WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Googles användarvillkor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17649)

Westman 2006-11-22 08:34

Jag skulle registrera ett konto på Google för att använda Webmaster Tools och läste igenom användarvillkoren.

Från Googles användarvillkor:
"Googles söktjänster är till för personligt, icke-kommersiellt bruk. Du får inte använda våra tjänster för att sälja produkter eller tjänster, eller för att öka trafik till din hemsida för kommersiella syften, som t.ex. reklam. Du får inte ta resultat från en Googlesökning, editera och visa dom, eller göra kopior av Googles hemsida eller resultatsidor på din egen hemsida. Du får inte "meta-söka" Google. Om du vill använda Google för kommersiellt syfte måste du ingå ett avtal med Google. Kontakta oss för mer information."

Är det bara jag som tolkar detta som att alla företag som använder Googles tjänster, utöver AdSense och AdWords som är undantagna i inledningen av villkoren, måste ha ett avtal med Google? Eller är det en luddig formulering?

Länk till villkoren

Magnus_A 2006-11-22 10:42

Låter väl helt rimligt. Eler tror du att Google frivilligt släpper iväg innehållet åt alla scrapers som härjar därute?
Kommersiellt bruk är kommersiellt bruk, och din tolkning tappade du de två viktiga orden.
Tro ingen här gör sina grejer för att vem som helst ska kunna rippa dom utan att kunna göra affär på det.

Westman 2006-11-22 13:21

Jag tror att du missar min fråga, eller tolkning av villkoren snarare. Som företag får jag alltså inte registrera ett konto för att använda Webmaster Tools utan att skaffa ett avtal med Google. Det senare går endast att göra avseende AdSense och AdWords, vilket är den sida som de länkar till om man vill ha ett avtal.

Det är inte alls fråga om scraping eller dylikt - jag vill regga ett konto för att ange sitemap till webbsidan men det får jag inte för att det rör sig om ett företag. Väldigt underligt tycker jag.

Webmaster Tools är bl.a. möjligheten att kunna ange sitemap till en webb vilket borde underlätta för Google (i fråga om URLers update frequency bl.a.) och innebär ingen skillnad i vad jag kan söka fram på Google ang. företaget i dagsläget.

kers 2006-11-22 13:30

Citat:


Googles söktjänster är till för personligt, icke-kommersiellt bruk.


Westman 2006-11-22 13:31

Jag kan utveckla lite.

"Du får inte använda våra tjänster för att sälja produkter eller tjänster, eller för att öka trafik till din hemsida för kommersiella syften, som t.ex. reklam. "
Det är väl avsikten när man som företagare anger en ny site, t.ex. en webbshop?

"Googles söktjänster är till för personligt, icke-kommersiellt bruk."
Man får inte söka efter information som man ska använda i jobbet? Vad är då t.ex. vitsen med B2B-annonsering via Google.

xpat 2006-11-23 09:12

De menar väl att man inte får ta fram statistik, sökresultat etc ur Google och sedan sälja dessa.

Westman 2006-11-23 10:37

Jo det är det troliga. Jag har skickat ett fax och bett dem klargöra villkoren. De är ju inte lätta att få kontakt med heller.

terlag 2006-11-30 12:15

Jag är skitnyfiken i hur Google ställer sig till Sidor som gör automatiska frågor och får reda på pageranking osv. För det får man ju inte heller göra enligt villkoren. Så jag skickade ett mail till Adwordssupporten, fick tillbaka ett automatiskt som inte ens var i närheten. Men undra vad han nordenchefen har för epost? :hm:

Westman 2006-11-30 15:14

Mmm det är omöjligt att få tag i Google via epost och fax. Ringa dyra utlandssamtal och råka ut för kopplingspingis är inte ett alternativ.

Kristofer 2006-11-30 16:13

Ring med skype.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson