WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   3 letters .se (och länsdomäner) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23523)

MrNice 2007-09-11 00:19

Vad tror ni om framtiden för 3 letters .se?
Kommer dessa domäner att bli värdefulla om vi blickar något år framåt?
Välkänt är ju att Name Navigation snappar alla 3 letters som ligger i karantän och har så gjort det senaste året.
Antar att de om några vet vad de gör.

Timofey 2007-09-11 00:21

De är väl värda något redan i dagsläget, då det inte finns så många enkla lll.se lediga.

autosvar 2007-09-11 00:35

Citat:

Originally posted by MrNice@Sep 11 2007, 00:19
Välkänt är ju att Name Navigation snappar alla 3 letters som ligger i karantän och har så gjort det senaste året.
Riktigt alla snappar de inte, men om det beror på att dessa LLL varit för udda eller om deras ombud försovit sig låter jag vara osagt. Det finns väl dessutom ett gäng LLL att regga , någon på wn dumpade ut en lista för inte så länge sedan. Så det är väl så att LLL inte per automatik är värt mer än registreringsavgiften. Även om LL inte går att regga så är dessutom priset på dom som finns på marknaden (oftast innehållandes z, q osv) ganska lågt (se diverse auktionssiter) så värdet på liknande LLL kan inte vara så värst högt.

Internet Sweden 2007-09-12 17:17

Det finns ju inget givet svar på det här, men om man börjar med att det finns ca 17500 LLL-domäner under .se
(undantaget domäner med IDN och numeriska tecken) alltså domäner med tecken A-Z

Av dessa är 6151 stycken oregistrerade idag 12/9 och det finns ett betydande antal av dessa som kan vara ett företags "ALLT" imorgon ! Men de allra flesta är ju "xzy"-domäner..

Företag börjar få upp ögonen på att registrera korta enkla förkortningsdomäner och titta bara på hus.se som gick för ca 400 000:- även om det är ett extremt undantag så kommer nog fler vilja ha dessa domäner och villiga att betala för dem..

Timofey 2007-09-12 17:33

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 12 2007, 17:17
... Av dessa är 6151 stycken oregistrerade idag 12/9 ...
Får jag fråga hur du har lyckats ta fram denna siffra?

Internet Sweden 2007-09-12 17:40

Det kan jag inte berätta eftersom jag jobbar mot listan just nu..

Eftersom det varit mödosamt att få fram listan tänker jag gå igenom och registrera några domäner från den i´nnan jag skickar den till de som är intresserade...

Timofey 2007-09-12 17:58

2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer listan på alla möjliga 3-bokstavskombinationer, ifall någon behöver denna.
Listan innehåller kombinationer med siffror, utan IDN.
46 667 kombinationer. 364 Kb.

Timofey 2007-09-12 18:41

2 bifogad(e) fil(er)
Här får ni en modifierad lista.
6 859 kombinationer - samma, fast utan siffror och bokstäverna q u v w x y z.

Kristofer 2007-09-12 19:23

Kan tänka mig att sälja min nwd.se som funkar bra för "nordic web design" med en snygg särskrivning för att optimera in orden bra :P

Kruger 2007-09-17 01:18

-bump- :ph34r:

Av 10654st LLL.se domäner (utan q,z,x,w,å,ä,ö) är:
1627st lediga
48st i karantän
1549st ägda av NN´

MrMike 2007-09-17 04:38

Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats & 0u).

crazzy 2007-09-17 07:32

så 2ä, 3ä osv är reggade?..

hmm.. en LLL .se intresserade mej få se när jag har cash...

autosvar 2007-09-17 10:16

Citat:

Originally posted by MrMike@Sep 17 2007, 04:38
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).
Hur tar ni fram sådant?

eliasson 2007-09-17 10:42

Jag undrar när 2-teckens bli värdefulla. Äger 1 sådant.

crazzy 2007-09-17 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).

Hur tar ni fram sådant?

antagligen ett litet skript som anropar en whois-server eller nåt liknande... eller?

autosvar 2007-09-17 20:51

Citat:

Originally posted by crazzy@Sep 17 2007, 18:33
antagligen ett litet skript som anropar en whois-server eller nåt liknande... eller?
Självklart. Dum fråga av mig egentligen :)

kers 2007-09-17 21:39

Citat:

Originally posted by MrMike@Sep 17 2007, 04:38
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).

Tack, nu har jag premiumdomänen 0u.se i min portfölj ;)

Rob 2007-09-18 19:13

Och nu är alla LL.se slut...

Skönt att man fick den sista :) En riktig höjdardomänen som var värt sina 12,50:- hos loopia :)

eliasson 2007-09-22 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Originally posted by -autosvar@Sep 17 2007, 10:16
Citat:

Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).

Hur tar ni fram sådant?



antagligen ett litet skript som anropar en whois-server eller nåt liknande... eller?

Kör inte NIC-SE begrännsningar om hur många queries du får köra per minut eller liknande?

Marcus 2007-09-22 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av kers
Citat:

Originally posted by -MrMike@Sep 17 2007, 04:38
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).


Tack, nu har jag premiumdomänen 0u.se i min portfölj

Varken 1ä.se eller 0u.se är några LL.se-domäner, men istället LN-domäner (Letter+Number). 1ä.se är dessutom en IDN-domän och inte heller någon riktig LN-domän.

Citat:

Ursprungligen postat av Rob
Och nu är alla LL.se slut...
Skönt att man fick den sista *En riktig höjdardomänen som var värt sina 12,50:- hos loopia

Sista LL.se registrerades för flera år sedan. Nu finns bara ett fåtal som blir lediga igen när de inte förlängs/årsavgiften inte betalas.

Rob 2007-09-23 11:48

Helt rätt Marcus, självklart är inte 1ä.se en LL.se.

/Rob

Interface 2007-09-23 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av kers
Citat:

Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).


Tack, nu har jag premiumdomänen 0u.se i min portfölj ;)

Tvivlar på värdet gällande de flesta, sen är 1ä.se och 0u.se knappast några premiumdomäner.

Internet Sweden 2007-09-23 12:48

Ja det blir ju inte lättare att få en "riktig" LL-domän när IIS/.SE godtyckligt spärrat 170 LL-domäner med hänvisning till att det är landskoder:

ag, ai, am, an, ao, aq, ar, as, au, aw, ax, az, ba, be, bg, bh, bi, bj, bm, br, bv, bw, by, bz, cc, cd, cg, ch, ci, ck, cl, cn, co, cp, cr, cu, cv, cx, cy, cz, de, dg, dj, dk, dm, dz, ea, ee, eg, eh, er, es, eu, fj, fo, fx, ga, ge, gg, gh, gi, gm, gn, gq, gr, gs, gw, gy, hk, hr, ic, id, ie, il, io, ir, it, je, jp, ke, kg, kh, kn, kw, kz, la, lc, lk, lv, ly, ma, mc, md, mg, mk, ml, mn, mo, mr, mt, mv, mw, mx, my, mz, nc, ng, nl, no, np, nr, nu, nz, pa, pe, pf, pg, ph, pk, pn, pr, ps, pt, pw, py, qa, re, ro, ru, rw, sa, sc, sd, se, sk, sm, so, sy, sz, ta, td, tf, tg, th, tj, tl, tn, to, tv, tw, tz, ua, ug, uk, um, us, uy, uz, vc, ve, vg, vn, vu, wf, ye, yt, yu, za, zm, zw

Godtyckligt skriver jag med anledning av exempelvis Finansinspektionen tycks vara viktigare än att blockera fi.se för Finland.
Då kanske någon tycker att landskod för Finland faktiskt är .sf (Soumi/Finland) - men den har Svensk Filmindustri tagit beslag på.

Men det skulle inte förvåna mig om dessa snart auktioneras ut eller kosta betydligt mer än vanliga domäner enligt NUNAMES-modellen och givetvis endast kunna köpas av .SE direkt..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:

Kör inte NIC-SE begrännsningar om hur många queries du får köra per minut eller liknande?
eliasson - Svaret på din fråga:

Regler för slagningar
Fler än 200 slagningar under en dag --> avstängd en dag
Fler än 500 slagningar under en vecka --> avstängd en vecka
Fler än 1000 slagningar under en månad --> avstängd en månad

*Kan vara en orsak till att de i denna tråd som slagit på alla 3L-domäner inte berättar hur de gått till väga*

Internet Sweden 2007-09-24 10:50

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 22 2007, 23:50
Sista LL.se registrerades för flera år sedan. Nu finns bara ett fåtal som blir lediga igen när de inte förlängs/årsavgiften inte betalas.
Det är sant som du skriver att alla "riktiga" LL-domäner är tagna, men det finns fortfarande 1 subdomän som i praktiken blir samma sak som den sista "riktiga"; www. bd .se

OBS subdomän.länsdomän.toppdomän

men för att kunna registrera den behöver du vara näringsidkare med säte i Norrbotten och inneha F-skatt:

länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.

Nästa problem är ju att hitta ett ombud som dels är medvetna om att detta är möjligt och dels tar emot beställningar på subdomäner (rent tekniskt). Ska bli intressant att se om och vem som nappar på detta. Man kanske ska meddela pressen i Norrbotten !?

Timofey 2007-09-24 11:05

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 23 2007, 12:48
*Kan vara en orsak till att de i denna tråd som slagit på alla 3L-domäner inte berättar hur de gått till väga*

PM:a om detta är av intresse, så skickar jag en länk.

Marcus 2007-09-24 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
http://www.webmasternetwork.se/index...hl=letter&s=wn registrerades för flera år sedan. Nu finns bara ett fåtal som blir lediga igen när de inte förlängs/årsavgiften inte betalas.

Det är sant som du skriver att alla riktiga LL-domäner är tagna, men det finns fortfarande 1 subdomän som i praktiken blir samma sak som den sista riktiga; www. bd .se
OBS subdomän.länsdomän.toppdomän
men för att kunna registrera den behöver du vara näringsidkare med säte i Norrbotten och inneha F-skatt:
länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
Nästa problem är ju att hitta ett ombud som dels är medvetna om att detta är möjligt och dels tar emot beställningar på subdomäner (rent tekniskt). Ska bli intressant att se om och vem som nappar på detta. Man kanske ska meddela pressen i Norrbotten ?

Det är inget nytt att www.bd.se inte är registrerad. Dock har IIS infört regler som hindrar nyregistreringar av www som subdomäner under länsdomäner. Förlängning av redan registrerade www-subdomäner under länsdomänerna samt domänöverlåtelser av dessa är dock fortfarande tillåtet.

Detta diskuterades redan här på WN i oktober 2003 och sedan uppföljning när www som subdomäner var spärrade för nyregistrering.

Men jokkoapa, eftersom du inte varit här på WN så länge så är ditt misstag att detta är något nytt förlåtet ;)

ToBad 2007-09-24 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Originally posted by -autosvar@Sep 17 2007, 10:16
Citat:

Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).

Hur tar ni fram sådant?



antagligen ett litet skript som anropar en whois-server eller nåt liknande... eller?

Jag brukar bli utkastad frånnic's whois service för förmånga anrop. Då måste jag använda min laptopp som går på en annan bredbandsleverantör. Skulle ta evigheter att kolla igenom några tusen domäner.

Internet Sweden 2007-09-24 16:17

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 11:39
Dock har IIS infört regler som hindrar nyregistreringar av www som subdomäner under länsdomäner.
Marcus - No offense, men kan du möjligtvis uppdatera mig med var detta hinder finns reglerat hos IIS ?

Jag är medveten om att regelverket tillät mycket mer på tiden som du mfl registrerade dessa subdomäner. Men eftersom texten:
Citat:

länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.

är citerad från .SE´s Allmäna villkor © 2007-02-12 Version 3.0.6 dvs det senaste och nu aktuella, så kan inte jag se att subdomänen "www" finns reglerad och jag trodde i min enfald att IIS rättade sig efter sina egna villkor. Men du din "gamla" WN-räv kanske kan berätta hur det ligger till och ännu hellre när förändringen skedde..

Marcus 2007-09-24 19:47

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 24 2007, 15:17
Citat:

länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.

är citerad från .SE´s Allmäna villkor © 2007-02-12 Version 3.0.6 dvs det senaste och nu aktuella, så kan inte jag se att subdomänen www finns reglerad och jag trodde i min enfald att IIS rättade sig efter sina egna villkor. Men du din gamla WN-räv kanske kan berätta hur det ligger till och ännu hellre när förändringen skedde..

Jag försökte registrera www.k.se vid ett senare tillfälle (alltså efter att ha registrerat www.ac.se) men blev nekad till detta av NIC-SE (via ombudet) med hänvisning till att de inte längre tillät registrering av subdomäner "www" under länsdomäner. Det fanns inte vad jag känner till, några konkreta avtalspunkter på att detta var otillåtet.

Jag hittade iaf mailet som jag fick till svar vid registreringsförsöket av www.k.se men den är ju dock registrerad nu (sedan 2005-07-13 - dvs efter mailet som skickades som svar på min ansökan nedan).

Citat:

> -----Original Message-----
>From: fredrik.xxxxxx [mailto:[email protected]] On Behalf Of
>Domanavdelningen
>Sent: den 16 april 2004 08:02
>To: 'Xxxxxx Domain'
>Subject: SV: www.k.se
>
>Hej,
>
>Ursäkta att svaret dröjt.
>
>Nedanstående går ej att registrera eftersom vi har lagt in
> en spärr på
>www.se Idag finns ett antal länsdomäner med www.*.se registrerat
>men det registrerades Innan vi lade in spärren för www.se
>
>Mvh
>Fredrik
>NIC-SE

Att IIS inte håller sig till sina egna villkor trodde jag du som gammal domänintressent hade råkat ut för förut? Det hände både en och två gånger i de tidiga dagarna för nya reglerna av .se-domäner.

Så här svarar idag ett ombud när man söker på den idag
Citat:

Behandlar domänansökan www.bd.se(www.bd.se)Kontrollerar status: Ogiltig eller reserverad av tekniska skäl!


Internet Sweden 2007-09-24 20:22

Ja det är ju helt klart märkligt att det skiftar i vad som är tillåtet och inte. Jag menar att du får nobben 2004-04 men det funkar för innehavaren 2005-07.

Jag har bestämt för mig att det kom nya regler som trädde ikraft i början av mars 2006 (jag har iaf för mig att det var daterat då) och så sent som 2006-03-24 registrerade Bolama www.t.se (annars är de flesta registrerade av Bolama 2005-12)

Vad gäller beskedet från ombudet idag är det väl knappast märkligt - jag skrev ju även att det är få ombud som tillåter/känner till att det går att registrera subdomäner under länsbokstäver + plus lite andra domäner under .se. Oftast behöver detta göras manuellt. tror att du skulle mötas av samma besked om du försökte regga marcus.pp.se

Men jag har inte något egenintresse i det här, utan tänkte bara ge en pass till någon glad norrbottning (det är ju inte var dag det är fördel att bo i Norrbotten..) och jag såg att det var den enda som är ledig och skall kunna registreras.

edit=stavfel

Marcus 2007-09-24 20:26

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 24 2007, 19:22
Vad gäller beskedet från ombudet idag är det väl knappast märkligt - jag skrev ju även att det är få ombud som tillåter/känner till att det går att registrera subdomäner under länsbokstäver + plus lite andra domäner under .se. Oftast behöver detta göras manuellt. tror att du skulle mötas av samma besked om du försökte regga marcus.pp.se
Var lite otydlig eftersom jag glömde nämna att både jag och ombudet jag använde har koll på vad vi gör ;)

Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem vilket utesluter din teori att det skulle ge samma svar med marcus.pp.se (för säkerhetsskull så registrerade jag även ns.pp.se och ns.bd.se för att visa att det faktiskt är spärrat med www men inte med ns.länsdomän.se). Www som subdomän till länsdomäner är spärrade, medans t.ex. ftp.länsdomän.se också fungerar enligt mitt test med ftp.x.se.

Internet Sweden 2007-09-24 21:10

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 20:26
Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem ..
Ja då är det ju helt sagolikt..eller låt mig omformulera mig - ditt ombud (Loopia), Sveriges största ombud har då alltså enligt gällande avtal brutit mot IIS Allmäna villkor genom att bevilja registreringarna eftersom din verksamhet väl har säte i Sthlm och inte i Gävleborgs-, Västernorrlands- eller Jämtlands län, vilket behövs för att få registrera de subdomänerna.
..men det hade du väl koll på gissar jag.. ;)

Man skulle ju behöva stoppa upp sånt här i nian på IIS. Jag börjar på riktigt allvar tycka illa om deras godtycklighet och total ignorans till att avhjälpa fel när de påtalas. Ovilja att rätta till felaktigheter mm mm

Men men.. kan jag inte göra en norrbottning glad, kan jag kanske göra någon annan glad. Jag har kört listan som alltinggratis publicerade den 12 sep. (3_tecken_utan_q_u_v_w_x_y_z) av de 6859 alternativen finns det 199 st lediga nu ikväll. Ta för er !

dnj.se, ddj.se, cjj.se, djg.se, cji.se, dcj.se, cnj.se, cpj.se, djj.se, dij.se, dgj.se, etj.se, egj.se, eji.se, efj.se, esj.se, eij.se, edj.se, ejr.se, ejh.se, ejj.se, ecj.se, gcl.se, fjn.se, fje.se, fpj.se, fjj.se, gcj.se, fjd.se, fnj.se, fdj.se, fij.se, fhj.se, gjp.se, gjg.se, gjm.se, gje.se, gij.se, gdj.se, gjo.se, gjh.se, gjl.se, gja.se, ggj.se, gjr.se, gll.se, grj.se, gpj.se, gkj.se, gtj.se, hje.se, hbj.se, hfj.se, hdj.se, hjl.se, hjt.se, ibj.se, iaj.se, hlj.se, icj.se, idj.se, ija.se, ifj.se, igj.se, iej.se, iij.se, ijb.se, ijd.se, ijf.se, ijg.se, ije.se, ijh.se, ijl.se, ijj.se, ijm.se, ijn.se, ijp.se, ijr.se, irj.se, imj.se, ijs.se, isj.se, ikj.se, jdd.se, jbj.se, itj.se, jdh.se, jdj.se, jdr.se, jei.se, jgo.se, jfi.se, jgn.se, jfj.se, jih.se, jho.se, jhi.se, jhr.se, jhj.se, jir.se, jkn.se, jko.se, jji.se, jje.se, jjh.se, jla.se, jnh.se, jnm.se, jnf.se, jpi.se, jpj.se, kgj.se, kcj.se, jrd.se, kfj.se, kjn.se, kjh.se, kij.se, khj.se, kjt.se, kjd.se, lbj.se, lji.se, ldj.se, lcj.se, ljc.se, mgj.se, mij.se, ljm.se, ljn.se, lnh.se, lkj.se, mje.se, mnj.se, mtj.se, msj.se, nbj.se, nij.se, ncj.se, nhj.se, nfj.se, ngj.se, ndj.se, njc.se, njm.se, njg.se, njd.se, njl.se, nji.se, npj.se, nmj.se, oaj.se, njt.se, nkj.se, ocj.se, ogj.se, ojg.se, oij.se, ojb.se, ofj.se, okj.se, ojt.se, ojh.se, ojr.se, oji.se, onj.se, orj.se, otj.se, osj.se, pdj.se, pfj.se, pjl.se, pjc.se, pjj.se, pji.se, pij.se, pjk.se, pjr.se, pjt.se, ppj.se, pnj.se, rbj.se, rjc.se, rfj.se, rcj.se, rhj.se, rja.se, rjf.se, rjj.se, rkj.se, rjm.se, rjr.se, sfj.se, sje.se, tgj.se, tje.se, tij.se, sjd.se, tnj.se

edit listan ville inte fastna..

Marcus 2007-09-24 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem ..

Ja då är det ju helt sagolikt..eller låt mig omformulera mig - ditt ombud (Loopia), Sveriges största ombud har då alltså enligt gällande avtal brutit mot IIS Allmäna villkor genom att bevilja registreringarna eftersom din verksamhet väl har säte i Sthlm och inte i Gävleborgs-, Västernorrlands- eller Jämtlands län, vilket behövs för att få registrera de subdomänerna.
..men det hade du väl koll på gissar jag..
Man skulle ju behöva stoppa upp sånt här i nian på IIS. Jag börjar på riktigt allvar tycka illa om deras godtycklighet och total ignorans till att avhjälpa fel när de påtalas. Ovilja att rätta till felaktigheter mm mm

Givetvis vet jag vad allmänna villkoren säger. Dock är det din tolkning att Loopia gjort ett fel - vilket beror på hur texten tolkas.

Citat:

Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
Jag är en näringsidkare med F-skattesedel. Att näringsidkaren kan registreras under länsrelaterade huvuddomänen är alltså inte ett krav.

Generellt sett håller jag dock med om att alla dubbla budskap och allmänna oseriositet som finns kring IIS skulle behöva tas itu med.

Marcus 2007-09-24 21:30

Moderatorkommentar
Eftersom tråden gått en del off topic (i och med länsdomänerna) så har jag modifierat trådens rubrik vilket jag hoppas trådskaparen har överseende med.

Det finns inte något bra sätt att dela på tråden till flera trådar eftersom inläggen varvas med diskussioner kring LLL samt länsdomäner i samma inlägg. / Marcus

crazzy 2007-09-24 21:58

jokkoapa: din lista stämmer inte riktigt.. vissa domäner du inte hade med var enligt free.iiis.se/free?q=XXX.se lediga???

Internet Sweden 2007-09-24 22:11

Citat:

Originally posted by crazzy@Sep 24 2007, 21:58
jokkoapa: din lista stämmer inte riktigt.. vissa domäner du inte hade med var enligt free.iiis.se/free?q=XXX.se lediga???
Nu vet jag inte om det var menat som en fråga eller påstående, men hittar du fler lediga så är det bara att gratulera - är det ett bra domännamn så registrera det, vetja !

magic 2007-09-25 13:11

Företaget jag arbetar på har blivit kontaktade angående att sälja en av våra domäner till ett kommunalt bolag, domänen i fråga är s m b . s e, domänen används ej längre men har tidigare används av ett dotterbolag som nu är sålt till handelsbanken.

Vad tycker ni att man kan förvänta sig betalt för denna domän?

Internet Sweden 2007-09-25 16:28

Citat:

Originally posted by magic@Sep 25 2007, 13:11
Företaget jag arbetar på har blivit kontaktade angående att sälja en av våra domäner till ett kommunalt bolag, domänen i fråga är s m b . s e, domänen används ej längre men har tidigare används av ett dotterbolag som nu är sålt till handelsbanken.
smb .se är en bättre LLL-domän som i min värld framförallt betyder segmentet Small and Medium Business. Också en domän som sannolikt skulle kunna attrahera större aktörer inom it-branschen (om inte för dagen säkert längre fram) Men att sätta en prislapp på den är inte jag kapabel till..

Internet Sweden 2007-09-26 17:54

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 21:25
Givetvis vet jag vad allmänna villkoren säger. Dock är det din tolkning att Loopia gjort ett fel - vilket beror på hur texten tolkas.
Jag böjer mig helt för detta - Jag var inte klarsynt och såg att det faktiskt gick att tolka texten på det viset.
Det gav mig ett par idéer..Tack Marcus !

Tror kanske man skulle uppdatera IIS om att den inte går att registrera..
http://www.kvasir.se/wwwBDse.JPG

Timofey 2007-09-26 18:16

Hahaha, kan vi inte göra en klistrad IIS-tråd snart? Börjar bli mycket i många olika trådar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson