det 500 kr vilket är halva studiebidraget :(

Tobbe 2003-06-04 16:38

Dem har fortfarande inte svarat på mina .se-registreringar som jag gjorde för cirka sex veckor sedan, de är fortfarande lediga, med andra ord har de helt och hållet struntat i mina registreringar samt mina mail.

Min personliga åsikt är att dem är oseriösa.

Mvh, Tobias

iMatte 2003-12-06 22:18

Jag har varit kund hos Cliche nu i några månader. Visst måste man vara medveten om att Cliche med sina låga priser inte kan ge samma service som ett webhotell med taxor som är tio gånger högre. Själv är jag nöjd trots att vissa saker inte fungerat "på topp". MySql-servern har vid två tillfällen legat nere, båda gångerna har detta hänt under veckoslut och då verkar Cliche inte ha någon support. Svar på klago-mail har kommit måndag morgon vid båda tillfällena. Kör man en site som ska ge inkomster eller är superviktig blir man nog ganska stressad vid sådana tillfällen. Andra "problem" kan vara att supporten är på danska. Även statistikredovisningen är på danska. Sånt stör mig mindre...

Sammanfattningsvis kan man väl säga att Cliche är oslagbart för den som vill ha en billig site, men att den som driver en livsviktig site bör välja ett dyrare alternativ.
Jag reggade en ".se-site"för
Total startinstats (startavgift, se-domän,alla förstaårets avgifter) med moms 806:-
Driftskostnad år 2-(med php/mysql, 30 epostadresser,150 mb site, 150 mb epost och 150 mb databas,obegränsad trafik) 150:-/år

Hjalmar 2003-12-10 02:07

Använd inte cliche. Jag gör det och är grymt missnöjd.

Min mailserver är nere hela tiden och när jag mailar så svarar de inte...

Välj B-One istället. Funkar än så länge bra för mig.

Har ca 2,5 GB trafik nu och inga problem. De har också snabb och bra support.

Tobbe 2003-12-10 22:18

Alla dessa trådar om "är xxxxx webhotell bra, är detta bra blaha blaha osv" har varit upptagna ett flertal ggr i forumet nu. Jag föreslår att ni söker på trådar som innehåller b-one, cliche, webhotell etc och läser genom användarnas kommentarer där innan ni får alla att skriva exakt samma sak igen. Enligt mig börjar dessa trådarna bli lite tjatiga nu eftersom ämnet varit uppe flera ggr och det dras alltid samma slutsats när diskussionen är över.

Helix 2004-01-01 08:52

Jag måste dock säga att jag kanske inte har någon erfarenhet alls, men
B-one har fungerat för min del ganska bra hittills.

PhpMyAdmin har varit seg som bara den i början men de fixade till detta.
Supporten verkar svara på mail på helgerna också. Jag hade ett annat dyrare
webbhotell tidigare och det verkade inte bättre på något sätt.

Kan någon som just klagar på 1kr/mån sidor just ge mig exempel på fel
man skall hålla utkik efter.

En fråga till: ett forum som detta - hur mycket plats tar det i databasen??

Tobias Turesson 2004-01-01 13:51

Köper man något för växelpengar kan man inte vänta sig för mkt :D

hgelius 2004-01-05 16:28

Cliche.se har fungerat bra så långt. Jag registrerade en .se domän hos dem och den var färdig på två veckor. Deras "professionella statistik" tjänst suger dock tycker jag. Den kan bara visa *när* personer besöker en sida, inte vem (IP nummer). En vanlig logfil från webserver hade faktiskt kunnat ge mer professionell statistik.

Helix 2004-01-05 16:44

Citat:

Originally posted by hgelius@Jan 5 2004, 14:28
Jag registrerade en .se domän hos dem och den var färdig på två veckor.
Det kan jag inte kalla speciellt snabbt.

Mina se. reggade jag genom Neware och de var klara på 3 dagar efter att betalningen hade gått igenom på banken.

Nu skall vi se hur lång tid det kommer att ta för Loopia.

Mats 2004-01-05 20:35

Citat:

Nu skall vi se hur lång tid det kommer att ta för Loopia.
Jag hade lite bråttom med en domän jag reggat via Loopia häromdan, ringde och pratade med en kille som hette Emil. Vi kom överrens om att jag skulle mejla in en kopia på betalningen så skulle han lösa det direkt. 1½timme senare hade jag ett mejl om att han hade fixat det... Bra service och bara 160.- + moms fattigare. Jag har nog reggat ett 10-tal .se domäner genom dom och det har alltid gått fort.

// Mats

Alpha 2004-02-04 18:15

Citat:

Originally posted by Lastbryggan@Jan 5 2004, 18:35
Citat:

Bra service och bara 160.- + moms fattigare. Jag har nog reggat ett 10-tal .se domäner genom dom och det har alltid gått fort.

Jo, men glöm dock ej bort att notera att man måste hyra sig in på deras webhotell om man vill ha en .se domän för det priset. :rolleyes: Liksom deras inköpspris ligger nog knappt på 160kr + moms för de själva ens.

Med Vänliga Hälsningar
Alper

Mats 2004-02-04 18:44

Citat:

Jo, men glöm dock ej bort att notera att man måste hyra sig in på deras webhotell om man vill ha en .se domän för det priset.
Nope, stämmer inte, det går alldeles utmärkt att bara regga en domän.
Finns en kryssruta när man beställer: Endast registrering av domännamn.

// Mats

Alpha 2004-02-04 18:48

jasså, det missade jag.
Tar dem någon avgift för DNS-pekning, flytt eller så? -_-

Mats 2004-02-04 18:50

Citat:

Tar dem någon avgift för DNS-pekning, flytt eller så?
Nej inte ens det, och i detta fallet fattar inte jag vart dom tjänar sina slantar.
Dessutom har dom en mycket bra och hjälpsam support.

// Mats

Alpha 2004-02-04 18:52

Okej :lol: !
Låter väldigt bra :)

Med Vänliga Hälsningar
Alper

Mario 2004-02-04 21:03

Citat:

Originally posted by Lastbryggan@Feb 4 2004, 16:50
Citat:

Tar dem någon avgift för DNS-pekning, flytt eller så?
Nej inte ens det, och i detta fallet fattar inte jag vart dom tjänar sina slantar.
Dessutom har dom en mycket bra och hjälpsam support.

// Mats

Förmodligen tjänar dom inte på just domänförsälningen, jag gissar på att dom får PR för sitt pris och kunder till webbhotell ifrån det så dom lyckas nog få det att gå runt ;)

...gissar jag iaf. :D

Tobias Turesson 2004-02-04 21:32

Billigt är nästan aldrig bra ^^

MrHandley 2004-02-19 13:07

Vi har legat hos cliche i en dryg månad, och två gånger har siten gått ner. Några timmar, men ändå.

Personligen så tycker jag 400 MB och "obegränsad" trafik är ganska bra. Skall börja med ett samarbete med en annan site som kommer behöva "obegränsad" trafik, så först då vet jag om dom håller vad dom lovar.

Annars så har cliche alltid varit snabba med att svara på mail (om man mailar på dagtid).

Den så kallade '"professionella statistiken" är som sagt ett skämt! Man får ut mer med nedstatbasic eller liknande.

/Mattias

Chefen 2005-02-08 17:03

Citat:

Originally posted by Hjalmar@Dec 10 2003, 03:07
Använd inte cliche. Jag gör det och är grymt missnöjd.

Min mailserver är nere hela tiden och när jag mailar så svarar de inte...

Välj B-One istället. Funkar än så länge bra för mig.

Har ca 2,5 GB trafik nu och inga problem. De har också snabb och bra support.

Använd Cliche!! Jag är mycket nöjd! Har aldrig haft problem med Cliche!
2,5 GB i trafik har väl inte att göra med var du har dina filer????

Cliche svarar på mail inom 2 timmar och i telefon på 30 sekunder! Det är så olika vem man frågar och så vidare! Jag har plats både hos Surftown, Cliche och Loopia... Alla är lika bra och har vad dom lovar! Att jag har domäner på olika håll beror på att sidorna jag har kräver lite olika funktioner!

jonny 2005-02-08 21:26

Om du provat Cliche och tycker att de är lika bra som Loopia, varför har du då konton hos Loopia som i jämförelse är väldigt mycket dyrare utan att vara bättre som jag tolkar ditt inlägg. Finns det andra skillnader?

hubbert 2005-02-08 23:04

Nja tycker de inte fungerar speciellt bra.
De plockade bort formulärhantering via cgi-script utan att informera sina kunder (på ett sätt som en kund utan kunskap om webben förstår) vilket innebar att kontaktsidan slutade fungera.

Försöker backa upp en kunds hemsida via ftp före jag skall ändra om hans sida. Överföringen är under all kritik, flera dagar i rad. Att ta backupen ser ut att ta lika lång tid som att göra sidan (och nej det är inget fel på min lina).

Men som andra har sagt de är jävligt billiga....

MrHandley 2005-02-09 08:50

Vi har kört med Cliche i ett år nu, och på det stora hela är jag väldigt nöjd. Precis i början var det två driftstörningar, men sedan har det varit uppe hela tiden.

Dom har hjälpt oss snabbt när vi behövt få upp nya domäner (en tidning skrev fel URL till vår site så vi behövde helt plötsligt en ny domän), ofta innan dom ens fått betalt.

FTP verkar vara lite speciellt till cliche däremot, och det är väl det enda klagomål jag har. Ibland tar det fruktansvärt lång tid.

Statistik är en punkt som jag inte orkat dra. Cliches egen är ett skämt, frågan är hur man får bättre statistik?

koala 2005-02-09 09:10

Jag använder cliche till en hemsida jag gör åt ett litet företag. FTP:n verkar väldigt konstig. Det går i princip att ladda upp ungefär två filer innan anslutningen bryts och jag måste ansluta till FTP:n igen. Kommer aldrig mer att använda cliche.

andhol 2005-02-11 22:24

Jag har ett antal konton hos Cliche och har aldrig haft problem med hastiheter via FTP (eller från servern heller för den delen) Brukar hamna på 400-500kbps i upload mot ftp och ungefär samma ner så speciellt långsamt tycker inte jag det går. (Mina konton ligger på två olika servrar).

De har någon gång fått problem med servern under helger då jag första gången svor över att de inte svarade på mail. Fick ett bra tips från supporten då och det var skriv felkoden i titeln på mailet så kollar teknikerna det även under helgen. (dessa mail har alltså högsta prio) Sagt och gjort nästa gång det blev fel kopierade jag felkoden som visades och de hade avhjälpt och svarar på mail efter en kvart trots att det var helg.

Sen är det nog så att man får lite vad man betalar för så jag är helnöjd med de konton jag har hos Cliche. Men mer kritiska sidor, eller siter som kräver speciella funktioner eller komponenter hamnar hos de dyrare aktörerna just eftersom jag då får vad jag betalar för (i regel)

/Anders Holgersson

hubbert 2005-02-11 22:50

javisst men det är ju egentligen inget problem när man tänker på det. Jag har informerat min kund att det kommer kosta extra eftersom de använder det webbhotellet när jag skall uppdatera sidorna åt dem.
Så det löste sig smidigt.

(30 minuters arbete och 5 avbrott för att tanka ned 4mb via ftp)

koala 2005-02-15 15:36

Jag undrar hur man administrerar sitt cliche-konto? Vet att det ska finnas statistik m.m. men har bara fått mail med inloggningsuppgifter till FTP och mail samt MySQL-databas. Någon som har lust att ge mig länk till admin-gränssnitt för statistiken etc? Orkar inte maila cliche igen.

BTW, kan även påpeka att jag mailade cliche angående att PEAR inte går att använda pga safe mode. Det ska gå att använda PEAR även i safe mode om man ställer in server rätt, vilket jag frågade om de kunde göra. (Bifogade instruktioner.) De ville inte det utan sade att jag fick skriva om min kod. (Vilket jag alltså gjorde.)

OT: Man ska vara rädd om sin hälsa. Få saker är så skadliga för hjärtat som inkompetenta medarbetare/chefer som man tvingas arbeta med. Samma är det nog med dåliga produkter som man tvingas använda skulle jag tro. Minsta lilla 10-sekundersfördröjning när jag håller på med något (t ex att en filöverföring avbryts) orsakar ett kort vredesutbrott och höjt blodtryck/puls. När man tar betalt för sitt jobb bör man räkna med dessa hälsorisker, eller överväga att avbryta samarbetet för sin hälsas skull. En hjärtoperation kostar. :P

antefjante 2005-02-16 17:17

Jag skulle inte ta cliche...

Dom är billiga det kan man ju hålla med om men vad får man för pengarna, inte ett skit....
Man får en ftp sen lite support, sen deras avancerade statistik är inget att hänga i julgranen, bättre och betydligt mer avancerade har man ju sätt i sina dagar...
obegränsad överföring *host* vad händer om du kommer upp i en 20-30 gb eller kanske 200gb är det lika obegränsat????? inte tror jag det i allafall...

Jag mala in och fråga lite saker om lösenordsskydda på olika sätt och svaret jag fick var en länk till någon tattig sida där dom skrev om .htacces
fick malet efter nån timme men det hade dom kunna behållt då jag blev en sula irriterad..

Jag gillar hotell som man får lite kontrollmöjligheter över kontot, där man kan nå allt via en central del typ cpanel och inte olika adresser hit och dit som dom har.....
Samt ger en support som är nåt att ha...

jonny 2005-02-16 20:47

Men var det inte relevant att upplysa om htaccess och hur du gör för att använda dig av det?

guran 2005-02-17 01:07

Citat:

Originally posted by Alper@Feb 4 2004, 18:48
jasså, det missade jag.
Tar dem någon avgift för DNS-pekning, flytt eller så? -_-

Ovan citat gäller Loopia.

Gäller det en se-domän pekar du om den via Nic-se.

En anledning att inte regga domän hos B-one och Cliche kan vara att det kan bli ett näst intill omöjligt uppdrag att peka om domänen. Finns flera inlägg på WN om det.

antefjante 2005-02-18 16:44

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 16 2005, 21:47
Men var det inte relevant att upplysa om htaccess och hur du gör för att använda dig av det?
helt klart men som support skickar man ett tomt mail med en länk?

det hade jag inte gjort..
men men kanske man gör det...

jonny 2005-02-18 22:02

Nja, visserligen är förmodligen länken det relevanta, men jag brukar själv alltid börja med ett hej och lite information om vad man kan göra, för att sedan eventuellt hänvisa till en sida med specifiaktioner i detalj.

koala 2005-02-20 21:28

Jag håller just nu på att ladda upp ca 7 mb till min FTP på cliche. Jag har hållit på i strax en timme(!). Håller på att få multipla raseriutbrott snart. Hade räknat med att det skulle ta fem minuter. Framförallt får servern problem när det är en drös småbilder i flera kataloger.

Lindahl 2005-02-20 21:36

Jag har också haft problem med att ladda upp drösavis med småfiler, det var dock inte på cliche, utan på ett annat, mindre webbhotell. I det fallet var det WS FTP Server som fanns på servern, själv körde jag också WS... Jag vet inte om det kan bero på servermjukavaran eller om det går att påverka själv på något sätt, men irriterande är det i vilket fall som helst.

jonny 2005-02-21 01:30

WS_FTP LE - den klient som är gratis, brukar få problem när det är många filer - man får börja om gång på gång. Prova att byta ftp-klient, det är inte säkert att det är servern som strular.

koala 2005-02-21 21:37

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 21 2005, 02:30
WS_FTP LE - den klient som är gratis, brukar få problem när det är många filer - man får börja om gång på gång. Prova att byta ftp-klient, det är inte säkert att det är servern som strular.
Jag har inte haft problem med min FTP-klient på någon annan server. Jag använder SmartFTP.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson