WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IIS inför årsavgift. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16044)

Thomas 2006-09-06 10:43

IIS inför årsavgift.

IIS kommer under morgondagen säga upp avtalet med sina ombud. Ombuden får samtidigt möjlighet att ingå ett nytt avtal där största ändringen är en årsavgift a 12 000 kr.

Anledning till detta är enligt IIS att man vill minska antalet ombud.

Andreas Bard 2006-09-06 11:10

Oj, ganska rejäl skillnad som jag förstår det, kan inga siffor exakt men som jag förstår det har det rört sig om en engångssumma hittils?

Ska bli intressant och se vilka reaktioner som kommer från detta, vi har ju en del ombud representerade här.

//Andreas

Xamda 2006-09-06 11:13

Detta är ett sätt att effektivt minska antalet ombud. Det nya ombudsavtalet verkar förefaller ha ett enda syfte - att få bort de små. Jag har diskuterat syftet med IIS, men de bedyrar att detta har kommit till för att IIS skall få ett närmare samarbete med ombuden. Jojomensan.

Vi klarar oss med en första årsavgift, eftersom om man säljer mer än 100 domäner årligen så betalar man bara en årsavgift, men alla som säljer mindre straffas genom återupprepad årsavgift...

12000 X antalet ombud blir en liten nätt summa i kassan för IIS.

I ett senare skede kommer man även att strama upp de tekniska kraven, vilket kanske inte är helt av ondo.

Nåväl, det ändrade avtalet försöker slå ännu hårdare mot de små - man tillåter subombud, men om ett subombud begår ett brott mot regelverket riskerar huvudombudet att bli av med sitt avtal, in te särskilt trevligt och det kommer säkert göra att man är riktigt försiktig med att godta subombud.

Som jag ser det innebär det nya avtalet inga fördelar för ombuden, och de som drabbas hårdast är de små (de stora har så pass många registreringar att 12 000 fördelat över domänerna de köper blir en försumbar summa per domännamn).

boena 2006-09-06 12:23

Tycker detta verkar som en konstig lösning på deras problem. Det drabbar ju i stort sett endast de små företagen och gör ju på detta sättet att det blir mindre konkurrens på marknaden. Ser inte detta som något positivt alls

Storen 2006-09-06 12:39

Konkurrens? IIS sätter ju prislappen trots allt..
Med tanke på den förmodade administration IIS har med samtliga ombud är detta ett effektivt sätt att både tjäna pengar samt göra sig av med mindre lönsamma "kunder" ;)...

Ju mindre antal ombud att hantera, desto mindre problem. Någon nämner att om ett subombud strular, så drabbas även huvudombudet av konsekvenser... Kan mycket väl vara orsaken till IIS nya avtal då IIS själva slipper hantera och processa med dessa (sub)ombud själva..

Jag hoppas ju också att inkomsten inte hamnar i fickan på VD:n , utan att denna omsätts i tekniska lösningar som gör det betydligt bättre för de ombud som stannar kvar.

nomicon 2006-09-06 12:41

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 6 2006, 10:43
IIS inför årsavgift.
IIS kommer under morgondagen säga upp avtalet med sina ombud. Ombuden får samtidigt möjlighet att ingå ett nytt avtal där största ändringen är en årsavgift a 12 000 kr.
Anledning till detta är enligt IIS att man vill minska antalet ombud.

Vart står detta? Hittar inget på nic.se

/Martin

Thomas 2006-09-06 13:09

Citat:

Originally posted by nomicon@Sep 6 2006, 12:41
Vart står detta? Hittar inget på nic.se
Informationen har jag fått per telefon 1 minuter innan jag postade inlägget. Anledningen till att jag blev uppringd var att vi som ombud skulle vara beredda på att få ett mail med nya avtalet imorgon. Mailet måste vi svara på omgående.

Jag frågade rakt ut vad skillnaden & syftet var och fick då svaret enligt ovan.

patrikweb 2006-09-06 13:34

Kan man avreglera IIS på något vis? För dom har monopol på få driva SE så tycker dom inte dom ska gå med någon vinnst utan endast få in sina kostnader.

För är ju faktiskt en del av Sverige.

Thomas 2006-09-06 13:39

Enligt vad jag kan se har IIS 388 ombud idag. Startavgifterna för dessa bör uppgå till minst 8 miljoner inkl. moms. (September 6 2006). Det skall bli intressant att se effekten av detta.

Vet redan flera ombud som inte ser nån anledning att förnya avtalet. En .se domän är nåt man nästan inte kan ta betalt för som ombud idag. De som haft avtal som service för sina kunder (advokatbyråer, webbdesigners, mindre webbhotell osv ...) kommer ju förmodligen att avstå.

Helt klart en skrämmande utveckling för många och nåt som jag gissar på många inte insåg när dom betalade avgiften (16 500) första gången. Det var ju en admin-avgift som sedan skulle täcka kostnaderna att lägga in ombudet i systemet samt täcka en domänbuffert.

Nu när IIS så radikalt ändrar/bryter avtalet blir dom då återbetalningskyldiga av de innestående pengarna man skulle få regga domäner för?

Johan H 2006-09-06 13:55

Farre ombud ar bra for nic.se da blir det mindre administration och langre fikaraster,
farre ombud ar daligt for oss som registrerar .SE adresser.

Satsa pengar pa ett batte system dar antalet ombud inte spelar nagon roll eftersom
systemet ar sa pass automatiserat..

SpaceDump 2006-09-06 13:56

Nu blev vi iof ombud då .SE "släpptes fri" och vi behövde då inte betala någon deposition utan "bara" startavgiften på 5000 SEK, så vi lär ju inte få tillbaks något.
Men, en deposition är ju just en deposition, så, de som deponerat pengar och inte vill ha ett nytt avtal bör ju utan problem få tillbaks sin deposition (efter eventuellt avdragna förfallna fakturor yada yada yada)

Eftersom det är ett helt nytt avtal och det gamla termineras så kanske de även måste betala tillbaks alla depositioner för att sedan plocka in igen från de som vill teckna nytt avtal?
Knepigt. :)

//Anders

tartareandesire 2006-09-06 13:58

Tycker det är oetiskt av IIS att handla på det viset de gjort. Finns det någon möjlighet för ombuden att överklaga beslut från IIS?

SpaceDump 2006-09-06 14:00

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Sep 6 2006, 13:58
Tycker det är oetiskt av IIS att handla på det viset de gjort. Finns det någon möjlighet för ombuden att överklaga beslut från IIS?
Vad för "fel" tycker du de har gjort?

//Anders

Thomas 2006-09-06 14:05

Citat:

Originally posted by SpaceDump@Sep 6 2006, 14:00
Vad för "fel" tycker du de har gjort?
Jag anser att dom gjort sken av att för 16 500 kr får man vara ombud för stiftelsen. Period! Domänpriset täcker sedan resten av IIS kostnader.

Om man bedömer en investering i bolaget likt en engångsumma 16 500 mot 16 500 + årsavgift a 12 000 (1000 kr i månaden) tror jag många inte skulle betalt de första 16 500 kronorna.

Ta en koll på ombudslistan så ser du säkert vilken typ av företag som är i majoritet. Advokatbyråer osv som kanske reggar 10 domäner per år max, detta som service för kunderna. Det är nog inte många Advokatbyråer som knäcker extra som .se domänsförsäljare utan har det mer som service efter som det endast kostade 16500 kr i engångsavgift.

SpaceDump 2006-09-06 14:07

Det är iof sant, får se vad de har att säga i mailet imorgon. :)

//Anders

Johan H 2006-09-06 14:09

Om nic.se vill tjana pengar bor de sparka svea ekonomi och infora e-betalningar som skots per automatik som i sin tur gar direkt in i deras bokforingsprogram..

nomicon 2006-09-06 14:13

Om vi nu ponerar att majoriteten av de 388e ombuden försvinner i.o.m nya avtalet, så har jag några ganska bra gissningar på vilka ombud som stannar kvar.

Och då får dom ombuden i princip monopol på .se registreringar, och därigenom ganska stor del av webbhotellsmarknaden =)

Vad tror ni? Loopia ligger väl definitivt kvar som ombud.
/Martin

patrikweb 2006-09-06 14:17

Problemet kommer då sluta att säkert många av dom få ombuden kommer ta riktiga överpriser istället när dom börjat få monopol.

Thomas 2006-09-06 14:20

2 bifogad(e) fil(er)
Drygt 200 av ombuden (mer än hälften) reggar mindre än 100 domäner per år.

Dom kan se fram emot 120 kr mindre vinst per domän då. (12 000 / 100 = 120).

Förmodligen kommer det finnas nån form av "mängd-rabatt" eller avdrag på årskostnaden vid x antal reggade domäner. Men det kommer helt klart drabba marknaden.

SpaceDump 2006-09-06 14:26

Kan direkt säga att vi kommer fortsätta vara ombud och inte på något sätt ändra våra priser, inte i någon riktning (sålänge IIS inte ändrar i sin ände såklart)

//Anders

nomicon 2006-09-06 14:26

Jag skulle tro att det ombuden har kvarav sin innestående deposition kvittas mot 12.500 typ

/Martin

ZN 2006-09-06 15:02

Vilket jävla sätt, har varit ombud sen i mars, inte många domäner man reggat för de 5000:- på den tiden. Kommer kräva tillbaka dom pengarna isåfall.

Xamda 2006-09-06 17:49

Detta är varför den svenska toppdomänen ej skall hanteras av en självsvådlig stiftelse utan av en myndighet. Finland har visserligen inte jättebilliga domännamn, men de har i vilket fall ordning och reda och inte lekstuga i domänhanteringen.

Helt obegripligt beslut i mina ögon, men de ombud som registrerar massor med domäner märker ju knappt av detta, vi talar om någon enstaka krona per domän...

I övrigt medför bara avtalet försämringar för ombuden, så vitt jag kan se - mer jobb, dyrare och sämre service... Jaha, då vart man lurad igen.

Antar att Registrars.se biter ifrån...?

jonny 2006-09-06 17:49

Det är upprörande och det känns som att IIS utnyttjar sin monopolsituation. Det är ju inte direkt så att det är ont om pengar i den verksamhet de bedriver. Det görs övervinster redan innan detta påhitt.

Att antalet ombud minskar är nog däremot positivt. Advokatbyrårerna och lite andra underliga ombud bör ju försvinna. Å andra sidan kanske advokatbyråerna blir upprörda och det kan ju bli lite jobbigt för IIS.

Citat:

Originally posted by Johan H@Sep 6 2006, 14:09
Om nic.se vill tjana pengar bor de sparka svea ekonomi och infora e-betalningar som skots per automatik som i sin tur gar direkt in i deras bokforingsprogram..

Vad tror du är avsikten med att låta ombuden hantera förnyelser inom kort? Just det.

Nicklas 2006-09-06 18:20

Vad jag har hört så ska ombuden ta över förnyandet av sina kunders domännamn så nic.se slipper fakturera i framtiden. kommer dessa att räknas in i de 100 domäner per år som behövs??? Vad tror ni?

Alpha 2006-09-06 19:14

För att förtydliga både för mig själv och för andra som inte riktigt förstått hur det ligger till...

funkar 12.000kr avgiften som en avgift eller en deposition?

mvh (A)

lazat 2006-09-06 19:21

vad vi har fattat så kommer dessa 12 000 att vara en avgift som man förskottsbetalar till IIS. Sedan räknas antalet domäner av mot denna summa under en 12 månaders period. Så reggar man inga domäner alls under 12 månader så kostar det 12000 att vara ombud men om man har 100 registreringar under året så kommer man att få igen hela beloppet. Reggar du mer än 100 domäner så betalar man som vanligt 120 kr / domän.

PgD 2006-09-06 20:13

Ytterligare ett bevis för att ett monpol inte är intresserat av kunder, bara kundernas pengar.

Thomas 2006-09-06 20:33

Citat:

Originally posted by lazat@Sep 6 2006, 19:21
Så reggar man inga domäner alls under 12 månader så kostar det 12000 att vara ombud men om man har 100 registreringar under året så kommer man att få igen hela beloppet.
Uppfattade det på samma sätt, det skulle finnas nån form av stege nämnde han.

Så låt säga att ovanstående är sanningen samt att hälften av de 50% av ombuden som reggar under 100 domäner även reggar under 50.

Det skulle innebära att minst 25% av IIS kunder från och med imorgon får en kostnadsökning per reggad domän a 60 kr + moms eller mer.

Själv är man ju inte påverkad alls men ändå lider jag med de som känner att de kastat pengarna i sjön. Bitbull är inte ensam kan man säga, känner massor av ombud som betalt 16500 med motiveringen att täcka husbehoven.

Sedan roade jag mej med en lite mer exakt beräkning än den som finns på tillväxtlistan. (bilden i mitt tidigare inlägg) Mest angående att spannet på 100->499 är difust.

På plats 50 är idag ett företag som reggar 47 domäner på ett kvartal det är 188 per år. Dvs 338 ombud reggar idag 188 domäner per år eller mindre. Det är 87% av IIS kunder!

Lägg det ovan till att 218 ombud (56%) helt klar utan tvekan kommer att förlora pengar på det nya avtalet. Det är enkelt 56% av ombuden reggar inte 100 domäner så en del av deras 12 000 kr kommer frysa inne.

JonathanS 2006-09-06 21:39

Det här är en gammal nyhet, det presenterades på det senaste ombudsmötet (innan sommaren om jag inte minns helt fel).

En årsavgift på 12 k för att vara ombud för .se är riktigt bra. Det innebär bl a att II-stiftelsen har möjlighet att utveckla sina system för en riktig registry-registrar-modell, utan att behöva vara "bakåtkompatibla" med alla overksamma ombud. Det är likaså ett bra sätt att "kvalitetssäkra" ombuden. Registrerar man inte mer än 100 .se-domäner/år så är det inte säkert att man besitter den kunskap som krävs för att agera ombud till .se.

Registrars.se står förövrigt bakom detta agerande från IIS sida. Även det framgick på det senaste ombudsmötet.

Jag vet inte hur Tomas räknar, kvarstående ombud är definitivt inte 87% av IIS kunder. IIS kunder är samtliga domännamnsinnehavare tillika med ombud. Vi pratar om en bråkdel av IIS kunder som påverkas negativt av detta beslut.

Thomas 2006-09-06 21:55

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 6 2006, 21:39
Jag vet inte hur Tomas räknar.
H

Nic.se har alltid tydligt skrivit på sin hemsida att man inte kan regga domäner på nic.se utan måste kontakta ett ombud. Därav kallar jag inte domänägarna för IIS kunder. Om du väljer att kalla varje enskild domänägare kund till IIS bör du söka och ersätta kunder -> ombud i mina inlägg. Känns som du inte vill förstå snarare än att du inte förstår. Ingen på min IM lista har iaf kunnat missuppfatta öven om jag bett dom försöka just detta. Dessutom är det inte totalt 388 domänägare under topdomänen .se så jag förstår inte hur det kan missuppfattas.

Tillverkare -> Återförsäljare -> Slutkund.

Dock är slutkunden kund till återförsäljare och ombudet kund till IIS i mina ögon.

Jag har specat upp precis hur jag räknar och det jag skriver är att 87% av IIS kunder reggar under 188 domäner per år. 56% reggar under 100 stycken och kommer påverkas negativt ekonomiskt.

Sedan att du anser att det är bra är ju inte så konstigt det är ju för dej ändringarna görs. Jag säger inte att det är fel att göra om IIS skitsytem, däremot anser jag inte att det skall göras en prissäkning per domän pga IIS bedömer sig ha råd med det. Ett litet tag senare ändrar man till årsavgifter som gynnar oss som reggar över 100 domäner per år. IIS är en "oberoende allmännyttig organisation som verkar för en långsiktigt positiv utveckling av Internet i Sverige". Problemet är att dom just la en kostnad på dom mindre entreprenörerna. Även om det inte drabbar mej så gillar jag det inte pga att man har inte gjort klart att denna kostnad kommer komma till de som betalt 5000kr eller mer i sin enfald.

Men som sagt ingen i denna tråden är förvånad att du tycker det är bra. Du vill ju ha ett lågt domänpris och en årsavgift som avskräcker mindre entreprenörer att starta/driva vidare sin verksamhet. Precis så som det blir nu. Det jag reagerar på är att många förmodligen med all rätt känner sig lurade.

Citat:

Registrerar man inte mer än 100 .se-domäner/år så är det inte säkert att man besitter den kunskap som krävs för att agera ombud till .se.
Jag tycker denna del av inlägget liknar pinsamma översittarfasoner. Kan man räkna med att du när som helst kommer idiotförklara 56% av dina kunder på Loopia? Du gjorde det just med 56% av IIS kunder. Som sagt räkneexemplet finns här ovan (218 stycken av totalt 388). Vissa av dom har under tio års tid dugt som kunder.

guran 2006-09-06 22:12

Kan någon här förklara för mig anledningen till att det är bra med ombud överhuvud taget? Går det inte lika bra med en hemsida hos IIS där man går in och reggar sitt namn och betalar enligt några olika metoder. Det borde ju vara enklare att hantera, dvs. ett system, än att hålla på med ombud.

Jag ser dock en fördel med ombud, att de är affiliates till IIS. Ombuden får stå för reklamen.

Men jag som köpare av domäner, vilka fördelar har jag av ombud?

Westman 2006-09-06 22:13

II-stiftelsen är en klubb för inbördes beundran och ryggdunkningar. Det finns en anledning till varför det är en stiftelse och inte en myndighet, myndigheter lyder under offentlighetsprincipen och det finns för mycket skelett i garderoben hos II-stiftelsen.

Det är min enkla åsikt.

PS. Offentlighetsprincipen borde gälla dem enligt "Betänkandet (SOU 2004:75) Insyn och sekretess" men inte enligt II-stiftelsens tidigare ställningstagande till utlämnande av information.

jonathanfranze 2006-09-06 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
87% av IIS kunder reggar under 188 domäner per år. 56% reggar under 100 stycken och kommer påverkas negativt ekonomiskt.


IIS kunder är inte ombuden för SE-domännamn, IIS anser att det är domännamnsinnehavarna som är kunderna. Ombuden är ombud och domännamnsinnehavare är kunder.

Vi har i registrars.se diskuterat det nya ombudsavtalet ett flertal gånger allteftersom IIS har arbetat fram olika utkast. IIS arbetar med att effektivisera och öka kvaliteten på ombuden. Ett problem som IIS ser är att de som bara registrerar ett fåtal domännamn per år behöver mycket support. Det gör det så sällan att de ringer till IIS varje gång de skall registrera ett domännamn. Dessutom kan de inte mot kunderna (domännamnsinnehavarna) svara på frågor utan att först kontakta IIS. IIS vill ha ombud som kan sina saker, som kan besvara frågor som kunderna har utan att kontakta IIS och som inte behöver ha hjälp med varje domännamnsregistrering. En viktig del i detta arbete är att ha färre ombud som vet mer och som kan mer och som har krav på sig att kunna mer.

Dessutom öppnar IIS för möjligheten att ha subombud på ett relativt smärtfritt sätt. Detta öppnar en möjlighet för ombud att kunna erbjuda tjänster till de företag som registrerar få domännamn, något som jag tror kan vara bra. Det finns redan idag företag som arbetar med subombud på liknande sätt.

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Kan någon här förklara för mig anledningen till att det är bra med ombud överhuvud taget? Går det inte lika bra med en hemsida hos IIS där man går in och reggar sitt namn och betalar enligt några olika metoder. Det borde ju vara enklare att hantera, dvs. ett system, än att hålla på med ombud.

Om IIS vill ha en attraktiv tjänst i form av SE-domännamn så skall man ju se till att låta de som känner domännamnsmarknaden, som har nära kontakt med slutkunderna och som har möjlighet att erbjuda domännamn och domännamnstjänster som paket att vara kontakten med slutkunderna (domännamnsinnehavarna). Det är vi ombud som hör vad slutkunderna vill ha och som kan tillgodose deras behov. Den nya affärsmodellen och det nya ombudsavtalet är ett steg mot att decentralisera hela processen vilket vi i registrars.se anser är väsentligt för att kunna fortsätta erbjuda SE-domännamn överhuvudtaget.

Dessutom har IIS planer på att utöver detta införa en "last resort registrar", en registrar som i princip är IIS dit de kunder som inte vill registrera via ett ombud kan vända sig. Detaljerna kring detta är inte fastställda ännu, men det kan nog likna det som Nunames har för NU-domännamn. En viktig aspekt är att denna last resort inte konkurrerar ut ombuden till exempel.

Xamda 2006-09-06 23:03

Nu har två representanter för Registrars yttrat sig och öppet visat ett förakt för den lille företagaren... Varför skulle ett företag som registrerar ett par domäner i månaden vara så mycket sämre än den som registrerar hundratals? Det är ingen raketvetenskap vi håller på med när vi registrerar domäner.

Det känns som om IIS gått i de stora ombudens ledband. Helt obegripligt eftersom man skall verka som en samhällsnyttig organisation.

ALLA ombud förlorar rent ekonomiskt i första skedet. Alla får betala 12 000 och ja, om man säljer fler än 100 domäner inom ett år så slipper man årsavgiften år två, men som jag förstod det så får man lik förbaskat betala de 12 000 PLUS 120 per domän, det innebär att de som registrerar 50 domäner enligt vad jag förstått får betala 12 000 när avtalet ingås och 120 per domän, dvs 360 per domän första året.

År två får man räkna av 6000 från det årets årsavgift och får då betala 120 per domän och 6000, dvs 240 per domän och det är samma summade betalar framöver.

Helt fantastiskt att man från en intresseförening som Registrars, som säger sig jobba för ombuden och domännamninnehavarna, sedan sitter och säger att detta är en bra åtgärd.

Om man nu behövde pengar för att införa registrar-modellen så kunde man lätt höjt avgiften på domäner med en tia eller så...

Vi själva drabbas av första avgiften, men ej vidare, men vad hindrar IIS och registrars.se att hitta på nya hyss...?

Thomas 2006-09-06 23:04

Citat:

Originally posted by jonathanfranze@Sep 6 2006, 22:46
IIS kunder är inte ombuden för SE-domännamn, IIS anser att det är domännamnsinnehavarna som är kunderna. Ombuden är ombud och domännamnsinnehavare är kunder.
Vad dom anser är ju iofs roligt för dom. Men ett försäljningsträd är ju ett försäljningsträd.

Tillverkare -> Återförsäljare -> Slutkund.

Slutkunden kund till återförsäljare och ombudet kund till IIS. Jag köper en tjänst av IIS och domän-köpare köper den av mej i domänköparens ögon.

Köper jag en soffa av EM är jag kund hos EM och inte till tillverkaren av soffan. Även om sofftillverkaren vill eller anser att jag skall kalla mej kund till dom. Får jag dessutom inte kontakta dom så är det ju pricken över i't

PRQ 2006-09-07 00:08

Det är ju nästan gratis i jämförelse med vad det kostar att vara LIR, så det verkar vara lite väl mycket gnäll från vissa håll.

Thomas 2006-09-07 00:28

Citat:

Originally posted by PRQ@Sep 7 2006, 00:08
Det är ju nästan gratis i jämförelse med vad det kostar att vara LIR, så det verkar vara lite väl mycket gnäll från vissa håll.
Jag reagerar inte på priset det påverkar inte mej som man ser i tillväxt-listan. Jag reagerar på attityden och hur mina vänner och sammarbetspartners behandlas. Jag har även ett stort intresse av att nya företag får en chans i sverige. Även hur IIS efterlever och förvaltar det förtroende de fått.

Ang LIR. Att allokera IP-adresser är i alla fall för mej en helt annan nivå än att regga .se-adresser. Förmodligen beror det på min okunskap.

Om man efter 476 627 registrerade domäner ändå är tvungen att tjäna pengar på ombuden ramlar det säkert ner 10 som kan sköta det bättre om man skakar i ett träd.

Saxat från nic.se's faq.

Hur vet jag att ni inte dubblar avgiften nästa år??
Det vet man inte, men det är föga troligt. Dels är det första uppbyggnadsåret dyrast för II-stiftelsen, dels kan man räkna med att antalet domännamn kommer att öka, vilket ger en större total intäkt utan att kostnaderna ökar proportionellt.

Xamda 2006-09-07 00:33

Som sagt, det är kanske inte summorna som är det väsentliga, utan snarare principen... Att IIS ändrar spelreglerna utan att vi kan göra ett skit åt det och att ingen har insyn i deras verksamhet då det är en stiftelse...

jonathanfranze 2006-09-07 09:57

Citat:

Originally posted by Xamda@Sep 6 2006, 23:03
som jag förstod det så får man lik förbaskat betala de 12 000 PLUS 120 per domän
De 12 000 kronorna som årligen betalas in används för årsavgifter för registreringar och överlåtelser. Man betalar inte 120 kronor per registrerat domännamn utöver de 12 000. Man kan se de 12 000 kronorna som ett avräkningskonto som fryser inne om man inte nyttjar dem inom ett år.

Om man registrerar fler än 100 domännamn under ett år och på så sätt nyttjar hela de 12 000 kronorna så skickar IIS ut fakturor för årsavgifterna för de domännamn som registreras utöver de 100 första.

Man betalar inte således inte dubbelt för varje domännamn.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson