WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Hur värderas bloglänkar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19531)

rille31 2007-02-22 12:24

Har för vana att skriva in url när jag postar en kommentar i diverse bloggar, undrar hur google värderar dessa länkar ur seo synpunkt?

b_andersson 2007-02-22 12:28

Dom flesta bloggar använder rel="nofollow" på länkar i kommentarer, så dom räknas inte alls.

//Björn

seo-sweden 2007-02-22 18:11

Som Björn sa så använder flera bloggar rel="nofollow". Utan att ha konkreta bevis för det så skulle jag vilja påstå att de ger viss effekt ändå.
I de bloggar som inte har nofollow så finns det möjlighet att lägga till relevant text i anslutning till din länk vilket ger bra effekt. Bloggens pr, trust och inrikting m.m. spelar också in på länkkraften.

daniel_ 2007-02-22 18:37

Citat:

Som Björn sa så använder flera bloggar rel="nofollow". Utan att ha konkreta bevis för det så skulle jag vilja påstå att de ger viss effekt ändå.
I vart fall räknar Google även nofollows som inlänkar, sen om det är ett värde i det vet jag inte. Kollade Google Sitemaps och det relativt nya verktyget där du kan kolla externa och interna länkar, här ploppade två länkar från wikipedia upp bland alla andra.

Gustav 2007-02-22 18:52

Sedan en tid tillbaks så har Google nedvärderat inlänkar från bloggar avsevärt. Orsaken är naturligtvis allt spam som möjligheten att skriva kommentarer ger. Det skadar dig inte att ta med din länk om du ändå ska skriva ett svar till bloggen, men lägg inte ner någon tid på att skaffa sådana inlänkar.

kers 2007-02-22 18:54

Citat:

Originally posted by daniel_@Feb 22 2007, 19:37
[
I vart fall räknar Google även nofollows som inlänkar, sen om det är ett värde i det vet jag inte. Kollade Google Sitemaps och det relativt nya verktyget där du kan kolla externa och interna länkar, här ploppade två länkar från wikipedia upp bland alla andra.

Så här sa Matt Cutts när backlink-visaren släpptes:
Citat:


- Do not assume just because you see a backlink that it’s carrying weight. I’m going to say that again: Do not assume just because you see a backlink that it’s carrying weight. Sometime in the next year, someone will say “But I saw an insert-link-fad-here backlink show up in Google’s backlink tool, so it must count. Right?” And then I’ll point them back here, where I say do not assume just because you see a backlink that it’s carrying weight. :)

http://www.mattcutts.com/blog/google-provi...or-site-owners/

Timofey 2007-02-22 18:59

Citat:

Originally posted by daniel_@Feb 22 2007, 19:37
Kollade Google Sitemaps och det relativt nya verktyget där du kan kolla externa och interna länkar, här ploppade två länkar från wikipedia upp bland alla andra.

Är inte det där interna och externa länkar från dina sidor? Så är det för mig i alla fall ... eller har jag missat något? Äger du wikipedia :D?

daniel_ 2007-02-22 19:48

Citat:

Är inte det där interna och externa länkar från dina sidor? Så är det för mig i alla fall ... eller har jag missat något? Äger du wikipedia :D?
Säg något du inte missat.

Gå till -> www.google.com/webmasters/sitemaps/

Klicka dig sedan vidare till -> Links (översättning=länkar)

Klicka på -> External links (översättning=externa länkar)

Det kommer nu upp en sida "Pages with external links" (översättning=sidor med externa länkar)

Klicka på numret som står angivet längst till höger i tabellen under External links (översättning=externa länkar)

Här ser du sidor som länkar till dig.

Citat:

Så här sa Matt Cutts när backlink-visaren släpptes:

Ja precis, det är en inlänk men inget värde i den. Tack för bekräftelsen kers

Kiper 2007-02-22 23:45

Även om Google har börjat nedvärdera inlinks från bloggar så verkar det ändå som att de ger resultat på andra sökmotorer.
Jag tror inte heller att Google ignorerar länkar i kommentarer helt och hållet. De skryter ju om hur bra deras algoritmer är och hur grymt bra deras spindlar kan bedöma relevansen på sajterna som inlinksen kommer ifrån...

synd 2007-02-23 08:49

Det ger resultat ex Results 1 - 10 of about 49,200 for en av mina webshopar coh det bilr mer och mer för varje dag


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson