WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Check från adultfriendfinder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24030)

inabsurdum 2007-10-03 18:50

Jag fick min första adultfriendfinder check idag och upptäckte att det är rätt så komplicerat att lösa in en check från USA.
Jag gick till SEB och där sa dem att de inte kunde lösa in checken, däremot kunde dom mot en avgift på 150 kronor "skicka tillbaka checken till banken och be om betalning istället" som dom beskrev det, alltså inte vanlig inlösning av checken utan någonting annat, som det inte var säkert att banken i USA skulle acceptera (om dom inte gör det får man betala de 150 kronorna ändå plus en till avgift för att det returnerades, utan att få ut några pengar och efter att ha förlorat 2 veckor...)
Har någon testat denna metod? Hur gör ni andra som får checker från adultfriendfinder?

Timofey 2007-10-03 19:27

Prova gå till en annan bank?

gsoc 2007-10-03 19:36

Kommer alltid kosta runt 150:- att lösa in en check, och tid tar det, så tror inte du kommer billigare undan än det...tyvärr

inabsurdum 2007-10-03 20:18

Ja, 150kr är väl okej, men för det priset måste det fungera. Har någon annan löst in genom SEB i år (tydligen har reglerna ändrats 1 jan 2007)?

Wojt 2007-10-03 20:31

Skaffa en svåger på banken.

Vad är det för nya regler?

Xamda 2007-10-03 20:41

Det där varierar mellan olika banker och till och med vem du talar med. Fast systemet med vanliga checkar är nu för tiden något som i princip bara används i USA och Kanada....

Har de inte möjlighet att betala ut till ett kort?

Sathack 2007-10-03 22:35

Citat:

Originally posted by inabsurdum@Oct 3 2007, 20:18
Ja, 150kr är väl okej, men för det priset måste det fungera. Har någon annan löst in genom SEB i år (tydligen har reglerna ändrats 1 jan 2007)?
Jag löste in en check ganska nyligen på SEB för första gången. Var inga problem, bara skriva under o vänta 5 dagar innan dom släppte pengarna på kontot så man kunde använda dom. Betalade 75 kr i avgift då jag fick lite rabatt :)

senzei 2007-10-04 00:14

För mig ville dom (nordea) ta en avgift på 500:- på en check från USA värderad till $72
Tjena, var bara att skicka tillbaka checken igen.

Finns andra sätt. Epassporte, Som ett virtuellt VISA om jag inte misstar mig.
Kan även få ett fysiskt bankomatkort till den, som skall gå att använda på alla bankomater som stödjer VISA. tror dom är fula och tar en avgift på $2 per bankomatuttag + andra startkostnader att aktivera sitt Epass konto.

Kan dock inte bekräfta helt, då jag själv inte använt mig utav Epassporte än.
Epassporte används till 99% enbart av XXX webmasters, då exempelvis PayPal inte är tillåtet inom den branchen.

swan 2007-10-04 00:45

Jag skickar checken till min personliga bankman på SEB. Det kostar 130 kr som mest. Om checken är på ett mindre belopp (vet ej gränsen) så kan avgiften bli mindre.

Anledningen att det kostar är att SEB har en arbetsinsats för att verifiera att checken inte är förfalskad. Det är även därför det tar några dagar. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Det är dessutom inte många banker som löser in utländska checkar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson