WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Pris för seo (pris/besökare) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37525)

FredrikNas 2009-06-22 12:06

Hejsan, jag har fått ett erbjudande som ser ut såhär:

Jag betalar per besökare, specifikt 20/öre per besökare.

Jag har också endel i upplägget som säger att jag enbart betalar för besökare som kommer från Norge, Sverige och Danmark.

Är detta ett bra pris för trafik?

StefanBergfeldt 2009-06-22 12:24

Det beror ju helt och hållet på vilken typ av besökare det gäller.
Vet besökaren vad de väntar sig när de kommer, och är intresserade av din sida (och dessutom är UNIKA besökare) så är det väl riktigt billigt.

Är det bulk-besökare som har blivit ditlurade så tycker jag det är dyrt.

Titta på din nuvarande statistik och vad du har för vinst-per-besökare idag, och hur mycket du (via den statistiken) tycker att det är värt att betala för en besökare.

Säg att du omsätter 100k per månad, varav 15k är vinst.
Detta är med 30k besökare (unika) per månad.

Då kan du enkelt räkna ut att varje unik besökare omsätter 3,33kr varav 0,5kr är vinst.
Att betala 20 öre per unik besökare skulle isåfall ge en vinst på 0,3kr per unik besökare (som kommer den vägen).

FredrikNas 2009-06-22 12:32

Tack för exemplet Stefan, per idag så har jag ingen intäkt på sidan, utan det rör som om ett community som jag vill driva trafik till, dock så är det ett community med väldigt specifik genre/nisch. Det är alltså Gothic.nu jag pratar om.

Finns det ingen seo/affiliate där man kan betala för konvertering?

EternalSunshine 2009-06-22 13:16

Citat:

Säg att du omsätter 100k per månad, varav 15k är vinst.
Detta är med 30k besökare (unika) per månad.

Då kan du enkelt räkna ut att varje unik besökare omsätter 3,33kr varav 0,5kr är vinst.
Att betala 20 öre per unik besökare skulle isåfall ge en vinst på 0,3kr per unik besökare (som kommer den vägen).

Smart sätt att tänka.

vco-systems 2009-06-22 14:58

Ta reda på hur de fixar trafik, köper de billiga sökord på google för tex. 0.10:-?
Eller gör de någon optimering av sidan?

StefanBergfeldt 2009-06-22 15:10

Finns gott om affiliatenätverk där du kan betala per lead(=konvertering).

Gustav 2009-06-22 17:59

Om vi generaliserar kraftigt (vilket så klart är dumt att göra), så skulle jag säga att 0,20 kr/besökare är ett lågt pris. Det finns få sökord som man kan köpa billigare via AdWords och klick från serpsen konverterar i regel bättre.

tjalloj 2009-06-23 13:20

Det var jag som gav erbjudandet. En lite rättning: det är 20 öre / besökare från sökmotorer som gäller

Ara 2009-06-23 13:23

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Jun 22 2009, 13:16
Citat:

Säg att du omsätter 100k per månad, varav 15k är vinst.
Detta är med 30k besökare (unika) per månad.

Då kan du enkelt räkna ut att varje unik besökare omsätter 3,33kr varav 0,5kr är vinst.
Att betala 20 öre per unik besökare skulle isåfall ge en vinst på 0,3kr per unik besökare (som kommer den vägen).

Smart sätt att tänka.

Finns det något annat sätt att tänka? :-)

MrWize 2009-06-23 18:54

Citat:

Originally posted by tjalloj@Jun 23 2009, 13:20
Det var jag som gav erbjudandet. En lite rättning: det är 20 öre / besökare från sökmotorer som gäller

Finns olika sätt att få trafik från sökmotorer. Sponsrade länkar/Betalda länkar eller organisk trafik.

Även denna betalningsmodell är "förlegad". Alla "seo:s" bör ändra den och se vad de kan skapa för ROI till sina kunder, dvs vad får kunderna tillbaka på varje satsad krona på sin internetmarknadsföring. Det går att "tracka", ned på keyword-level, referrer-level etc.

/Patrik Berggren


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson