WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Planerat driftstopp på WN. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29731)

Thomas 2008-06-04 23:23

På grund av flytt till nytt datacenter ( 200 meter ;) ) var WN offline nån dryg timme på onsdagskvällen.

Driften kan möjligen vara lite skakig från 23:30 och kvällen ut med avbrott på några sekunder ibland.

BarateaU 2008-06-04 23:57

vadan detta :)

KarlRoos 2008-06-05 00:28

Sjukt dålig stil Thomas,
seriöst. Bryr du dig inte om oss?

Nä, driver bara. Tror bara det kan vara nyttigt för folk att släppa WN lite då och då ;)

Thomas 2008-06-05 00:47

Citat:

Originally posted by BarateaU@Jun 4 2008, 22:57
vadan detta :)
3 huvudsyften.

1. Som många redan vet avyttrade vi en aktiepost i tv.nu för ett knappt år sedan. Det var på tiden vi sorterade ut tv.nu's servrar som stod blandat med med QU's övriga inkl WN i port80's (Phonera) gamla datacenter.

2. Ett nyare datacenter.

3. Tv.nu måste ha plats att kunna skalas. Vi har senaste året lagt på massa dynamiska funktioner som tar kraft. Tidigare var det i princip en statiskt htmlsida uppdaterad var 5 min som våra då 3 servrar inte behövde tänka för att spotta ut. Idag om jag inte är helt ute o reser är det

1 front
2 kluster med 5 + 2 maskiner som levererar html
1 kluster a 4 maskiner för db
1 maskin för admingränssnitt
2 maskiner för klickanalys
1 maskin för loggning
1 för det vi kallar vip.tv.nu.
+ nån eller några tills som jag förträngt.

Allt på grund av lite dynamiska funktioner som tar processorkraft :)

Knappt 30 maskiner var med i vårt lass o tv.nu ( html ) var nere i 1 timme och 4 minuter dock med 1 timme gammal tablå. 1 timme 14 minuter tills den kunde hämta ny tablåinfo från db-klustret.

Det är rätt bra jobbat av gänget med tanke på att vi snackar stänga av i rätt ordning, skruva och koppla ur serverracket , lasta i bil, köra, lasta ur bilen, skruva och koppla in i nya serverracken, boota upp i rättordning osv ...

Thir13teen 2008-06-05 03:45

Flyter på bra här.

chrizz 2008-06-05 08:04

Imponerande snabb flytt. Förstår faktiskt inte hur ni lyckats. Var sin gubbe per server eller? =)

digi 2008-06-05 08:45

Phew!
Tänkte trösta mig med lite dösurf på WN igår när mina sidor låg nere en timme men kom inte in. Paniken var totalt! Men nu är ju allt i ordning och jag kan spendera resten av dagen tillsammans med kaffekoppen och en massa trådar ;)

Fint jobbat killar :)

Decibel 2008-06-05 14:02

Ja, usch de va en jäkla hektiskt springade.
Kom hem först vid 07 snåret imorse

4 pers var vi initialt, 2st efter bärandet var klart och ett 20-30 tal burkar om inte minnet sviker helt.

brokep 2008-06-05 14:07

Citat:

Originally posted by Thomas@Jun 5 2008, 00:47

1 front
2 kluster med 5 + 2 maskiner som levererar html
1 kluster a 4 maskiner för db
1 maskin för admingränssnitt
2 maskiner för klickanalys
1 maskin för loggning
1 för det vi kallar vip.tv.nu.
+ nån eller några tills som jag förträngt.

Omg. Omg. Omg. Nä, Thomas, det där är inte ok. Det är mer än dubbelt för mycket maskiner. Jag tror du kunde klarat dig på runt 3-4 maskiner max, om vi iaf snackar dubbelkärniga hyfsat moderna maskiner med 2-4GB ram.
Kuriosa: En av världens 100 största sajter körs på 1 DB, 6 webbservrar (varav 3 behövs egentligen) och 1 frontend. Dvs, den klarar sig på 5 maskiner (och har då kraft över...).. och ja, det är även dynamiskt content.

kullervo 2008-06-05 14:35

Citat:

Originally posted by Thomas@Jun 4 2008, 23:47
Det är rätt bra jobbat av gänget med tanke på att vi snackar stänga av i rätt ordning, skruva och koppla ur serverracket , lasta i bil, köra, lasta ur bilen, skruva och koppla in i nya serverracken, boota upp i rättordning osv ...
Satan i gatan vad snabbt jobbat! Vi var 3 man som flyttade P i x b o x till nytt DC för precis ett år sedan. Det tog 11h innan allt snurrade igen och det var inte dåligt förberett även om vi gjorde några tabbar + stötte på problem.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson