WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Snapback (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28899)

Fredrik-s 2008-04-24 21:44

Hej

Jag är lite nyfiken på hur och vad som krävs för att starta en snapbacktjänst på .se domäner? Är de ansökningar hos iis? Hur funkar de sedan är de något program som tillhandahålls? Har nollkoll när de gäller sånt här, vore kul att få en inblick i hur de ser ut hos de företag som har en snapbacktjänst.

MVH Fredrik

ztream 2008-04-24 21:46

1. Bli ombud för .SE
2. Koda en tjänst
3. ??????
4. Profit

Fredrik-s 2008-04-24 21:52

Tack för snabbt svar ztream. Skönt att de finns folk som har koll på sånt som man inte vet mycket om.

Dessa tjänster som dom använder sig av. Är de något script som ligger den aktuella dagen exakt när domänen släpps igen (ett visst klockslag) och försöker registrera?

ztream 2008-04-24 21:57

Registrering sker via e-post så antagligen skickas ett mail en viss tidpunkt kalibrerad utifrån IIS servrar.

Tänk dock på att du som ombud inte får snapbacka åt dig själv. Åtminstone fick man inte det innan. Kanske har ändrats.

Fredrik-s 2008-04-24 22:01

Bara för att göra allt klart. De epostet som kommer först får domännmanet, jo så måste de ju vara eftersom iis kör först till kvarn.

MMC 2008-04-24 22:02

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 24 2008, 21:57
Registrering sker via e-post så antagligen skickas ett mail en viss tidpunkt kalibrerad utifrån IIS servrar.
Tänk dock på att du som ombud inte får snapbacka åt dig själv. Åtminstone fick man inte det innan. Kanske har ändrats.

Även om den regeln finns kvar borde det ju vara den enklaste regeln i mannaminne att kringgå.

ztream 2008-04-24 22:06

Alla på WN sysslar väl med etiskt företagande? :)

Citat:

Originally posted by MMC@Apr 24 2008, 22:02

Även om den regeln finns kvar borde det ju vara den enklaste regeln i mannaminne att kringgå.


MMC 2008-04-24 22:22

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 24 2008, 22:06
Alla på WN sysslar väl med etiskt företagande?
Att identifiera en sårbarhet är inte detsamma som att utnyttja den, för att parafrasera Bruce Schneier :)

Fredrik-s 2008-04-24 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Registrering sker via e-post så antagligen skickas ett mail en viss tidpunkt kalibrerad utifrån IIS servrar.
Tänk dock på att du som ombud inte får snapbacka åt dig själv. Åtminstone fick man inte det innan. Kanske har ändrats.

Även om den regeln finns kvar borde det ju vara den enklaste regeln i mannaminne att kringgå.

Tycker de också. Har man kontakter in på IIS så kan man "komma före i kön" om man är lite ful och har lite pengar, detta är bara en teori. Men iom att de är så mycket pengar i olika namn så skulle detta kunna förekomma.

Man undrar hur företag som Name Navi gation oftast lägger beslag på dom riktigt bra domännamnen.

Edit: Intressanta artiklar du har om detta på din blogg Dan!

Emil_P 2008-07-07 00:29

Är du intresserad av att starta en egen snapback-tjänst?

JonathanS 2008-07-07 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Tänk dock på att du som ombud inte får snapbacka åt dig själv. Åtminstone fick man inte det innan. Kanske har ändrats.


Det gäller i högsta grad fortfarande och jag vet att det följs upp väldigt ordentligt av .SE.

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik-s
Har man kontakter in på IIS så kan man komma före i kön om man är lite ful och har lite pengar, detta är bara en teori.

Det är en väldigt felaktig teori. För ett antal år sedan kunde man tillförskaffa sig fördelar genom att "e-postbomba" .SE, men det beteendet är nu förhindrat tack vare begränsningar i .SE:s system om antal anslutningar/ansökningar per minut. Samtliga individuella ombud spelar enligt samma regler.

Erik Stenman 2008-07-07 11:44

Hur kan du vara så säker på att det är så Jonathan S? Vad har du för inblick i IIS snapbackverksamhet?

scrdj 2008-07-07 13:16

Citat:

Originally posted by aquastorm@Jul 7 2008, 11:44
Hur kan du vara så säker på att det är så Jonathan S? Vad har du för inblick i IIS snapbackverksamhet?

Marknadschef på Binero AB och borde således ha väldigt stor inblick i hur det hela sköts.

Weaver 2008-07-07 13:28

Citat:

Originally posted by aquastorm@Jul 7 2008, 11:44
Hur kan du vara så säker på att det är så Jonathan S? Vad har du för inblick i IIS snapbackverksamhet?

De där kommentaren var priceless, skulle vilja påstå att Jonathan har god insyn :)

JonathanS 2008-07-07 13:40

Citat:

Originally posted by aquastorm@Jul 7 2008, 10:44
Hur kan du vara så säker på att det är så Jonathan S? Vad har du för inblick i IIS snapbackverksamhet?
Under .SE:s 10 års-kalas arrangerade de en tipspromenad med frågor om domännamn i allmänhet (och .se domäner i synnerhet). Gräddan av Internet/domännamnseliten i Sverige var på plats och jag kom på en hedrande 2:a plats, strax efter en tidigare VD för .SE. Räcker det? :)

Om vi ska vara lite mer seriösa så har jag ansvarat för domänhanteringen på Loopia och Binero, samt att jag är ordförande för ombudsföreningen Registrars.se. Det finns inte många personer som har lika stor insyn och kunskap om .SE:s verksamhet som blygsamma jag.

Erik Stenman 2008-07-08 15:31

Jo, jag vet det men kan du veta till 100% att det inte går att få igenom fler snapbackregistreringar med rätt kontakter/mutor? Tillägger att jag inte tror att det är så :P.

JonathanS 2008-07-08 16:27

Citat:

Originally posted by aquastorm@Jul 8 2008, 14:31
Jo, jag vet det men kan du veta till 100% att det inte går att få igenom fler snapbackregistreringar med rätt kontakter/mutor? Tillägger att jag inte tror att det är så .
Jag har haft många, långa och intensiva diskussioner med .SE om frisläppningen av domännamn hos dem.

Min personliga åsikt, som delas av många andra ombud (och .SE), är att alla ska ha en lika stor chans till samtliga domäner vid frisläppning. Det har bl a lett till tydliga direktiv från .SE (till ombuden) om vad det är som gäller vid frisläppningar samt möjligheter för .SE att skydda sig från missbruk. Sen vet jag även att Danny brukar övervaka/kontrollera frisläppningar och att .SE har vidtagit åtgärder mot ombud som (medvetet eller omedvetet) har missbrukat .SE:s produktionssystem vid frisläppningar.

Det går givetvis inte att vara 100 % säker idag. Men jag är ändå övertygad om att det inte finns någon hos .SE som försöker smussla med detta, särskilt inte med tanke på den uppmärksamhet som finns (både hos ombud och innehavare) kring frisläppningen och snapbacken.

I förlängningen är jag övertygad om att marknaden för snapback, som det ser ut idag, kommer att dö ut. Nuvarande upplägg med frisläppningen av domännamn är inte tillräckligt bra. Att enbart ett fåtal ombud erbjuder snapback är ett tydligt tecken på detta. Om jag får fortsätta att vara med och påverka utvecklingen av .SE så kommer alla ombud/registrarer kunna erbjuda snapback till alla innehavare på exakt samma villkor.

Först då kan vi vara 100 % säkra på att allt verkligen går rätt till.

Emil_P 2008-07-08 16:57

När Nic.se själva erbjuder snapback med öppen bjudgivning å kan vi vara 100% säkra, knappast innan.

JonathanS 2008-07-08 17:01

Citat:

Originally posted by Emil_P@Jul 8 2008, 15:57
När Nic.se själva erbjuder snapback med öppen bjudgivning å kan vi vara 100% säkra, knappast innan.
Det är väl klart att du säger det :)

wwww 2008-07-08 19:08

Citat:

Originally posted by Emil_P@Jul 8 2008, 16:57
När Nic.se själva erbjuder snapback med öppen bjudgivning å kan vi vara 100% säkra, knappast innan.

Tänkte just detsamma! Varför gör dom inte det?

En öppen auktion med förlängningar så länge det kommer in nya bud (typ SEDO), så att den som verkligen är beredd att betala mest erhåller domänen.

IIS skulle få in auktionspengar och det skulle förmodligen upplevas som "rättvist" av de flesta (jämfört med dagens oförutsägbara och otransparanta system).

Erik Stenman 2008-07-08 19:37

Ett alternativ vore ju också att skippa att offentliggöra i en lista när domänen går ut. Då skulle ju även whoisen bli tvungen att dölja det men det går säkert att lösa på något sätt.

tartareandesire 2008-07-08 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av wwww
Citat:

Ursprungligen postat av Emil_P
När Nic.se själva erbjuder snapback med öppen bjudgivning å kan vi vara 100% säkra, knappast innan.

Tänkte just detsamma Varför gör dom inte det?
En öppen auktion med förlängningar så länge det kommer in nya bud (typ SEDO), så att den som verkligen är beredd att betala mest erhåller domänen.
IIS skulle få in auktionspengar och det skulle förmodligen upplevas som rättvist av de flesta (jämfört med dagens oförutsägbara och otransparanta system).

Förutsatt då att det räknas som rättvist när den som har mest pengar får domännamnet.

wwww 2008-07-08 21:24

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 8 2008, 20:31

Förutsatt då att det räknas som rättvist när den som har mest pengar får domännamnet.

Tveklöst ja - om man tror på marknadsekonomi där priset på en vara eller tjänst sätts på en öppen marknad.

Du har nog för övrigt missförstått det här med auktioner - det är den som bjuder mest, inte den som har mest pengar, som vinner! :)

Björklund 2008-07-08 21:30

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 7 2008, 09:16
Det är en väldigt felaktig teori. För ett antal år sedan kunde man tillförskaffa sig fördelar genom att "e-postbomba" .SE, men det beteendet är nu förhindrat tack vare begränsningar i .SE:s system om antal anslutningar/ansökningar per minut. Samtliga individuella ombud spelar enligt samma regler.
Hur begränsar de detta? Avtal eller i mjukvaran?
Hur många ansökningar får ett ombud skicka?

autosvar 2008-07-08 23:07

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 7 2008, 09:16
Det är en väldigt felaktig teori. För ett antal år sedan kunde man tillförskaffa sig fördelar genom att e-postbomba .SE, men det beteendet är nu förhindrat tack vare begränsningar i .SE:s system om antal anslutningar/ansökningar per minut. Samtliga individuella ombud spelar enligt samma regler.
Därför anlitas i gengäld flera ombud (utöver de officiella samt s n a p b a c k . se. Det blir en slags epostbombning det med.

BarateaU 2008-07-09 15:07

Kan man själv hinna före med att regga?
Eller är det snappis'en som alltid ligger före?

Lite som auktions sniper, lägg högsta budet 1 sek innan den går ut.

Daniel.st 2008-07-09 16:02

Citat:

Originally posted by BarateaU@Jul 9 2008, 15:07
Kan man själv hinna före med att regga?
Eller är det snappisen som alltid ligger före?
Lite som auktions sniper, lägg högsta budet 1 sek innan den går ut.

Det är väl framförallt när domänerna inte släpps enligt schema (om de ex. får problem vid släppet och de släpps senare eller liknande) som det går att knipa domäner framför näsan på snapbackombuden men annars är det nog svårt och inget jag själv skulle lita på.

JonathanS 2008-07-09 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Hur begränsar de detta? Avtal eller i mjukvaran?
Hur många ansökningar får ett ombud skicka?


Begränsningen sker på SMTP-nivå och detaljer om antal anslutningar/ansökningar finns beskrivet för samtliga ombud till .SE i Domänhanteraren.

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Därför anlitas i gengäld flera ombud (utöver de officiella samt s n a p b a c k . se. Det blir en slags epostbombning det med.

Begränsningen ser dock till att e-postbombningen inte påverkar .SE:s produktionssystem negativt.

gummianka 2008-07-09 17:19

Men det vore konstigt om JonathanS sa något annat, jag kan inte se det på annat sätt än att han är part i målet, och med den förändring av affärssystem som införs nu så blir ju så fallet i ännu större utsträckning.

Det vore klart önskvärt att fler hade en snapbacktjänst (om snapbacksystemet nu ska finnas kvar), men för varje bolag som har den tjänsten, så torde det någonstans vara självklart för var och en att det i större utsträckning ligger i sagda bolags intresse att tillfredsställa den kund som man kan fakturerar x antal tusen kronor än den kund som har ett privatkonto för 69:- i månaden, det gäller idag, och det gäller även nästa år oavsett om .SE infört en ny affärsmodell
Det är och förblir en "fara" då människan av naturen är en bristfällig varelse, och i en ickereglerad verksamhet där det går att köpa något för 100 kr och sälja det för 10.000 5 minuter senare, det kan ju inte JonathanS mena att registrars är någon garant emot.

Jag tyckte att idén om att inte presentera släppta domäner lät ganska lockande, det blir såklart i ännu större utsträckning så att den med mer resurser såklart kan få fram den informationen iaf...men faran är väl kanske inte resurserna, utan bristen på domsamma...vilket gör det hela till något av ett ickeproblem...

JonathanS 2008-07-09 17:38

gummianka, min åsikt är att alla ska ha en lika stor chans vid frisläppningen av domännamn hos .SE. Det är inget man löser varken genom en snapback/auktion hos .SE eller genom att mörka de domännamn som ska frisläppas (det finns alltid sätt att ta reda på det). Jag har en del idéer om hur det ska lyckas, vi får se om det är något som .SE uppskattar likväl.

gummianka 2008-07-09 17:43

Vi kan väl köra TV program á la "Razzel" med "lottodragning"....Sven Melander kan göra comeback....

rv_ 2008-07-09 17:44

Sedan kan ju kommenteras att .SEs whois kan vara felaktig därför deras system har kommunikationssvårigheter...
Den korrekta informationen när ett domännamn släpps ligger (nästan) alltid i bardate_domains-filen.

Emil_P 2008-07-09 17:58

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 9 2008, 17:38
Jag har en del idéer om hur det ska lyckas, vi får se om det är något som .SE uppskattar likväl.
Intressant berätta!!

JonathanS 2008-07-09 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Emil_P
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Jag har en del idéer om hur det ska lyckas, vi får se om det är något som .SE uppskattar likväl.

Intressant berätta

Ja, om du berättar vilka ombud snapback.se anlitar för sin tjänst så kan jag berätta mer :)

wwww 2008-07-09 18:40

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 9 2008, 17:38
gummianka, min åsikt är att alla ska ha en lika stor chans vid frisläppningen av domännamn hos .SE. Det är inget man löser varken genom en snapback/auktion hos .SE eller genom att mörka de domännamn som ska frisläppas (det finns alltid sätt att ta reda på det).
Jonathan!

Varför skulle alla inte ha lika stor chans vid en auktion som arrangeras av IIS?

gummianka 2008-07-09 19:26

vid en auktion har väl den som har mest pengar störst chans, det är ju inte "alla"....det enda rimliga för att ALLA ska ha LIKA STOR chans är ju att man lottar...

Emil_P 2008-07-09 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Originally posted by -Emil_P@Jul 9 2008, 16:58
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Jag har en del idéer om hur det ska lyckas, vi får se om det är något som .SE uppskattar likväl.

Intressant berätta

Ja, om du berättar vilka ombud snapback.se anlitar för sin tjänst så kan jag berätta mer

Vi kan fortsätta denna diskussion i den andra tråden där samma fråga ställdes för några minuter sedan. ;)

Så, berätta nu din idé. Det är ju inte direkt så att någon här på WN har möjlighet att kopiera den och skapa ett nytt IIS och köra idén ;)

wwww 2008-07-09 21:11

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 9 2008, 19:26
vid en auktion har väl den som har mest pengar störst chans, det är ju inte "alla"....det enda rimliga för att ALLA ska ha LIKA STOR chans är ju att man lottar...
Nu lever vi väl (och vill vi väl leva - dom flesta av oss) i en marknadsekonomi. Då är det väl allmänt accepterat att utbud och efterfrågan styr pris.

Att den som har mycket pengar kan köpa mer än den som har lite pengar, tja, det är väl också allmänt accepterat.

Att då helt plötsligt börja lotta ut efterfrågade tillgångar i stället för att låta priset sättas på en transparent marknad, via tex ett kontrollerat auktionsförfarande, låter som Trabant-fördelning i 70-talets DDR.

JonathanS 2008-07-09 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Emil_P
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Ja, om du berättar vilka ombud snapback.se anlitar för sin tjänst så kan jag berätta mer

Vi kan fortsätta denna diskussion i den andra tråden där samma fråga ställdes för några minuter sedan.
Så, berätta nu din idé. Det är ju inte direkt så att någon här på WN har möjlighet att kopiera den och skapa ett nytt IIS och köra idén

Min fråga besvarades aldrig i den andra tråden. Vilka ombud anlitar snapback.se för sin tjänst?

Internet Sweden 2008-07-09 23:48

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 9 2008, 23:16
Min fråga besvarades aldrig i den andra tråden. Vilka ombud anlitar snapback.se för sin tjänst?
Jag håller med JonathanS om att det skulle vara synnerligen intressant att veta av er (Emil_P + vem det nu är som står bakom Snapback AB), så att man (läs slutkunder) inte låter sig invaggas i förhoppning att man ska få domännamn man snapbeställt hos något/några andra ombud..
- om dessa ombud i sin tur sålt sitt "snappande" åt Snapback.se

Men så är det väl inte.. eller hur Emil_P?
:huh:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson