WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Trygg E-Handel - Bra eller ananas? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25593)

nCo 2007-12-10 20:52

Skulle vilja höra vad ni tycker om koncept som "Trygg E-handel"?
(http://www.tryggehandel.se) Själv blir jag måttligt förbannad på dessa
låtsascertifieringar som påstår sig sålla bland handlare och sen tar en massa
pengar utan att behöva göra ett skvatt. En liten "administrationsavgift" på 2500 kr
vill de ha av medverkande företag. Precis som att har man råd att slänga pengar
i sjön, ja då måste man vara pålitlig.
Ett annat exempel är Safetrade som sysslar med samma sak. Skrämmer
handlare att gå med för att inte stå utanför.

Lyssnar gärna på era åsikter!

ztream 2007-12-10 21:45

Tycker det är en ganska intetsägande certifiering.

Enda nyttan med den är om företagen som står bakom den kommer att bygga ett varumärke kring Trygg E-handel, då lär man få igen sina 2500kr ganska snabbt.

Men bättre e-handel för kunderna skapar man ju knappast.

Om de hade haft någon form av revisionsfunktion hade tjänsten haft ett värde, i nuvarande utformning är den död inom ett år.

htiawe 2007-12-10 21:58

Det är ju som alla de andra certifieringar som finns, främst i USA, där det är "100% Hackerproof" och allt vad det heter. Allt är båg men det ser bra ut för den som inte har någon koll.

Gustav 2007-12-11 00:53

Det roliga (eller olustiga) är att många av de stora och kända miljöcertifikaten fungerar på samma sätt. Det enda kravet är att produkten inte innehåller en rad giftiga ämnen (som ofta är förbjudna enligt lag i vilket fall) och att företaget som vill sätta loggan på sina förpackningar hostar upp en stor klump pengar.

WebboT 2007-12-11 03:26

Citat:

Originally posted by htiawe@Dec 10 2007, 15:58
Det är ju som alla de andra certifieringar som finns, främst i USA, där det är "100% Hackerproof" och allt vad det heter. Allt är båg men det ser bra ut för den som inte har någon koll.
Antar att du menar HackerSafe (ScanAlert).
Om DU hade haft lite koll så hade du vetat att dom (ScanAlert) kör tusentals omfattande tester och intrångsförsök mot sajten i fråga varje dag.
Passerar man inte testet så avaktiveras loggan på sajten om man inte täcker till säkerhetshålet inom 72 timmar.
Läs gärna på lite om kopplingen Hackersafe->PCI->VISA/MasterCard/Amex också...

Håller dock med om att helt nya "cert." är tämligen värdelösa.

rocky 2007-12-11 09:51

Ingen har nämnt att det är dyrt, jag tycker det iaf eftersom tjänsten är bara ett märke.

"Kostar det något?
För att driva administrationen och marknadsföringen av Trygg e-handel kommer en uppläggningsavgift på totalt 2.500:- plus moms att tas ut för de första 12 månaderna. Därefter debiteras en avgift på 1500:- plus moms per år."

htiawe 2007-12-11 10:36

Webbot: Vad jag vet så har de testerna inte särskilt mycket med shoppen att göra, det kanske bara är jag men jag är mer intresserad av att testerna görs mot den specifika mjukvaran istället för att göra samma kontroller hela tiden.

Vad de gör är att kontrollera att webbhotellet gör sitt jobb, vilket förvisso är bra men om du driver en verksamhet så bör du väl ha valt ett webbhotell som kan säkerhet så att du kan inrikta dig på din egen.

Wojt 2007-12-11 12:54

Har läst mycket debatter kring Hackersafe. Summan av det hela är väl att man betalar för deras logga och ökad trygghet ut mot kund. Vilket i sin tur leder till högre avslutsfrekvens.

Du kan själv scanna din server med tex. Nessus, men du får ingen fin logotype.

De kör även väldigt mycket standardtest. Nu har jag inte kollat loggarna på en sida som blivit scannad. Men om de skulle köra 10.000 test per sida per dag, så blir det riktigt slött för webbservern att hantera dessa. Tänk om det låg 50 webbutiker med Hackersafe på samma server.

Att webbutiken sedan skulle vara "Hackersafe" kan man diskutera. Det finns många vägar in, inte bara via www.minwebbutik.seeeee

Trygg E-handel är väl en bra satsning, men jag är skeptisk att det kommer ge något. Precis som TS och SEO. Kanske under väldigt lång sikt. Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke som är känt ut mot kund.

klein 2007-12-12 09:51

Frågan är om Trygg E-handel är en bluff eller något man kan litta på? Det cirkulera ju ett antal företag som gärna vill lura av en pengar till massa skumma saker.

Å andra sidan är det ju bra, att man inför denna kontroll,kanske man rensa bort en del gegga från nätet. Men jag är som sagt skeptiskt till att privatägda ABn leker "poliser" , det bruka aldrig bli bra, se bara på det gestapo metoder som Prisjakt använder emot dem som ansluter sej.

I det här fallet verka vara ett antal branschföreningar som står bakom, men man vet inte om det är fejksajt eller om det är äkta vara.

Jan 2007-12-13 06:00

Jag skulle vara försiktig med att ansluta mej till någon "säker e-handel" site som inte är väldigt känd. Detta för att det kan få motsatt effekt.

Vilka är det som brukar slänga upp en massa påhittade logotyper som säger sej garantera säker e-handel? Jo, just dom som är osäkra och försöker lura sina kunder.


Ska man ansluta sej till något "safe shopping"-certifikat måste det vara ett riktigt certifikat där de regelbundet gör anonyma provbeställningar för att kolla att webbshoppen håller det dom lovar. Certifikatet måste även vara känd för de stora massorna om det ska ge något.
Inte förren då finns det någon anledning att ansluta sej till något.


Vad gäller miljömärkningar som exempelvis krav osv så gör de besök och kontroller av grossister och producenter för att kontrollera att de uppfyller kraven som ställs.Givetvis går det alltid att lura dom om man anstränger sej men det sker ändå regelbundna kontroller och det är också det som krävs även av alla dessa "safe shopping"-certifikat, om det ska vara mer än tomma ord och en logotyp som du lika gärna hade kunnat göra själv i photoshop.

WebboT 2007-12-13 06:58

Citat:

Webbot: Vad jag vet så har de testerna inte särskilt mycket med shoppen att göra, det kanske bara är jag men jag är mer intresserad av att testerna görs mot den specifika mjukvaran istället för att göra samma kontroller hela tiden.
Testen är i hög grad riktade mot shoppen också. Kan inte visa rapporter/loggfiler i ett offentligt forum dock.

Citat:

Vad de gör är att kontrollera att webbhotellet gör sitt jobb, vilket förvisso är bra men om du driver en verksamhet så bör du väl ha valt ett webbhotell som kan säkerhet så att du kan inrikta dig på din egen.
Klart vi har en "säker" dedikerad server, men det vet ju inte 55 åriga Agada när hon ska ut och handla Julklappar på nätet. Men däremot har hon t.ex. sett Hacker Safe's logga på många av "Internet's Top 500 Retailers" sajter. Hewlett Packard, Sony, Warner Brothers o.s.v.
Det är det stora igenkännandet som är det viktigaste. Inte exakt vad dom testar på servern. Tror inte många kunder bryr sig om eller förstår det.
Ett "Trust Mark" blir inte ett riktigt Trust Mark förrän massor av nätets mest kända sajter använder det.

htiawe 2007-12-13 10:51

Men då har ju certifieringen växt fram på helt fel sätt. Företag ska välja en certifiering därför att de litar på testerna de gör och skyddet de erbjuds, inte hur snygg loggan är och vad Agda tycker om den.

Gonte 2007-12-13 16:18

Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)

Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?

klein 2007-12-16 18:54

Citat:

Originally posted by Gonte@Dec 13 2007, 17:18
Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)

Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?

Inte mej veteligen! Men det lär nog dyka upp ett antal kreativa copycats på trygghandel, där man vill mjölka dej på pengar och så får du använda en nästintill värdelös symbol på din hemsida , bara du betala några muppar x antal tusenlapp per år..

nCo 2007-12-16 19:00

Det som jag tror skrämmer många är alla myndigheter och branschorganisationer som står bakom "Trygg e-handel".
Frågan är vem som cashar in 2500/1500 kr för alla som ansluter sig?

Råd & Rön
PriceRunner
Svenska Bankföreningen
MTB
Svensk Handel
Konsument Europa
Konsumenternas Bank och Finansbyrå
Konsumentverket
HUI - Handelns utredningsinstitut
Allmänna Reklamationsnämnden
Creditsafe
UC - affärs- och kreditupplysningar
Näringsdepartementet – Enheten för IT-politik
Stockholms E-handelskammare

Gonte 2007-12-17 09:33

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Gonte
Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)
Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?

Inte mej veteligen Men det lär nog dyka upp ett antal kreativa copycats på trygghandel, där man vill mjölka dej på pengar och så får du använda en nästintill värdelös symbol på din hemsida , bara du betala några muppar x antal tusenlapp per år..

Tror du att det skulle finnas ett intresse om man hostade upp en seriös tjänst, till ett betydligt vettigare pris? Vet inte riktigt hur man skulle utforma det, men på ngt sätt där man faktiskt har koll på handlarna :/ Men finns ens intresset för det egentligen?

fenrik 2008-01-20 22:46

Jag hoppade på trygg e-handels erbjudande, mest för att se om jag skulle få någon positiv respons från kunderna. Det kostar 2500kr och det tycker jag det kan vara värt om det genererar några extra kunder varje månad. Däremot så fungerar inte ens deras e-postadresser när jag försöker svara på deras mail. Då blir jag helt klart fundersam, ännu har jag inte heller sett någon annan hemsida som har fått sin butik "certifierad". Så just nu måste jag säga att det hela känns lite ananas.

Någon annan som har bättre att berätta om dem?

Lindahl 2008-01-20 22:55

Två godkända butiker har de just nu (se http://www.tryggehandel.se/butiker.php).

Tycker att de var alldeles för långsamma i starten. Det var en stor miss från deras sida att de inte var igång till julhandeln, eller när första tv-inslaget sändes i rapport den 25 november.

Jacob Loven 2008-01-21 18:17

Ett kul initiativ i rätt rikting. Men som nämnt i inlägget ovan blir det dock en märklig effekt när det nu bara finns två godkända butiker. Jag läste också att 1 av 80 sökande blev godkänd vilket antyder att kraven kan vara felaktiga.

Lindahl 2008-01-23 23:02

Blev godkänd idag. Nu återstår det bara att se om det ger något.

nCo 2008-01-24 11:46

Detta blir bara värre och värre, Pricerunner leker konsumentombudsman. De lär ju dock inte plocka bort handlare som inte sköter sig från prisagenten.

"Fyra av fem e-handelssajter får inte använda Pricerunners trygghetsmärkning. "Vi får fortsätta med hårda kontroller", säger Pricerunners marknadschef, Victor Dahlborg."

http://www.idg.se/2.1085/1.141797

fenrik 2008-01-24 14:13

Jag kan nog anse i skrivande stund att det är mer värt bli med i detta eftersom media nu framställer det som svårt att komma med. Då blir väl symbolen mer värd. Just nu får jag inte tag på rätt person på Pricerunner/Tryggehandel för att höra om min anmälning. Jaja, jag står ut några dagar till så får vi se.

ztream 2008-01-24 14:16

Jag erbjuder nu ett alternativ till alla som vill ha samma tjänst men inte betala.

http://www.dan.se/wp-content/uploads...gg-ehandel.gif

Bara ladda ner loggan och sätt på er hemsida. Ingen kostnad för en påhittad certifiering. :)

klein 2008-01-24 17:17

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 24 2008, 15:16
Jag erbjuder nu ett alternativ till alla som vill ha samma tjänst men inte betala.

http://www.dan.se/wp-content/uploads...gg-ehandel.gif

Bara ladda ner loggan och sätt på er hemsida. Ingen kostnad för en påhittad certifiering. :)

Hahaha! Den var skön! Vet en stor konkurent tilll mej, som listar sina filer hos pricerunner, han har betalningförläggande från KFM som kunder hat gjort. När privatpersoner måste gå till KFM för att får rätt emot en leverantör, då är något fel.

Man tycker att Pricerunner bårde städa framför egen dörr istället för att fantisera ihop en ny symbol. Vi uppfyller alla kraven på den där listan förutom punkten att "manual" måste medfölja på svenska , kravspecen för trygg E handel är inte så där jättebegåvat utformad.

guran 2008-01-25 23:50

Vad är det för manual på svenska som måste medfölja? Om det avser att det måste finnas en svenska manual medföljande varor som säljs, ja då lär väl inte en enda butik bli godkänd. Någon vara av tusentals lär väl sakna en svenska manual. Hur kontrollerar Pricerunner det? Köper de in varanda vara från en e-butik och kontrollerar om det finns en svensk manual med till dem?

Lindahl 2008-01-26 00:01

Detta är deras egna förklaring:
Rekommendation: Skriv tydligt ut att alla produkter har svensk manual i Köpvillkoren eller under tillämplig rubrik. Om endast en mindre del av ert sortiment saknar svenska manual samt att ni tydligt informerar om vilka produkter som saknar svenska manual så kan ni få dispens för uppfyllande av denna punkt. Exempel: Om produkter marknadsförs/säljs utan svensk manual (t.ex. är vissa extrema kameror riktade till en mindre skara proffsfotografer undantagna) bör det tydligt framgå på produktnivå.

HenSod 2008-01-26 00:10

Bojkotta Trygg e-handel är mitt svar. Det finns inget mer oklarare eller osäkrare än detta. Pricerunner borde skämmas att de uppfann detta jävla påhitt. Inte nog med att e-butiker måste följa deras usla krav. Vi stackars e-butiksleverantörer måste också se till så att våra kunder har medel för arr bli registrerade hos Trygg e-handel. Skämmes ta mig fan!

klein 2008-01-29 08:08

Citat:

Originally posted by Lindahl@Jan 26 2008, 01:01
Detta är deras egna förklaring:
Rekommendation: Skriv tydligt ut att alla produkter har svensk manual i Köpvillkoren eller under tillämplig rubrik. Om endast en mindre del av ert sortiment saknar svenska manual samt att ni tydligt informerar om vilka produkter som saknar svenska manual så kan ni få dispens för uppfyllande av denna punkt. Exempel: Om produkter marknadsförs/säljs utan svensk manual (t.ex. är vissa extrema kameror riktade till en mindre skara proffsfotografer undantagna) bör det tydligt framgå på produktnivå.

Jag kan aldrig garantera att manual medföljer på svenska. Jag tycker hela det där ideén är bara sätt "suga" ut pengar av E handlare.

Låt gärna någon statligt myndighet ge ut en spec på vad man skall kräva av e handlare, mycket bra. Men det där att låta sej certas av ett privat företag är jag mycket skeptiskt till, det är inte seriöst. Och som någon påpekade, att vem som helst designa ihop en snygg "symbol" där order trygg och säker ingår..

Vi Svenskar behöver vägledning från pappa staten allt ifrån hur många brödskivor per dag vi skall äta till annat.

fenrik 2008-08-14 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av fenrik
Jag hoppade på trygg e-handels erbjudande, mest för att se om jag skulle få någon positiv respons från kunderna. Det kostar 2500kr och det tycker jag det kan vara värt om det genererar några extra kunder varje månad. Däremot så fungerar inte ens deras e-postadresser när jag försöker svara på deras mail. Då blir jag helt klart fundersam, ännu har jag inte heller sett någon annan hemsida som har fått sin butik certifierad. Så just nu måste jag säga att det hela känns lite ananas.
Någon annan som har bättre att berätta om dem?

Citat:

Ursprungligen postat av Lindahl
Blev godkänd idag. Nu återstår det bara att se om det ger något.

Lite uppdatering i tråden önskas. hoppas på er som läser denna. Kan uppdatera mitt inlägg ovan. Jag har mottagit fakturor från Trygg E-handel vid två tillfällen för att min certifiering skall påbörjas. Jag har båda gånger givit till svar att jag först vill ha svar på mina frågor kring två punkter i kravlistan.

*suckar* jag har fortfarande inte fått svar, närmare 7 månader senare, självklart har jag inte heller betala någon faktura.

Det jag efterfrågar, från t.ex Lindahl, har du märkt av någon respons, positiv som negativ. Från kunder eller kollegor?

Lindahl 2008-08-14 15:31

Ärligt talat så har jag inte märkt så mycket varken positivt eller negativt. Avslutfrekvensen har gått upp en del på sistone, men den trenden började redan innan vi blev certifierade, så jag vet inte om man kan koppla samman det.

Nåt positivt kan väl vara att nu har även lite mer kända butiker blivit certifierade (Dustin, Komplett, inkClub, OnOff...) vilket kan göra att folk börjar känna igen symbolen.

Det jag har saknat är framför allt lite mer marknadsföring från Trygg E-handels sida, den har varit helt obefintlig.

När det gäller att förnya certifikatet nästa år så får vi se. Ser att de höjt avgiften från 1500 till 4000, det är ju ganska saftigt. Problemet är ju att resultatet är så svårmätt...

fenrik 2008-08-17 23:10

Tack för info Lindahl.

Jag har startat en till webhopp och där skulle det passa bra med en sådan här ccertifiering (om den gav någonting). Men jag såg också att avgiften höjts. Även om du inte kan relatera trygg handel ikonen till din ökade avslutsfrekvens så är det ju frestande för mig.

Skriv gärna mer i tråden om du kommer fram till någon slutsats.

klein 2008-08-18 08:24

Citat:

Originally posted by fenrik@Aug 17 2008, 23:10
Tack för info Lindahl.

Jag har startat en till webhopp och där skulle det passa bra med en sådan här ccertifiering (om den gav någonting). Men jag såg också att avgiften höjts. Även om du inte kan relatera trygg handel ikonen till din ökade avslutsfrekvens så är det ju frestande för mig.

Skriv gärna mer i tråden om du kommer fram till någon slutsats.

Om du tittar bak i tråden, så ser du att en del skribenter driver med "begreppet" trygg handel. Såna här märken kan lätt användas för att lura folk, i det här fallet är bara någon som vill tjäna lite snabba pengar på "certa" sajter och som trygga , lite som dom där telefonförsäljare som försöker sälja NIX tjänster till företag.

Jag tro du skall ha följande på din hemsida, om du vill framstå som seriös. Orgnummret skall synas, helst fast telefonnummer som kunden kan ringa till och kanske bild på dig själv.

SweCat 2008-08-19 17:05

Vi har blivit certade och jag tror att det beror helt på vilken bransch du är i om det ger någonting.

Jag tycker också att det blivit mer seriöst i och med att svensk distanshandel tagit över det hela. Det ger faktiskt en del tyngd i många människors ögon även om man inte tror det. Jag tror också att det gör att man satsar mer på det hela och att det faktiskt kommer att marknadsföras på ett annat sätt framöver. Tyvärr har årsavgiften höjts sedan vi gick med och det känns lite tragiskt eftersom man räknat med en kostnad och så helt plötsligt så nästan fördubblas den bara sådär, men det är en sak att ta ställning till nästa år.

Jag märker en liten ökad avslutsfrekvens, framförallt märker jag att fler vågar handla med kort, så betalsätten har skiftat lite hos oss.

WebboT 2008-08-19 17:56

Trygg E-handel loggan hade nog gett mer om den varit 'klickbar/mouse over' så att certifieringen hade gått att verifiera.

willy10 2008-09-28 20:02

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 19 2008, 17:56
Trygg E-handel loggan hade nog gett mer om den varit klickbar/mouse over så att certifieringen hade gått att verifiera.

Håller med..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson