WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Dela ut visitkort till företag, vad tänka på? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14692)

JohnM 2006-06-16 17:52

Hade tänkt att åka runt till företag och dela ut visitkort. Någon som har gjort detta förut? Tänkte dela ut ungefär 30-40 visitkort på 1 dag, eller mera om jag hinner. Någon som har gjort detta? Ger det något vettigt resultat tro?

Arbetar med webbdesign och webbutveckling.

H@nsson 2006-06-16 18:12

All reklam är bra, bara man inte går in på företaget och lovar något man inte kan hålla....

jonny 2006-06-16 20:04

Jag skulle tro att detta är ett mycket effektivt sätt. Bara du inte upplevs som skum.

Det har dykt upp en säljare från dåvarande Vodafone som verkade väldigt nervös och bara var jobbig. Har också råkat ut för en gubbe som skrivit en bok där jag aldrig förstod varför han skulle prata med mig - han verkade inte vilja sälja boken ens.

Å andra sidan tycker jag synd om Lyreco-tanten när hon dyker upp och brukar försöka köpa något iaf.

Westman 2006-06-16 20:07

Våra erfarenheter är att företag med receptionister eller sekreterare är väldigt otrevliga så fort de tror att man vill sälja något och de inte vet vem man är. 30 - 40 kan bli tufft på en dag. Mässor däremot är mycket mer lättarbetade.

PgD 2006-06-16 20:29

Glöm bara inte att du ska räcka fram kortet, rättvänt för mottagaren, med båda händerna och buga djupt.

Allvar å sido, jag provade det i min gröna ungdom och jämförde med att skicka vykort. Resultatet är väl inte statistiskt säkerställt eftersom jag inte orkade hålla på särskilt länge, men CR för personligen överlämnade visitkort var bara ungefär dubbelt så hög som för vykorten, och båda fallen (lågt) ensiffriga. Jag räknade ut att för att det skulle vara lönsamt med att dela ut visitkort så skulle jag behöva sälja tjänster för flera hundra tusen under kundens "livstid", och så dyra tjänster hade jag inte att sälja på den tiden.

Jag tror nog att för att få resultat på personliga besök så ska se till att man blir inbjuden, och då vara beredd att dra en presentation av de tjänster man erbjuder. Jag klarade inte av det eftersom jag har ett handikapp vad det gäller rösten. Jag kan inte prata mer än fem minuter innan stämbanden ger upp.

Andreas Bard 2006-06-16 20:52

Jag vet inte om det är effektivt har inte testat det. Dock så har tanken slagit mig, men det jag stannade vid var en fundering om det är värt att ""slösa" den tiden på att åka runt. Sen blir det nog rätt tungt oxh tråkigt efter ett tag tror jag . . .

//Andreas

hubbert 2006-06-16 21:07

Tja det är lite som att sälja/boka ett besök genom att springa in oanmäld till ett företag (canvas-besök även kallat ibland).
Är man tillräckligt driven är det inga problem och i många fall lättare än att ta det på telefon.
Effektiviteten hänger hur erfaren och driven man är.
Reception eller sekreterare är inga problem, kan man inte ta sig förbi dem så ser man bara till att få namnet på rätt person och ber dem lämna över visitkortet till honom/henne. Sedan är det bara att ringa någon dag efteråt och referera till det. Ger i det flesta fall en bra ingångsvinkel.
Har själv inte testat det i IT-branschen men väl i en del andra branscher och där ligger avslutsfrekvensen på runt 20-50% efter 6 månader.

JohnM 2006-06-17 12:14

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 16 2006, 21:07
Tja det är lite som att sälja/boka ett besök genom att springa in oanmäld till ett företag (canvas-besök även kallat ibland).
Är man tillräckligt driven är det inga problem och i många fall lättare än att ta det på telefon.
Effektiviteten hänger hur erfaren och driven man är.
Reception eller sekreterare är inga problem, kan man inte ta sig förbi dem så ser man bara till att få namnet på rätt person och ber dem lämna över visitkortet till honom/henne. Sedan är det bara att ringa någon dag efteråt och referera till det. Ger i det flesta fall en bra ingångsvinkel.
Har själv inte testat det i IT-branschen men väl i en del andra branscher och där ligger avslutsfrekvensen på runt 20-50% efter 6 månader.

Ser ut som rätt bra siffror. Dock så vill jag helst ha kunder inom dom närmsta 4-5 veckorna. Är det här mera långsiktig marknadsföring än att annonsera i en tidning t ex? Visitkortet kostar ju. tar ju som sagt en hel del tid att dela ut dom, plus att jag måste betala en del i bensinpengar.

hubbert 2006-06-17 12:42

Nja om du tycker att kostnad för visitkort och lite bensin är en för stor investering skall du inte ens överväga att annonsera.
Kunder inom 4-5 veckor tja du får väl ringa och erbjuda en hemsida, det finns ju andra företag som gör det med stor framgång :P .
Vid telefonförsäljning skall du ha en avslutsfrekvens på minst 10% av alla samtal.
Fast det här förutsätter en viss vana och rutin, samma sak med de siffror jag nämnde i det tidigare inlägget.
Frågan är om du har den vanan och rutinen att sälja.

guran 2006-06-17 13:21

Ett visitkort skulle inte säga mig mycket. Om du kunde sätta ihop ett kompendium på dina tjänster, så skulle nog jag bli mer intresserad.

Jag har en kompis som startade en takläggningsfirma för några år sedan. Han satte ihop ett A4 och stoppade det i en plastficka innan han delade ut dem i brevlådor. Senare fick han höra av kunder han fick via detta att de hade tyckt att det var så bra med denna plastficka, för då var det bara att stoppa in hans erbjudande i "bra-att-ha-pärmen".

Om någon ringde upp mig och erbjöd sina tjänster skulle jag nog förmodligen aldrig nappa på det. Om däremot någon ringde på min dörr, presenterade sig med t.ex. att han eller hon var nyutexaminerad och att det var svårt att få jobb men brann att få jobba och hade satt ihop ett litet kompendium på sina kunskaper, då skulle jag bli intresserad. Det visar på kreativitet och framåtanda och det lockar.

I min värld skulle ett visitkort inte duga. Det är hur jag funkar och jag tror många funkar på samma sätt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson